Open dag hout in Zutphen

John1969

Post veel
10 jul 2023
775
429
‘s-Hertogenbosch
Het is voor mij zeker geen verkeerde aanname. Soms is een nieuwe blik zeer verfrissend.
De enige die hier over gaat, is #jaap. Ik heb nog niets over de ODH van dit jaar gehoord. Heb echter weinig tijd om veel dingen voor te bereiden, dit in verband met een grote verbouwing.
Succes met…. Lang niks meer van gelezen 🤔misschien een nieuw topic “ de verbouwing van Wim 🤩

• Haha
Waarderingen: rinus

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
68
57
Oosterbeek
Echt waar! of die dag nou in Stiens, Akkrum, Heerenveen, Enschede, Zutphen, Den Bosch, of Gent of Antwerpen of Luik gehouden wordt, maakt me niet uit! als de sfeer behouden kan worden dan kom ik! Met mij, een aantal vrienden/vriendinnen (die zeker NIET naar de HoutPro+ beurs zullen gaan)
Zoals eerder genoemd de sfeer van de ODH is een heel andere als die van houtpro+. Ik geniet van de eerste en kan de tweede alleen maar economisch interessant vinden. Twee werelden, die naast elkaar kunnen/moeten bestaan, net als de populier en de walnoot.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
402
85
Oss
Aangezien er nog weinig bekend is denk ik dat er voor nu alleen houtpro overblijft. Denk niet dat odh doorgaat en denk dat ik daar voor dit moment weinig aan zal missen eerlijk gezegd. Denk dat voor veel de keuze ook niet gemaakt hoe te worden zeker als een van beide niet doorgaat

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.619
2.418
Terkaple
www.woodworking.nl
Er komt dit jaar geen Open Dag Hout, dat is best jammer maar het gaat ons niet lukken.

Na de vakantie periode maar eens een boom opzetten over de invulling van een volgende ODH.

jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.619
2.418
Terkaple
www.woodworking.nl
Er is een fantastisch groepje vrijwilligers onder aanvoering van Wim Kluck, dat altijd klaar staat, daar ligt het niet aan. Wat ons maar niet goed lukt is, om er een echte forum dag van te maken. Zelfs als we de entree gratis maken als iemand een werkstuk mee wil nemen, blijft het beperkt tot max 20 stuks. Het is een hele grote hal, die we maar net aan vol krijgen met andere standhouders en van de houtbewerkers zijn er veel houtdraaiers. Gelukkig maar dat ze komen en op de beurs aan het draaien zijn!
Lastig is ook dat de hal alleen beschikbaar is in de herfstvakantie, dan zijn een aantal potentiele standhouders ook op vakantie. We hebben wel eens gekeken naar andere locaties op een andere datum, maar het huren van een redelijke grote hal blijft een kostbare zaak, ondoenlijk voor ons, de meeste standruimte gaat op aan standhouders die er gratis of bijna gratis staan.
Dus we zien tegenop om weer een ODH te organiseren die er net zo uit ziet als de vorige jaargangen met als concurrent de Houtpro een week later.
Dus input mbt invulling, locatie, tijdstip zijn van harte welkom, maar dan ook graag onderbouwd. Als iemand een goede locatie weet, wat die kost en wanneer beschikbaar, dan helpt dat echt, Of wat variatie in standhouders, een paar meubelmakers, mensen die met fineer werken etc.
Een bijeenkomst alleen met forummers die allemaal een werkstuk meenemen en daarover met elkaar in gesprek raken eventueel aangevuld met een paar standhouders die gereedschap en materiaal verkopen.
Een lezing over het ontwerpen van meubels of interieur?

