Peer (?) tafel 1 : Salontafel met epoxy

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
@Maja158 Dit smaakt inderdaad naar meer ! Ik heb nog de 2e helft van deze plank liggen, en dan nog eens de 2 volgende schaaldelen uit dezelfde boom ;)

Het volledige epoxy-gebeuren heeft hier in huis wel wat reacties teweeg gebracht, er moet namelijk nog veel gerenoveerd worden, en dit opent dus wel een heel pak mogelijkheden.
De ene natuurlijk al wat haalbaarder als het andere...Niet dat ik geen zin heb in een houten badkuip, maar dat is toch een ander paar mouwen ;)

Privé zal ik het dus zeker en vast nog gebruiken.

Een beetje off-topic misschien, maar laat ik het toch maar hier zetten.
Professioneel wil ik het zeker ook veel gebruiken, graag zelfs. Maar het wordt wel moeilijk om dit 'economisch haalbaar' te maken volgens mij. (Gebeurt wel meer in houtbewerking eerlijk gezegd)
Als ik nu alles van materiaal uitreken kom ik op ongeveer 500€ kosten voor deze tafel, dat is niet niks. En er is bovendien heel veel tijd ingekropen. Dus de vraagprijs voor zo'n tafel loopt snel op.
Een volgende zal nu wel sowieso een pak sneller gaan, maar dan nog.

Zoals op FB ook al aangekondigd is het de bedoeling om hier een kleine collectie van te maken. Met het hout dat hier nog ligt heb ik nog plannen voor 4 soortgelijke tafels.
Daarna zie ik wel of het aanslaat...

Misschien start ik wel een nieuwe topic als ik aan de volgende begin als jullie opnieuw willen volgen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik vind het een hele mooie tafel geworden. een goed huwelijk tussen twee materialen.

Het is altijd een afweging om een arbeids intensief product te maken. Ik heb proffesioneel een aantal objecten met hout en epoxy gemaakt. Als je alle kosten zou doorberekenen, dan verdien je bijna niks. Niet alleen materiaal kosten maar ook werkplaats afschrijving, en eigenlijk heb je er 2 een voor plastic en 1 voor hout. Of je moet in een grote (rijke) stad een goed verkooppunt vinden, en een goed merk neerzetten.
In je werkplaats moet je een aparte (verwarmde) ruimte maken waar je lekker kan kliederen. Ik heb gewerkt in polyesterbedrijven daar is de werkplaats vaak erg rommelig en vies. Het is gewoon plakkerig spul.... op een gegeven moment is het nauwelijks meer schoon te krijgen.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Zeeeeeeeeeeeer prachtige tafel wat je gemaakt heb. Ik werk ook veel met epoxy maar dan met Carbon. Persoonlijk had ik het misschien blinkend gelaten, maar dan zie je wel elk luchtbelletje in de epoxy.
Om zo min mogelijk luchtbellen te hebben verwarm ik de epoxy wat.
Ik vind wel dat het onderstel niet zo goed past met het blad. Het design heeft wel iets, maar ik vind de verhouding niet zo goed passen.
Maar dat zijn smaken hé, en die verschillen.
 
P

Pel

Guest
@Rossi46. Carbon expoxy? kun je daar wat van laten zien (foto's) ben een leek op dit gebied maar ben wel nieuwsgierig hoe jij het gedaan hebt?

Groet Pel.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Ondertussen toch al 3 maand verder, dus tijd voor een kleine update.

Ik heb de tafel een beetje laten 'misbruiken' om te zien hoe de epoxy het uithoudt.
Dit wil zeggen dat mijn vrouw ze gebruikte als tafeltje naat de zetel (glazen zonder onderzet, borden met grove rand, etc. ) en vooral heeft mijn 1-jarig zoontje de tafel geadopteerd als de zijne.
Hij klopt er voortdurend op met zijn speelgoed, houten blokjes, houten hamer (je kan niet vroeg genoeg beginnen)...

Dus niet echt zoals ze zou moeten behandeld worden, maar als test ideaal.
Er waren enkele krassen ingekomen, en ik wou toch nog eens proberen om ze volledig doorschijnend te krijgen.

Wat de stevigheid betreft is er ook niet echt een probleem, mijn zoontje klimt er regelmatig eens op, en dat gaat...ook al zijn de poten nog niet vastgelijmd. Momenteel zitten er enkel niet-spannende pluggen in.

Ik heb intussen een rotex150 gekocht met alle mogelijk speelgoed erbij, dus dat moest lukken...Tafel terug atelier in, en schuren maar.
Ik ben herbegonnen met korrel 500, en daarmee zijn (op 1 na) alle krasjes verdwenen. Ideaal. (wij hebben een salontafel met glasplaat sinds een paar jaar, en als ik het aantal krassen daarop bekijk...)
Dan verdergeschuurd (droog)
500/800/1000/1200/1500
En dan gepolijst...toch een kunst, dus eerst wat geoefend.
lamsvel met korrel 5000
oranje spons met korrel 8000
witte spons met korrel 11000

Ik zou misschien nog moeten schuren met die fleece-vellen of iets anders, kwestie van het gat tussen 1500 en 5000 te dichten voor een nog beter resultaat. Maar dat is voor later eens.

