Open Dag Hout 2019, op 3 november in de Hanzehal te Zutphen

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik denk dat vele houtbewerkers ervoor terugschrikken om hun (kostbare en unieke) werkstukken onbeheerd 'ergens' op een tafel neer te zetten. Ik hoor daar zelf ook bij. Mijn laatste draaiwerkstuk was de zgn. Brighton Bun (https://www.woodworking.nl/showthread.php?28366-Brighton-Bun&highlight=brighton). Deze bestaat uit 6 onderdelen die nogal kwetsbaar zijn. In eerste instantie had ik overwogen om deze ook op de 'tafel' te zetten, maar toch maar niet. Ik heb 'm op de eigen tafel van RADIUS Westfriesland gezet omdat daar constant iemand aanwezig was. Maar ook daar valt me op dat talrijke bezoekers overal aan willen zitten, voelen, dingen oppakken, aan proberen te draaien, deksels loshalen, etc.
Ik heb onze kinderen vroeger geleerd om 'te kijken met de oogjes en niet met de handjes'. Blijkbaar zijn veel volwassenen dit vergeten of hebben dat niet zo geleerd.
Wellicht dat als de organisatie van ODH daar een afdoende oplossing voor vindt er meer geëxposeerd gaat worden.

Dit herken ik ook wel. De paar keer dat ik er stond met mij miniatuur houtsnijwerkjes, waren er veel mensen die er aan wilden zitten. Het is eigenlijk een wonder dat ze allemaal nog heel zijn.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
-Dat betekend dus dat er bemande tafel (bewaker) moet zijn of beter denk ik dat het uitgestalde buiten de reikwijdte moet zijn .
 
Hoe meer "regels" er gaan gesteld worden aan de deelname, hoe minder werken er gaan aangeboden worden vrees ik.
Laat gewoon ieder die wil meedoen zijn/haar favoriete werkstuk meebrengen, ongeacht wat het is. Een kompleet zeilschip of een gesneden beeldje van 30mm hoog.
Alles kan en mag, als het maar van hout of plaatmateriaal is. Dit lijkt mij een veel groter "visnet" te zijn, en bij vissers is groter altijd beter;)
Helemaal mee eens
 
Tja,

Zoals Meron zegt is het moeilijk om categorieën te maken. Houtdraaien, constructies, machinaal, NIET machinaal of vrije hand ??.
Lastig. Het zou al helpen om duidelijk op of aan/bij de showtafel te zetten dat objecten niet mogen worden aangeraakt en een vrijwilliger die dit zou kunnen bewaken.
Hoewel een jury die divers is zou ook een keuze kunnen maken uit al die dingen.
Misschien een formulier waar op de bezoekers hun voorkeur kunnen aangeven ?. voor de uitreiking stemmen tellen en ook deze keuze laten mee wegen in de uitslag.

Als forum moeten we daar toch wel uit kunnen komen hoe we dit goed kunnen organiseren.

Gr Edwin
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
ik zou best een opdracht willen, maar dan wel met figuurzagen a.u.b :) en ja ik maak het doosje dan meer af. Binnenkort maar even snuisteren in mijn boek met sjablonen. Staan er nog genoeg in en weet niet hoeveel werk het is. Denk dat ik een jaar oversla en dan weer langs ga. Gezien de reacties dat veel het zelfde is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gezien de reacties dat veel het zelfde is.

Veel wel, en toch ook veel niet - en dan nog, je krijgt in een dag lang niet alles echt gezien en besproken, dus is er m.i. voor jaren genoeg te zien ;-) Zo loop ik al een aantal jaren elk jaar even een half uurtje bij de stand van Bouwerscontact langs om wat te bomen over muziekinstrumenten en -bouw (met name blaasinstrumenten) en akoestiek. Overigens denk ik persoonlijk dat een van de belangrijke 'functies' van zo'n open dag het voorlichten van het algemene publiek is. Voor de regelmatige bezoekers is het sociale aspect denk ik belangrijker dan de uitstalling zelf. En als je achter een stand staat natuurlijk het voorlichten van het publiek. Ik had dit jaar meer belangstelling dan voorgaande jaren.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
Ik kwam eigenlijk om mede forum leden te zien. Volgende keer ook maar t-shirt rond gaan lopen van woodworking.nl ofzo.. ben ook niet iemand die snel naar anderen toe stapt.
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
40
59
Geldrop
Entreebewijs ODH 2019

Bij deze enkele foto's van mijn "entreebewijs" voor de Open Dag Hout in 2019:

20190801_194857.jpg

20190831_120542.jpg

20190616_135908.jpg
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
40
59
Geldrop
Entreebewijs ODH 2019

Bij deze enkele foto's van mijn "entreebewijs" voor de Open Dag Hout in 2019:
Mijn handgemaakte notenhouten beercaddy.

Helaas stonden er wel weinig andere werkstukken van collega forummers. Het voelde niet heel prettig om op een vrijwel lege tafel mijn werkstuk neer te moeten zetten (zeker gezien ook de inhoud :p).
Hopelijk volgend jaar meer werkstukken en toezicht. Met een paar man bij toerbeurt een uurtje toezicht houden zou toch te regelen moeten zijn. Ik zou er in ieder geval geen bezwaar tegen hebben om dat voor een uurtje te doen.

In ieder geval vond ik het een enorme leuke dag.
En Gereedschappro wordt van harte bedankt voor de prijs die ik aan het eind van de dag in ontvangst mocht nemen.

Kortom wellicht tot volgend jaar weer!

Bekijk bijlage 91731

Bekijk bijlage 91732

Bekijk bijlage 91733


20190616_135933.jpg
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Stephan, dat is inderdaad een nette 'beer-caddy', zoals ze dat in het engels noemen :)
Ik zie dat je een specifieke techniek hebt gebruikt voor het aftekenen van de zwalumstaarten; toevallig bij Mathijs Heijkers een cursus gevolgd?
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
40
59
Geldrop
@RedWoodWorking: Ja dat klopt, ik heb 2 cursussen gevolgd bij Mathijs Heijkers. En op de basiscursus geleerd om op die manier de zwaluwstaarten af te tekenen.
Overigens kan ik iedereen die op ambachtelijke wijze aan houtbewerking wil doen zijn cursussen aanbevelen.

@Edwin: Ja, zijn 2 verschillende kleuren notenhout, van de hobbyzolder van de Arnhemse Fijnhouthandel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.