Open Dag Hout 2019, op 3 november in de Hanzehal te Zutphen

tuoh

Oud hout
Persoonlijke bescherming, het woord zegt het al, dat is een PERSOONLIJKE keuze.
Ik gebruik zelf bijna nooit PB, gelukkig kan ik daar nog altijd zelf over beslissen.

Dat "beschuldigende vingertje word tegenwoordig bijna een "ziekte" op allerlei fora, en in reacties op geposte filmpjes. Laat daar de man of vrouw in kwestie zelf over beslissen.
Je ziet soms de knapste werkstukken passeren op het WWW, maar het enige waar dan oeverloos over geluld word is het al dan niet gebruiken van PB,s door de persoon in kwestie:rolleyes:
Het enige waar je wel voor moet zorgen is dat eventuele bezoekers of toeschouwers heelhuids terug naar huis gaan. Al de rest is een vrije keuze van de persoon achter de machine.

Er bestaat zelfs een toepasselijk spreekwoord over, gaat over een splinter in het oog van iemand anders wel zien, maar de balk in eigen oog niet, of iets van die strekking:p
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.619
685
Antwerpen
Persoonlijke bescherming, het woord zegt het al, dat is een PERSOONLIJKE keuze.
Ik gebruik zelf bijna nooit PB, gelukkig kan ik daar nog altijd zelf over beslissen.
een kleine aanvulling ...
mocht je iets overkomen dan is wel de gemeenschap die voor de kosten moet opdraaien .....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
RADIUS hanteert het standpunt dat demodraaiers die namens en voor RADIUS draaien verplicht een scherm voor hun draaibank moeten plaatsen. Alle draaiers van ons hadden dat dan ook. Een enkeling die dat niet had draaide ook niet namens RADIUS.
Waarom? We willen te allen tijde voorkomen dat als er een werkstuk uit de draaibank vliegt de toeschouwers veiligheid wordt geboden. Als er door het ontbreken van zo'n scherm een ongeluk mocht gebeuren is er géén verzekeringsmaatschappij (ook niet je eigen WA) die de schade vergoed. Indien er dan een beroep op de verzekering van RADIUS wordt gedaan hanteert deze hetzelfde standpunt en zienswijze. Ook een calamiteitenverzekering van ODH zal in zo'n geval niet uitkeren.
Mijns inziens is het ook de organisatie van ODH die moet toezien op de veiligheid voor het publiek en deze moet waarborgen.
Het is aan de draaiers zelf om wel of niet te kiezen voor oog/neus/mond bescherming. Bij elke draaibank is uitgelegd waarom in dit geval die niet gebruikt zijn.
 

tuoh

Oud hout
een kleine aanvulling ...
mocht je iets overkomen dan is wel de gemeenschap die voor de kosten moet opdraaien .....

Ja, zo ken ik er nog wel wat. Kettingrokers, alcoholisten, wegpiraten druggebruiker, vleeseters, veganisten, etc.... Een eindeloze lijst van mogelijke (gezondheid)risico's op lange termijn.
En wat met alle mensen die gewoon onze "vervuilde" lucht inademen? Allemaal gewoon uitsluiten van de gezondheidszorg?

Kijk eens, laat gewoon ieder voor zich uitmaken waar ie de grens trekt, daar zijn geen "wijzende vingertjes" voor nodig van buitenstaanders.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Bert.jpg
engel.jpg

De maker van de mooie en creatieve tafels, met houten hoed.
En voor de mensen die net gekleed willen: er is ook een houten stropdas mogelijk.

En een mooie houten engel.
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
539
Steenbergen, Noord Brabant
Het zag er lange tijd naar uit dat ik (ook) dit jaar moest laten lopen. Maar door een toeval kon ik toch een paar uur rond banjeren op de ODH. Heerlijk, ik heb weer genoten. Met name van de demo van Ronald Kanne over de guts met het vingernagelprofiel heb ik weer het nodige mee gekregen. Ben zelfs met een tas met spullen bij hem vertrokken;).
Ik miste dit jaar de botenbouwers. Kan dat kloppen? En ja, onderweg terug naar huis realiseer je je dan dat je toch vergeten bent om naar een specifieke stand terug te gaan om verdere informatie in te winnen.
Er stond vooraan in de hal iemand met brandstempels in diverse uitvoeringen en verwarmingselementen (model soldeerbout). Daar had ik nog graag m'n licht even opgestoken. Iemand die nog kan vertellen wie dat was? Ik vindt 'm zo niet terug in de deelnemerslijst.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Is het bestuur al bezig om te bedenken hoe we het aantal werkstuk-ken/jes van hout fröbelaars en de vaklieden om hoog krijgen .


