Na-isoleren woning en vragen over subsidies.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik herken me daar eigenlijk niet in. Ik heb afgelopen zomer zowel de spouwmuur laten isoleren en 8m2 nieuwe beglazing laten plaatsen. Het enige wat je vooraf specifiek even in de offerte moet laten opnemen zijn de meldcodes, die ik na één mailtje kreeg. Met die meldcodes kun je in de ISDE lijst die eenvoudig te vinden is je controle doen of het aangeboden materiaal in aanmerking komt voor subsidie. In dezelfde lijst staat het minimaal benodigde aantal m2's. Overige eisen zoals een offerte, een foto van de werkzaamheden stonden ook duidelijk vermeld op de website. Het uploaden van de documenten was een kwartiertje werk en een aantal weken later kreeg ik de subsidie op de rekening. Ik vond het rechttoe rechtaan, maar je moet wel even je huiswerk doen (zoals met alles) 😊.

Als je niet met computers om kunt gaan wordt het inderdaad wel lastig, voor ouderen kan dat een uitdaging zijn.

Uiteindelijk was de subsidie dusdanig dat ik voor een paar honderd euro meerprijs, 8m2 nieuw dubbelglas had. Dat was een leuke extra aangezien ik het hele avontuur eigenlijk alleen was aangegaan voor de spouwmuurisolatie in de eerste instantie.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Ik herken me daar eigenlijk niet in.
[…]
Als je niet met computers om kunt gaan wordt het inderdaad wel lastig, voor ouderen kan dat een uitdaging zijn.
Ok, ik ben dan wel relatief oud, maar al wel drie–en–een–half decennia computerkundig.

Maar je zult moeten toegeven dat die site qua UX en ontwerp een aanfluiting is. Ieder goed formulier (en dat is ook van toepassing op een invultraject op een website) hoort goede uitleg per item te hebben. Voorheen de Staatsdrukkerij had daar een interessant boek over, mede naar aanleiding van het redesign van 'onze' belastingformulieren in de jaren 80 (algemeen aangemerkt als één van de beste van de wereld, in die tijd).

Wat betreft die meldcodes: mijn leverancier had die natuurlijk niet vermeld en hun materiaal kwam niet uit NL, dus moest ik een code opsnorren die overeenkwam met wat ik had, zodat ik zo eerlijk mogelijk kon declareren.

Nog een punt waar ik tegenaan liep: de kozijnenstaat. Je MOEST een document uploaden om verder te kunnen, terwijl bij mijn lichtstraat geen sprake was van kozijnen (gewoon opgelegd en gekit) — ik heb toen maar iets geschreven in de trant van "niet van toepassing, want…" en een pdf daarvan gebruikt.

Maar het is wonderlijk genoeg allemaal wel gelukt, dat wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
Of is dit een te eenzijdige interpretatie van mij?
Neen.

Los van al het lastige gedoe, het hele pakket aan mogelijkheden is zowiezo mager. Stel je wilt zelfvoorzienend zijn en alles electrisch doen. Je hebt een kast van een huis met schuur en legt alles vol met panelen zodat je warm de winter door komt. Alleen springen dan in de zomer de kabels uit de goot...

Accu's werkt niet. Ja, voor een nachtje. Niet voor zomer naar winter en niet iedereen heeft een zwembad dat to 60°C verwarmd kan worden.

Op het moment dat de saldering er af gaat zijn panelen "vrij zinloos" geworden, anders dan voor de airco.

Allemaal hap snap gedoe (door lobbyisme ingegeven). Het ontbreekt aan een plan.


... snel Tom Poes, verzin een list ...
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
Maar je zult moeten toegeven dat die site qua UX en ontwerp een aanfluiting is.
Op te veel sites kom ik dit tegen. Al doende kom je er halverwege achter dat er nog weer iets anders is dat je moet hebben, of uploaden. Zoeken wat willen ze nu. Eindelijk gevonden, maar dat duurde te lang, sessie verlopen, van de server "geschopt" En nu opnieuw...

Is het werkelijk zo moeilijk om een lijst te maken van wat er gevraagd wordt en wat er nodig is voor je aan het invullen begint?

Specifiek voor de subsidie site. De vloer op twee plaatsen op een andere wijze geisoleert. Kun je niet invullen.

