Nieuwe werkplaats

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Stevig balkje dat erop ligt :eek:
inderdaad 115x405mm in sectie gelamelleerd. Ik had laten berekenen welke sectie nodig was, maar toch maar één besteld om te zien wat het gaf, maar nu kan ik gerust de rest bestellen want dat is ontzettend stijf.

Hier nog een paar foto's van de 4 buitendeuren, 9 vaste ramen, en 3 kip/draai ramen die ik aan het verven ben. Niet simpel want ik maak de binnenkanten wit, en de buitenkant aan de gevelzijde een soort grijs-groen, en aan de hangar zijde grijs-blauw omdat die kleur daar al voor komt.
Ik gebruik trimetal permaline, vreselijk duur maar omdat het "maar" den is wil ik niet ingeven op de kwaliteit van de afwerking.

P1000593.jpg

P1000592.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De balken voor het plafond liggen, dan zijn we gelijk begonnen aan het plaatsen van de damprem folie.
Dit is in het begin rampzalig maar we hebben snel de techniek gevonden, eerst een lange zijde vastnieten, en dan beginnen in de helft van de overstaande zijde. Zo heb je een strakke folie.

P1000601.jpg


P1000602.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het glas is aangekomen dus ben ik begonnen met het plaatsen van de deuren en ramen. Het begon namelijk erg donker te worden met de folie tegen het plafond.
Dit geeft meteen een heel ander zicht.

P1000620.jpg


P1000621.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had vandaag hulp om te beginnen met de gipsplaten aan het plafond te schroeven, maar daarna had ik even tijd om uiteindelijk de isolatie te testen.

Je kan zien hoe de balen stro gemaakt zijn van samengeperste delen, daar haal ik dan een stuk uit dat zo'n 18cm dik is en steek het tussen de wanden.

P1000636.jpg

De balen zijn zo'n 38cm breed en ik heb 36cm tussen de stijlen dus dat past strak. Ik maak de folie vast op ongeveer 40 cm en steek dan langs boven het stro er in.
Het gaat eigenlijk verrassend makkelijk, een beetje zoals bij glaswol

P1000638.jpg

Af en toe scheurt de folie van het nietje door de druk, maar gaande weg zal ik wel de beste techniek vinden. Hier heb ik 4 m2 gedaan met 3 kleine stro balen. Een theoretische kost van 75 cent/m2 voor 18 cm dikke natuurlijke isolatie :p
Het andere alternatief dat ik gevonden had voor natuurlijke isolatie is vlas of houtvezel, en in deze dikte kost dat minimaal €27 /m2 !!! Deze isoleren zeker wat beter, maar toch...

P1000639.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Oh wee, ik hoop dat muizen dit niet gaan (kunnen) vinden...:confused:

Ik ga doen wat ik kan zodra alles af is; de openingen van de spouw met gaas bedekken. Als ze daar in kunnen dan zouden ze in theorie door de buitenwand van osb kunnen knagen. Maar op zich denk ik niet dat de aanwezigheid van stro hier een rol speelt, ze zitten even graag in glaswol.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kleine update,

met de hulp van mijn vriendin hebben we de gipsplaten overal aan het plafond gehangen, en de afwerkingsruimte heb ik alleen kunnen doen.
Ik moet de platen horizontaal leggen omdat de afstand tussen de stijlen 40cm niet overeenkomt met die van de gipsplaten 60cm. Zodra de eerste laag ligt is het makkelijker om de volgende erop te leggen. En gisteren heb ik mij gewaagd aan het beplakken van de voegen.
Oorspronkelijk dacht ik dat te laten doen doen een pro, want ik had dit nog nooit gedaan en het zag er niet eenvoudig uit. Maar ik zat een beetje vast en vond niemand snel genoeg, dus een paar videootjes beken en er gewoon aan begonnen.

Op het eerste zicht is het eigenlijk doodsimpel, ik heb natuurlijk meer schuurwerk nodig waar een goeie pro dat kan zonder schuurwerk en vast wel stukken sneller. Maar het geeft wel voldoening. Op de platte voegen gebruik ik gaas tape en in de hoeken van dat hoek papier. Er moet nog een tweede afwerkingslaag op nadat alles geschuurd is.

