Nieuwe Hammer tafelcirkelzaag

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Er komt dus een goedkopere Hammer op de markt. Wanneer deze te zien is bij Felder in Barneveld is nog niet bekend.
image002.png
De specifiek omschrijving van deze machine is K2 M waarbij de M voor Massiv (Massief) staat, m.a.w. geen (voorziening voor een) roltafel.
Motor 1500 W zaaghoogte 80mm en 61cm breed te zagen. Dus een vrij lichte motor voor 80 mm hoog. Zaagblad 250mm

En dan de prijs? 1295 ex btw zonder zaagblad. Dus net geen 1600 euro incl. BTW
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Dat ziet er niet gek uit.
Maar een zaagtafel leveren zonder zaagblad is wel een beetje krenterig. Op de foto lijkt het zaagblad er ook in gephotoshopt. "Artist impression " :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er komt dus een goedkopere Hammer op de markt. Wanneer deze te zien is bij Felder in Barneveld is nog niet bekend.
Bekijk bijlage 133188
De specifiek omschrijving van deze machine is K2 M waarbij de M voor Massiv (Massief) staat, m.a.w. geen (voorziening voor een) roltafel.
Motor 1500 W zaaghoogte 80mm en 61cm breed te zagen. Dus een vrij lichte motor voor 80 mm hoog. Zaagblad 250mm

En dan de prijs? 1295 ex btw zonder zaagblad. Dus net geen 1600 euro incl. BTW
Het zal krachtstroom zijn, maar 1500W is niet veel, ook niet vergeleken met de betere mobiele zaagtafels. Zal vast wel weer te upgraden zijn tegen boel veel geld......
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Dat ziet er niet gek uit.
Maar een zaagtafel leveren zonder zaagblad is wel een beetje krenterig. Op de foto lijkt het zaagblad er ook in gephotoshopt. "Artist impression " :)
Dat is een demo-zaagblad zoals-tie altijd in de showrooms van Felder en collega's gebruikt wordt: tandeloos in de zin van niet iets om je handen aan open te halen. (Ik denk dat het een schijf plexiglas of acryl is met een opdruk van een zaagblad, ofwel een in plastic gegoten 'echt' blad…)
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Met een 80 tands blad azobe balken schulpen gaat niet lukken denk ik. Maar deze zaag is vermoedelijk bedoelt voor mensen die in een beperkte ruimte wat knutselen. Met 1500 watt heb je nog wat ruimte op je groep voor de koelkast , de afzuiging en de verlichting.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Met een 80 tands blad azobe balken schulpen gaat niet lukken denk ik. Maar deze zaag is vermoedelijk bedoelt voor mensen die in een beperkte ruimte wat knutselen. Met 1500 watt heb je nog wat ruimte op je groep voor de koelkast , de afzuiging en de verlichting.
Wel een heel specifieke markt dan, mensen die:

- weinig ruimte hebben
- wel perse een hammer willen
- het niet erg vinden dat het ding hartstikke kaal is
- goed voor deze kale specs willen betalen

Beetje alsof je een kale BMW 1-serie koopt met een 1400cc 3-cylinder motor van Renault erin (beetje zoals bij de huidige C klasse van Mercedes gebeurt). Misschien was je dan toch beter af met een iets ruimere en dikker aangeklede Opel of Mazda voor hetzelfde geld.

