Overleeft het Amerikaans eiken robuust stamtafelblad van vers hout (350 - 72- 8)

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik denk toch dat er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen het doodzagen van een plaat die behoorlijk droog is en datgene wat TS wil. Een tafel maken voor binnen uit een vers gezaagde plaat waar het water bij wijze van spreken nog uitdruipt ga je niet goed krijgen met doodzagen.
Een plaat die door en door winddroog is een ander verhaal. Als je zulk een plaat eerst laat acclimatiseren aan omstandigheden zoals binnenhuis en dan verwerkt, zullen er ook weinig problemen te verwachten zijn
Zonder kd hout compleet laten acclimatiseren heb je dus ook gewoon bij 1 op de 6 tafels problemen en met acclimatiseren waarschijnlijk ook, want onze werkplaats had (bewust) vergelijkbare condities met woonhuizen en kantoren middels goede isolatie en vloerverwarming om problemen te voorkomen.
De praktijk regeert, wat hierboven ook voor docu neergepend wordt door de heren theoretici......
 
  • Leuk
Waarderingen: koenele

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Zonder kd hout compleet laten acclimatiseren heb je dus ook gewoon bij 1 op de 6 tafels problemen en met acclimatiseren waarschijnlijk ook, want onze werkplaats had (bewust) vergelijkbare condities met woonhuizen en kantoren middels goede isolatie en vloerverwarming om problemen te voorkomen.
De praktijk regeert, wat hierboven ook voor docu neergepend wordt door de heren theoretici......
Even voor mijn begrip Emilio, maak je ook tafels van vers hout OF bedoel je dat je ook na drogen nog altijd doodzagen toepast?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Even voor mijn begrip Emilio, maak je ook tafels van vers hout OF bedoel je dat je ook na drogen nog altijd doodzagen toepast?
Van vers hout kun je naar mijn mening geen tafels maken.
Ik heb ervaring met winddroog en KD hout en bij beide zijn de effecten hetzelfde doordat er geen homogene materiaalkarakteristieken zijn bij plaathout. Dit misschien muv het kwartiersdeel uit een stam met rechte draad. Maar die zijn er niet veel en dat is dus niet representatief voor de bulk van de stamdelen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik geloof dat iedereen het nu eens begint te worden :).
Het is wel duidelijk dat een vers gezaagd stamdeel de nodige jaren onder afdak moet drogen, of als je het sneller wilt in een droogoven.
Als het volledig droog is kan je aan de slag. Voordat je begint zou het hout moeten kunnen acclimatiseren en dat liefst zolang mogelijk. Je ziet dan wat er gebeurd en je kan de nodige maatregelen nemen. Het is niet altijd mogelijk om te acclimatiseren, of het hout blijkt flink te werken. Om het in het gareel te krijgen/te houden kan je het doodzagen. Dan kan je een tafel afleveren die mooi vlak blijft en niet gaat scheuren.
Maar vers gezaagd hout op een onderstel schroeven gaat nooit een behoorlijk resultaat opleveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

HEVE

Nieuw lid
20 jun 2012
3
6
Lelystad
Bedankt weer voor de info, deze planken gaan opgelat onder afdak voor een jaar, dan naar de drogerij en dan zaag ik ze ‘dood’?
ook ik heb net als de topic starter de neiging hier gelijk een tafel van te maken...
 

Bijlagen

  • 9B9C43FE-52DB-4F97-82CA-7E62A4285DA9.jpeg
    9B9C43FE-52DB-4F97-82CA-7E62A4285DA9.jpeg
    154,5 KB · Weergaven: 20

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.