Open Dag Hout 2022 in de agenda, 30 oktober in de Hanzehal te Zutphen!

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Samen met mijn zoon staan wij er ook weer!
Met demo's van onder andere schaaf gebruiksklaar maken/tunen, slijpen van divers snij gereedschap mes, beitel, zaag etc.
Maar ook slijpen op diamand, watersteen, natuursteen en olie stenen.
Natuurlijk neem ik ook wat eigen gemaakt gereedschap mee!
Verder wat gereedschap(schaven, beitels etc) ter opruiming en of over compleet voor de verkoop.

Groetnis,

Roeland

Bronzen eenhands-schaaf lage hoek met verstelbare mondopening.
De vastzetknop voor de beitel word nog veranderd(word hetzelfde als de voorknop in rvs)
IMG_1673.jpeg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Samen met mijn zoon staan wij er ook weer!
Met demo's van onder andere schaaf gebruiksklaar maken/tunen, slijpen van divers snij gereedschap mes, beitel, zaag etc.
Maar ook slijpen op diamand, watersteen, natuursteen en olie stenen.
Natuurlijk neem ik ook wat eigen gemaakt gereedschap mee!
Verder wat gereedschap(schaven, beitels etc) ter opruiming en of over compleet voor de verkoop.

Groetnis,

Roeland

Bronzen eenhands-schaaf lage hoek met verstelbare mondopening.
De vastzetknop voor de beitel word nog veranderd(word hetzelfde als de voorknop in rvs)
Bekijk bijlage 124415
Ik wil dat nog wel leren!! Mag ik wat beitels en schaven meenemen om een korte workshop te volgen? :p.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Wat is er o.a. te zien op Open Dag Hout?

De grootste deelnemer dit jaar is de houtdraaiersvereniging Radius die er met alle regio afdelingen staat, Met draaibanken, werkstukken en houtdraaiers die je van alles kunt vragen.

Naast Radius zijn er nog meer houtdraaiers, onze vrienden uit Vlaams Belgie en natuurlijk Ronald Kanne van de Houtdraaierij die Jan Hovens en Rainer Bucken meeneemt en natuurlijk een vracht gereedschap, hout, etc.

Ik heb Festool gevraagd of we niet een keer een demo van de Shaper Origin kunnen krijgen, het staat niet bij hen in de catalogus, maar ze zijn wel aandeelhouder en geven ook wel demo's. Prof. Marcel Bilow komt met Buckylab naar de ODH om namens Festool de Shaper te laten zien. En ik hoop dat er nog 1 of 2 bij komen, zodat we een soort Shaper blokje kunnen maken en iedereen die dat wil een keer zo'n ding vast kan houden. Als er een forummer is die met zijn Shaper wil komen demonstreren zou ik dat super vinden!

Naast de hal is een klein zaaltje waar een kegelbaan zit. In dat zaaltje gaan we een aantal lezingen/workshops houden. Even los van de drukte uit de hal wat dieper ingaan op de materie. We hebben iemand ingehuurd die met verlichting, geluid en camera's komt, zodat iedereen in het zaaltje alles goed kan zien wat er gebeurd.
Ik ben nog op zoek naar iemand die TV schermen verhuurd, als het kan ook een paar in de hal bij b.v. de koffiehoek.
Ronald Kanne gaat een demo verzorgen, zal wel over houtdraaien gaan. Richard van der Meulen van Meubel Uniek gaat wat vertellen over politoeren. Marcel Bilow over de Shaper. En ik denk dat we er nog 1 of 2 aan toevoegen.

Ben benieuwd naar jullie mening en ideeën hoe we dit vorm gaan geven. Entree is gratis, maar gaan we het met een soort voorinschrijving doen (heb je controle nodig, altijd lastig). Doen we het met vrije toegang, wie het eerst komt eerst maalt of heeft iemand een nog beter idee?