Maar goed, hier hebben we het allemaal al 12 jaar geleden gedaan, zonder subsidie.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.080
399
Los van al het lastige gedoe, het hele pakket aan mogelijkheden is zowiezo mager. Stel je wilt zelfvoorzienend zijn en alles electrisch doen. Je hebt een kast van een huis met schuur en legt alles vol met panelen zodat je warm de winter door komt. Alleen springen dan in de zomer de kabels uit de goot...
het net als accu gebruiken kan nu nog gratis persoonlijk vind ik het niet meer dan logische dat je bewaarloon moet betalen aan je leverancier je krijgt de marktprijs voor de geleverde stroom het is niet zo dat je helemaal niets krijgt.
Maar dat is mijn mening
(mijn dak zit helaas op het noorden)

Dus snel een slimme meter laten ophangen dan kan je het gebruik nog enigszins sturen door overdag te wassen etc. Want je kan er van uitgaan dat ze het bij een oude meter je gebruik vs teruglevering gaan inschatten en dat dit niet in jouw voordeel zal zijn.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
ENECO vroeg bij ons €195 per vergunningtraject (pomp en PV Panelen). Heb (natuurlijk) alles zelf gedaan en dat kostte me twee uurtjes om alles bij elkaar te zoeken en een account aan te maken:)
Maar verbaas me al langer over de complexiteit van dit soort regelingen. Aanvraag duurzaamheidslening kost tijd en je moet vooraf goed lezen om alles bij elkaar te krijgen. Ik ben gewend om lijsten te maken voordat ik een bid indien, maar als je dat niet doet kost het zoveel energie.

En dan voordat je doorhebt dat dit soort regelingen bestaan, dan snap ik dat veel mensen afhaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik heb de titel van het topic aangepast naar

"Na-isoleren woning en vragen over subsidies "

Ik vind het wel een interresant topic worden :)
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Ik heb de titel van het topic aangepast naar

"Na-isoleren woning en vragen over subsidies "

Ik vind het wel een interresant topic worden :)
Interessante is ook dat de m2 prijzen van de subsidie dit jaar behoorlijk zijn verhoogd ivm de stijging van de bouwprijzen. Het is even gedoe, maar het is wel de moeite waard.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Accu's werkt niet. Ja, voor een nachtje. Niet voor zomer naar winter en niet iedereen heeft een zwembad dat to 60°C verwarmd kan worden.

Op het moment dat de saldering er af gaat zijn panelen "vrij zinloos" geworden, anders dan voor de airco.
Klopt niet. Ook als de saldering eraf is, verdien je met eigen zonnepanelen nog steeds wat je anders zou moeten betalen voor het verbruik.
Tip: op YouTube is het kanaal KetelKlets een goede bron van informatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en Wilco Flier

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
Klopt niet. Ook als de saldering eraf is, verdien je met eigen zonnepanelen nog steeds wat je anders zou moeten betalen voor het verbruik.
Tip: op YouTube is het kanaal KetelKlets een goede bron van informatie.
In de maanden dec-feb is de maandopbrengst maar 2-3% van je jaartotaal. De piek ligt mei juni juli met ~16% (even uit het hoofd). Daar zit een gat. Dat gat wordt nu gevuld door de saldering. Heb je installatie afgestemd op jaarverbruik, wat gebruikelijk is heb je een groot overschot waar je een habbekrats voor terug krijgt en een winter-gat waar je veel voor mag betalen. Stem je de installatie af op de benodigde winteropbrengst wordt het een zeer prijzig verhaal dat je niet terug verdient.

Natuurlijk terug verdienen is niet het doel .....

of toch?

want ecologisch zijn zonnepanelen nu niet echt een interessante oplossing. De productie kost evenveel energie als ze in 6-8 jaar opbrengen. Komen ze uit China en zijn ze met steenkolenenergie geproduceerd dan is de ecologische voetafdruk heel veel groter dan alleen maar de energiebalans.... dus toch de centen?

Er wordt op transitie aangedrongen. Helemaal goed. Dat moet. Dat moet al heel lang. Om een of andere reden is 'rolschaatsen op de snelweg' het enige dat men heeft opgestoken / onthouden van de oliecrisis. In al die jaren is er geen concept ontwikkeld, een plan.

De energieleveranciers piepen, we kunnen centrales net zomaar harder of langzamer laten lopen als de "zon harder schijnt". Dat klopt. Maar waarom hebben we van die mega centrales in plaats van kleinere lokale flexibelere centrales? Ze lopen al decennia achter de feiten aan en proberen de markt te veranderen (naar de hand te zetten) in plaats van met de markt en vraag mee te veranderen. Zij zijn echter verre van de enige spelers in het spel.