jaap

• Verdrietig
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
775
429
‘s-Hertogenbosch
Wat ons maar niet goed lukt is, om er een echte forum dag van te maken. Zelfs als we de entree gratis maken als iemand een werkstuk mee wil nemen, blijft het beperkt tot max 20 stuks.
Wil je hiermee zeggen dat er maar 20 bezoekers komen of dat er maar 20 werkstukken zijn…
Wat voor bezoekersaantallen verwacht je en zijn er nodig om een geslaagde odh te maken.
Ik kan me er geen voorstelling van maken, heb wel foto’s gezien maar die lijken me druk genoeg..
Het probleem zit dus in exposanten en verkopers die bijna gratis staan, welke weinig animo hebben en door de hout pro geen rendement zien.
Je wilt dus meer ambachten en uitvoerende partijen hebben die mogelijke doelgroepen aantrekken. Een lastig verhaal, wil ik wel inzien, een artikel in de actieradius trekt natuurlijk voornamelijk houtdraaiers aan die je al voldoende hebt,terwijl je de andere disciplines ook wil bereiken.
Mogelijk zijn hier ook verenigingen die benaderd kunnen worden ( weet ik niet) . Eventuele leden van deze clubs zouden zich misschien hier kunnen melden lijkt mij.
Persoonlijk vind ik het jammer dat het niet doorgaat aangezien het voor mij de eerste keer zou zijn, afgelopen jaar ging het ook al niet door.
Wel kan ik me voorstellen dat de organisatie een hele hoop werk is en dat het voor Wim op dit moment een grote belasting is ivm zijn overige werkzaamheden op dit moment.
Als het gaat om een ontmoetingsmoment met forumleden zou dan zo’n ruimte als bij wijze van spreken de houtdraaidag in Vianen groot genoeg zijn..?
Misschien dat andere forumleden ook mee kunnen of willen denken met iets meer ervaring dan ik heb. Als het gaat over betrokkenheid bij dit forum zijn er volgens mij voldoende die hier aan deelnemen.
Misschien dat er nog reacties komen die mogelijkerwijs ondersteuning bieden.
Het zou jammer zijn als het door genoemde omstandigheden uitbloeit….

Met vriendelijke groeten,
John

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.526
3.561
Gaanderen
De tijd die ik er instop staat niet in verhouding tot wat Jaap en Co er in stopt.
Er zijn ruim 34000 leden en op de ODH staan er 20 werkstukken. Dat is te weinig response.
Naar mijn mening is ons forum in de loop van de tijd veranderd. Veel meer vragen en veel minder werkstukken.
De boel moet opnieuw uitgevonden worden. Welke kant gaan we op? We kunnen natuurlijk ideeën opperen, maar het product ODH is eigendom van Jaap en Co.
Ik heb wel wat ideeën. Maak enkele straten met nieuwe gereedschappen.
Straatje met 3 d printers, een met cnc machine en een met 3 d lasers, een met elektrisch gereedschap en met handgereedschap. Natuurlijk ook ruimte voor de huidige zaken. Heel snel geschreven maar krijg dat maar eens op dezelfde dag op je beurs. Dat kost veel voorbereidingstijd. Ook moet de partij passen bij de sfeer van de beurs.

• Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
619
960
Zuid West Drenthe
@jaap hebben jullie ook al eens gekeken bij het Mechanisch Erfgoed Centrum?
Zij adverteren met 1000m ruimte voor evenementen. (geen idee hoeveel je nodig bent)
Dronten is relatief centraal en er is eventueel meer te zien voor je doelgroep.