Voor de forummers die een werkstuk meenemen is de toegang gratis, werkstuk hoeft niet af te zijn, maar alleen een plankje o.i.d. is niet voldoende. We gaan er geen wedstrijd aan koppelen, maar we gaan wel zorgen voor een aantal leuke kadootjes die we als stimuleringsprijs weg willen geven.


jaap
dag Jaap, is er ergens een link voor de voorinschrijving of een email om aan te melden. Ik wil dit spektakel niet missen!
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
977
398
hilversum
Word voor mij de 1ste keer.
Kan iemand mij vertellen of er catering is?
Van wat ik lees is er een kans dat ik er lang genoeg ben om honger te krijgen :)
Probeerde de site van de hal te vinden maar die lag eruit.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Word voor mij de 1ste keer.
Kan iemand mij vertellen of er catering is?
Van wat ik lees is er een kans dat ik er lang genoeg ben om honger te krijgen :)
Probeerde de site van de hal te vinden maar die lag eruit.
Ja, er is voeding voor de hongerige houtbewerker:p
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor de diehard ambachtelijke houtbewerkers onder ons komen er 2 hele leuke nieuwe deelnemers naar Open Dag Hout. De Vereniging Ambacht en Gereedschap en het Museum en Werkplaats Houtstad IJlst. De laatste is ontstaan uit de Nooitgedagt fabriek die er voorheen stond. Symen Dijkstra is 1 van de enthousiaste mensen achter Houtstad IJlst en hij neemt een deel van zijn verzameling Nooitgedagt gereedschap mee en allerlei voorbeelden van houtverbindingen. Symen is een fantastische vakman en vol verhalen, op de stand laat hij zien hoe hij die verbindingen met handgereedschap maakt. Is echt heel erg leuk. Symen staat hieronder op de foto.
Kor (Kies voor Hout en minder fijnstof...) maakt een mooie vloerplanning, zodat deze 2 samen met Ducotools bij elkaar staan.

jaap

20221004_210557.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
dag Jaap, is er ergens een link voor de voorinschrijving of een email om aan te melden. Ik wil dit spektakel niet missen!
Henk, voor jou maken we altijd plaats! Nee er is geen voorinschrijving, gewoon naar de hal komen en bij de kassa een kaartje kopen. Forummers die met een werkstuk komen krijgen gratis toegang, zal de precieze voorwaarden nog met jullie delen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik kom ook:)
En ik neem iets nieuws mee:

De APC-3.0, een meet en regelunit voor fijnstof:
APC-3 web.jpg
Omdat je met het blote oog deeltjes kleiner dan 3 micron niet kan zien, is deze unit ontwikkeld door kiesvoorminderfijnstof.
De APC (Air Purifier Controller) meet fijnstof en stuurt een luchtreiniger (tot max 5 Ampère) aan.
Hiermee ben je op de hoogte van de fijnstofconcentratie in je (werk)ruimte en gaat de reiniger aan als het te stoffig wordt.
De PM1 en PM2,5 concentratie wordt continue gemeten met een hoogwaardige sensor en weergegeven in ug/m3.
Bij vooringestelde waarden schakelt deze APC een aangesloten luchtreiniger automatisch aan en uit.
Daarnaast is het mogelijk de APC in je WiFi netwerk op te nemen, zodat je via PC, tablet of telefoon via een grafiek en tabel zicht hebt op de fijnstof concentratie tot 10 micron.

Deze APC-3.0 wordt geïntroduceerd tijdens de Open Dag Hout
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Samen met mijn zoon staan wij er ook weer!
Met demo's van onder andere schaaf gebruiksklaar maken/tunen, slijpen van divers snij gereedschap mes, beitel, zaag etc.
Maar ook slijpen op diamand, watersteen, natuursteen en olie stenen.
Natuurlijk neem ik ook wat eigen gemaakt gereedschap mee!
Verder wat gereedschap(schaven, beitels etc) ter opruiming en of over compleet voor de verkoop.

