Nieuwe werkplaats

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heeft het ook een voorziening om een CV aan te voeren?


Fons

Ze hebben CV modellen die CV kachels vervangen, maar die zijn geïsoleerd en geven zelf geen warmte aan de ruimte af. Het was handig geweest om bijv een waterballon op te warmen voor het warm water. Maar aangezien het laag en maar tijdelijk gebruik van warm water, voornamelijk voor de douche, gaan we waarschijnlijk voor een elektrisch systeem zonder vat dat het water rechtstreeks verwarmd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik heb de offerte binnen voor verwarming met warmtepomp lucht-lucht, een kleine €12.000. Aangezien ik niet totaal debiel ben maakt dit mijn keuze erg makkelijk.
Stel dat ik zou gaan voor elektrische radiatoren die 20x minder kosten maar 5x meer verbuiken, dan zou ik eerst voor €14.000 aan stroom moeten verbruiken voordat de warmtepomp voordelig begint te worden?? (jaarlijkse onderhoudskosten niet eens inbegrepen)
Het wordt dus zo goed als zeker een alles brander type Deom turbo, hier in ons landje gemaakt. Het is iets dat ik al langer voor ogen had, ik had het eens bij iemand gezien die een onbewoond huis daarmee verwarmde tegen het vriezen tijdens verbouwingen, twee keer per dag een paar stukken hout was voldoende om die 24/24 gedimd te doen branden.

Op forums lees ik nagenoeg enkel positieve reacties van gebruikers, je vult het langs boven om de 8 uren bij continu gebruik dus het is geschikt voor het type afval hout van allerlei maten dat ik onder andere produceer en dat bij klassiek kachels niet handig werkt. Er was op een forum zelfs één persoon die zicht uitsluitend verwarmde met zaagsel hiermee, dat is waarschijnlijk wel mogelijk al veronderstel ik dat je dan vaak moet bijvullen.
We neigen dan ook naar het type met ingebouwde oven, nog een manier om de warmte te benutten. Ik zou hem zetten in de machineruimte tegen de muur met de assemblage ruimte, de buis door de muur naar de assemblage ruimte en naar boven door het appartement, zo zou je via de hitte van de buis die twee ruimtes verwarmen. komende week komt er iemand kijken voor een offerte om de buizen aan te leggen.
Ik heb een kleine Deom Turbo in mijn werkplaats staan. Maar ik zal er nooit meer een kopen. Die ganse kachel is in alle opzichten een onding.
Wat voor hout of afmetingen ik er ook in stop (geen plaat of MDF), het ding rookt als een stoomtrein en stinkt de hele buurt bij elkaar. Bij kleiner hout rookt ze gegarandeerd zwart. Als de wind naar de buren staat steek ik ze niet aan
Door de constructie slaat de vlam bovendien rechtstreeks in de schouw waardoor zowel het aansluitstuk als de inox rookgasbuizen aangetast (gecorrodeerd) zijn. Door de hoge schouwtemperatuur heb je bovendien behoorlijk wat verliezen en moet je opletten dat je voldoende afstand houdt van brandbare materialen.
De Morso die ik in de woonkamer heb staan is dan compleet het tegenovergestelde. Deze brand heel zuiver met een rendement van over de 90 procent. Deze kachel heeft dan ook wel wat meer gekost dan die Deom, maar is zijn meerprijs zeker waard.
Maar misschien is het ook een beetje beroepsmisvorming dat die slechte eigenschappen mij zo opvallen.
(En Timothy, volgende keer mag je terug goeiendag zeggen als ik je zie :) )
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
(En Timothy, volgende keer mag je terug goeiendag zeggen als ik je zie :) )

Ik heb u ook gezien maar te laat om teken te doen!

Was het een nieuwe deom met handleiding of uitleg? Je moet blijkbaar bepaalde procedures volgen om hem correct te doen werken. Ik las een paar reacties van mensen met dergelijke problemen maar de andere gebruikers hadden telkens de oplossing. Hij werkt bijvoorbeeld enkel als er 10-14cm as ligt tot net boven de gril, bij het eerste gebruik moet je hem blijkbaar vullen met as ofwel zand. De kleppen moet je blijkbaar ook op een precieze manier gebruiken om geen rook te hebben.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Een allesbrander moet 1 ding doen, branden. Als je om de haverklap dat ding moet bijstellen om een goeie fik te hebben dan zou ik hem al niet kiezen. Onze (hout)brander stel ik 1x in aan het begin en zodra er warmte in de kachel zit zet ik alles minimaal. Goeie verbranding (geen roet) en dan blijft hij op 2/3 blokken een paar uur branden zonder dat ik er mee moet blijven klooien. Tis toch niks als je, zeg elk uur, moet bijhouden hoe de verbranding is en naar gelang bijstellen.
Een pellet kachel is ook een optie, alleen zijn die redelijk aan de prijs volgens mij?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een allesbrander moet 1 ding doen, branden. Als je om de haverklap dat ding moet bijstellen om een goeie fik te hebben dan zou ik hem al niet kiezen. Onze (hout)brander stel ik 1x in aan het begin en zodra er warmte in de kachel zit zet ik alles minimaal. Goeie verbranding (geen roet) en dan blijft hij op 2/3 blokken een paar uur branden zonder dat ik er mee moet blijven klooien. Tis toch niks als je, zeg elk uur, moet bijhouden hoe de verbranding is en naar gelang bijstellen.
Een pellet kachel is ook een optie, alleen zijn die redelijk aan de prijs volgens mij?

