Nieuwe Hammer tafelcirkelzaag

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wel een heel specifieke markt dan, mensen die:

- weinig ruimte hebben
- wel perse een hammer willen
- het niet erg vinden dat het ding hartstikke kaal is
- goed voor deze kale specs willen betalen

Beetje alsof je een kale BMW 1-serie koopt met een 1400cc 3-cylinder motor van Renault erin (beetje zoals bij de huidige C klasse van Mercedes gebeurt). Misschien was je dan toch beter af met een iets ruimere en dikker aangeklede Opel of Mazda voor hetzelfde geld.

Ik vind het altijd verbazend hoe mensen zo gefocust kunnen zijn op een merk dat ze bereid zijn heel veel door de vingers te zien, ik vind dit producttechnisch gewoon echt een zeer summiere koop.
Ik vind het eigenlijk wel toe te juichen dat er een Europese fabrikant is die zich weer richting het hogere hobbysegment begeeft. Met uitzondering van een paar Amerikaanse machines kom je anders bijna per direct bij de vrij generieke Chinese machines terecht. Die zijn vaak geeneens zoveel goedkoper maar wel een stuk wisselvalliger qua kwaliteit. De rode Hammers kwamen het dichtste bij, maar zijn nog wel wat duurder. Deze gele Hammer komt nog meer in de buurt qua hobbybudget.

Met de opkomst van de Chinese machines zijn de Europese merken die in dit segment nog zelf ontwikkelden en bouwden helaas bijna allemaal gestopt.

Ik zou graag eens met die Hammer werken. Als het de prijs waard is, zou ik hem graag thuis willen hebben staan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind het eigenlijk wel toe te juichen dat er een Europese fabrikant is die zich weer richting het hogere hobbysegment begeeft. Met uitzondering van een paar Amerikaanse machines kom je anders bijna per direct bij de vrij generieke Chinese machines terecht. Die zijn vaak geeneens zoveel goedkoper maar wel een stuk wisselvalliger qua kwaliteit. De rode Hammers kwamen het dichtste bij, maar zijn nog wel wat duurder. Deze gele Hammer komt nog meer in de buurt qua hobbybudget.

Met de opkomst van de Chinese machines zijn de Europese merken die in dit segment nog zelf ontwikkelden en bouwden helaas bijna allemaal gestopt.

Ik zou graag eens met die Hammer werken. Als het de prijs waard is, zou ik hem graag thuis willen hebben staan.
Dat ben ik met je eens, maar waarom dan gelijk zo extreem uitkleden? Voor de prijs die zij rekenen kan ik me écht niet voorstellen dat er geen zaagblad af kan bijvoorbeeld. Ik krijg het idee dat je bij een vergelijkbaar geprijsde Laguna b.v. net iets meer waar voor je geld krijgt (maar ik heb met beiden geen ervaring, moet ik toevoegen).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
1500w en geen krachtstroom is gewoon te schraal.
Voor de rest zal er best een markt voor zijn, maar die markt kan veelal met een goede mobiele zaag ook uit de voeten of die zal zelfs een voorkeur hebben. Dat icm de zwaardere motor die dergelijke zagen hebben maakt deze zaag voor mij onlogisch.....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1500w en geen krachtstroom is gewoon te schraal.
Voor de rest zal er best een markt voor zijn, maar die markt kan veelal met een goede mobiele zaag ook uit de voeten of die zal zelfs een voorkeur hebben. Dat icm de zwaardere motor die dergelijke zagen hebben maakt deze zaag voor mij onlogisch.....
Nu ja, ik wil @Wim Kluck wel bijvallen in deze, er is wel degelijk een (kleine) markt voor mensen die nét iets meer behoeven dan een 'huis tuin en keuken' zaagje of een opgeleukte bouwzaag, maar niet het budget hebben (of uit willen geven) voor een 'echte' hammer/scm en noem ze maar op. Ondergetekende is er zo eentje.

Maar truth be told, ik vind mijn Jet nog steeds een betere deal dan deze nieuwe Hammer, maar dat beoordeel ik dan wel alleen op ruwe specificaties omdat ik simpelweg geen ervaring met deze hammer (of welke andere dan ook) heb. Ja, ik heb een paar honderd meer uitgegeven, maar daarvoor heb ik:

- veel meer vermogen
- krachtstroom
- zaagblad (niet zo'n geweldige, maar soit)
- roltafel

en daar zat levering aan huis dan ook al bij in. Me dunkt dat deze upgrades bij de Hammer gelijk hard aan gaan tikken. Ik denk dat deze instapprijs vooral bedoeld is om de indruk te wekken dat Hammer ook betaalbaar kan zijn, maar dan op dezelfde manier dat automerken altijd een zeer voordelige 'vanaf' prijs communiceren die niemand besteld omdat niemand anno 2023 nog een auto besteld zonder elektrische ramen, airco of radio.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Nu ja, ik wil @Wim Kluck wel bijvallen in deze, er is wel degelijk een (kleine) markt voor mensen die nét iets meer behoeven dan een 'huis tuin en keuken' zaagje of een opgeleukte bouwzaag, maar niet het budget hebben (of uit willen geven) voor een 'echte' hammer/scm en noem ze maar op. Ondergetekende is er zo eentje.

