Nieuwe MFT in wording.. aardig eind op weg ook al.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
485
516
Die aanslag aan de voorkant waar de geleiderail op haaks stelt, moet je die nu elke keer stellen als je die eraf haalt? Want dat moet gok ik elke keer als je bijvoorbeeld een lijmklem in de t-track gebruikt?
Dat is niet nodig. er zit een klein stopje naast in de rail, die blijft altijd zitten dus als ik de aanslag er al af moet halen kan ik 'm gewoon weer terug schuiven tegen dat zelfde stopje aan en klaar. Dat stopje blijft permanent zitten. Lijmklemmen kunnen er toch aan twee kanten in en uit.

De aanslag zelf hoeft er denk ik niet af. Hooguit het deel met de pin als dat in de praktijk in de weg blijkt te zitten maar de plaat die in de rail zit lijkt me niet erg in de weg te zitten.

Mocht het wel een keer opnieuw gesteld moeten worden om wat voor een reden dan ook is dat alsnog een klusje van <1min. benchdogs levert ook een hulpstukje mee om ze uit te lijn, een 3D geprint haakje die je in de MFT in het dichtbijzijnde gat kan prikken wat uitsteekt over de rand om het nog makkelijker te maken maar mijn gatenpatroon zit niet dicht genoeg bij de rand om dat ding te gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: teunos

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
485
516
Mooie MFT tafel lijkt identiek op die van Dennis van Hooked on Wood
Dank, die ken ik ja, heb daar ook wel veel van gebruikt wat ik nuttig vind, bij de vorige versie van mijn werkbank ook maar dan nu een MFT..

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
485
516
Nou, kleine update weer, alles rondom de invalzaag is nu klaar!

De incra t-track ligt er nu in zodat m'n zaagblad hierin valt en niet telkens dat zwarte MDF stof heb. de track ligt een krappe halve mm verzonken in het werkblad en ligt dus niet in de weg. Ik heb 'm dusdanig strak gefreesd dat schroeven niet nodig zijn dus heb de volledigde "diepte" van de track tot mijn beschikking om het blad in te laten vallen.

IMG_8557 Medium.jpeg

Ik ken mezelf, ik zou rustig de zaagdiepte van de invalzaag vergeten goed te zetten na een dikker stuk hout gezaagd te hebben...🤷‍♂️

Na wat proefstukjes gezaagd te hebben viel me op dat er een hoop stof ontsnapt aan de achterkant van de werkbank door de track heen, dat is een luchttunnel geworden. Om te helpen met de stofafzuiging heb ik 2 plugjes gemaakt met de 3D printer die de track afdekken, stof ontsnapt nu amper meer en de track blijft van binnen goed stofvrij.

Mocht ik ze ooit stuk zagen print ik wel weer nieuwe.. kost nog geen 10 cent.

IMG_8558 Medium.jpeg

De frees hangt er ook weer in. Uit pure luiigheid heb ik een template besteld in Haarlem en die heb ik ook gebruikt om de rand uit te frezen maar moet zeggen dat die template een mm te groot is en ben daar niet tevreden over. Ik zal proberen met wat spacers het ietwat uit te lijnen dat er rondom een halve mm speling is, dan is het nog redelijk OK. Volgende keer maar ik 'm zelf wel weer!

IMG_8553 Medium.jpeg

De cleansweep hangt ook weer op z'n plek.

IMG_8554 Medium.jpeg

En de schakelaar met regelbaar toerental hangt ook weer op z'n plek. Alleen nog even de snoeren goed wegwerken, zal daar ook nog wel wat klemmetjes voor printen.

IMG_8556 Medium.jpeg

De werkbank is nu weer helemaal functioneel, volgende stap is een nieuwe ladekast maken voor eronder met ietwat andere afmetingen. De huidige wil ik vervangen.. is niks mis mee maar is ook wel weer leuk om te doen en weer de kwaliteit te verbeteren in de bouw ervan.

• Leuk
Waarderingen: SuperBart63

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
151
121
Oss
Huh, maar als je zaagt dan breekt de onderkant juist niet uit omdat het materiaal ondersteund wordt door je werkblad, dat heb je nu om zeep geholpen door je dure stukje aluminium…?

Edit: nvm dat is natuurlijk de zijde die niet uitbreekt. Vind het alsnog een dure oplossing als je ook gewoon een groef had kunnen frezen.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
485
516
Huh, maar als je zaagt dan breekt de onderkant juist niet uit omdat het materiaal ondersteund wordt door je werkblad, dat heb je nu om zeep geholpen door je dure stukje aluminium…?

Edit: nvm dat is natuurlijk de zijde die niet uitbreekt. Vind het alsnog een dure oplossing als je ook gewoon een groef had kunnen frezen.
Idd. Het blad zaagt “andersom” vandaar de plakstrip langs de rails etc.

Het had me idd geld gescheeld als ik er geen track ingelegd had maar vind dit mooier en nu loop ik ook geen risico de randen van de groef kapot te stoten. De kosten vallen trouwens wel mee, nog geen 2 tientjes uit mn hoofd.

Ik wilde ook geen zaagsnede in het blad want er zit altijd iets van fractionele speling in de zaag waardoor er altijd wel iets van stof ontstaat en dat wilde ik niet.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.679
309
viel me op dat er een hoop stof ontsnapt aan de achterkant van de werkbank door de track heen, dat is een luchttunnel geworden. Om te helpen met de stofafzuiging heb ik 2 plugjes gemaakt met de 3D printer die de track afdekken, stof ontsnapt nu amper meer en de track blijft van binnen goed stofvrij.
Waar blijft die stof nu dan uit die tunnel?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
485
516
Waar blijft die stof nu dan uit die tunnel?
in de stofzuiger :)

Mijn theorie is dat de zaag aan de onderzijde het hout naar achteren "snijdt" en door de snelheid en de luchtverplaatsing het stof naar achter geduwd wordt, in elk geval deels. Wat ik nu merk is dat ik dat stofwolkje "achter' de werkbank niet heb en alles schoon is. Ik denk dat dat komt omdat de stofzuiger iets meer tijd heeft het uit de lucht te zuigen in de track (want het kan niet ontsnappen aan de achterkant).

Dit is althans mijn theorie volledige gebaseerd op boerenverstand, niet gehinderd door enig engineering inzicht...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.