De deom turbo is ook éénvoudig in gebruik, er zitten twee kleppen op. Eén doe je open bij het starten en openen van het deksel (om geen rook te hebben bij het openen), daarna verschuif je ze weer om de intensiteit te regelen. De andere klep moet je gebruiken voor een soort standby functie waar hij heel traag brand om bijvoorbeeld na een nacht of halve dag nog vuur te hebben. Zo dump je er weer hout in en ben je vertrokken. Maar zolang de bak onderaan niet gevuld is met voldoende as dan gaat hij lucht trekken via de kieren en niet correct branden.
Als ik de gebruikerservaringen (op Mathieu na) mag geloven dan vul je ze 3x per dag bij continu gebruik wanneer het is om een volledig huis te verwarmen, dus niet op een laag standje.

Pelletkachel kan ook en het voornamelijke voordeel zou zijn dat het zich vanzelf aanpast en de temp regelt op de momenten wanneer de machines bijvoorbeeld warmte produceren. Maar ik zie het helemaal niet zitten om pellets te moeten kopen terwijl ik meer dan genoeg zaagsel en mooi afvalhout produceer dat ik dan zou moeten weggeven.
Nu dat het kouder begint te worden zie ik ook hoe goed de isolatie is, ik heb er al weken constant 17-19 graden zonder verwarming. Ook als het in de nacht 6 graden is buiten daalt het binnen niet onder de 17. Voor mij is 18 graden ideaal, dat is wat fris als je niets doet maar als je staat te schaven e.d. begin je snel te zweten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik heb vanalles geprobeerd om ze goed aan het branden te krijgen, maar het enige dat werkt is ze stoken met mooie dikke blokken. Dan rookt ze enkel blauw. Maar het is de bedoeling om de echte houtresten en kleine afvalstukken in deze kachel te verbranden, maar dat lukt me niet op een behoorlijke manier. Regelen aan de luchtkleppen, veel asse op de rooster, het maakt weinig uit. Nu kan ik me best voorstellen, en dat zie ik ook regelmatig aan schoorstenen her en der, dat niet alle gebruikers zich veel aantrekken van wat er uit de schouw komt.
Voor mij voldoet de constructie vande kachel gewoon niet. Het is niet mogelijk om de luchttoevoer op een correcte manier te regelen.
En dan heb ik het nog niet over de corrosie aan het schouwaansluitstuk.
voor alle duidelijkheid: ik heb het kleinste model. Misschien dat de grotere modellen beter presteren.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ziezo, de warmtepomp is er. Een speciaal model die warmte uit stukken hout kan pompen door een erg complexe reactie waar ik zelf niets van begrijp.
Een installateur vroeg €2600 om de buizen te plaatsen incl materiaal, ik ga dus zelf alles doen. Het materiaal heeft mij iets minder dan €1000 gekost via een webshop, veel geld voor 7m buizen maar hier in de handel betaal je daar €1800 voor.

In de late namiddag ben ik begonnen met het plaatsen en tegen de avond zat ik tot onder het dak maar het was te donker om verder te gaan.
Morgen doe ik het laatste stuk door het dak, hier liggen eternit golfplaten met asbest dus ik ben er twee nieuwe gaan halen zonder asbest want ik wil niet door die oude platen gaan zagen natuurlijk.

P1000980.jpg

Bovenaan heb ik latten geplakt om de afsluitring te kitten aan het plafond, er is 3cm afstand tussen de gipsplaat en de buis, minima is 2cm.

P1000981.jpg

De uitgang van de kachel is 125mm en de binnendiameter van de pijp die erover schuift is 130mm, is dit geen probleem of moet ik dat beter doen passen?


Voor de doorgang door het plafond heb ik een gipsplaat omkasting gemaakt op minimaal 80mm van de buis en opgevuld met rotswol (hier komt een rvs afdekplaat op)
Lijkt dit goed? Ik heb het opzettelijk niet volgepropt en wat ruimte gelaten omdat ik gelezen heb dat de warmte weg moet kunnen?

