Nieuwe Hammer tafelcirkelzaag

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
IK weet dat velen alleen kijken naar het opgenomen vermogen van een motor, veel belangrijker is het afgegeven vermogen en daar kan veel verschil in zitten. Helaas geven de meeste merken dit niet op.
Ik heb vroeger een tendotools combinatiemachine gehad (dat model was bagger trouwens) op 230 volt en ik was verbaasd hoe makkelijk ik hiermee dik hout kon schulpen. Wel met een speciale zaag. Het kan dus wel met een beperkt vermogen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Is geen enkel probleem. Ook met een 48 tands blad zaag je met dat vermogen nog balken. De zaag moet wel scherp en schoon zijn. Ik heb dat zo jaren gedaan. Ik wist niet beter. Er was nog geen forum.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Is geen enkel probleem. Ook met een 48 tands blad zaag je met dat vermogen nog balken. De zaag moet wel scherp en schoon zijn. Ik heb dat zo jaren gedaan. Ik wist niet beter. Er was nog geen forum.
Ach ja, je kunt met een vijl ook hout zagen, maar met een zaag met het juiste vermogen gaat het sneller en veiliger.
Festool, Dewalt en Maffel zullen het ook wel niet snappen dan.....😁
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Voor mij is het vermogen van de zaagtafel wat minder van belang.
Waar ik als eerste naar kijk is hoe de bevestiging van de parallelgeleider is. Dat was voor mij de reden om niet met een moderne Dewalt/Festool te werken, maar met een oude gebruikte machine met een dikke/stevige (metalen) bevestiging van de parallelgeleider. Ook bij deze nieuwe Hammer lijkt een aluminium profiel gebruikt te worden. Ben ik geen fan van.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Voor mij is het vermogen van de zaagtafel wat minder van belang.
Waar ik als eerste naar kijk is hoe de bevestiging van de parallelgeleider is. Dat was voor mij de reden om niet met een moderne Dewalt/Festool te werken, maar met een oude gebruikte machine met een dikke/stevige (metalen) bevestiging van de parallelgeleider. Ook bij deze nieuwe Hammer lijkt een aluminium profiel gebruikt te worden. Ben ik geen fan van.
Ik vervang liever een geleider dan een motor....
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Heb ik ook wel eens naar gekeken, maar een stevige systeem (niet van aluminium) is waarschijnlijk net zo kostbaar als een nieuwe motor.

 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
:)