P1000656.jpg


P1000655.jpg
 

tuoh

Oud hout
Knap werk, dat word een super de luxe werkplaats. Nu zouden de machines die er in komen gelijke tred moeten houden hiermee vind ik:p
De Martin dealer zit hier een paar km van mijn deur, wil hem altijd wel eens een tip geven:D:D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Prachtig werk, mooi hoe je in niet al te lange tijd prachtig bedrijf hebt opgebouwd.

@tuoh, voegt een Martin dan nig wat toe bovenop een Felder? Waar zitten dan de extra's nog?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de stokken op 120 staan , waarom gebruik je dan geen gipsplaten van 120 breed. Hoef je ook minder naden af te werken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als de stokken op 120 staan , waarom gebruik je dan geen gipsplaten van 120 breed. Hoef je ook minder naden af te werken.

Het zijn versterkte gipsplaten zoals fermacell, maar hier is type "Ladura" van Siniat. Die zijn steviger maar ook een stuk zwaarder dan gewone gipsplaten. Er zit karton en glasvezel in de plaat. Ze bestaan in 1m20 maar dat krijg je zonder lift niet omhoog.
Ik heb nu wel meer voegen maar het werkt zo makkelijker.

@Tuoh, deels waarom ik dit doe is omdat mijn mooie nieuwe machines nu geen waardige plek hebben, afgelopen winter regelmatig condensatie gehad en druppels van het dak. Een keer was het hevig en alle gietijzeren tafels waren bedekt met roest. Dat slijt grotendeels weer af maar toch...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
(Dat wordt een super de luxe werkplaats), dit is haast te mooi om in te werken!
Wat een metamorfose T .
 

tuoh

Oud hout
.......
@tuoh, voegt een Martin dan nig wat toe bovenop een Felder? Waar zitten dan de extra's nog?

Felder is een topmerk in zijn segment (semi prof.), maar een fabrikant als Martin is DE absolute klassieke topper bij de profs. Sommige fabrikanten schitteren in een bepaalde niche zoals Altendorf bij de paneelzagen, Homag bij de kantverlijmers, etc. Het straffe bij Martin is dat al hun machines absolute top zijn, schaafmachines, zaagmachines, freesmachines, etc.... Je richt een hele werkplaats in met één merk. Al deze machines zijn zodanig doorontwikkeld dat het een droom is om er mee te werken. Het oog voor detail hebben ze gemeen met Felder, omdat ze weten dat het de kleine dingen zijn die het hem doen. Maar de constructie en uitvoering van al hun machines is dermate overbemeten en degelijk dat je die dingen met gemak 24u per dag aan de slag kan houden, en dit vele jaren lang. Maar, en dit is niet evident, de robuustheid gaat NIET ten koste van het gebruiksgemak, alle bewegingen lopen vederlicht, ook bij de zwaarste machineonderdelen, en dit is een ongelofelijk gevoel als je er mee werkt.

Keerzijde van de medaille, er hangt een stevig prijskaartje aan:p Het merk scoorde altijd al heel goed bij de meewerkende eigenaar liefhebber die door de meeste investeringskosten heen was en zich nu eens wilde verwennen met een topmachine:D

Je moet gewoon eens een machine van hun van dichtbij bekijken om te zien en te voelen wat men bij Martin bedoeld met machinebouw. Er zijn maar een paar merken die deze standaard consequent kunnen aanhouden, en daar is Martin zeker de top bij. Er is geen enkele Italiaanse fabrikant die deze standaard ook maar enigszins kan benaderen.
Bij de houtdraaibanken heb ik datzelfde gevoel ondermeer gevonden bij de Ligno, oerdegelijk en toch innovatief, alles overbemeten en een vederlichte bediening;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Assemblage ruimte verder afgewerkt

P1000673.jpg

P1000684.jpg

Begonnen aan het appartement erboven, het plafond ook geisoleerd. Hier leg ik er eerst stro in en dan vul ik het vlak met zaagsel. Zo is het mooi gevuld en heb ik minder last met stro dat uitsteekt en het moeilijk maakt de osb platen dicht aan te sluiten.

P1000657.jpg

Dit gaat het appartement worden, een "gezellige" 35m2 tegen de buitenmuur heb je net 1m90 hoogte.

P1000686.jpg

De spant van het dak zal door het appartement moeten lopen.
P1000685.jpg

Van hierboven hebben we een geweldig zicht op een ongerept stuk Jeker vallei!

P1000682.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.