Nieuwe tools topic

Patola

Nieuw lid
3 jan 2015
17
0
Ik heb gisteren een Kreg Jig k5 pocket hole systeem gekocht via Beqwaam.
Ben benieuwd als het binnen is.
Iemand al ervaring hiermee?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik heb gisteren een Kreg Jig k5 pocket hole systeem gekocht via Beqwaam.
Ben benieuwd als het binnen is.
Iemand al ervaring hiermee?

Het boort gaatjes. Ik weet je wel te vertellen dat de speciale klemmen die ze er voor maken erg handig kunnen zijn.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Nu ja, naar mijn mening boort het ding zelf geen gaatjes.
Je kunt dmv de K5 en een boormachine wel 'schuine' gaten boren en dmv speciale schroeven snelle en goede houtverbindingen maken.
Ik heb de K5 gebruikt voor 3 projecten waarvan 1 redelijk groot was (barbecue trolley)
Bevalt zeker goed!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
De K5 is zo'n beetje de verderontwikkeling van eerdere mal met klem. Deze werkt een stuk handiger, zeker als je alle elementen vastschroeft op een stuk plaatmateriaal, dat je dan weer vastklemt op een werkbank. Heeft ook een stofafzuiging die trouwens iets minder handiger is dan de vorige generatie (heeft de neiging eraf te vallen door het gewicht van de slang). Spaanders afzuigen is wel een must omdat anders het boren erg stroef gaat.

Je moet serieus de handleiding goed doornemen omdat de instelling behoorlijk precies komt. Op YouTube zijn filmpjes te vinden met wat truukjes (het muntje onder de boor, enzo). Op de site van Kreg staat ook veel info.

Pas op met het boren. Bij sommigen breekt de boor af omdat ze iets onbepaalds fout doen (heb ik geen last van gehad).

Ik heb m aangeschaft om een Paulk-style werkbank te maken en kwam erachter dat je echt wel de bijbehorende klem nodig hebt om strakke hoeken te maken, zeker als je de verbindingen ook lijmt.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Wow ! Ben al enige tijd enorm geïnteresseerd in dit ding, maar de prijs in combinatie met de onbekendheid qua werken en presteren ervan heeft me tot nu toe weerhouden. Super cool om zo uit eerste hand de resultaten te mogen aanschouwen.

Ik zeg: maak er maar een topic van. Eén volger heb je alvast :cool:

De Conturo op zich is gewoon super gebruiksvriendelijk , je moet er wel een beetje leren mee aan de slag gaan merk ik toch wel, moeilijkste is de aanzet van de kantenband, ééns je die techniek wat in de hand hebt is de rest peanuts.
Ik ben er alvast zeer over te spreken.

Wat betreft dat stationairtafeltje , alle onderdelen zijn in de maak , wel nog eens tijd zoeken om een MDF 18 dik op maat te frezen en het ganse boeltje ineen te steken.
Komt er in de komende weken wel nog eens van... Ik heb een soort van een frame ontworpen die ik aan mijn ook zelf ineengeknutselde werkbank kan haken waar een MDF plaat ( of multiplex ) komt te liggen waar een opening is gemaakt om een soort van een kantelbaar/vergrendelbaar scharnierdeel in komt te zitten om de Conturo in te klikken. ( analoog eigenlijk aan de beschikbare Festool variant )

Zoiets zou het dus moeten worden :

2nb7k0g.jpg


mwxiyr.jpg


o9frk5.jpg


anizxf.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zie misschien toch een dingetje in het ontwerp over het hoofd. Met de hand heb je 1 vrije open kant. Bij inbouw volgens uw tekening is die kant gesloten.
Of zie ik dat verkeerd?

Heb je geen sleuf nodig om het overstekende deel door te laten?
 
Laatst bewerkt:

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Ik zie misschien toch een dingetje in het ontwerp over het hoofd. Met de hand heb je 1 vrije open kant. Bij inbouw volgens uw tekening is die kant gesloten.
Of zie ik dat verkeerd?

Heb je geen sleuf nodig om het overstekende deel door te laten?

ik begrijp het niet geheel goed, bedoel je het glijstuk die je gebruikt bij uit de hand werken ? die kan er af , en moet er ook af anders zit je daarmee idd in je tafel. Is bij gebruik bij een originele Festool unit niet anders.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Bij normaal kanten heb je aan onder en bovenkant een beetje overstek.
Uw tafel ligt gelijk met machine, dus of er is geen overstek of er is wel overstek en op het moment dat die er is kan hij aan de uitvoer kant niet weg, want ik zie geen gleuf.
Maar het kan ook zijn dat ik dat ding niet begrijp.
Ik hoop het zo een beetje uitgelegd te hebben.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Bij normaal kanten heb je aan onder en bovenkant een beetje overstek.
Uw tafel ligt gelijk met machine, dus of er is geen overstek of er is wel overstek en op het moment dat die er is kan hij aan de uitvoer kant niet weg, want ik zie geen gleuf.
Maar het kan ook zijn dat ik dat ding niet begrijp.
Ik hoop het zo een beetje uitgelegd te hebben.

ah , ik weet wat je bedoeld ! Het is idd zo dat er op de steunplaat voor de machine nog "verdikkings" strips moeten komen omdat je idd de kanten aan beide zijden met iets wat overmaat verlijmd op de kop van de plaat, die strips heb ik niet op m'n tekening gezet omdat ik gewoon deze heb besteld : https://www.klium.be/glijplaat-gp-mft-3-ka65-15x-festool-500367-299223 , voor die prijs kan ik niet sukkellen voor 15 zo'n strips...
Het is dan de bedoeling dat je die strips aan de grondplaat vastschroeft waar je die nodig hebt , je kunt die zeker voor ronde of vreemde vormen niet op een vaste plaats vastschroeven , je moet dan wel een beetje nadenken waar je ondersteuning schroeft en waar niet.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die laat je dan ook doorlopen op de werkbank, als er planken van 3 meter gekant moeten worden?
De link werkt niet.

O ja, voor rondingen en andere vormen is dat ding toch juist handig om uit de hand te werken. Daar ga je hem toch niet voor inbouwen.
 
Laatst bewerkt:

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Die laat je dan ook doorlopen op de werkbank, als er planken van 3 meter gekant moeten worden?
De link werkt niet.

O ja, voor rondingen en andere vormen is dat ding toch juist handig om uit de hand te werken. Daar ga je hem toch niet voor inbouwen.

Link werkt bij mij perfect hoor ?
Het is dan ook niet de bedoeling om platen van 3m lang op dit station af te werken , dat werkt perfect met de machine uit de hand, waar zo'n tafeltje wel handig voor is op bvb ladefrontjes, kleine stukken enzo af te kanten , zeker als de lades niet erg hoog zijn enzo. ( druk/schuifplaat neemt wel wat plaats in beslag en dat is ook nodig om de machine mooi vlak te houden op de plaat. Vandaar dat zo'n tafel dan wel handig werken is.
Het tweede voordeel van zo'n tafel is dat je de Conturo zelf onder een hoek tot max 45° kan zetten , op die manier kun je kanten verlijmen op een schuin afgezaagde plaat ( de plaatdikte mag dan wel niet meer dan 40mm zijn ofzo terwijl haaks kanten tot 65mm dikte kan ) , uit de hand schuin afkanten is niet mogelijk.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb het begrepen. Voor het gemak maar een filmpje erbij voor degene die niet weten waar ik het over heb.
Op 5 min. 10 laat men de strips zien.

 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Kom ik net thuis van het werk, staat er weer een doos op mij te wachten,benieuwd of er morgen weer iets zal staan....
20160316_160417.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.