Nieuwe werkplaats

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
Timothy, respect voor wat je allemaal aan werk verzet en voor je kiezen krijgt. Hou je taai en blij dat je terug bent! Hopelijk mag je nog lang samen met je vader genieten.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Hallo Timothy,

Goed om te lezen dat het al weer beter gaat jou en met je vader.
Ik heb even naar jou laatste filmpjes op voutube gekeken over de bouw van je werkplaats/appartement.
Wat een klus heb je daaraan gehad en zo te zien met maar weinig mensen. (oja, en de hond natuurlijk)
De werkplaats en de andere afdelingen ziet er geweldig uit en je heb een mooi DC systeem aangelegd en fijnstoffilter aan het plafond gehangen maar ……
het viel me op dat je bij het verwerken van het stro in de wanden en bij het schuren van de wanden en het plafond geen mondkap op had maar wel bij het uitsmeren/polijsten van het was op de vloer?


Mvg,:)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Spaander,
bij het schuren van het gips gebruikte ik een AC stofzuiger, er was dus nagenoeg geen stof. Bij de eerste laag olie had ik om de één of andere reden geen masker op maar bij de tweede laag wel, de geur was sterker vermoed ik. Gewoonlijk draag ik altijd een masker met hardwax. En bij het stro zat er soms veel stof in maar dat is van aarde, op zich niet echt gevaarlijk.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Benchwork heb net all je nieuwe youtube videos bekeken. zit er echt goed uit!

Heb gelijk een vraag:
Als ik zelf kantel kiep ramen wil maken. Hoe lastig is dat en is er ergens meer informatiie over te vinden?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik zelf kantel kiep ramen wil maken. Hoe lastig is dat en is er ergens meer informatiie over te vinden?

Als je een plan kan lezen dan vormt het niet echt een probleem (zolang je een plan kan vinden), en nog minder als je een set raamfrezen hebt. Daar komt meestal de technische tekening bij en de volgorde van bewerkingen + combinaties van frezen dus je hoeft die enkel te volgen.
Ik heb er vroeger ook al gemaakt met enkel een tafelzaag, dat kan ook, al neemt het wat tijd in.
Het beslag is iets moeilijker, dat heb ik gelukkig allemaal geleerd op de avondschool. Er is hier een winkel in de buurt waar je kan gaan met je afmetingen en ze halen dan al het nodige beslag, en dat is een hele stapel en het kost meer dan €100 per raam. Zelf zou ik onmogelijk alles kunnen uitkiezen, te complex.
En op de website van het merk (roto in mijn geval) kan je de technische tekeningen vinden van hoe je het beslag moet monteren en waar je welke inkepingen moet wegfrezen.

Ik ben er zelf zo maar aan begonnen en gelukkig is het goed gekomen, maar ik denk nu dat ik toen niet besefte waarmee ik begonnen was. Al in al was ik bijna 2 weken bezig met de ramen en deuren.

Ps, ik heb mijn ramen ook in sketchup gemaakt waar alle verbindingen en profielen in staan, (niet de spaties voor het beslag) die kan ik delen als iemand ze wil.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als je een plan kan lezen dan vormt het niet echt een probleem (zolang je een plan kan vinden), en nog minder als je een set raamfrezen hebt. Daar komt meestal de technische tekening bij en de volgorde van bewerkingen + combinaties van frezen dus je hoeft die enkel te volgen.
Ik heb er vroeger ook al gemaakt met enkel een tafelzaag, dat kan ook, al neemt het wat tijd in.
Het beslag is iets moeilijker, dat heb ik gelukkig allemaal geleerd op de avondschool. Er is hier een winkel in de buurt waar je kan gaan met je afmetingen en ze halen dan al het nodige beslag, en dat is een hele stapel en het kost meer dan €100 per raam. Zelf zou ik onmogelijk alles kunnen uitkiezen, te complex.
En op de website van het merk (roto in mijn geval) kan je de technische tekeningen vinden van hoe je het beslag moet monteren en waar je welke inkepingen moet wegfrezen.