De politiek (waar we hier geen boom over op moeten zetten) negeert ook al decennia de dilemma's waar we voor (komen) te staan. De tijd is gekomen waarop de sinds de jaren 70 vooruitgeschoven rekeningen betaald moeten worden en er is nog steeds geen plan. Alleen maar "van het gas af" roepen gaat niet tot resultaten leiden. (en de charlatans, jakhalzen en opportunisten hebben hun nieuwe business plan al klaar (maandelijks salderen doen ze nu al))

Praktisch, als je panelen hebt (heb ik) dan moet je je leven anders gaan inrichten.

In de zomer mag je de zaagtafel en vlakbank gebruiken. In de winter de handschaaf en -zaag.

Hoe kan ik op een of andere manier in de winter toch van de zomerenergie profiteren? Er zijn kleine mogelijkheden. Gewoon als voorbeeld, wecken. Je weckt op zonne-energie. In de winter hoef je het alleen op te warmen. (Ik zal niet zo ver gaan dat we collectief scheepsbeschuit moeten bakken.) In de winter veel dingen overdag doen. 'sMiddags koken, wie weet wel met de hooikist. Apparatuur inschakelen als er energie is, dat kan volautomatisch

en dat allemaal / alleen maar voor mensen die huiseigenaar zijn en zich een PV installatie kunnen permitteren. Vanaf drie deuren verder bij mij in de straat kan men dat niet meer, jaren 20 huurhuizen waar het letterlijk doorheen waait.


:(

EDIT: elk nadeel heb z'n voordeel, met dure energie komen we van onzinproducten af. Dingen die we maken die vrijwel alleen uit energie bestaan en eigenlijk geen nut of toegevoegde waarde hebben. We komen misschien van allerhande junkfood producten af die ook alleen maar bestaan bij de gratie van spotgoedkope energie. Het mooiste is natuurlijk dat je hiermee een kentering in de gehele economie kunt krijgen waarbij er weer waarde gehecht kan worden aan vakmanschap en handwerk en dat er daarmee geconcurreerd kan worden tegen massaproductie (Hak die even geen boontjes achter glas doet)
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.080
399
Ik ben het helemaal met je eens.
Een plan ontbreekt en planning waar je als bedrijf/particulier iets mee zou kunnen is al helemaal niet bekend.
men kloot maar wat aan.

energie producenten/leveranciers zijn bedrijven die winst moeten maken om te functioneren.
jij hebt ook geen 5 van dikte banken staan voor als die van je buren opeens allemaal botte messen hebben en ze de klus toch klaar moet.
Dat eist de staat echter wel van die producenten zij moeten een piek in combinatie met slecht weer etc. aan kunnen. Bij een storing moeten ze tegenwoordig zelfs schadevergoeding betalen.

nee ze zijn niet zielig maar het argument dat de installatie moet draaien om rendabel te zijn is uiteraadt een waarheid als een koe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
De hoge prijzen maken in ieder geval duidelijk dat zonder fossiel een heleboel dingen niet haalbaar zijn op dit moment en het is de vraag of dat ooit zo gaat zijn. Alleen het gebrek aan kunstmest (grote hoeveelheden gas) gaat zorgen voor een transitie waar nog weinig over is nagedacht.
De uiteindelijke vraag gaat misschien wel zijn of 8 miljard mensen wel duurzaam mogelijk is. Op willekeurig wel welvaarts niveau.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
want ecologisch zijn zonnepanelen nu niet echt een interessante oplossing. De productie kost evenveel energie als ze in 6-8 jaar opbrengen.
Gelukkig had ik mijn panelen een paar jaar geleden 2e hands, afgeschreven uit een duits zonnepark. De tvt voor onze setup van 1100 euro was net geen 12 maanden. De set dekt met saldering ruim ons gebruik. Direct verbruik bij in de huidige situatie is 33%. Dat moet dus straks beter.
Als mijn gezondheid het weer toelaat eerst de keet maar eens verder isoleren want gas is nu een actueler probleem.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Met PV is je eigenverbruik zonder maatregelen meestal al rond de 40%. Ja, in de zomer houd je energie over en in de winter kom je tekort. Voor nu is dat nog niet echt van belang. Pas als er echt heel veel PV ligt komen we echt in de problemen. In sommige gebieden is dat al zo, want er is bewust te weinig aan de infra uitgegeven om de problemen te voorkomen.