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
252
54
Amsterdam
Zelf ben ik een liefhebber van de oude ambachten, vooral met hout.
Dat vinden meer mensen interessant. Is dat een idee om daar wat mee te doen?
Er zijn hier op het forum vast mensen die dergelijke ambachtslieden kennen en kunnen benaderen voor de odh.
Een boogmaker is iets wat ik nog niet heb gezien maar mij heel tof lijkt om daar aan het werk te zien.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
68
57
Oosterbeek
Er is een fantastisch groepje vrijwilligers onder aanvoering van Wim Kluck, dat altijd klaar staat, daar ligt het niet aan. Wat ons maar niet goed lukt is, om er een echte forum dag van te maken. Zelfs als we de entree gratis maken als iemand een werkstuk mee wil nemen, blijft het beperkt tot max 20 stuks. Het is een hele grote hal, die we maar net aan vol krijgen met andere standhouders en van de houtbewerkers zijn er veel houtdraaiers. Gelukkig maar dat ze komen en op de beurs aan het draaien zijn!
Lastig is ook dat de hal alleen beschikbaar is in de herfstvakantie, dan zijn een aantal potentiele standhouders ook op vakantie. We hebben wel eens gekeken naar andere locaties op een andere datum, maar het huren van een redelijke grote hal blijft een kostbare zaak, ondoenlijk voor ons, de meeste standruimte gaat op aan standhouders die er gratis of bijna gratis staan.
Dus we zien tegenop om weer een ODH te organiseren die er net zo uit ziet als de vorige jaargangen met als concurrent de Houtpro een week later.
Dus input mbt invulling, locatie, tijdstip zijn van harte welkom, maar dan ook graag onderbouwd. Als iemand een goede locatie weet, wat die kost en wanneer beschikbaar, dan helpt dat echt, Of wat variatie in standhouders, een paar meubelmakers, mensen die met fineer werken etc.
Een bijeenkomst alleen met forummers die allemaal een werkstuk meenemen en daarover met elkaar in gesprek raken eventueel aangevuld met een paar standhouders die gereedschap en materiaal verkopen.
Een lezing over het ontwerpen van meubels of interieur?

jaap
Maar wat je omschrijft is toch wat de afgelopen jaren gedaan is? En gezien de barstensvolle parkeerplaats ook behoorlijk bezocht. Dan mag je toch zeggen dat het voor voldoende mensen interessant is...?
Geen idee of entreebedragen en een paar betalende standhouders voldoende is om het financiële risico te dekken, maar een dagje museum kost tegenwoordig al snel € 20,= dus daar is nog wel wat ruimte te maken lijkt me
Waar ontstaat dan het beeld dat er iets anders zou moeten? Uiteraard staat dat los van de hoeveelheid werk die het vraagt om het te organiseren, want dat is misschien niet voor iedereen duidelijk, maar zal een megaklus zijn.
Zeker grote dank aan het team, voor de afgelopen edities! 'k Hoop dat er op enig moment toch weer een vervolg kan komen, in welke vorm dan ook.
Voorlopig ga ik m'n verdriet maar verwerken......

• Leuk
Waarderingen: John1969 en Houtsoort

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
438
109
Beverwijk. Noord Holland
Gedachten nav ODH en hoe verder.

De opmerking van Wim Kluck onderschrijf ik helemaal!