Echt wel vrij tevreden van het resultaat, maar nu kan ik niet beslissen wat het mooiste is...

bij het doorzichtige komt het onderstel veeeeeel beter tot zijn recht (het is dan ook daarvoor ontworpen)
het hout komt ook nog veel beter over.

bij het matte waren wel alle fouten in de epoxy weggewerkt. Ze zijn echter wel niet heel zichtbaar, vooral op foto. In het echt moet je errond lopen om met de lichtinval te spelen, en dan zie je de fouten...

misschien bovenkant wel zo laten en onderkant opnieuw wat matter...nog geen idee eigenlijk.

Hier de foto's : Laat maar weten wat jullie ervan denken.

PS : er zitten nog enkele epoxy projecten in de pipeline, 1 bestelling en 2 privé, maar door werken aan het atelier wacht ik nog een maand of 2. Ik start wel een nieuw draadje als ik eraan begin.

IMG_20160425_170431[1].jpgIMG_20160425_170452[1].jpgIMG_20160426_090828[1].jpgIMG_20160426_090852[1].jpgIMG_20160426_091011[1].jpgIMG_20160426_091023[1].jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Netjes hoor. Poot is ook erg gaaf! ( al zou ik zelf een minder kil materiaal gekozen hebben, maar dat is smaak)

Nou heb ik geen kinderen, maar als ik die wel had dan zou ik toch liever 2 zakken cement of een motorblok gebruiken om de steivigheid van die tafel te testen.
Er zijn immers geen gegevens bekend 'hoe' de tafel breekt als dat zou gebeuren.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Zeer mooie tafel :D maar ik kan persoonlijk niet kiezen tussen mat of doorzichtig, vind beide opties wel passen.. ligt ook meer dan aan het interieur van het huis wat mooier uitkomt.
 
P

Pel

Guest
@Meubelle, hij is zonder meer prachtig geworden daar niet van, maar of ik had hier toch mee gewacht tot de kleine wat groter zou zijn. Je kunt er gegarandeerd op rekenen dat er weer krassen op komen, en dat is de kleine zeker niet kwalijk te nemen, vandaar dat ik gewacht had. Wat ga je nu doen, je kunt immers niet voorkomen dat er weer krassen op komen, er een tafellaken op leggen, of de tafel zo lang ergens weg zetten?

Groet Pel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
ik kan niet aangeven welke ik het mooist vind. Ze hebben allebei hun charme. Maar los daarvan, erg tof! Geweldig project, goed gedocumenteerd en prachtig resultaat. En misschien wel het belangrijkste: ik heb er veel van geleerd. :D
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
@Pel : meubels dienen in mijn ogen te leven, en gebruikt te worden. Anders kan ik beter museumstukken maken.
Dit is net wat ik wou zeggen met de epoxy, het is supermakkelijk terug in dezelfde staat te brengen...Het makkelijkste wat ik ooit gedaan heb.

Bij een 'gewone' houten tafel is dit veel moeilijker. Bij zacht hout met een olielaag komen er al rap diepe putten in, ipv krassen. Vernis herhaal je ook best om de X jaar, olie ook, etc.

Nu waren er op 3 maand tijd misschien een 7 tot 10 kleine krasjes in, wat echt weinig is ! in de glazen plaat die op de andere tafel ligt zitten letterlijk 100-en krassen...en die krijg ik er nooit meer uit, of ik moet er een nieuwe glasplaat opleggen.
Dit is makkelijker...
Pakweg jaarlijks even atelier in, 2tal uurtjes schuren en polijsten, en hupla, tafel is weer nieuw. (oorspronkelijk was het wel de bedoeling om ze te verkopen, maar daar heeft mijn vrouw een stokje voor gestoken) In het allerslechtste geval giet je er een nieuwe laag epoxy over. (maar dit betwijfel ik...tegen dat ik door 3mm epoxy geraak met een korrel 500 ga ik toch al heel lang moeten schuren)

Wat het eventueel 'breken' van de epoxy betreft heb ik persoonlijk helemaal geen schrik. Dit spul is echt hard als beton, dus om de plank te breken zou je al een immense kracht nodig hebben. Wat wel eventueel zou kunnen gebeuren is dat de tafel kiept, en met een epoxyhoek op de grond terecht komt. Daar zouden dan eventueel wat schilfers kunnen afbreken. Ik heb dit getest op mijn oorspronkelijk testblokje. Met een zware hamer heel hard op het hoekje slaan...dan brokkelde de epoxy uiteindelijk wel wat, maar die kracht was veeeeeeel harder als een blad dat van 40cm hoog valt. (en de vloer is hier vrij zacht ook, goedkope laminaatvloer dus ik denk dat er eerder een kap in de vloer zal zitten dan in mijn epoxy...)