P1000984.jpg
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik heb voor de kachelpijp doorvoer van de houten vloer een raveel gemaakt en beton gestort met wapening, met een emmer als uitsparing.
Werkt ook.
23345313sz.jpg


Officieel moet je in NL een omkast maken vanaf de eerste vloer doorbreking tot aan de uitmonding. Ook bij DW RVS.
Alleen bij isoduct hoeft dat niet meen ik. Overigens: wat een prachtige vloer en harmonieuze ruimte, mooi hoor.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier in BE hoeft dat niet omkokerd te worden, degenen die ik erover aangesproken had zeiden toch van niet, de NL webshop waar ik besteld heb zei het meteen.
Je mag hier ook van DW naar EW gaan, oorspronkelijk wilde ik de buis door de wand doen gaan, en dan naar boven door het appartement telkens enkelwandig om warmte te stralen met dubbelwandige wand doorgangen. In NL mag dat niet maar hier blijkbaar wel.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan want de locatie van de buis kwam niet goed uit en een buis van 2-300 graden die door je kamers loopt is misschien niet top. Ze zou dan ook te snel kunnen afkoelen en condenseren binnenin waardoor ze snel vol vuiligheid zou raken.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ziet er weer netjes uit. Ik heb zelf ook een dubbelwandige pijp op mijn kachel staan en ik kan je zeggen dat na een uurtje stoken je ook de geïsoleerde dubbelwandige buizen echt niet meer wil vasthouden! Zelfs niet in -5 buiten
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Hier in BE hoeft dat niet omkokerd te worden, degenen die ik erover aangesproken had zeiden toch van niet, de NL webshop waar ik besteld heb zei het meteen.
Je mag hier ook van DW naar EW gaan, oorspronkelijk wilde ik de buis door de wand doen gaan, en dan naar boven door het appartement telkens enkelwandig om warmte te stralen met dubbelwandige wand doorgangen. In NL mag dat niet maar hier blijkbaar wel.

Leve de harmonisatie binnen Europa. Ik heb voor de oplossing met beton gekozen, omdat ik de overgang van EW naar DW (minimaal 30 cm onder het plafond) niet zo mooi vond. Ik wil een rechte zwarte pijp van kachel naar plafond. Vandaar de keuze, de overgang naar DW maak ik nu uit het zicht. Maar je moet daar wel de ruimte voor hebben natuurlijk. Mijn RVS DW schoorsteen heeft overigens een minimale afstand van 50mm, er zit 35mm isolatie in.
Hier de Nl regels voor vuurplaatsen en kachels in een pdf. http://www.firemaster.nl/uploads/Folder-Brandweer-zwijdrecht.pdf

Ik heb ook een grote vloer gelegd met Pin Maritime ( Gascogne) , nu nog onbewerkt. Ik zag je werkwijze en het resultaat is prachtig, maar heb je nu in volgorde: geschuurd/olie inwrijven en boenwas gedaan?
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dank je voor de link, ik was er al op gevallen maar een minder complete versie.

Het parket is ook pin maritime, 3x geschuurd P40, P80 en P100 denk ik met een Woodboy. Daarna 3 lagen hardwax met een pad aangebracht en telkens gepolierd met een witte pad.

Het buizennet is afgewerkt, of toch bijna. Ik ga er nog een stuk van 50cm bij doen want het komt te laag uit maar voorlopig kon ik het testen.
Bij de eerste verbranding rookt de kachel en de buizen, dat is normaal want de verf moet "bakken". De bodem heb ik gevuld met zand want normaal gezien moet je er as in laten liggen tot aan de grille.
Meteen getest met een halve emmer beuk schaafsel en het brand eigenlijk erg goed, beter dan verwacht. Door de buis die de lucht in het midden van de haard blaast krijg je een "turbo" effect zoals bij een blaasbalg.
Daarna nog twee emmers erin gedaan, door de trek van de pijp heb je bijna ook geen stof omdat dat opgezogen wordt. Als je de tweede klep open doet voordat je het deksel eraf neemt heb je ook geen rook bij het openen.
P1000994.jpg


P1000998.jpg

Twee nieuwe golfplaten gelegd omdat ik natuurlijk niet wilde zagen in de oude asbestplaten, er is niet opmerkelijk veel rook te bespeuren, hier was er schaafsel aan het branden.

P1000996.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Is die schoorsteen niet iets te laag? Ik begreep van de kachelspecialist die vorige week een schoorsteen bij ons plaatste dat de schoorsteen minimaal 50 cm boven de nok van het dak moet uitsteken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik geloof toch dat zowel die beide installateurs gedacht hebben: we gaan de schrijnwerker eens van zijn centen afhelpen!
Achthonderd euro voor een klus die je uiteindelijk zelf op enkele uren geklaard heb was toch echt overdreven.
Toevallig was ik woensdag bij een jonge installateur die ook Daikin warmtepompen plaatst. De gemiddelde prijs die hij opgaf voor een doorsnee toestel was ook van een andere orde. Hij had het over 1500 euro geplaatst voor een toestel met één binnen en buitenunit. Twee binnenunits kosten uiteraard wat meer, maar geen tien keer zoveel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Het heeft niet zozeer met regelgeving te maken (alhoewel hier in NL ?) maar meer met de trek van de schoorsteen. Boven de nok uitstekende is die het meest.

Er is wel degelijk regelgeving. Die is tamelijk uitgebreid en niet altijd zo eenvoudig te interpreteren.
Een schouw moet niet noodzakelijk boven de nok uitkomen.
In het algemeen komt het neer dat je met valwindafleider (kap) minstens een halve meter hoger dan het dak moet komen, zonder valwindafleider minstens een meter.
Op bladzijde 47 van onderstaand document vindt je de juiste afmetingen.
http://www.faip.be/documenten/spreekbeurten/D2Stookplaatsnormen2009.pdf
Voor de juis

Op
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.