Ik ben er zelf zo maar aan begonnen en gelukkig is het goed gekomen, maar ik denk nu dat ik toen niet besefte waarmee ik begonnen was. Al in al was ik bijna 2 weken bezig met de ramen en deuren.

Ps, ik heb mijn ramen ook in sketchup gemaakt waar alle verbindingen en profielen in staan, (niet de spaties voor het beslag) die kan ik delen als iemand ze wil.

Jaaa! ik wil graag de sketchup tekeningen zien.
Welke spindel frezen heb je ervoor gebruikt?
En welke houtsoort? Douglas? Als ik naar douglas hout zoek, dan vind ik alleen maar tuinhout.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik vraag me af of je echt goedkoper uit bent met zelfbouw. Die kozijnboeren krijgen veel korting op hun beslag. Vaak berekenen ze die door in de eindprijs. De frezen kosten ook het een en ander. Als je er lol in hebt zeker doen. Soms is het prijsvoordeel klein.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@EVS Als je mij jouw email adres via PM geeft dan stuur ik ze op, ik heb gewoon RND (rood Noorse den) gebruikt, het goedkoopste wat er is. In het midden zitten daar vaak scheuren in maar die kan je steeds in het rabat doen vallen. Douglas is technisch gezien beter maar je moet nemen wat ze je leveren, RND van 165x63mm heeft iedereen op voorraad en kan je de mooiste uitkiezen.
Ik heb dat dan wel gecompenseerd met tricolor satijn verf van Trimetal, erg duur maar bijzonder duurzaam.

Ik heb een gebruikte set raamfrezen gevonden op 2dehands voor zo'n €250, slijpbaar van Garnica. Dan heb je ineens een tiental frezen. Met vervangbare messen is beter maar duurder en kon er toen geen vinden.

P1000076.jpg

@Wim De vaste ramen hebben mij zo'n €60/stuk gekost in materiaal, de kipramen komen dichter bij de €200. In de handel kosten die laatsten je ongeveer 4-500/stuk, afhankelijk van hoeveel je uren waard zijn is het wel/niet de moeite, maar voor mij was het meer een kwestie van principe.
Ik vond ook dat deuren uit de handel slecht geïsoleerd waren. De mijne zijn op het dunst 58mm dik, en de panelen zijn meer dan 80mm dik met schors isolatie erin. Die in de handel hebben panelen van 30-40mm dik.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@EVS Als je mij jouw email adres via PM geeft dan stuur ik ze op, ik heb gewoon RND (rood Noorse den) gebruikt, het goedkoopste wat er is. In het midden zitten daar vaak scheuren in maar die kan je steeds in het rabat doen vallen. Douglas is technisch gezien beter maar je moet nemen wat ze je leveren, RND van 165x43mm heeft iedereen op voorraad en kan je de mooiste uitkiezen.
Ik heb dat dan wel gecompenseerd met tricolor satijn verf van Trimetal, erg duur maar bijzonder duurzaam.

Ik heb een gebruikte set raamfrezen gevonden op 2dehands voor zo'n €250, slijpbaar van Garnica. Dan heb je ineens een tiental frezen. Met vervangbare messen is beter maar duurder en kon er toen geen vinden.

Bekijk bijlage 52981

@Wim De vaste ramen hebben mij zo'n €60/stuk gekost in materiaal, de kipramen komen dichter bij de €200. In de handel kosten die laatsten je ongeveer 4-500/stuk, afhankelijk van hoeveel je uren waard zijn is het wel/niet de moeite, maar voor mij was het meer een kwestie van principe.
Ik vond ook dat deuren uit de handel slecht geïsoleerd waren. De mijne zijn op het dunst 58mm dik, en de panelen zijn meer dan 80mm dik met schors isolatie erin. Die in de handel hebben panelen van 30-40mm dik.

Ik kan je geen PM sturen je mailbox is vol. Je hebt er wel een frezen set voor. Met alleen een groeffrees lijkt het me eigenlijk net te doen.
250 euro is wel echt een goede deal want nieuw is zo'n set zo 5000+ euro. En daar kan je wel weer heel veel ramen kant en klaar voor kopen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hallo Timothy,

Ik had al eerder gereageerd, maar blijkbaar is mijn bericht niet geplaatst.

