Peer (?) tafel 1 : Salontafel met epoxy

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Toch nog wat aan het sukkelen met die gebroken vingers, dus het gaat allemaal wat trager spijtig genoeg...

Gisteren de mal gemaakt voor het testblokje en de definitieve mal.

Latjes van 6cm betonplex, onderkant kleine V-groef ingefreesd, en met silicone geplakt op een grote spiegel.

Een groot deel van de epoxy zal onder het tafelblad door vloeien in een hoek. (zie vorige foto). Aangezien dit ook al in 2 of 3 gietingen zal moeten gebeuren zorgt dit voor een klein probleem...ik kan er namelijk niet aan om belletjes te doorprikken/weg te blazen.
Dus heb ik ervoor gezorgd dat de werkbank licht kan trillen om de bubbels te helpen om omhoog te kruipen. Hopelijk helpt dit, en zo ben ik zeker van de potlife niet te beinvloeden door warmte.

Epoxy komt vandaag of morgen binnen, dus volgende stap is het testblokje, en dan zien we weer verder.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedankt voor de tip, ga ik zeker uitproberen.

Ik had al gezien dat sommigen dit doen met de epoxy zelf. Eerste laag flinterdun leggen (met kwast), en dan pas gieten.
Ik vermoed dat belletjes zich niet kunnen vormen in de dunne laag (direct aan de oppervlakte) en dat dit dan het hout dichtmaakt voor de volgende lagen.
Daarvoor zou je je epoxy kunnen verdunnen. niet uitgeharde epoxy lost goed op in ketonen zoals aceton of MEK. MEK is een ideale verdunner om dunne lagen epoxy aan te brengen. Als je het dun genoeg maakt dat het in de porien kan trekken voorkom je het uitgassen als je een dikke laag onverdunde epoxy aanbrengt.
Overigens werkt een goed uitgeharde gekookte lijn- of tungolieafwerking ook.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Gaaf tafeltje!

Begrijp ik het goed dat je van plan bent om het blad met behulp van epoxy uiteindelijk rechthoekig te maken?
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Bon...waar gaan we beginnen ?
Ik ga proberen om stap per stap alles te beschrijven, als ik iets vergeet, vraag maar. Vrij veel dingen om te onthouden en veel tips voor mezelf in de toekomst namelijk.

Eerst en vooral de mal :
Zoals al gezegd. Spiegel onderaan, en rand met betonplex.
De betonplex lichtjes ingefreesd met een V-bit, en zo met silicone vastgelijmd. Ter beveiliging nog een extra streep silicone langs de buitenkant gezet. Lijkt heel goed te werken. Nog geen druppel doorgekomen momenteel...Te onthouden dus.
(ik heb de silicone genomen die toevallig open stond trouwens...doorzichtige badkamersilicone, zelfs geen TEC7 ;) )

Aangezien ik een heel deel onder de plank moest gieten (zie de schuine rand op een van de vorige foto's), heb ik beslist om de mal in het begin lichtjes schuin te zetten in die richting.
Dit bleek half een goed idee te zijn. Het loopt er inderdaad vrij vlot naartoe, maar echt zeker zal ik pas zijn na het verwijderen van de mal.
In het begin goot ik kleine laagjes (155ml), waardoor er een lange baan was en de bubbels makkelijk verdwenen. Zeker goed aangezien ik niet onder de plank kan blazen.
De kleine laagjes waren daarentegen te klein om de volledige oppervlakte te bedekken, en die overgangslijnen zie ik nu wel nog.

Les voor de volgende keer, altijd een laag over het volledige oppervlak !

Gisteren zo in totaal 3 gietingen gedaan van 155ml. (volledige hoek nog steeds niet volledig bedekt)

Deze ochtend dan maar in 2e versnelling ;)
De rand rond de 'put' was intussen wel volledig dicht, dus ik kon zowel daarin gieten, als in de op te vullen hoek.
in totaal 5 gietingen vandaag :
310/155
310/155
620/155
620
Bij de laatste geen gieting in de 'put' om niet over te lopen in het andere gedeelte, dat is voor morgen. (links en rechts tegelijkertijd gieten dan...)

bubbels bleken geen groot probleem te zijn. Niet dat er geen miniem kleine bubbeltjes te vinden zijn, dat nu ook niet, maar de grotere (0.25/0.5mm) gaan er vrij makkelijk uit met erop te blazen.
een naald is niet zo handig, de bubbel springt dan meestal gewoon weg.

als het oppervlak al iets te 'sticky' was en het niet lukte met naald en blazen heb ik dan toch maar de verfbrander genomen. Telkens heel kort erboven en weer weg. Dit helpt echt wel, maar je moet er wel extreem voorzichtig mee zijn of de epoxy begint te 'roken'...