Met de Festool TS55, 1200 W zaag ik probleemloos 5 cm dik eiken. 4cm dik bamboe was wat lastiger, na ca. 1m zei de thermische beveiliging, doe het zelf maar. Een paar minuten later kun je dan weer rustig verder.
Daarom gebruik ik eigenlijk altijd de TS75 en met wat spanning in het hout kan het dan nog steeds lastig zijn.
En bamboe is geen hout, das gras, dus dat telt niet.... 😁
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
festool, dewalt en mafell, snappen juist heel goed, dat een zaagmachine die bedoelt is om mee te nemen, niet te zwaar moet zijn. Daarom stoppen ze daar een universeelmotor in. Als je ooit een oude elu flipper een paar trappen op gezeuld hebt, begrijp je dat gelijk. Maar die elu flippers gaan wel heel lang mee. Een inductiemotor gaat op de lagers en kortsluiting in de aansluitdraden na eigenlijk nooit stuk. Een universeelmotor heeft sleepcontacten, de bedrading van de wikkelingen is veel dunner en om gewicht te besparen wordt er vaak gekozen voor een hoog toerental met een reductie om toch nog wat koppel over te houden. En in de praktijk van alle dag gaat dit dus stuk. En bij een inductiemotor wordt het as vermogen opgegeven en bij een universeelmotor het opgenomen vermogen. Een inductiemotor van 1500 watt heeft ruwweg een opgenomen vermogen van 2200 watt.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
festool, dewalt en mafell, snappen juist heel goed, dat een zaagmachine die bedoelt is om mee te nemen, niet te zwaar moet zijn. Daarom stoppen ze daar een universeelmotor in. Als je ooit een oude elu flipper een paar trappen op gezeuld hebt, begrijp je dat gelijk. Maar die elu flippers gaan wel heel lang mee. Een inductiemotor gaat op de lagers en kortsluiting in de aansluitdraden na eigenlijk nooit stuk. Een universeelmotor heeft sleepcontacten, de bedrading van de wikkelingen is veel dunner en om gewicht te besparen wordt er vaak gekozen voor een hoog toerental met een reductie om toch nog wat koppel over te houden. En in de praktijk van alle dag gaat dit dus stuk. En bij een inductiemotor wordt het as vermogen opgegeven en bij een universeelmotor het opgenomen vermogen. Een inductiemotor van 1500 watt heeft ruwweg een opgenomen vermogen van 2200 watt.
Ik kan iets missen, maar welke inductiemotor?
En volgens mij wordt altijd het opgenomen vermogen als maat gebruikt bij zagen, inductie zal daar wel iets zuiniger mee omspringen uiteraard, maar 1,5x efficiënter lijkt me sterk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
De inductiemotor die in die hammer zaagtafel zit. Ik heb even op de inductiemotor van mijn freestafel gekeken. Die is 1500 watt. Die vraagt bijna 10 amp. Dus opgenomen vermogen is dan 10 x 220 is 2200 watt. Dus rendement ruwweg 70 % . Dat is niet bijzonder voor een enkelfase inductiemotor. Als ik dan even zoek op een zaagtafel met 1500 watt, dan krijg ik bijvoorbeeld de metabo ts 254. Daar van is dus het opgegeven vermogen 1500 watt. Bij deze zaagmachine is dat het opgenomen vermogen. Dat houdt dus in dat het as vermogen ergens rond de 1000 watt zou liggen. In de praktijk eerder rond de 800 watt. Maar toch worden er in die vermogensklasse best veel zaagtafels verkocht. En hoewel die meestal niet bijzonder degelijk zijn gebouwd, zagen ze over het algemeen prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De inductiemotor die in die hammer zaagtafel zit. Ik heb even op de inductiemotor van mijn freestafel gekeken. Die is 1500 watt. Die vraagt bijna 10 amp. Dus opgenomen vermogen is dan 10 x 220 is 2200 watt. Dus rendement ruwweg 70 % . Dat is niet bijzonder voor een enkelfase inductiemotor. Als ik dan even zoek op een zaagtafel met 1500 watt, dan krijg ik bijvoorbeeld de metabo ts 254. Daar van is dus het opgegeven vermogen 1500 watt. Bij deze zaagmachine is dat het opgenomen vermogen. Dat houdt dus in dat het as vermogen ergens rond de 1000 watt zou liggen. In de praktijk eerder rond de 800 watt. Maar toch worden er in die vermogensklasse best veel zaagtafels verkocht. En hoewel die meestal niet bijzonder degelijk zijn gebouwd, zagen ze over het algemeen prima.
Nogmaals; waar staat dat het een inductiemotor is?
En waar staat dat het opeens het afgegeven vermogen is?
Heb ik iets gemist?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb zo'n Metabo TS254. Met correct zaagblad zaagt hij inderdaad probleemloos door 60mm dik eiken. Dus dat loopt wel los met die vermogens.
Zodra er spanning op het hout zit maakt het echt wel uit, dan staat je blad zo stil. Dat lukt zelf met de 2200(?)w Festool nog wel regelmatig.....
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ach als er voldoende spanning op het hout zit krijg je b.v. Een harwi met een motor van 7-8 pk ook nog stil, terwijl het hout echt nog niet zo dik hoeft te zijn.:p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je festool is een universeelmotor, geen inductiemotor. Een zaag met een groot vermogen, heeft over het algemeen ook een groot zaagblad. Daardoor verandert het koppel op de zaagtanden dus niet zo veel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Nogmaals; waar staat dat het een inductiemotor is?
En waar staat dat het opeens het afgegeven vermogen is?
Heb ik iets gemist?
Er zijn volgens mij nog geen technische gegevens van deze machine. Ik wil best aannemen dat er een inductiemotor inzit maar ik weet het niet. De dingen die Chevy66 hier verteld zijn wel de gangbare meningen.
Ik heb dit voor deze machine nog niet gezien in documentatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.