Open Dag Hout 2019, op 3 november in de Hanzehal te Zutphen

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Jammergenoeg heb ik het deze keer moeten missen, maar ook in voorgaande jaren viel het me op hoe weinig projecten er vanuit woodworking.nl te zien waren. Maar de meeste draadjes op dit forum lijken ook te gaan over gereedschap en minder die een nieuw projectje tonen.

Misschien is het mogelijk al deze maand een thema/techniek/houtsoort voor volgend jaar te communiceren. Ik heb meestal wel vele maanden nodig voordat iets af is...
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben nog steeds voor een opdracht heb ik vaak genoeg gezegd .

Iets anders is de schroom ben ik wel goed genoeg/vinden ze het wel goed of mooi.
Hé hallo daar we zijn forum van hout fröbelaars nee het hoeft niet perfect te zijn.

Denk dat 80 procent hier hobbyisten zijn met talent en zonder talent en maakt dat wat uit ?

-
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
' T was weer een mooie dag, bedankt voor de het initiatief/organisatie/de plek. Ik ben wat huiverig voor de grote onbemande woodworking tafel dus houd ik de spullen liever onder eigen beheer. Een T-shirt zou wel wat zijn om de onderlinge herkenbaarheid wat te vergroten.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Zondag eindelijk voor het eerst op de Open Dag Hout geweest. Parkeerplaats was inderdaad al snel vol, maar ik vond toch een plekje, en heb me lekker een paar uur ondergedompeld in de topsfeer. Erg leuk om met Kor te praten over zijn filters, nu ik eindelijk zicht heb op een werkplaats kan ik daar ook serieus werk van gaan maken. Diep onder de indruk van het schitterende werk wat er te bewonderen was. Eindelijk het moois van onze Belgische vrienden, beschreven en tentoongesteld op dit forum, in het echt mogen bewonderen. Wauw! Ronald, heb je die draaibank nog weer de aanhanger op gekregen? :)

Ondanks dat het natuurlijk om de schoonheid van het hout gaat, blijken ook houtbewerkers niet verschoond te blijven van GAS (Gear Acquisition Syndrome), want ik zag Bijenkorf-opruiming-achtige taferelen bij de stands van GereedschapPro, De Houtdraaierij, Baptist en hun collega's wiens naam mij even ontschiet. Leuk om tussen te snuffelen en al dat mooie spul een keer in de handen te hebben alvorens een bestelling te plaatsen.

Dank aan de organisatoren, topdag gehad!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben inderdaad een geweldige leuke Open Dag Hout gehad, meer standhouder en meer bezoekers dan ooit eerder. Geen onvertogen woord, alleen over het parkeren, en er was iemand die graag wat luxere broodjes in de catering wil.

Als organisatie kost het ons best veel tijd en inspanning en we twijfelden ook wel eens om dit project voort te zetten. Die tijd kunnen we zelf niet aan onze hobby besteden...

Gisteren was zo'n succes dat we direct de datum voor de ODH 2020 vastgelegd hebben, het is 1 november 2020 geworden en op zaterdag 31 oktober de workshops. We willen wel graag de dag wat meer aan een thema ophangen en toch weer de workshops op zaterdag gaan organiseren en op de zondag iets met meer demo's in een aparte zaal.

En tja, die werkstukken, dat moet toch echt beter kunnen. Misschien een categorie vrij werk en eentje met een meer omlijnde opdracht. Mijn buik knijpt in elkaar als ik de reactie van Edwin lees met zijn prachtige houtsnijwerk en geen respons op de tafel van ons.

Ik open wel een apart topic om hier wat mee te gaan doen.

Maar iedereen echt bedankt voor de medewerking om van de Open Dag Hout 2019 zo'n prachtig succes te maken!

jaap
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Gisteren was zo'n succes dat we direct de datum voor de ODH 2020 vastgelegd hebben, het is 31 oktober 2020 geworden.
jaap

Volgens mijn agenda is dat een zaterdag. Wordt ODH dan op zondag 1 november en zaterdag 31 oktober wat workshop?