Tot daar het goede nieuws...

Minder goed nieuws is dat mijn plank aan het scheeftrekken is, geen idee of het had geholpen indien ik ze vast had gezet, of dat ik dan het probleem naar later zou verschoven hebben, maar bon. We zien achteraf wel hoe we dat oplossen.
Ik dacht van nog een laag te leggen vandaag, maar na de laatste gieting werd de reactie opeens wel heel warm, dus stop ik er maar mee. In het vervolg meer dagen voorzien om te gieten. Idealerwijze 1 volledige laag per dag, of 2. Maar dan moet je allicht wel een andere ruimte in huis inpalmen. Hier gaat dat niet, en ik kan mij niet echt veroorloven om 3 weken geen stof te maken. Toch eens over nadenken in de toekomst.

En nu de foto's ;) Ik moet wel zeggen dat de epoxy heel mooi helder is. Ook al zal ik dat pas echt zien eens het van de spiegel af is (als het er ooit nog afgeraakt :)
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
de foto's

gisteren...die kringen zijn nog gedeeltelijk zichtbaar (maar wel aan de onderzijde waar ik later toch moet schuren, dus hopelijk gaat het weg.
IMG_20151211_123243.jpg

Vandaag : de 'put' (diepte epoxy hier net geen 2cm)

IMG_20151211_172411.jpg

Morgen en zondag nog gieten...en dan een weekje wachten.
Ik probeer morgen foto's van het geheel te maken. Ik ben ook begonnen andere spleten en kieren te dichten, en de epoxy doet het hout echt wel tot zijn recht komen !!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik hoop dat het goedkomt met die kringen, heb helaas wel eens gezien dat helemaal geschuurd moest worden en waarna het niet meer zo doorzichtig als dat het was.
Maar bij de 'put' ziet het er wel erg goed uit moet ik zeggen!
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Even vlug een korte update.

Gieten is voorlopig gedaan. Door het kromtrekken van de plank moet ik ze nu wel weer opnieuw affrezen langs 2 kanten, en dan nog een glanslaag langs beide zijdes.
De spiegel bleek uiteindelijk een supergoede tip. Het epoxy-oppervlak komt er zeer makkelijk af. (testblokje met 1 tik van de beitel, plank zelf met eens goed te trekken langs de andere kant...)
De lossingswas zal ook wel geholpen hebben vermoed ik.

De betonplex voor de opstaande randen was ook zeer glad, maar hier is wel licht schuurwerk nodig. Moest de plank niet kromgetrokken zijn, zou ik de onderkant gewoon kunnen polijsten denk ik.

Benieuwd hoe de kringen eruit gaan gaan met het frezen/schuren, en wat het uiteindelijke resultaat zal zijn ! Voor mijn allereerste epoxy-project ben ik wel zeer tevreden eigenlijk. En met hetgeen ik geleerd heb zal een volgend project nog een pak beter worden.

Hier wat voorlopige foto's, hier is de plank recht uit de mal, nog niks aan gedaan van schuurwerk.

Proberen deze week wat tijd vrij te maken voor het frezen (deze keer wel een brede freeskop gaan halen ! ) en schuren, maar eerst moet er nog een bibliotheek afgewerkt worden.

Later meer...

IMG_20151214_210918.jpg

IMG_20151214_210953.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik hoop wel dat de hechting van je epoxy aan je hout afdoende is - persoonlijk had ik denk ik ankers in de epoxy gelegd of gaten in de 'kopse' kant van het hout geboord... Je hebt nu een hele plank hars aan een relatief klein oppervlak hangen, onder niets meer dan shear force...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ziet er boeiend uit.
Ik ben ook benieuwd naar de hechting en de sterkte van het geheel. Op de laatste foto ziet de epoxy hoek er wel wat zwakjes uit. Komt er nu ook epoxy over het houten deel?

Nogmaals dank voor de grondige verslaglegging. Erg leerzaam.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
leuk joh, goed gedaan. @ Henk, Ik denk dat de hechting wel goed komt. Maar waar je wel over na kan denken is de sterkte van het hout, dat het gewicht van de epoxy moet dragen. ik denk dat het wel goed komt hoor. nu moet je eigenlijk het ding laten curen zo dat de sterkte van de epoxy toeneemt voordat je m gaat belasten. Je mag ook wel eens even een hoge qualitiets foto aan ons laten zien als ie af is :rolleyes:

Over glasplaten en epoxy, ik heb ook wel eens meegemaakt dat de glasplaat niet goed ingewaxed was en dat er allemaal bultjes glas op de epoxy, bij het lossen waren gekomen.
Vraagje, wat voor loswas heb je gebruikt?
 