Zelf ben ik behooooooorlijk lui en heb toch wel wat dwang/motivatie nodig ,nu weet ik wel dat er al iemand de helpende voet wou toe steken om een paartjes tikjes onder het achterwerkkie te plaatsen ( lid Toxiq was al erg bereid willig ;-) .

enquete misschien of discussie item starten of .........
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Is het bestuur al bezig om te bedenken hoe we het aantal werkstuk-ken/jes van hout fröbelaars en de vaklieden om hoog krijgen .


Zelf ben ik behooooooorlijk lui en heb toch wel wat dwang/motivatie nodig ,nu weet ik wel dat er al iemand de helpende voet wou toe steken om een paartjes tikjes onder het achterwerkkie te plaatsen ( lid Toxiq was al erg bereid willig ;-) .

enquete misschien of discussie item starten of .........

Misschien kunnen we zelf wel een voorstel doen? Een wedstrijd-onderwerp of iets dergelijks. Het lijkt mij dan voornamelijk belangrijk dat alle disciplines er hun ei in kwijt kunnen.
Eventueel een wedstrijd waarbij de houtsoorten vastliggen, of het onderwerp.
Ik heb er zelf wat over na zitten denken, maar vind het opmerkelijk lastig om met een goed voorstel te komen...
 

tuoh

Oud hout
Hoe meer "regels" er gaan gesteld worden aan de deelname, hoe minder werken er gaan aangeboden worden vrees ik.
Laat gewoon ieder die wil meedoen zijn/haar favoriete werkstuk meebrengen, ongeacht wat het is. Een kompleet zeilschip of een gesneden beeldje van 30mm hoog.
Alles kan en mag, als het maar van hout of plaatmateriaal is. Dit lijkt mij een veel groter "visnet" te zijn, en bij vissers is groter altijd beter;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben met de theorie van touh eens ......maar de praktijk was toch dat er opgemerkt werd door de leden aangeboden gefröbel wat tegen viel in aantal bedoel ik dus. .

Met het woord gefröbel bedoel ik niet iets minachtends maar met liefde en toewijding vervaardigd naar beste kunnen Maw het hoeft niet perfect te zijn .
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Ik denk dat vele houtbewerkers ervoor terugschrikken om hun (kostbare en unieke) werkstukken onbeheerd 'ergens' op een tafel neer te zetten. Ik hoor daar zelf ook bij. Mijn laatste draaiwerkstuk was de zgn. Brighton Bun (https://www.woodworking.nl/showthread.php?28366-Brighton-Bun&highlight=brighton). Deze bestaat uit 6 onderdelen die nogal kwetsbaar zijn. In eerste instantie had ik overwogen om deze ook op de 'tafel' te zetten, maar toch maar niet. Ik heb 'm op de eigen tafel van RADIUS Westfriesland gezet omdat daar constant iemand aanwezig was. Maar ook daar valt me op dat talrijke bezoekers overal aan willen zitten, voelen, dingen oppakken, aan proberen te draaien, deksels loshalen, etc.
Ik heb onze kinderen vroeger geleerd om 'te kijken met de oogjes en niet met de handjes'. Blijkbaar zijn veel volwassenen dit vergeten of hebben dat niet zo geleerd.
Wellicht dat als de organisatie van ODH daar een afdoende oplossing voor vindt er meer geëxposeerd gaat worden.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ben met de theorie van touh eens ......maar de praktijk was toch dat er opgemerkt werd door de leden aangeboden gefröbel wat tegen viel in aantal bedoel ik dus. .

De "Theorie van Tuoh" klinkt ook wel aannemelijk, maar mogelijk werkt een vernauwing van eisen juist als stimulans om mee te doen, omdat mensen anders door het bos de bomen niet kunnen overzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.