Open dag hout in Zutphen

John1969

Post veel
10 jul 2023
775
430
‘s-Hertogenbosch
Heeft het ook niet een beetje te maken met de periode van 2000 af tot wanneer?? Dat het goedkoper was om oud te vervangen voor nieuw?? De maatschappij gaat niet meer repareren of zelf maken als je goedkoper nieuw kunt kopen en je houdt tijd over om je te vervelen….
Hier is een volledige generatie mee opgegroeid en zal dit ook niet meer veranderen. In m’n dagelijkse werk kom ik het ook tegen dat m’n jongere collega’s alleen maar monteren, maar als er maatwerk gevraagd wordt staan ze met de handen in het haar ( en dan is het niet mogelijk). Uiteindelijk heb ik daar een boterham aan, maar het zou idd leuk zijn om de jeugd te kunnen motiveren om het ambacht op te pakken……..

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.526
3.562
Gaanderen
Elke marketeer wil de jongeren bereiken en betrekken om ze later "verslaafd" te maken aan een product. Dat lukt bijna niet. Ik zou zeggen richt je op een groep die tijd en ruimte en budget heeft.
Dan kom je snel uit bij 65+. Dan de vraag hoe kun je die bereiken? Met een hele reeks aan vervolg vragen.
Je hebt hier een, op het forum, doelgroep van ruim .34000 leden. Wil je die bereiken met een campagne is dat zeker niet gratis. Met een mail ben je er niet.
Woodworking you-tube kanaal om velen te bereiken. Wie zorgt dat er elke week een filmpje op komt? Dat moet door een persoon gedaan worden maar kost heel veel tijd.

Het blijft een complex verhaal

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.195
3.640
Als ik in mijn wijk om me heen kijk, zie ik nog maar weinig ouders die ook maar iets kunnen. Ze verdienen allemaal hun boterham met praten. De kinderen zullen dan ook weinig aangereikt krijgen. Op het platte land zal dat vast nog wat langzamer gaan, maar ook die kinderen trekken naar de grote stad voor studie en banen. En in die cellenblokken waar ze in gaan wonen, is ook geen ruimte om wat te knutselen. Dan verhuizen ze naar een voormalige arbeiderswoning. Dan is er ruimte voor een kind, maar meer ruimte is er ook niet. Vroeger zette je een paar schragen op straat en werkte je daar. Buren kwamen er gezellig bij staan. Brachten een biertje mee. Als je dat nu doet, komt er gelijk iemand klagen over herrie.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.620
2.421
Terkaple
www.woodworking.nl
@jaap hebben jullie ook al eens gekeken bij het Mechanisch Erfgoed Centrum?
Zij adverteren met 1000m ruimte voor evenementen. (geen idee hoeveel je nodig bent)
Dronten is relatief centraal en er is eventueel meer te zien voor je doelgroep.
Dat is zeker een interessante optie, het wordt dan wel een andere ODH dan nu. De Hanzehal is 3700 m2. Het wat afschalen en een andere invulling hoeft geen achteruitgang te zijn.

jaap

Gedachten nav ODH en hoe verder.

De opmerking van Wim Kluck onderschrijf ik helemaal!