Wat een heftige periode heb jij gehad! Gelukkig is het weer gied gekomen met jouw vader!

Het aanpakken van de buitenzijde en de tuin ziet er goed uit. Ik begrijp ook wel dat jij daar voorrang aan hebt gegeven. Toen ik bij jou was, was alles droog en al niet heel prettig om over te rijden. In natte tijden zal het zeker nog minder fijn zijn geweest.

Overigens heb ik uiteindelijk een Dewalt afkortzaag gekocht (ik was bij jou geweest omdat ik twijfelde tussen de Kapex en een Dewalt). De Kapex heeft nog steeds mijn voorkeur, maar ik vond het prijsverschil te groot en ben daarom toch voor de Dewalt gegaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik zie dat ik de verkoopprijzen van draaikiep ramen heb onderschat. Je hebt die frezenset wel voor een hele mooie prijs gekocht.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik kan je geen PM sturen je mailbox is vol. Je hebt er wel een frezen set voor. Met alleen een groeffrees lijkt het me eigenlijk net te doen.
250 euro is wel echt een goede deal want nieuw is zo'n set zo 5000+ euro. En daar kan je wel weer heel veel ramen kant en klaar voor kopen.

Oops, wist ik niet. Ik heb ze leeggemaakt.

Die set van Garnica koste nieuw denk ik zo'n €1000, maar op een beurs had ik hun aangesproken en dit maken ze niet meer net zoals sets voor ramen van 58-60mm dik, nu maken ze enkel sets voor ramen van meer dan 90mm dik voor 3 dubbel glas. Daarom kan je momenteel op verkoopsites gebruikte sets vinden van 60mm want die worden stilaan obsoleet.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zo, net even bij gelezen en wat een verhaal!!
De belasting en de dood, beide zijn onvermijdelijk en komen komen als een klap aan. Gelukkig heeft je vader het weten te overleven.
En dan ook nog samen wonen.... je zoekt het wel op. :rolleyes:;)

De werkplaats ziet er tof uit! Met die mooie bloemen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Installatie van de drukleiding.

In mijn vorige werkplaats had ik dit al gedaan met het Girpi systeem (pcv?) van bij wildkamp, ik heb het meeste kunnen hergebruiken. Ik heb enkel een aantal moffen en hoekstukken moet bijkopen.
Hier was ik gegaan voor buizen van 20mm, die passen op dezelfde houders als de pvc buizen voor elektrische kabels en het debiet geeft geen problemen.

Dit heb ik veel te lang uitgesteld, ik werk al meer dan een jaar zonder terwijl alles hier klaar lag. De compressor had ik buiten beneden gezet en als ik perslucht nodig had dan bracht ik de slanghaspel naar binnen en moest de deur op een kier blijven, soms een halve dag terwijl het vroor...

Maar voordat ik dit kon doen moesten we eerst krachtstroom naar boven leiden en via de zekeringskast verbinden aan één draaiknop, deze sluit de ganse krachtstroom uit voor alle machines want sommigen hebben schermen die anders de hele nacht aan staan voor niets. Tot nu toe deed ik iedere avond de zekering van de machines uit in de kast, nu is het beter en veiliger.


Zo kunnen werken is echt luxe want tot nu toe was dat echt een heel gedoe met die slangen die ik moest gaan halen en die dan in de weg lagen...
In het assemblage gedeelte heb ik nu ook een drukregulator geplaatst voor met de tacker enz... Vroeger moest ik telkens naar boven het druk aan de compressor gaan regelen.
 
P

Pel

Guest
Wat een gemak, als je het een tijd niet hebt kunnen gebruiken dan ervaar je weer hoe fijn het werkt, trouwens goed vakwerk hoe je de zadels netjes recht hebt en alles loopt mooi recht, daar kun je toch de betere vakman aan herkennen.

Groet Pel.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ben zwaar onder de indruk Timothy, zie een behoorlijk aantal andere filmpjes op jouw kanaal, ga ik eens fijn bekijken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.