Voor de rest zie ik dat iedereen met hetzelfde probleem zit als ik...niet kunnen kiezen tussen mat en doorschijnend ;)
 
P

Pel

Guest
@Meubelle, nooit geweten dat het epoxy zo fijn materiaal in het gebruik is, het heeft zo te lezen vele voordelen. Echter in meubelzaken heb ik nog nooit tafels van epoxy gezien, nu moet ik er ook bij zeggen dat ik daar de laatste 20 jaar niet meer binnen ben geweest. Op You Tube heb ik wel eens wat langs zien komen, maar niet zo mooi als het ontwerp van deze salontafel

Groet Pel.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Het was ook mijn eerste projectje, dus ik wist niet goed wat te verwachten. Het is een hoop werk ! zo kan je bijv. dagen of wekenlang je atelier niet gebruiken tijdens het gieten, mallen maken, etc.
Maar het biedt wel heel veel mogelijkheden eigenlijk. Ik ben zelf nog volop aan het ontdekken wat ik er zoal allemaal mee kan doen ;)

Het enige waar ik nog wat 'schrik' voor heb, is het vergelen eigenlijk, maar dat zien we dan wel weer.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
@Meubelle, nooit geweten dat het epoxy zo fijn materiaal in het gebruik is, het heeft zo te lezen vele voordelen. Echter in meubelzaken heb ik nog nooit tafels van epoxy gezien, nu moet ik er ook bij zeggen dat ik daar de laatste 20 jaar niet meer binnen ben geweest. Op You Tube heb ik wel eens wat langs zien komen, maar niet zo mooi als het ontwerp van deze salontafel

Groet Pel.
Ik heb van een professioneel tafelbouwer in midden Nederland tafels gezien welke verkocht werden aan bedrijven, deze werden dan geplaatst in de directie vergaderzalen. Epoxy kan echt veel hebben en blijft mooi, ook op lange termijn.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Wat de kleine krasjes betreft waar je het over hebt, is het zo dat jij nu al uren en dagen daarmee bezig zijt. Na zoveel werk is er een moment dat je er bezeten van wordt ( de tafel heeft de macht over u).Meestal zal je denken, zo is het goed nu, en de dag erna zie je weer van alles wat u niet aanstaat, en is het weer niet meer goed genoeg. EN ZO BLIJVEN WE BEZIG.

Heb je er al eens aan gedacht van de volledige tafel te voorzien van een laag of 6 blanke lak. vooral niet zelf aan beginnen. Draag het blad binnen met u spuiter, zo kan die dat even mee spuiten als hij iets kleins moet spuiten.
Dan opnieuw schuren 2000 3000 en polijsten. Dan ga je een spiegel hebben.

OF OF OF.

Leer ermee leven. Niets is perfect, en zijt fier op wat je gemaakt heb en al de rest de boom in
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
@ Rossi 46
Ik moest toch eens testen of mijn rotex (en ik) kon polijsten he, en dit is het enige wat voorhanden was. ;)
De krasjes moesten er helemaal niet uit, maar ik vond het fijn om te weten dat ze er met 500 al uitgingen (en dit is allicht handig voor anderen ook), voor hetzelfde moest je direct weer met een 80 ofzo herbeginnen, dat is iets helemaal anders.

Voor de lak, tja, zo blijven we inderdaad bezig, al zou ik het dan wel zelf spuiten. Teveel spiegel zou weer minder goed zijn voor het uitzicht van het hout.

De complete reden voor het polijsten is dat ik het zo in gedachten had (doorschijnend), en het idee van de tafelpoot ook daarnaar ontworpen had. Dus mat was mijn ontwerp eigenlijk niet 'af'.

Bovendien denk ik van deze tafel in te schrijven voor een designwedstrijd, vandaar de vraag...

doorschijnend volgens origineel ontwerp, maar met gietfoutjes
of mat, geen gietfouten zichtbaar, maar de tafelpoot komt niet tot zijn recht...

beide opties hebben wel iets...ik heb nog even, dus ik kom er wel uit.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
@ rossi 46
ik moest toch eens testen of mijn rotex (en ik) kon polijsten he, en dit is het enige wat voorhanden was. ;)
de krasjes moesten er helemaal niet uit, maar ik vond het fijn om te weten dat ze er met 500 al uitgingen (en dit is allicht handig voor anderen ook), voor hetzelfde moest je direct weer met een 80 ofzo herbeginnen, dat is iets helemaal anders.

Voor de lak, tja, zo blijven we inderdaad bezig, al zou ik het dan wel zelf spuiten. Teveel spiegel zou weer minder goed zijn voor het uitzicht van het hout.

De complete reden voor het polijsten is dat ik het zo in gedachten had (doorschijnend), en het idee van de tafelpoot ook daarnaar ontworpen had. Dus mat was mijn ontwerp eigenlijk niet 'af'.

Bovendien denk ik van deze tafel in te schrijven voor een designwedstrijd, vandaar de vraag...

Doorschijnend volgens origineel ontwerp, maar met gietfoutjes
of mat, geen gietfouten zichtbaar, maar de tafelpoot komt niet tot zijn recht...

Beide opties hebben wel iets...ik heb nog even, dus ik kom er wel uit.



​go 4 it
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.