Maar truth be told, ik vind mijn Jet nog steeds een betere deal dan deze nieuwe Hammer, maar dat beoordeel ik dan wel alleen op ruwe specificaties omdat ik simpelweg geen ervaring met deze hammer (of welke andere dan ook) heb. Ja, ik heb een paar honderd meer uitgegeven, maar daarvoor heb ik:

- veel meer vermogen
- krachtstroom
- zaagblad (niet zo'n geweldige, maar soit)
- roltafel

en daar zat levering aan huis dan ook al bij in. Me dunkt dat deze upgrades bij de Hammer gelijk hard aan gaan tikken. Ik denk dat deze instapprijs vooral bedoeld is om de indruk te wekken dat Hammer ook betaalbaar kan zijn, maar dan op dezelfde manier dat automerken altijd een zeer voordelige 'vanaf' prijs communiceren die niemand besteld omdat niemand anno 2023 nog een auto besteld zonder elektrische ramen, airco of radio.
Duitse auto's en opties is als Oostenrijkse (chinese?) houtbewerkingsmachines en opties idd.....
Mijns inziens wordt een instapmodel niet voor the few maar voor the many in de markt gezet en ik zie geen redenen bij deze (kale) machine om dat waar te maken. Beter even doorsparen en de kleinste schuiver kopen, want voor ca. hetzelfde geld heb je een wegbergbare CS70 met trekfunctie en sterkere motor en die zijn bij mij ook goed zuiver....
 
  • Leuk
Waarderingen: Pvb-nl

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Hierboven wordt vaker geen krachtstroom als minpunt genoemd.
Maar 1500 Watt is 1500 Watt, of je dat nu met enkelfase of met een draaistroommotor verkrijgt, begrijp niet waarom je met een zo gering vermogen krachtstroom nodig zou hebben.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hierboven wordt vaker geen krachtstroom als minpunt genoemd.
Maar 1500 Watt is 1500 Watt, of je dat nu met enkelfase of met een draaistroommotor verkrijgt, begrijp niet waarom je met een zo gering vermogen krachtstroom nodig zou hebben.
Ik zou het je ook niet kunnen uitleggen (want geen electra-kenner) maar veel mensen hebben mij geöpperd dat een draaistroommotor 'mooier' zou lopen. Geen idee hoe ik dat moet kwantificeren. Ik heb veel krachtstroommachines, maar dat is simpelweg omdat ik krachtstroom tot mijn beschikking heb en ik dan krachtigere opties kan shoppen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Veel van die goedkope zaagmachines hebben een universeelmotor. Die hebben wel een hoog opgenomen vermogen, maar dat wordt vooral in warmte en lawaai omgezet. Deze hammer heeft een inductiemotor. Die is stiller en levert meer bruikbaar vermogen aan de zaag as. Mijn zaagmachine in de andere werkplaats heeft maar een 1100 watt motor, maar daar kan ik gewoon op volle diepte mee schulpen. Maar dat ging ook zonder problemen met mijn ferm bouwmarkt zaagtafel, met een 1500 watt universeelmotor. In het marktsegment waar deze hammer voor bedoelt lijkt, is die 1500 watt echt wel voldoende. Of denken jullie dat er iemand bij hammer dacht, van doe maar een motortje?
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Veel van die goedkope zaagmachines hebben een universeelmotor. Die hebben wel een hoog opgenomen vermogen, maar dat wordt vooral in warmte en lawaai omgezet. Deze hammer heeft een inductiemotor. Die is stiller en levert meer bruikbaar vermogen aan de zaag as. Mijn zaagmachine in de andere werkplaats heeft maar een 1100 watt motor, maar daar kan ik gewoon op volle diepte mee schulpen. Maar dat ging ook zonder problemen met mijn ferm bouwmarkt zaagtafel, met een 1500 watt universeelmotor. In het marktsegment waar deze hammer voor bedoelt lijkt, is die 1500 watt echt wel voldoende. Of denken jullie dat er iemand bij hammer dacht, van doe maar een motortje?
Dat zeg je nu wel, maar ik heb buiten de houtindustrie wel degelijk veel (voornamelijk slechte) ervaringen met high-end fabrikanten die met kunst en vliegwerk (om die marges in stand te houden) modellen proberen te verkopen aan lagere marktsegmenten. En ja, dat gaat dan vaak gepaard met hele aparte ontwerpkeuzes, goedkopere onderdelen, slechte(re) of afwezige productondersteuning, kortere beschikbaarheid van onderdelen en inderdaad simpele minder efficiente conversie (zoals bijvoorbeeld een processor met op papier net zo veel gigahertz, maar in de praktijk veel slechtere prestaties).

