Overleeft het Amerikaans eiken robuust stamtafelblad van vers hout (350 - 72- 8)

7 jan 2021
4
0
Hoi,

Na veel op dit boeiende forum te lezen zoek ik nog steeds een antwoord op de haalbaarheid van mijn project.
Ik heb met mijn kettingzaag een stuk Amerikaanse eik verzaagd tot een blad van 350 - 72 - 8 cm.
Dit hout is dus nog vers.
Ik vroeg me af als ik er voldoende lengte inkepingen in maak vanonder en de kopse kanten insmeer ik dit blad niet direct kan gebruiken als tafel.

Ik heb notie van het werken van hout, maar vind geen info over massieve ingekeepte volle bladen.
Mijn hoop is dat vanwege de dikte en de inkepingen er genoeg tegenwerking aanwezig blijft in het drogend hout.

Wat denken jullie hierover?

Alvast bedankt

Sebastiaan
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Hoi sebastiaan,

Het scheelt een hoop als mensen op dit forum iets meer info hebben. Hoe heb je de eik verzaagd? heb je het blad uit het midden gezaagd. Dat je zeg maar het hart van de boom in het midden hebt of meer vanuit de zijkant?

Plaatjes helpen heel veel. Ik heb zelf helaas geen ervaring met vers gezaagde massieve bladen dus ik kan je hier niet mee verder helpen. Maar ik weet zeker dat de experts dezelfde vragen hebben als die ik je stelde.

In ieder geval succes er mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hoi,

Na veel op dit boeiende forum te lezen zoek ik nog steeds een antwoord op de haalbaarheid van mijn project.
Ik heb met mijn kettingzaag een stuk Amerikaanse eik verzaagd tot een blad van 350 - 72 - 8 cm.
Dit hout is dus nog vers.
Ik vroeg me af als ik er voldoende lengte inkepingen in maak vanonder en de kopse kanten insmeer ik dit blad niet direct kan gebruiken als tafel.

Ik heb notie van het werken van hout, maar vind geen info over massieve ingekeepte volle bladen.
Mijn hoop is dat vanwege de dikte en de inkepingen er genoeg tegenwerking aanwezig blijft in het drogend hout.

Wat denken jullie hierover?

Alvast bedankt

Sebastiaan
Hoe dikker het hout hoe meer geduld je zal moeten hebben. 8cm dik zou ik in iedergeval 2 jaar op een koele plek buiten in de schaduw laten rusten voordat ik die naar een plek met een relatief laag vocht percentage durf te brengen. Hetzij een oven of een interieur van een woning. Mijn ervaring is dat je enkel brandhout over zal houden als je sneller probeert te drogen bij die dikte.

Dit is 1 van de redenen dat gedroogd hout zo duur is. Het vergt veel geduld en soms ook veel middelen en succes is niet gegarandeerd
Wel heel veel succes gewenst, het kan wel heel mooi hout worden als je genoeg geduld hebt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb met mijn kettingzaag een stuk Amerikaanse eik verzaagd tot een blad van 350 - 72 - 8 cm.
Dit hout is dus nog vers.
Ik vroeg me af als ik er voldoende lengte inkepingen in maak vanonder en de kopse kanten insmeer ik dit blad niet direct kan gebruiken als tafel.
je hebt reeds mooi werk geleverd !
de normale droogtijd is meer dan een jaar
en bij de houthandel gaat het hout dan nog eens in de droogoven
als je het direct gebruikt, dan werkt het maximaal
ik zou de koppen insmeren + het blad tussen (eiken) balken klemmen
een jaar laten liggen
vochtigheid meten
uiteindelijk moet je rond de 12° uitkomen
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
je hebt reeds mooi werk geleverd !
de normale droogtijd is meer dan een jaar
en bij de houthandel gaat het hout dan nog eens in de droogoven
als je het direct gebruikt, dan werkt het maximaal
ik zou de koppen insmeren + het blad tussen (eiken) balken klemmen
een jaar laten liggen
vochtigheid meten
uiteindelijk moet je rond de 12° uitkomen
hou er rekening mee dat luchtdrogen in Nederland voor eiken rond de 20 procent blijft steken, dat is iig mijn ervaring. (ook na 2 of 3 jaar). Als je het hout daarna naar binnen brengt kun je het eerst laten acclimatiseren. Daarna kun je het vlakken. het hout zal dan alsnog gaan werken. zodra het stopt met werken kun je het verwerken tot tafel. Eerder kan natuurlijk ook gewoon, maar dan heb je wel een kromme tafel ;P
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan van Faun
7 jan 2021
4
0
Wow, bedankt al voor al de reacties.
Ik ga voor de geduldige aanpak kiezen. En het 2 jaar tussen balken geklemd laten drogen.
Ik was zo slim om de diameter net naast de kern te nemen dus dat is al positief.
Als iemand zelf eens zo'n blad wil zagen, deze methode vond ik zeer eenvoudig:

Bedankt,

Sebastiaan
www.instagram.com/faunsebastiaan/
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Wow, bedankt al voor al de reacties.
Ik ga voor de geduldige aanpak kiezen. En het 2 jaar tussen balken geklemd laten drogen.
Ik was zo slim om de diameter net naast de kern te nemen dus dat is al positief.
Als iemand zelf eens zo'n blad wil zagen, deze methode vond ik zeer eenvoudig:

Bedankt,

Sebastiaan
www.instagram.com/faunsebastiaan/
Ik weet niet of Amerikaans eiken geschikt is om tussen balken te klemmen. Amerikaans eiken werkt nogal tijdens het drogen en als het niet kan werken heeft het snel de neiging om te gaan scheuren. Vooral bij platen met de kern erin of net naast de kern.

Plus op de plekken waar je de balken (behalve niet met populieren hout als ik het me goed herinner wat Tuoh hier al eens op dit forum aangaf) plaats droogt het hout niet goed waardoor je een schimmeltekening in het hout krijgt onder de balk wat er zeker 5 mm in kan trekken dus houd daar rekening mee. Maar aangezien je met de kettinzaag hebt gezaagd zul je er toch redelijk wat materiaal vanaf moeten halen wanneer de plaat droog is.

Bast er sowieso af halen en eigenlijk kun je er bij Amerikaanse Eik ook wel vanuit gaan dat je houtworm in het spinthout gaat krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan van Faun

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Sebastiaan, het grootste probleem dat je wil hebben met die dikke plaat Eik is dat het will gaan scheuren.splijten aan de einden, dat was het probleem op de Eik zagerij in mijn dorp, ze gebruikten de S haken die ze in de einden timmerden als er scheuren zichtbaar kwamen, dat hielp om het verder scheuren tegen te gaan.

S haken.jpg

Er zijn ook ander metalen platen die je kunt gebruiken, maar je moet wel de einden dichten (sealing het kopse hout)

split stopper.jpg

Als je de bovenkant en onderkant onbewerkt laat zo dat ze beiden evengelijk kunnen drogen dan zal je weinig. krom trekken van het hout krijgen, wel wat, maar weinig.

Leg het op een sterk frame en als je bang bent dat het gaat schuiven dan zet het vast met een enkele schroef in het midden van het hout aan beide einden, de einden zul je over enkele jaren well wat bij moeten werken en ook de kromming schaven.

Drogen zal zeker een jaar of 5 - 6 duren, minstens, en als je het dan wilt finishen moet je het well evengelijk doen aan beide kanten en einden.
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Net als in de bovenstaande reacties al is aangegeven: Bij het Amerikaans eiken dat ik zelf aan platen en balken droog ( 3 jaar onder afdak ) zie ik na doorzagen nog steeds veel vocht binnenin. Het is net of de buitenste gedroogde laag de binnenzijde afsluit zodat het drogen minder wordt, of helemaal stil lijkt te liggen. Wel is na die paar jaar het ergste trekken en scheuren zeer sterk verminderd. Ik heb veel in eigen tuin gemaakt van Amerikaans eiken ( afdak staanders, buitenkeuken, en overige zaken in een beschutte omgeving ) en daar krijg ik later toch geen schimmel of zwart in, ondanks het vele restvocht. Ook zie ik in het spinthout bijna altijd spinthoutkever, zeer grote larven, hoor je in de zomer ook knagen bij warm weer, maar die blijven echt alleen in het spint ( en dat is bij ons toch brandhout ). Ze blijven van het essen, beuken en europees eiken af dat er gewoon naast ligt. Zal wel lekker ruiken dat Amerikaanse..... Ik zou een tafelblad eerst veel dikker laten dan de gewenste einddikte zodat je later nog wat verder kunt schaven/ vlakken/ schuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan van Faun

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Net als in de bovenstaande reacties al is aangegeven: Bij het Amerikaans eiken dat ik zelf aan platen en balken droog ( 3 jaar onder afdak ) zie ik na doorzagen nog steeds veel vocht binnenin. Het is net of de buitenste gedroogde laag de binnenzijde afsluit zodat het drogen minder wordt, of helemaal stil lijkt te liggen. Wel is na die paar jaar het ergste trekken en scheuren zeer sterk verminderd. Ik heb veel in eigen tuin gemaakt van Amerikaans eiken ( afdak staanders, buitenkeuken, en overige zaken in een beschutte omgeving ) en daar krijg ik later toch geen schimmel of zwart in, ondanks het vele restvocht. Ook zie ik in het spinthout bijna altijd spinthoutkever, zeer grote larven, hoor je in de zomer ook knagen bij warm weer, maar die blijven echt alleen in het spint ( en dat is bij ons toch brandhout ). Ze blijven van het essen, beuken en europees eiken af dat er gewoon naast ligt. Zal wel lekker ruiken dat Amerikaanse..... Ik zou een tafelblad eerst veel dikker laten dan de gewenste einddikte zodat je later nog wat verder kunt schaven/ vlakken/ schuren.
Yes ,Hout is isolerend, wanneer het vocht er uit is (buitenkanten) dan vertraagt het drogen steeds meer, plus het vocht moet steeds verder gaan om naar buiten te komen voordat de lucht het vocht weg kan nemen.