Klopt Meron, zal mijn bericht aanpassen. Thnx


jaap
 
Laatst bewerkt door een moderator:

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Voor het eerst geweest, vond het een openbaring. Viel me inderdaad op dat ongeveer de helft van de zaal houtdraaiers waren. Extra leuk voor mijn schoonvader die meekwam, want die draait ook. Genoten van de werstukken zelf maar ook de inventiviteit waarmee hulpstukken waren gemaakt voor bijvoorbeeld het ondersteunen van lange dunne stukken. Tot slot heel leerzaam om te horen welke afwegingen tot keuzes leiden en uiteindelijk tot de mooie stukken.

Wat ik mistte waren bijv. meubelmakers, die ter plaatse een tafelblad schaven oid. Geen idee hoe reeël het is, maar ik zou het wel mooi vinden om te zien. Verder vind ik die workshops waar Jaap het over heeft erg interessant. Niet alleen kijken, maar ook nieuwe dingen proberen.

Kort samengevat, het was mooi en volgend jaar wil ik er weer bij zijn. :) Misschien dat ik tegen die tijd wel iets kan en wel een werkstuk mee neem.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Dit jaar toch maar besloten om niet te gaan, zodat ik niet in de verleiding kon komen om gereedschap te kopen wat ik eigenlijk niet nodig heb en er ook te weinig ruimte voor heb:cool::(
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Zeker een mooie dag.

Dat er een tafel met werkstukken van deelnemers waren, wist ik niet. Deze tafel is mij ook niet opgevallen op de Open Dag. Was dit de tafel naast de tafel waar de T-shirts verkocht werden? Onlangs heb ik wel op het forum gelezen dat de open dag was (en ik was nu ook op de open dag), maar - nu pas gezien in een ander topic - dat je een eigen werkstuk mee had kunnen nemen, had ik niet gezien.

Een mooie mix van hobbysten en zakelijke verkopers.
Veel mooie dingen gezien, zoals de engel. Maar ook de selectie uit de 100 tafeltjes is indrukwekkend.

Tja, en dat het parkeerterrein vol was, is alleen maar een goed teken.

Wat mij betreft slechts één minpuntje. En dat is dat er veelvuldig houtdraaiers bezig waren, zonder persoonlijke bescherming. Ik zou zeggen dat een veiligheidsbril of gelaatbeschermer toch wel nodig is? Er stonden wel bordjes dat deze niet gebruikt werden, vanwege het persoonlijke contact met de beursbezoekers. Maar dat maakt het nog altijd niet veilig. Zelfs een 13-jarige jongen stond onbeschermd te werken. Is dit verantwoord? Nu draai ik niet zelf, dus ik heb daar geen zicht op in hoeverre bescherming nodig is.

- - - Updated - - -

Zeker een mooie dag.

Dat er een tafel met werkstukken van deelnemers waren, wist ik niet. Deze tafel is mij ook niet opgevallen op de Open Dag. Was dit de tafel naast de tafel waar de T-shirts verkocht werden? Onlangs heb ik wel op het forum gelezen dat de open dag was (en ik was nu ook op de open dag), maar - nu pas gezien in een ander topic - dat je een eigen werkstuk mee had kunnen nemen, had ik niet gezien.

Een mooie mix van hobbysten en zakelijke verkopers.
Veel mooie dingen gezien, zoals de engel. Maar ook de selectie uit de 100 tafeltjes is indrukwekkend.

Tja, en dat het parkeerterrein vol was, is alleen maar een goed teken.

Wat mij betreft slechts één minpuntje. En dat is dat er veelvuldig houtdraaiers bezig waren, zonder persoonlijke bescherming. Ik zou zeggen dat een veiligheidsbril of gelaatbeschermer toch wel nodig is? Er stonden wel bordjes dat deze niet gebruikt werden, vanwege het persoonlijke contact met de beursbezoekers. Maar dat maakt het nog altijd niet veilig. Zelfs een 13-jarige jongen stond onbeschermd te werken. Is dit verantwoord? Nu draai ik niet zelf, dus ik heb daar geen zicht op in hoeverre bescherming nodig is.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik kijk nu al uit naar de workshops volgend jaar!

Het was weer een leuke dag maar ik herkende wel erg veel zaken van vorig jaar (dat was mijn eerste bezoek). Dat is natuurlijk ook niet zo gek, na de eerste openbaring waren mijn verwachtingen misschien iets te hoog gespannen.

