Nieuwe werkplaats

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb mijn de vloer in mijn schip uitgevlakt met zo'n 300 spieen, met extra vulblokken waar het hoogteverschil te groot was. Ik vlakte eerst de hele vloer uit met lossen spieen, en nam ze daarna 1 voor 1 uit om ze met bruislijm terug te plaatsen.

De spieen kocht ik kant en klaar bij Houthandel Alblas in Waddinxveen, daar kan je ze zelf niet voor zagen. Zij hebben (hadden?) de keus uit vurenhout en hardhout. Ik heb hardhout genomen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zet direct elke ondervulling inclusief lat vast met een dot montageschuim (met spuitpistool), dit werkt heel snel.

Werkt dat ook bij kromme latten? Het zit dan immers niet direct vast?

@Benchworks, parket op regels, bedoel je met parket redelijk lange planken?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Update,

Godzijdank is het over met het plaatsen van gipsplaten! 150m2 plafond plaatsen is niet meteen prettig.
Deze keer heb ik een platenlift gehuurd, dat is al een stuk makkelijker


P1000780.jpg
P1000773.jpg

Een leuke eiken tafel 2de hands gevonden, ter plaatse gezet om te weten waar de kabel van de luster door moet komen.

P1000791.jpg
P1000792.jpg
P1000796.jpg
P1000795.jpg
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Geweldige voortgang gemaakt

maar een platen lift huren??????

Dat ding koop je gewoon en als je klaar bent verkoop je hem weer - heb ik ook gedaan en na 2 jaar kreeg ik bijna het gehele aankoop bedrag weer terug.;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Pleisteren, ik heb mijn dosis wel gehad...
Voor het schuren had ik een Flex giraffe gehuurd, gaat relatief snel maar dat is ontzettend zwaar werk. Bij dat model zit de motor aan de schuurkop vast, dus als je hoog werkt zit al het gewicht ver van je. De eerste 10 seconden gaat het goed en daarna is het een ware marteling. Als ik zo kijk op youtube naar de Festool planex dan zie ik dat daar de motor aan het handvat zit, dat moet veel aangenamer werken zijn.

P1000806.jpg

Door de oogst die nog volop bezig is moest ik dit voornamelijk in de ochtend doen, en enkele keren ook in de late avond wanneer we "vroeg" gedaan hadden met oogsten (lees voor middernacht)
Hier in het midden tussen de twee palen komt nog een andere paal waaraan ik de stroom en afzuiging voor de machines zal vastmaken, ik moet deze achteraf plaatsen omdat door het bouwverlof alle handels die dit soort materiaal hadden dicht waren.

P1000815.jpg

Appartement geverfd en vloer gelegd.

P1000807.jpg

De latten voor de ondervloer vlak gelegd met blokjes gemaakt van geïmpregneerde den. Een echt monnikenwerk, er zijn in totaal 1200 plekken die opgevuld moeten worden. Hiervoor heb ik een grote stapel resthout verzaagd in blokjes van 2-5-10-20 en 40mm dik.
Ik leg eerst een paar latten om de 40cm dan stel ik de laser af op 60cm boven het nul-punt (hoogste niveau van de vloer) en dan meet ik op elke lat om de 40cm het niveau verschil, meet ik 62cm dan moet ik daar een blokje van 20mm leggen enz... Na een paar latten wilde ik het opgeven want het lijkt onbegonnen werk maar gelukkig heb ik doorgezet.
Ik heb dit verkozen boven spieën omdat de verschillen te groot zijn, van 0 to 60mm en omdat ik dan toch verschillende spie maten moest gaan maken.
En daarbij moet je die stuk voor stuk plaatsen en afstellen met een waterpas. Met als probleem dat de latten niet altijd recht zijn en dat je op de duur meer en meer gaat afwijken van je nulpunt.
Hier leg ik de stapel blokjes boven op de latten, schiet er een brad nagel door en als ze er allemaal zijn draai ik de lat gewoon om, eens je het ritme gevonden hebt gaat het goed.

P1000816.jpg

En voila, één derde van de vloer ligt. Het kraakt hier een daar en klinkt ook hol maar wat is het aangenaam om op te lopen en naar te kijken, en dan zeg ik nog niets over de geur! Hij veert niet echt maar ik hoop wel dat als ik dit ook zo doe in de machine ruimte dat die de machines van 700 kg voor de paneelzaag probleemloos kan dragen.
Ik ga zoveel mogelijk van mijn werk baseren op karretjes om de onderdelen en meubels te verplaatsen, daardoor was het echt cruciaal om een vlakke vloer te hebben.

P1000824.jpg
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Echt mooi werk. En je hebt ook zeer veel moed gehad want hier zit ook veel arbeid in.

ik hoop wel dat als ik dit ook zo doe in de machine ruimte dat die de machines van 700 kg voor de paneelzaag probleemloos kan dragen
Nope... sorry, dat gaat niet lukken. Die latjes gaan doorzakken dat het niet schoon is onder de poten van de machine. Tenzij je gelamineerde vloerplaten van 40mm of zo gaat gebruiken, en dan nog. Wil je die grote machine ook kunnen verplaatsen? Dan best een pallet (of equivalent) er onder zetten. Die gaat het gewicht ook verdelen. Is ook wel direct 10cm hoger werken. Probeer dat eens voor het definitief te zetten, persoonlijk vind ik dat niet zo tof (en heb de indruk dat het minder veilig is ook)