Ik vind het altijd verbazend hoe mensen zo gefocust kunnen zijn op een merk dat ze bereid zijn heel veel door de vingers te zien, ik vind dit producttechnisch gewoon echt een zeer summiere koop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
In dit deel van de markt koop je voor dat geld verder ook niet veel. Ze zullen best een behoorlijke kwaliteits standaard handhaven. Als ik zo om me heen kijk, is geld zelden het probleem. Er is gewoon weinig goed spul te koop. Een HBM zaagtafel kost bijna het zelfde. En daar zit ook niet veel extra bij.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
daar de Europese houtbewerker continu door Amerikaanse houtbewerkers op youtube met "cabinet saws en cross cut sleads" gebombardeerd wordt, dan snap ik de stap wel (een beetje).
Zeker, maar ik denk dat te weinig mensen dan toch een stukje eigen iniatief/onderzoek aandurven. Wij hebben roltafels die dat grotendeels overbodig maken, ik heb geen idee waarom deze trend in de US niet aanslaat, het is niet alsof de trend in de US 'te weinig ruimte voor een roltafel' is...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb ook geen roltafel. Een roltafel is handig als je veel grote platen kort zaagt. Dat doe ik zelden, dus ik peins er niet over om daar geld aan uit te geven. Nu is mijn zaag mooi compact. Een schuifbak is gratis, je kan hem aan twee kanten van je zaagblad gebruiken, je kan hem makkelijk aanpassen en er hulpjes op vast schroeven. Je moet gewoon je eigen koers varen. Waarom zou je geld uitgeven aan dingen die je zelden gebruikt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
En er is een gigantische markt van gebruikte machines. En dat zijn veelal cabinet zagen. Ze kwamen daar een stuk rijker uit de oorlog dan hier in europa. En de machines uit die tijd waren van een erg goede kwaliteit. Dus er zijn er nog erg veel over. Vaak van vader op zoon over gedragen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb ook geen roltafel. Een roltafel is handig als je veel grote platen kort zaagt. Dat doe ik zelden, dus ik peins er niet over om daar geld aan uit te geven. Nu is mijn zaag mooi compact. Een schuifbak is gratis, je kan hem aan twee kanten van je zaagblad gebruiken, je kan hem makkelijk aanpassen en er hulpjes op vast schroeven. Je moet gewoon je eigen koers varen. Waarom zou je geld uitgeven aan dingen die je zelden gebruikt?
Met een roltafel heb je veel minder noodzaak aan een afkortzaag. Omdat ik zelf geen afkortzaag heb, wil ik nog steeds wel een roltafel(tje) aan mijn zelfbouwzaag maken. Een invalzaag is mooi en handig, maar als je 10x hetzelfde moet zagen, is een stationaire zaag stukken makkelijker. En als je dan een stationaire zaag hebt, heeft een roltafel mijns inziens toch echt wel meerwaarde.

Mooi compact is een belangrijker argument voor de gemiddelde knutselaar. Een plaat van 2,5 meter over je zaagtafel vraagt een roltafel van 3 meter lang en 7 meter vrije ruimte.

Maar ik ben het er wel mee eens dat dit toch wel heel erg kaal is. Schroef dan een dikke Makita op zijn kop onder een mooi stuk betonplex.

Maar nog wat anders: ik zie ook een vlak-vandikte bank op de achtergrond, zo lijkt het. Daar ben ik meer benieuwd naar.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Traditie (is de groepsdruk van de doden)
In heel veel opzichten zijn de VS heel erg conservatief of zelfs reactionair. "T is altied zo 'wes". Verder wordt er voor de simpelste constructies gekozen.
Het merendeel van de Amerikanen komt voor het eerst in aanraking met houtbewerking op de High School & daar zijn de werkplaatsen van oudsher uitgerust met die cabinet-saws. Een kwestie van wat de boer niet kent dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Wel een heel specifieke markt dan, mensen die:

- weinig ruimte hebben
- wel perse een hammer willen
- het niet erg vinden dat het ding hartstikke kaal is
- goed voor deze kale specs willen betalen

Beetje alsof je een kale BMW 1-serie koopt met een 1400cc 3-cylinder motor van Renault erin (beetje zoals bij de huidige C klasse van Mercedes gebeurt). Misschien was je dan toch beter af met een iets ruimere en dikker aangeklede Opel of Mazda voor hetzelfde geld.

Ik vind het altijd verbazend hoe mensen zo gefocust kunnen zijn op een merk dat ze bereid zijn heel veel door de vingers te zien, ik vind dit producttechnisch gewoon echt een zeer summiere koop.
Ik heb deze post gewoon ter informatie op het forum gezet. Ik vind de motor ook aan de lichte kant. Nu vind ik de prijs niet echt een Hammer/Felder prijs. Ik heb hier een erika 85 staan waar ik ook niet geheel tevreden over ben. Ja ik heb te weinig ruimte maar ben niet bereid op nauwkeurigheid te bezuinigen.
Om deze machine nu al negatief te beoordelen voordat deze op de markt is vind ik te kort door de bocht.

Ik ken een zaag tafel die wel aan alle eisen zou voldoen maar dat kleine tafeltje zit nu richting de 5 cijfers.
Dit zwitsers zaagtafeltje is hier jaren geleden al een keer voorbij gekomen en 5 cijfers geef ik er niet voor uit.
Een goede tweede hands blijft altijd een optie.
Dit is wat ik wel leuk vind kan je ook nog je eigen kleur kiezen PKN 200 Präzisionstischkreissäge
Het grootste nadeel aan dat zaagje is dat ik dan verder in de schuur moet slapen, de baas vind veel goed maar dit ga ik niet vragen. vind het zelf een te grote uitgave.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.