Dat is niet een kwestie van 'doe maar een motortje' - het zijn doelbewuste beslissingen om met behouden van hun marge een meer betaalbaar product te verkopen, gebruikmakend van hun goede naam. Ik denk aan Cisco v.s. Linksys bijvoorbeeld maar ook het vroegere Erres, Braun, maar ook Philips maakte zich hier door de jaren heen veelvuldig schuldig aan (en nog steeds, helaas).

Ik denk dat je onterecht heel veel vertrouwen hebt in grote commerciele bedrijven. De goede bedoelingen, het erfgoed en de bedrijfscultuur ten spijt is het in overweldigende mate het geld dat beslist.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Hierboven wordt vaker geen krachtstroom als minpunt genoemd.
Maar 1500 Watt is 1500 Watt, of je dat nu met enkelfase of met een draaistroommotor verkrijgt, begrijp niet waarom je met een zo gering vermogen krachtstroom nodig zou hebben.
Krachtstroom levert een constant koppel. Teken maar eens drie sinussen 0, 120 en 240 graden van elkaar verschoven op een tijd as. Tel deze bij elkaar op en je krijgt een rechte lijn. Dit betekent dat er geen rimpel op het koppel zit (het is iets ingewikkelder maar dat voert te ver). Daarnaast heb je minder stroom nodig waardoor je minder spanningsval en dus vermogensverlies (dit gast kwadratisch met de spanningsval) hebt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Veel van die goedkope zaagmachines hebben een universeelmotor. Die hebben wel een hoog opgenomen vermogen, maar dat wordt vooral in warmte en lawaai omgezet. Deze hammer heeft een inductiemotor. Die is stiller en levert meer bruikbaar vermogen aan de zaag as. Mijn zaagmachine in de andere werkplaats heeft maar een 1100 watt motor, maar daar kan ik gewoon op volle diepte mee schulpen. Maar dat ging ook zonder problemen met mijn ferm bouwmarkt zaagtafel, met een 1500 watt universeelmotor. In het marktsegment waar deze hammer voor bedoelt lijkt, is die 1500 watt echt wel voldoende. Of denken jullie dat er iemand bij hammer dacht, van doe maar een motortje?
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat dit een inductiemotor is. Zelfs de afmetingen van deze machine kon Felder barneveld mij niet geven. Alleen dat er geen roltafel aangezet kan worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb weinig vertrouwen in de huidige machine fabrikanten. Het grootste deel van mijn machinepark is jaren 60 vorige eeuw of ouder. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Wat ik zo van die instap hammer zie, heeft hij gewoon een gietijzeren blad. Dat is gelijk ook de duurste component van de hele machine. Maar ik zie hier ook dewalt zaagtafeltjes langs komen, waar daarna nog van alles bij geknutseld wordt aan dure geleiders, waardoor je al een heel eind op weg bent naar deze hammer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Hierboven wordt vaker geen krachtstroom als minpunt genoemd.
Maar 1500 Watt is 1500 Watt, of je dat nu met enkelfase of met een draaistroommotor verkrijgt, begrijp niet waarom je met een zo gering vermogen krachtstroom nodig zou hebben.
Of krachtstroom een voor of nadeel is hangt van meerdere factoren. Krachtstroom is "sterker" maar wat heb je daaraan als je maar 1 fase hebt.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb sinds ik begin met houtbewerking heel wat zaagtafels gehad. Je staat ervan te kijken bij hoeveel zaagtafel je de helft van de tijd aan het afstellen bent. Ook zaagtafels met een roltafel.

Ik vind dit een goede set van Felder. Zij richten zicht met Hammer al op de serieuze hobyist. Die kan niet altijd een roltafel kwijt. Wat je dan wil is een machine die rustig draait, niet trilt, de geleider blijft stabiel en haaks en het zaagblad staat exact parallel aan de gleuven in het blad.

Als ze dat met deze machine goed geregeld hebben, dan lijkt het mij een hele prima optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Wilco Flier

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb sinds ik begin met houtbewerking heel wat zaagtafels gehad. Je staat ervan te kijken bij hoeveel zaagtafel je de helft van de tijd aan het afstellen bent. Ook zaagtafels met een roltafel.

Ik vind dit een goede set van Felder. Zij richten zicht met Hammer al op de serieuze hobyist. Die kan niet altijd een roltafel kwijt. Wat je dan wil is een machine die rustig draait, niet trilt, de geleider blijft stabiel en haaks en het zaagblad staat exact parallel aan de gleuven in het blad.

Als ze dat met deze machine goed geregeld hebben, dan lijkt het mij een hele prima optie.
Dat kan met een Dewaltje van minder dan de helft ook....
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.