Nieuwe tools topic

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Ik ben sinsd 2 weken de trotse eigenaar van een vlakbank. Ding weegt als lood.
De vorige eigenaar is de poelie kwijt geraakt van de motor.

Er zat eerst een 220V 1,5kw motor op, deze gelijk vervangen door een 380V 2kw motor.
IMG-20201116-WA0001.jpeg

IMG_20201126_085102-small.jpg

Na wat poetsen:
IMG_20201126_085048-small.jpg
IMG_20201126_085053-small.jpg

Nieuwe messen zijn inmiddels onderweg. Een kleine test:
IMG-20201125-WA0006.jpeg

Ik wil graag de tafels mooi vlak en liefst polijsten. Gisteren met de hand begonnen met schuren met een schuurvlies van k320. Kreeg het gevoel dat machinaal misschien beter gaat :p
Zou ik het beste kunnen starten met een excentrische schuurmachine?
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Je kan de tafels beter iets ruwer later dan ze te polijsten. Zo ondervind je minder weerstand tijdens het vlakken, omdat je minder contactoppervlak hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bigfoot48

BDN

Nieuw lid
20 okt 2020
8
2
Afgelopen weekend via MP een Inca Universal zaagmachientje gekocht. Helaas zonder al de onderdelen en accesoires die erop en eraan kunnen, maar het belangrijkste (netjes zagen) lijkt ie goed te doen. Eens even rustig kijken hoe het allemaal werkt, maar ik vind het een mooie machine en ben er blij mee.
 

Bijlagen

  • IMG_0724-1.jpg
    IMG_0724-1.jpg
    433,7 KB · Weergaven: 43
  • IMG_0725 -1.jpg
    IMG_0725 -1.jpg
    396,4 KB · Weergaven: 68
  • IMG_0723-1.jpg
    IMG_0723-1.jpg
    427,7 KB · Weergaven: 50
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

BDN

Nieuw lid
20 okt 2020
8
2
interessant - misschien voor onder het onderstel van mijn Inca zaagtafel (zitten nu hele kleine wieltjes onder)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Kunnen de wielen ook over drempels heen?
Nee, die blijven erachter haken. Ze zijn goed voor over een hele vlakke vloer, maar blijven al hangen op een houten verfroerstaaf.

interessant - misschien voor onder het onderstel van mijn Inca zaagtafel (zitten nu hele kleine wieltjes onder)

Dat kan zeker. Maar dan zijn er goedkopere opties aangezien een Inca niet veel weegt.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat vindt ik wel meevallen..... ze zitten ook onder mijn werkbank.

Natuurlijk blijven ze hangen, dat doet elk wiel, maar als je wat meer kracht uitoefent krijg je ze gewoon over een drempel heen. Enige manier om dat makkelijker voor elkaar te krijgen is een grotere diameter wielen of zachter rubber, maar dat is ook niet altijd handig.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Deze wielen hebben een rubberlaag, en schijnen zelfs toch wel aardig over kabels en alles heen te rollen.
In mijn werkplaats ligt een betonnen vloer (redelijk vlak, maar niet top), met vinyl daaroverheen.
Daarom wilde ik geen harde kunststof wielen.

Maar ik krijg ze maandag binnen, en dan ff binnenkort monteren. Dus ik ben benieuwd!

--> Nu zoek ik nog iets waar ik een kleine zaagtafel op kan laten rollen/vastzetten, maar die in die schuur liggen tegels, en niet allemaal even recht.. En ik wil niet heel de vloer vernieuwen op dit moment. Gewone wielen werken wel, maar daar blijft altijd een beetje beweging in zitten als je ze op de rem zet
 
Laatst bewerkt:

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
--> Nu zoek ik nog iets waar ik een kleine zaagtafel op kan laten rollen/vastzetten, maar die in die schuur liggen tegels, en niet allemaal even recht.. En ik wil niet heel de vloer vernieuwen op dit moment. Gewone wielen werken wel, maar daar blijft altijd een beetje beweging in zitten als je ze op de rem zet
Ik heb ook lange tijd zitten twijfelen welke wielen ik ging aanschaffen voor mijn nieuw te maken werkbank en ben tenslotte voor dit soort model gegaan. (Ik had er gevonden in de uk voor 52EUR verzenden in) Ik ben nu bezig met de bouw ervan en ik ben echt wel aangenaam verrast hoe soepel het te verplaatsen is en hoe vast het staat op de rubber voet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timovangrinsven

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Ik heb ook lange tijd zitten twijfelen welke wielen ik ging aanschaffen voor mijn nieuw te maken werkbank en ben tenslotte voor dit soort model gegaan. (Ik had er gevonden in de uk voor 52EUR verzenden in) Ik ben nu bezig met de bouw ervan en ik ben echt wel aangenaam verrast hoe soepel het te verplaatsen is en hoe vast het staat op de rubber voet.
Wow mooie wieltjes!
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik ben sinsd 2 weken de trotse eigenaar van een vlakbank. Ding weegt als lood.
De vorige eigenaar is de poelie kwijt geraakt van de motor.