Geparkeerd bij het Chinese restaurant om de hoek, ik zie het probleem niet.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
Editten na pb's over en weer. kan deze post niet verwijderen dus de tekst maar verwijderd.
 
Laatst bewerkt:

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ook ik heb genoten van deze Open Dag Hout. Bewust zo vroeg mogelijk gegaan, met het idee dat het dan nog niet zo druk zou zijn. Dat viel dus tegen. Na de middag kon ik beter alle stands bekijken.

De kinderen hebben lekker geknutseld. Zelf een hele mooie zwaluwstaartzaag gekocht van André Damen , plus nog wat ander leuk gereedschap bij anderen. Ook nog flink wat plankjes bij Van Leersum gekocht. Het idee is dat het een kistje wordt. Zal nog wel een hoop werk in zitten. Misschien volgend jaar klaar ;-)

Ik twijfelde of ik iets mee zou nemen. Ik had niet iets recents dat makkelijk mee zou kunnen. Toch maar besloten om een ouder werkstuk mee te nemen, bleek dat ik nog iets gewonnen had ook. Was eigenlijk al op weg naar de uitgang...

Al met al mijn dank aan de organisatie.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
438
568
47
Breda
Eergisteren de sleutels van mijn nieuw huisje ontvangen en ben druk aan het behangen.
volgend jaar wil ik wel proberen langs te komen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
@Redwoodworking: Heb mijn post ge-edit na heen en weer pb's. Het was niet bedoeld als afkraken maar zo las het helaas wel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Zeker een mooie dag.

Dat er een tafel met werkstukken van deelnemers waren, wist ik niet. Deze tafel is mij ook niet opgevallen op de Open Dag. Was dit de tafel naast de tafel waar de T-shirts verkocht werden? Onlangs heb ik wel op het forum gelezen dat de open dag was (en ik was nu ook op de open dag), maar - nu pas gezien in een ander topic - dat je een eigen werkstuk mee had kunnen nemen, had ik niet gezien.

Een mooie mix van hobbysten en zakelijke verkopers.
Veel mooie dingen gezien, zoals de engel. Maar ook de selectie uit de 100 tafeltjes is indrukwekkend.

Tja, en dat het parkeerterrein vol was, is alleen maar een goed teken.

Wat mij betreft slechts één minpuntje. En dat is dat er veelvuldig houtdraaiers bezig waren, zonder persoonlijke bescherming. Ik zou zeggen dat een veiligheidsbril of gelaatbeschermer toch wel nodig is? Er stonden wel bordjes dat deze niet gebruikt werden, vanwege het persoonlijke contact met de beursbezoekers. Maar dat maakt het nog altijd niet veilig. Zelfs een 13-jarige jongen stond onbeschermd te werken. Is dit verantwoord? Nu draai ik niet zelf, dus ik heb daar geen zicht op in hoeverre bescherming nodig is.

- - - Updated - - -

Zeker een mooie dag.

Dat er een tafel met werkstukken van deelnemers waren, wist ik niet. Deze tafel is mij ook niet opgevallen op de Open Dag. Was dit de tafel naast de tafel waar de T-shirts verkocht werden? Onlangs heb ik wel op het forum gelezen dat de open dag was (en ik was nu ook op de open dag), maar - nu pas gezien in een ander topic - dat je een eigen werkstuk mee had kunnen nemen, had ik niet gezien.

Een mooie mix van hobbysten en zakelijke verkopers.
Veel mooie dingen gezien, zoals de engel. Maar ook de selectie uit de 100 tafeltjes is indrukwekkend.

Tja, en dat het parkeerterrein vol was, is alleen maar een goed teken.

Wat mij betreft slechts één minpuntje. En dat is dat er veelvuldig houtdraaiers bezig waren, zonder persoonlijke bescherming. Ik zou zeggen dat een veiligheidsbril of gelaatbeschermer toch wel nodig is? Er stonden wel bordjes dat deze niet gebruikt werden, vanwege het persoonlijke contact met de beursbezoekers. Maar dat maakt het nog altijd niet veilig. Zelfs een 13-jarige jongen stond onbeschermd te werken. Is dit verantwoord? Nu draai ik niet zelf, dus ik heb daar geen zicht op in hoeverre bescherming nodig is.

PB030117.jpg

jaap
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.