Best mooie vloer ook, wat voor iets is dat? en de afwerking, gewoon nog niks of olie/vernis/... ?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nope... sorry, dat gaat niet lukken. Die latjes gaan doorzakken dat het niet schoon is onder de poten van de machine. Tenzij je gelamineerde vloerplaten van 40mm of zo gaat gebruiken, en dan nog. Wil je die grote machine ook kunnen verplaatsen? Dan best een pallet (of equivalent) er onder zetten. Die gaat het gewicht ook verdelen. Is ook wel direct 10cm hoger werken. Probeer dat eens voor het definitief te zetten, persoonlijk vind ik dat niet zo tof (en heb de indruk dat het minder veilig is ook)

Best mooie vloer ook, wat voor iets is dat? en de afwerking, gewoon nog niks of olie/vernis/... ?

Ik zal de machines morgen nog eens goed bekijken, van geheugen denk ik dat de Felders niet op 4 punten maar over de ganse onderkant de vloer raken. Dit zou al een stuk helpen. Eens ze staan moeten ze niet meer verplaatst worden.
En als ze toch de indruk geven in te zakken kan ik nog altijd op de hoeken een vierhoek uitzagen in de vloer en een hardhouten blok tot op de beton plaatsen.

De vloer is van Frans maritiem grenen met extra knoesten, eens alles ligt ga ik een machine huren om die op te schuren en 2-3 lagen hardwax in te boenen. Dat gaat nog een hele karwij zijn...
 

tuoh

Oud hout
De meeste machines hebben relatief grote steunvlakken onderaan, dat gaat geen problemen geven, zeker niet omdat de draagvloer uit massieve planken bestaat. Op een dergelijke vloeropbouw kan je makkelijk met een auto rondrijden zonder problemen;)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Volgens mij zijn dit antwoorden op een niet bestaand probleem.
Wanneer de vloer niet stijf genoeg is kan er afgesteund worden op onderstaande betonvloer schrijft Benchworks.
kwestie van machine plaatsen en uitproberen lijkt me.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Parket bijna gelegd, ben de machine al gaan huren om het te schuren en olie in te wrijven. Na een kleine test lijkt dat een ware rodeo te gaan zijn om die machine in bedwang te houden.

De verlichting is ook geïnstalleerd, raar genoeg heb ik geen foto's genomen van het regelwerk onder het parket maar wel film voor later in een video.

P1000844.jpg
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Na een kleine test lijkt dat een ware rodeo te gaan zijn om die machine in bedwang te houden.
Hahahaa :D helemaal herkenbaar. Been there done that. In mijn geval was de eerste keer om een tapijt te kuisen. Er moeten zelfs ergens een paar foto's van die rodeo zijn. (neen, die komen niet op facebook :p....)

Het trukje bestaat erin om die grote schijfmachine bij het starten heel kort zijn ding te laten doen. Die gaat dan als het ware zweven boven de grond en dan kan je de controle nemen. Direct verplaatsen ook die machine want voor je het weet zit je dieper dan je het wilt hebben. Dit zal voor een band parketschuurmachine ver hetzelfde zijn.

Succes ermee, aangezien je niet de minst handige bent hier zal het wel goed komen.

Verder ben ik natuurlijk helemaal jaloers dat het bij jou zo snel vooruit gaat allemaal....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Ziet er goed uit!
Als je de loods van de weg ziet verwacht je niet dat zulk een ruimte er zich in bevind.
Hoe valt de verlichting mee? Is het dat wat je voor ogen had?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ziet er goed uit!
Als je de loods van de weg ziet verwacht je niet dat zulk een ruimte er zich in bevind.
Hoe valt de verlichting mee? Is het dat wat je voor ogen had?

Volgend jaar gaat de inspanning naar het opfrissen van de buitenkant, het is momenteel misschien niet slecht dat je langs buiten niet ziet wat er binnen kan zijn. De armzalige look trekt juist geen ongewenste aandacht.

Qua verlichting heb ik misschien wat overdreven, de eerste reactie van bezoekers is gewoonlijk hun ogen dichtknijpen. Ik wilde 500 lux hebben, maar de Osram led buizen geven meer dan die waar ik mijn berekening mee gedaan had, dus zit ik nu iets boven de 700 lux... Maar met Leds verbruik ik nu evenveel watt als in mijn vorige werkplaats met T5 buizen. En daar had ik net geen 500 lux en was de oppervlakte 2x kleiner.

Hier is het met een eerste laag hardwax, ik gebruik die van Ciranova.
Het schuren was een zware taak, waar ik de machine gehuurd heb gaven ze mij schuurgaas van P80, maar dat was te fijn als eerste beurt en te grof als laatste.
Dan gaas gehaald van P60 en P100, die P60 deed eerlijk gezegd niet veel, ik kan trouwens geen verschil zien of voelen tussen de verschillend korrel maten.
Ook heb ik er uiteindelijk een paar zakken gips op gelegd om de machine zwaarder te maken, hiermee ging het beter.

P1000865.jpg

Het aanbrengen van de olie gaat verrassend makkelijk en snel, aanbrengen met een soort spons op de machine, en dan weer afvegen met een andere spons.
Vandaag heb ik de tweede laag aangebracht en morgen de derde, daarna ga ik het ook polieren met een doek. Dit gaat het glad maken maar het is zo makkelijker te reinigen.

P1000864.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.