Veel forummers die bij mij een of meerdere tekeningen opvragen zie ik vaak later nooit meer op het forum, dus die zijn lid geworden voor een bouwtekening. Bij sommigen is dat begrijpelijk als ik hun beweegredenen zie voor een aanvraag, zij missen dan iets voor hun hout-hobby wat ze hier dan wél vinden.
Ik ben nu 77 jaar en vanaf mijn 4e maakte mijn vader (toentertijd werkzaam als landarbeider bij een boer, dus weinig geld) wel eens speelgoed voor mij, het eerste was een lichtblauwe traktor, gemaakt van garenklossen van de Tuftonfabriek waar een oom van mij werkte.
Later maakte die zelfde oom een houten 4-motorig propellervliegtuig voor me, waar zelfs mijn kleinzoon nog mee speelt.
Ik denk dat dit soort gebeurtenissen, die toch een inprenting teweeg brengen, nu niet veel meer voor komen.
De komst van goedkoop plastic heeft, wat speelgoed betreft, véél veranderd. Het kant-en-klaar-idee doet zijn intrede.
Daarmee ontstaat ook een soort gemakzucht om zelf iets te bedenken, laat staan zelf te maken. (alhoewel bv Lego daar een uitzondering op is).
De financiële verbetering in de maatschappij dwong ook minder tot inventiviteit of creativiteit. Het lijkt er ,volgens mij, op dat men in het algemeen meer wacht op wat er aangeboden wordt dan dat men zelf iets bedenkt. Het voortborduren op wat creative ouders deden is geen trend. Als ik op tv zie wat sommigen láten doen ipv zelf te doen, sta ik wel eens verbaasd.
Toch denk ik dat er wel mensen zijn die nog wel hobby's of creatieve bezigheden beoefenen, maar dat die ons forum nog niet ontdekt hebben.
Ook het verdwijnen van hobbytijdschriften zoals Doe het Zelf, Na vijven, VT Vrije tijd, Hobby Bulletin en de oude versie van Hobby Handig, spelen hierbij een rol. Ik denk dat dat kwam doordat ze vaak "onveilige" onderwerpen en plannen publiceerden.
Als je tegenwoordig bv een schaar koopt, wordt je er al op gewezen dat je je er aan kunt bezeren.
De Hobbybladen die er nu nog zijn gaan meer over het oppimpen van bv een vaas of het maken van bloemenkrans.
En dan niet te vergeten de komst van de social media waar de meeste creativiteit bestaat uit het maken van "coole" filmpjes of make-uplessen.
Ik zie in mijn omgeving soms dat men niet weet hoe een spijker in een plank te slaan, of niet weet wat een nijptang is.
In Amerika, Canada, Engeland en Duitsland zijn nog wel magazines over houtbewerking, maar die liggen niet in de winkels en zijn alleen online te bestellen. Echter inches, Engels, Frans en Duits en weinig werkruimte voor de meeste lezers zijn een belemmering.

Ik persoonlijk denk dat de komst van een goed Hobby tijdschrift, op den duur, een verbetering in de interesses zou kunnen opleveren.
Mogelijk ook een foto-afdeling per onderwerp op het forum in de trant van Pinterest?
Idee om alle slapende leden een soort advertentie-mail te sturen in de trend van: kijk nog eens op ons Forum voor nieuw ideeën?
Ook samenwerking met reeds bestaande organisaties of musea die ook al evenementen organiseren, waardoor een groter publiek wordt bereikt, is een optie.
Ik weet ook niet of het vak handarbeid/handvaardigheid genoeg impact heeft op het lager en middelbaar onderwijs om de interesse te wekken en er verder mee door te gaan als hobby of beroep.
Ik probeer in ieder geval mijn kleinkinderen een beetje op weg te helpen, al is het maar voor hen als hobby.
Bij klusprogramma's op de tv zie ik ook nog vaak vaders en opa's zwaar werk doen.

met vr gr
quatorze

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.210
991
Nootdorp
@jaap hebben jullie ook al eens gekeken bij het Mechanisch Erfgoed Centrum?
Zij adverteren met 1000m ruimte voor evenementen. (geen idee hoeveel je nodig bent)
Dronten is relatief centraal en er is eventueel meer te zien voor je doelgroep.
deze locatie kende ik nog niet. Dit ziet er gaaf uit.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.387
573
Prov. Groningen
Je moet met dit soort zaken i.d.d. klein beginnen. In onze museum stelmakerij komen nu met enige regelmaat schoolklassen, groep 5/6/7/8 en die zagen, timmeren en schilderen er op los alsof ze er geld mee kunnen verdienen. Vogelhuisjes, aardappelbakjes, onherkenbare zaken, noem maar op. Zo een klas van twintig kinderen zul je nooit allemaal warm krijgen voor het "houtwerk", maar er hoeft er maar eentje zijn waarbij de vonk overslaat. En dat is al heel wat gezien de staat waarin onze maatschappij momenteel verkeerd. Onlangs was er een meisje, groep 7 die zaagde en timmerde dat het een lieve lust was. "Oh maar ik ben elke zaterdag bij mijn opa in de werkplaats aan het helpen." Elf jaar, er is nog hoop.(y)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.194
3.639
Volgend jaar gaat ze naar de grote school. Dan is het gedaan. Dan is het de hele dag met je gok in je telefoon met je vriendinnetjes. Lang leve tik tok.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.