Veel forummers die bij mij een of meerdere tekeningen opvragen zie ik vaak later nooit meer op het forum, dus die zijn lid geworden voor een bouwtekening. Bij sommigen is dat begrijpelijk als ik hun beweegredenen zie voor een aanvraag, zij missen dan iets voor hun hout-hobby wat ze hier dan wél vinden.
Ik ben nu 77 jaar en vanaf mijn 4e maakte mijn vader (toentertijd werkzaam als landarbeider bij een boer, dus weinig geld) wel eens speelgoed voor mij, het eerste was een lichtblauwe traktor, gemaakt van garenklossen van de Tuftonfabriek waar een oom van mij werkte.
Later maakte die zelfde oom een houten 4-motorig propellervliegtuig voor me, waar zelfs mijn kleinzoon nog mee speelt.
Ik denk dat dit soort gebeurtenissen, die toch een inprenting teweeg brengen, nu niet veel meer voor komen.
De komst van goedkoop plastic heeft, wat speelgoed betreft, véél veranderd. Het kant-en-klaar-idee doet zijn intrede.
Daarmee ontstaat ook een soort gemakzucht om zelf iets te bedenken, laat staan zelf te maken. (alhoewel bv Lego daar een uitzondering op is).
De financiële verbetering in de maatschappij dwong ook minder tot inventiviteit of creativiteit. Het lijkt er ,volgens mij, op dat men in het algemeen meer wacht op wat er aangeboden wordt dan dat men zelf iets bedenkt. Het voortborduren op wat creative ouders deden is geen trend. Als ik op tv zie wat sommigen láten doen ipv zelf te doen, sta ik wel eens verbaasd.
Toch denk ik dat er wel mensen zijn die nog wel hobby's of creatieve bezigheden beoefenen, maar dat die ons forum nog niet ontdekt hebben.
Ook het verdwijnen van hobbytijdschriften zoals Doe het Zelf, Na vijven, VT Vrije tijd, Hobby Bulletin en de oude versie van Hobby Handig, spelen hierbij een rol. Ik denk dat dat kwam doordat ze vaak "onveilige" onderwerpen en plannen publiceerden.
Als je tegenwoordig bv een schaar koopt, wordt je er al op gewezen dat je je er aan kunt bezeren.
De Hobbybladen die er nu nog zijn gaan meer over het oppimpen van bv een vaas of het maken van bloemenkrans.
En dan niet te vergeten de komst van de social media waar de meeste creativiteit bestaat uit het maken van "coole" filmpjes of make-uplessen.
Ik zie in mijn omgeving soms dat men niet weet hoe een spijker in een plank te slaan, of niet weet wat een nijptang is.
In Amerika, Canada, Engeland en Duitsland zijn nog wel magazines over houtbewerking, maar die liggen niet in de winkels en zijn alleen online te bestellen. Echter inches, Engels, Frans en Duits en weinig werkruimte voor de meeste lezers zijn een belemmering.

Ik persoonlijk denk dat de komst van een goed Hobby tijdschrift, op den duur, een verbetering in de interesses zou kunnen opleveren.
Mogelijk ook een foto-afdeling per onderwerp op het forum in de trant van Pinterest?
Idee om alle slapende leden een soort advertentie-mail te sturen in de trend van: kijk nog eens op ons Forum voor nieuw ideeën?
Ook samenwerking met reeds bestaande organisaties of musea die ook al evenementen organiseren, waardoor een groter publiek wordt bereikt, is een optie.
Ik weet ook niet of het vak handarbeid/handvaardigheid genoeg impact heeft op het lager en middelbaar onderwijs om de interesse te wekken en er verder mee door te gaan als hobby of beroep.
Ik probeer in ieder geval mijn kleinkinderen een beetje op weg te helpen, al is het maar voor hen als hobby.
Bij klusprogramma's op de tv zie ik ook nog vaak vaders en opa's zwaar werk doen.

met vr gr
quatorze

Hup naar buiten. Werken is leuk en vooral met hout. En in het bos IMG_20181215_150712409.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Athanor

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
310
119
Almen aan zee
Volgend jaar gaat ze naar de grote school. Dan is het gedaan.
Nee dan komen ze bij mij. middelbare school waar alle leelringen in ieder geval hun eerste drie jaar daar lessen houtbewerking krijgen.
Voor de meesten is dat een vak dat erbij hoort, maar er zijn ook leerlingen die in hun pauze of nu einde schooljaar buiten de lessen nog in de werkplaats komen om verder te wreken / nog meer te doen.
En: elk jaar gaan er weer een aantal naar Cibap , of Hout- en meubileringscollege, en ook andere vakopleidingen.
Er is wel degelijk hoop, en animo!

• Leuk
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.195
3.640
Klinkt goed. Een havo/atheneum/gymnasium waar nog wat aan handvaardigheid wordt gedaan. Ik heb er in mijn omgeving nog nooit van gehoord.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.388
575
Prov. Groningen
Mijn bonus-zoon deed atheneum en werd kok, een goede zelfs. Zijn leraar vroeg, hoezo kok?! Met jouw opleiding? Waarop zoon antwoordde, wat is er tegen chef die Latijn en Oud Grieks spreekt? Tja, wat kun je daar dan nog op zeggen...?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.