Laatst bewerkt:

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Bedankt voor de commentaren, doet altijd deugd (zeker als er wat tegenslag bijkomt)

Voor de hechting heb ik eigenlijk helemaal geen schrik. Volgens de fabricant mocht ik zo'n halve meter overhang hebben bij de worteltafel als het blad 3cm was, dus hier zal dat allicht geen probleem vormen.niet alleen is er een vrij groot contactoppervlak, maar er zit ook epoxy onder de hoek.het schorsgedeelte dient dan eigenlijk als pivoteerpunt waardoor alles muurvast zit. Ik zal een detailfoto nemen en er wat bij tekenen, dat zal duidelijker zijn.

Ik heb inderdaad meer schrik voor het gewicht van de epoxy tov de rest...zeker gezien het onderstel dat ik voorzien heb. In het slechtste geval heb ik voorzien om een epoxy poot erbij te maken.

Lossingswas is Tr mold release regular...denk dat het de enige is die polygigant aanbiedt.

Oh ja,er komt dus inderdaad nog epoxy overal, een mooie glanslaag :)
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Tijd voor nog een update...

(nog geen tijd gehad om een doorsnede te tekenen, dat komt nog)

Deze tafel en de freesbak, het blijft een liefdesverhaal blijkbaar...Aangezien de plank kromgetrokken was heb ik dus nog maar eens de 2 zijdes vlak getrokken met de bovenfrees.
De epoxy frezen viel eigenlijk heel goed mee. Mesjes werden wel wat sneller bot, maar ik had het veel erger verwacht.

Idem voor het schuren. De epoxy vlakschuren ging eigenlijk veel vlotter dat het hout opschuren. (korrel 40)

Maar goed, nadat dat gedaan was heb ik de onderkant een volledige glanslaag gegeven. Hier had ik het hout op korrel 40 laten staan, het kan alleen de hechting ten goede komen. De epoxy heb ik wel opgeschuurd tot 180.
Beetje stresserend moment wel, want die geschuurde epoxy ziet compleet wit...maar een laag epoxy erop en die wordt weer helemaal doorzichtig. leuk om te zien.

Voor de foutjes : de meesten zijn er inderdaad uitgeschuurd geraakt, maar sommigen zitten er spijtig genoeg nog in. Niet dat ze zo heel hard storend zijn, maar bon. Ik zal detailfoto's nemen na afloop.

Paar dagen laten opdrogen, en dan de plank omgedraaid. De bovenkant was al gefreesd, maar nog niet geschuurd. Hier dus alles opnieuw beginnen schuren...40/60/80/120/180. Hier heb ik wel de hoeken reeds wat afgerond. Op een 90° hoek blijft de epoxy namelijk wat bol staan, en loopt het niet goed van de zijkanten af. Met de hoeken afgeschuurd ging het beter.
Bij deze laag zijn ook de zijkanten meebehandeld.

Aangezien de volledige plank nu wel in de epoxy ziet had ik veel meer luchtbellen, vooral op de stukken waar het hout wat meer kops is. Dus straks nog even schuren en een extra laagje erop. Dan nog de druppels van de onderzijde eraf schuren, alles polijsten, en dan is het af....

Iemand trouwens wat tips voor het polijsten van epoxy ?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Iemand trouwens wat tips voor het polijsten van epoxy ?

Niet specifiek voor epoxy. Wel voor plexiglas en autolak. Wat ik doe is schuren tot en met korrel 8000 (waterproof)
Daarna gebruik ik een polijstmachine met zachte pads en een polijstmiddel.
Dit geeft een waanzinnig strak en glanzend resultaat.
Als je daar meer informatie over wilt hebben kijk dan eens op http://forum.carclean.nl/
Voor het polijsten kun je ook dit filmpje bekijken.

Groet en succes,
Jan
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Bedankt voor de tips Jan,
Ik heb gisteren inderdaad mijn materiaal gevonden in een autowinkel...iets grover en een heel fijn polijstmiddel. Ben eens benieuwd.
(Wel niet goedkoop eerlijk gezegd, maar ik vermoed dat die 2 flesjes wel even zullen meegaan. )

De bagage voor de skivakantie ging wat vlotter dan voorzien, dus verdwijn ik nog even in mijn atelier vandaag...eens zien of we de druppels van de onderkant afkrijgen, en of ik het ook weer kan laten glanzen.
Zal zeker wat foto's nemen deze keer ;)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Goed om te lezen dat je wat wat aan de tips hebt.
Ben even benieuwd naar het merk van de twee flesjes.
In ieder geval succes met het polijsten en alvast een fijne vakantie.

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.