Nachtkastje

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik zie dat je de valse frontjes van de laatjes heel strak in de vakjes heb gemaakt. Heel erg mooi natuurlijk. Maar ik zie ook dat je de richting van de vezels dwars op die van de vezels van het hout van het kastje hebt gemaakt. Was dat met een reden? Je zou eerlijk gezegd verwachten dat je de vezels gelijk gericht houdt. Ben je niet bang dat je later problemen krijgt door het werken van het hout?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik zie dat je de valse frontjes van de laatjes heel strak in de vakjes heb gemaakt. Heel erg mooi natuurlijk. Maar ik zie ook dat je de richting van de vezels dwars op die van de vezels van het hout van het kastje hebt gemaakt. Was dat met een reden? Je zou eerlijk gezegd verwachten dat je de vezels gelijk gericht houdt. Ben je niet bang dat je later problemen krijgt door het werken van het hout?
Ehmmm... Oeps?

Ik was zo druk met het mooi maken van dat paneeltje (kijken of het zou lukken uit stukjes resthout) dat ik helemaal vergeten ben daarover na te denken. In de rest van het kastje heb ik dat wel gedaan en klopt het (achterpaneel is bijvoorbeeld zwevend in groef), maar hierbij was ik zo bezig met de "looks" dat ik de functionaliteit / nerfrichting vergeten ben. Ik heb er dus niet over nagedacht. Hopelijk "stabiliseert" het eiken dat er achter zit dat valse frontje, maar ik had best wat moeite om het goed gelijmd te krijgen. Door het vocht in de lijm trok het instant krom, dus moest flink wat klemmen:

51980188332_fd17bbc5ba_c.jpg


Voorlopig kijk ik het even aan. Mocht het misgaan dan moet ik toch nog maar 's een tripje naar Arnhems Fijnhout maken en een nieuw stukje ceder halen. Dat is dan het voordeel van een vals frontje ;)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Je wilt niet weten hoe vaak ik dezelfde vergissing heb begaan! En af en toe nog steeds bega als ik niet goed genoeg op let.
:rolleyes: :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
OK, laatste post van het maken, want HET KASTJE IS AF! 🎉

Laadje + binnenkastje
Laatste keer had ik al gezegd dat het lijmen van het laadje wat "gedoe" was. Het paneeltje had ik uit restjes cederhout gemaakt, en ik weet niet of het daardoor kwam, maar het moment dat ik het vol met lijm smeerde ging het meteen krom staan. Heel raar, ook nog nooit zo hard meegemaakt. Was best even stressen, want de paneeltjes waren helemaal op maat gemaakt. Met de klemmenparade die jullie hierboven al gezien hebben lukte het uiteindelijk toch.
Daarna ben ik ruim een week uit de running geweest met (familie met) griep. Nu is iedereen weer gezond, dus kon ik het weer oppakken. Ik wou in een van de laadje nog een "binnenbakje" maken. Daarvoor wou ik mooie 45 graden verstekjes hebben, en aangezien dat niet mijn sterkste kant is "uit de hand" heb ik daar een mooi futselplankje / jig voor gemaakt:

52008394341_348025bfd3_c.jpg


Vervolgens verlijmd met behulp van 2 90 graden hoeken (tip van Peter Millard van 10 minute workshop).

52007371067_24a2f3a3c9_c.jpg


En gelukt!

52008851678_256c85991a_c.jpg


In het laadje heb ik nog 2 hele dunne plankjes eik gelijmd als ladegeleider, daar gaat het bakje nu mooi over heen & weer....

52008910175_625480ebe6_c.jpg
52008910210_8110c68c24_c.jpg


Installatie USB hub

Is maar een klein dingetje, maar ik moest het nog wel even doen... De USB hub moest er nog in. Ik had al wel bij allekabels.nl een kabeltje met een haakse Micro-USB en een haakse USB-C besteld, dan heb ik niet van die uitstekende kabellussen.

Lekker overbelichte foto, maar zo zit het dus vanbinnen. Hier zit dus een "vals achterkantje" voor, dat los in dit vak staat zodat je normaal gesproken alleen 2 kabeltjes uit de achterkant ziet komen.

52008640904_f08aa49aec_c.jpg


Foto's van kastje "af"

Hier een foto van beide nachtkastjes; die van mijn vrouw en van mij, naastelkaar. Ik wou voor mezelf iets anders, maar ook stukjes die hetzelfde zijn. De hoek van het onderstel is hetzelfde, het hout van de ladefrontjes is hetzelfde, en het "corpus" is beide van iep. Toch zit er behoorlijk verschil in de "looks" van het iepenhout!

52007370432_9221277506_b.jpg


Ook het patroon in de zwaluwstaarten heb ik deels meegenomen; in het midden zit een half staartje, dat is bij beiden zo..

52008446808_2d6733a0ca_b.jpg


Nu nog even een paar losse plaatjes:

52008393536_658a7e46dd_b.jpg


52008447148_9d6a9cee22_b.jpg


52008910080_11671fcb97_b.jpg


En in z'n natuurlijke omgeving, naast het bed:

52008446918_59cf233fc3_b.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Volgens de reglementen moet je ook nog een kostenraming doen. Nou, vooruit dan maar. Ik zie het maar als contributie voor een half jaar knutselen, dan valt het nog wel mee ;)

Hier een schattinkje. Ik weet niet meer precies hoeveel ik voor het iepenhout betaald heb, dus heb het benaderd. Van het esdoorn heb ik nog wat over. Om en nabij zal het wel ongeveer kloppen. De plank essen waar ik het achterpaneel en de middenwandjes van heb gemaakt heb ik ooit 's gekregen van iemand bij wie het in de weg stond, en het eiken komt deels uit een oude secretaire en deels uit vloerplanken van m'n vorige huis. De grote pot lappenwachs is heel fijn in gebruik, maar ik denk dat ik inderdaad maar 1/10 gebruikt heb.
De restjes cederhout had ik nog, maar dat is echt restmateriaal van het vorige nachtkastje.

1650138238744.png
Afschrijving van gereedschap zal ik maar niet opschrijven...

Conclusie: de IKEA is goedkoper als je een nachtkastje wilt, maar dit is een beter tijdverdrijf!

Link naar alle foto's
Ohja, wie het nog leuk vindt om alle foto's los door te kijken kan hier het hele album doorbladeren: Eigen Nachtkastje
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
prachtig ontwerp en heel leuk om je verslag te lezen.
zelf durf ik het niet goed aan om verschillende houtsoorten te combineren in 1 werkstuk. als ik dit resultaat zie, motiveert me dat om er toch maar eens mee aan de slag te gaan.
De inspiratie is geheel wederzijds, zelf iets buigen / lamineren en een keer een stoel maken staat al lang op mijn lijstje, vind het erg leuk om jouw verslag van de schommelstoel te zien. Helpt toch om alle stapjes eens bij iemand anders te zien.
Die verschillende houtsoorten is voor een deel een keuze (cederhouten frontjes, donkerder bovenkant dan basis), voor een deel budgettair / hergebruik van voorraad. Ik vind het zelf altijd wel mooi om contrast in houtsoorten te zoeken, hopelijk zonder het al teveel "showpony" te maken 🌈🦄 ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.