Er zat eerst een 220V 1,5kw motor op, deze gelijk vervangen door een 380V 2kw motor.
Bekijk bijlage 93939

Bekijk bijlage 93943

Na wat poetsen:
Bekijk bijlage 93940
Bekijk bijlage 93941

Nieuwe messen zijn inmiddels onderweg. Een kleine test:
Bekijk bijlage 93942

Ik wil graag de tafels mooi vlak en liefst polijsten. Gisteren met de hand begonnen met schuren met een schuurvlies van k320. Kreeg het gevoel dat machinaal misschien beter gaat :p
Zou ik het beste kunnen starten met een excentrische schuurmachine?
Gietijzer oppoetsen doe ik inderdaad met een excentrische schuurmachine, op de vriendelijke stand !, met een scotch brite schuurschijf. Dat werkt super.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
had een bestelling lopen bij Gereedschappro (geen link) en heb dan ook maar voor 7€ een paar strippen Zero Clearance tape gekocht voor mijn Erika. Zolang je rechte snedes blijft maken helpt het maar zo gauw je het zaagblad kantelt is het voordeel weg (logisch natuurlijk). Toch een aanrader.
fastcap-zero-clearance-tape-yellow-2-quot-x16-quot-5-pack-3.jpgfoto geleend vd website
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Begin deze week heb ik via MP een Kity K5 combi gekocht (zie eerder topic).$_84.jpeg
Ondertussen al enkele zaken uitgeprobeerd en volgende vaststellingen:
  • Motor OK, hoofdriem ook
  • Zaagtafel: zaagblad wijkt af naar links waardoor het te zagen hout vastloopt vanaf de zaagas als ik de langsgeleiding en/of mijter links gebruik. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe dit kan bijgesteld worden. Tips zijn welkom.
  • Schaafmessen zijn hier en daar beschadigd. Ondertussen heb ik er nieuwe besteld op de gekende Franse website.
  • Vlakbank werkt prima.
  • Vandiktebank: bij het uittesten heb ik het aandrijfriempje geforceerd en over geduwd (ik dacht dat ik de hendel om de aandrijfrollen te activeren moest vastklikken, hierdoor te diep geduwd met als gevolg riempje over). Meteen mee besteld.
  • Bij de vandiktebank is er een barstje in het wieltje om de hoogte van de tafel in te stellen waardoor het gietijzeren tussenstuk slipt. Dit tussenstuk is uitgesleten aan één kant. Gelukkig is de andere kant nog in goede staat. Hier vind ik nog wel een oplossing voor: bv. een moer lassen op het tussenstuk en hierop een draaihendel monteren. Ondertussen lukt het prima om met een ratelsleutel de zaak omhoog/omlaag te draaien.
  • De tafel van de vlakbank gaat stroef omhoog en omlaag. Ik heb deze al wat gesmeerd en 'gerodeerd' met matig succes. Maar het gaat nog erg stroef.
  • Freestafel nog maar beperkt getest: de riem schuurt lichtjes tegen de beschermplaat, ik weet niet of dit kwaad kan. Verder lijken me de messen die er op zitten erg bot. De hoogtestelling werkt niet. Wellicht ontbreekt hier een onderdeel. Er is geen verbinding tussen de draaiknop om de hoogte in te stellen en de freesas.
  • Er zat maar 1 stel messen (rechte) in de freeskop, geen bijkomende freesmessen. Ik las ondertussen dat mits een hulpstuk van 20mm naar 30 mm het mogelijk moet zijn om recentere freeskoppen te gebruiken.
  • Langgatboor nog niet getest. Voorlopig denk ik ook niet om deze te gaan gebruiken.
Gelukkig vond ik op internet nog enkele bruikbare handleidingen waardoor heel wat instellingen en werkzaamheden direct duidelijk waren.
 
  • Leuk
Waarderingen: pietjeekes

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.