Ik heb hier enkele stammen staan die Ik al jaren geleden in mijn droge plaats gezet heb, een is een stam van Black Cherry waar alle spinthout er van verwijdert is, het is zo'n 30 tot 40 centimeter dik, en Ik verwacht dat er nog steeds meer vocht in the midden zit dan aan de buitenkant.

Ook stukken Black Walnut die gehalveerd zijn van zo'n 50 CM breed, maar alleen 55 of 60 CM hoog, daar kan get vocht wel beter uit door naar de einden gaan, makkelijker dan naar de buitenkant, en verwacht deze well droog te zijn (droog als de omgeving in mijn storage dat is).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan van Faun

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
Er is al veel wijsheid toegedicht aan je vraag. Nog een paar aanvullingen die helpen:
er is een richttijd voor het drogen van hout, is ongeveer 1 jaar per dikte-centimeter.
Eiken scheurt snel, kopse kanten behandeling helpt mijn inziens onvoldoende. De S-constructie hierboven lijkt me zeer noodzakelijk.

Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat inkepingen zal helpen. Als dit aan de onderkant of bovenkant is, dan verwacht ik dat het hout krom gaat trekken. Ik ben benieuwd naar je besluit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan van Faun

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat inkepingen zal helpen. Als dit aan de onderkant of bovenkant is, dan verwacht ik dat het hout krom gaat trekken. Ik ben benieuwd naar je besluit.
Hoi Henk, Sebastiaan heeft wel een punt met die inkepingen. Deze techniek wordt doodzagen genoemd.
Via de zoekfunctie is hier op het forum wel meer over te vinden, o.a. uitleg door Tuoh.
Het is het principe waarop het aanbrengen van lengtegroeven in de onderkant van vloerhout is gebaseerd.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Groeven zagen of freezen in de onderkant kan Ik wel begrijpen, did is voor hout, dorpels and vloeren, waar de onderkant niet evenredig kan drogen of vocht veranderingen opnemen of afgeven, maar In Mijn Opinie is dit niet nodig of kan zelfs schadelijk zijn in een tafelblad dat aan beide kanten evenredig door the lucht beïnvloed word Just IMO
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Groeven zagen of freezen in de onderkant kan Ik wel begrijpen, did is voor hout, dorpels and vloeren, waar de onderkant niet evenredig kan drogen of vocht veranderingen opnemen of afgeven, maar In Mijn Opinie is dit niet nodig of kan zelfs schadelijk zijn in een tafelblad dat aan beide kanten evenredig door the lucht beïnvloed word Just IMO
Welnee, heel veel toegeoaste techniek. We hebben honderden tafels gemaakt waarbij we, na de stabilisatie incl. Doodzagen te hebben geperfectioneerd, van brekende schroeven naar 0 problemen gingen. Dit ondanks veel meer productie.
 
7 jan 2021
4
0
Welnee, heel veel toegeoaste techniek. We hebben honderden tafels gemaakt waarbij we, na de stabilisatie incl. Doodzagen te hebben geperfectioneerd, van brekende schroeven naar 0 problemen gingen. Dit ondanks veel meer productie.

Dag Emilio,

Heel leuk om te horen dat je zoveel blijkbaar zeldzame, vakkennis hebt omtrent doodzagen.
Kan je me op weg helpen met de juiste stappen voor mijn specifiek project in combinatie met drogen?
Of ken je bronnen waar ik me verder kan informeren?

Het is bijzonder interessant, ik zou met mijn beperkte kennis gewoon wat groeven met de kettingzaag hebben gezet.

Zeer leerrijk,
Bedankt!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Sebastiaan, Ik was wel verwonderd dat Ik hier niets van wist, (groeven van een slab) en zoals was beweerd "een veel toegepaste techniek", zo als het veel toegepast is, waarom kan Ik hier geen informatie van vinden, Ik heb heel wat afgezocht maar niets gevonden.
Wel een vraag van iemand die er iets van had gehoord (waarschijnlijk diep gezaagd om een kromme plaat recht te trekken).

Ik betwijfel dat het groeven een veel toegepaste techniek is, kwam dit antwoord tegen van een maker die dik slapwood gebruikt, en dus zegt dat je het hout goed moet laten drogen, maar daarna niets anders nodig hebt of moet doen, en Ik geloof zelf dat het hout goed droogt als het vrij ligt en aan alle kanten gelijk kan drogen.

Slab drying.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: chrisvanaar en vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.