Groetnis,

Roeland

Bronzen eenhands-schaaf lage hoek met verstelbare mondopening.
De vastzetknop voor de beitel word nog veranderd(word hetzelfde als de voorknop in rvs)
Bekijk bijlage 124415
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Ronald Kanne belde net. Ronald geeft een demo in het kleine zaaltje. Hij neemt natuurlijk heul veul van zijn spullen mee en heeft als draaiers Jan Hovens en Rainer Brucken op de stand. Schulte uit Duitsland staat ook met 2 medewerkers op de stand van Ronald en er staan ook 2 draaibanken waar het bezoek mag proberen hoe dat houtdraaien gaat. Jan Hovens kun je echt alles vragen over houtdraaien, dus heb je thuis een probleem, op Open Dag Hout krijg je de oplossing.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
En de Shaper Origin is te zien en te proberen op Open Dag Hout. Festool neemt er 2 mee. De Shaper is alleen online te koop, dus je moet al iemand kennen die er eentje heeft om het ding te zien werken.
Gaaf dus dat de Shaper op Open Dag Hout te zien is. Ook het nieuwe pakket Studio, waarmee je op b.v. je telefoon een ontwerp maakt wat je daarna met de Shaper kunt maken.

In een apart zaaltje gaan we, zo als het nu staat, een 5 tal lezingen/workshops/demos verzorgen. We hebben een cameraman ingehuurd die komt met camera's, licht en geluid. Op 2 65 inch schermen kun je dan beter zien wat er op de werkbank gebeurt. We zetten ook een TV scherm neer in de hal.

Prof. Marcel Bilow van de TU Delft en zijn Bucky Lab komt de Shaper demonstreren en gaat de demo in de zaal geven.

jaap

 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
En de Shaper Origin is te zien en te proberen op Open Dag Hout. Festool neemt er 2 mee. De Shaper is alleen online te koop, dus je moet al iemand kennen die er eentje heeft om het ding te zien werken.
Dat is een indrukwekkend stukje gereedschap....

Ik ga het overigens niet redden om ook naar ODH te komen. Mijn agenda zit te vol met andere dingen. Hopelijk volgend jaar wel weer. Heel veel plezier iedereen!
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Nerf

Beukertje

Nieuw lid
12 aug 2018
3
0
Ik lees dat de open dag gehouden wordt in het weekend van 29 en 30 oktober. Maar volgens mij is er op de 29e niets te doen, alleen op de 30e.
Klopt dat?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
In een apart zaaltje gaan we, zo als het nu staat, een 5 tal lezingen/workshops/demos verzorgen. We hebben een cameraman ingehuurd die komt met camera's, licht en geluid. Op 2 65 inch schermen kun je dan beter zien wat er op de werkbank gebeurt. We zetten ook een TV scherm neer in de hal.


jaap

is het een idee om het filmmateriaal daarna op een YouTube kanaal te zetten, zodat de kennis bewaard wordt ?

groeten ,
Ornament
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
is het een idee om het filmmateriaal daarna op een YouTube kanaal te zetten, zodat de kennis bewaard wordt ?

groeten ,
Ornament

Dank voor je tip Ornament, wij hadden hetzelfde idee. We nemen in ieder geval alles op, maar om daar een mooi filmpje van te maken is niet mijn sterkste kant, als er een forummer is die daar goed/handig in is, dan wordt je hulp zeer op prijs gesteld.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit jaar staat ook weer de Fa. Duursma op Open Dag Hout, al meer dan 50 jaar actief in het maken van allerlei producten van polyester en epoxy. Veel industriele dingen, maar ze helpen ook altijd hobbyisten. Zo is een ook webwinkel ontstaan en bij hun bedrijf in Wolvega ook een fysieke winkel.
Het is erg prettig dat ze zelf dag in-dag uit met polyester en epoxy in de weer zijn. Je krijgt echt goede adviezen en ze verkopen de spullen die ze ook zèlf gebruiken.

Ben er gisteren nog even langs geweest en ze nemen o.a. een hele leuke set mee waarmee je sierraden kunt maken, incl. epoxy, sliciconenmal, kleurstof, bakjes etc.
En ze waren net een mooi voorbeeld tafeltje aan het gieten dat mee komt naar ODH. Duursma heeft naast polyester en epoxy harsen b.v. ook de ouderwetse resorcinol lijm te koop.

jaap

duursma setje 2.jpeg

duursma tafel gieten.jpeg

duursma tafel gieten 2.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.