Ecologisch zijn PV panelen in ca. 2 jaar terugverdiend. Aangezien de eerste PV cellen (uit de jaren 50) nog steeds werken is er geen enkele reden om te veronderstellen dat PV na 25 jaar niet meer functioneert. Oude Shell 100Wp panelen die van daken worden gehaald werken gewoon nog, mensen vervangen ze alleen omdat er veel efficiënter opwek mogelijk is. Dus meer opbrengst per m2. Meer dan 90% winst is energetisch/ecologisch dus heel goed mogelijk.
En recyclen van PV is heel goed mogelijk, meer dan 99% van de panelen kan hergebruikt worden. Dit wordt echter nog zelden gedaan, want waarom zou je werkende panelen vermalen? Meestal krijgen ze elders een tweede of derde leven, op plekken waar opbrengst per m2 minder belangrijk is. Het aantal panelen dat echt defect is, is vooralsnog te laag om daar complete recyclefabrieken voor in te richten.

Bijna alle cellen komen uit China, en op die fabrieken liggen bergen PV panelen. Stroom uit PV is al een tijdje goedkoper als kolen, dus de PV fabrikant zou wel gek zijn om te betalen voor iets wat (tegen zijn eigen kostprijs) op het dak kan liggen en bijna gratis stroom levert. En ja, er wordt daar nog veel met kolen opgewekt. Maar kijk dan ook even naar Nederland, wij zijn ook niet bepaald "schoon" wat dat betreft.

Er is zeker wel een plan, bijv.: Waar staan en komen de windparken op zee?
Het plan is sterk gericht op centrale opwek, zodat de BV Nederland daar weer geld aan gaat verdienen. Decentrale opwek is vanuit de overheid gezien onhandig, omdat daar minder makkelijk geld aan te verdienen is. Het is ook lastiger afspraken te maken met miljoenen pandeigenaren, als met maar 5 of 6 partijen. Bovendien: als de afspraak wat te slecht uitpakt voor de tegenpartij dan wordt je misschien wel van het pluche getrapt. Nu kan er altijd naar iemand anders worden gewezen.

Even een leuke quote ter afsluiting: "Het eerste wat u zelf kunt doen, met weinig moeite: maak uw huis tochtvrij. Doe wat aan kierende ramen en deuren (tochtstrip, tochtprofielen)." - Handig in huis, december 1975.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
verder isoleren
Isoleren helpt, maar in bestaande bouw kun je daar niet altijd doen wat je zou willen.

Indertijd heb ik de (kunststof)kozijnen en HR++ glas in het binnenblad van de spouw gezet. Ik zit er nu over te denken om ook in het buitenblad de zelfde kozijnen te zetten. De huidige tuindeuren gaan naar binnen toe open, dus dat zou geen probleem zijn. De rolluiken gaan dan tussen de twee kozijnen door. Pas precies en we hebben dan twee lagen HR++ glas. Of het daadwerkelijk wat oplevert?

Stookgedrag hebben we wel wat aangepast, hoewel dat gezien het pand al netjes was. Geen nachtverlaging meer maar alles naar de 18.5°C ipv 20°C in het weekeinde en de avonden. Met vloer- en wandverwarming en een vestje is dat nog steeds aangenaam. De ketel (5kW) en de pompen draaien op de laagst mogelijke stand zoals dat ook in @Bert Vanderveen 's Ketel Klets tip te zien is. Dank daarvoor, ook de door 'klets' genoemde John Visser heeft interessante dingen. Het waterzijdig inregelen voor een mengverdeler moet ik nog eens uitvogelen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.080
399
Er is zeker wel een plan, bijv.: Waar staan en komen de windparken op zee?
Het plan is sterk gericht op centrale opwek, zodat de BV Nederland daar weer geld aan gaat verdienen. Decentrale opwek is vanuit de overheid gezien onhandig, omdat daar minder makkelijk geld aan te verdienen is. Het is ook lastiger afspraken te maken met miljoenen pandeigenaren, als met maar 5 of 6 partijen. Bovendien: als de afspraak wat te slecht uitpakt voor de tegenpartij dan wordt je misschien wel van het pluche getrapt. Nu kan er altijd naar iemand anders worden gewezen.
En wat kan ik daar als consument mee hoe kan ik hieruit afleiden welke investeringen op termijn de juiste is.
Niet eens zozeer uitgedrukt in geld maar meer in bruikbaarheid
in mijn ogen is dit ook alleen een ad-hoc reactie op de internationaal afgesproken verhouding schone vs fossiele energie
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.080
399
Stookgedrag hebben we wel wat aangepast, hoewel dat gezien het pand al netjes was. Geen nachtverlaging meer maar alles naar de 18.5°C ipv 20°C in het weekeinde en de avonden. Met vloer- en wandverwarming en een vestje is
die verlaging overdag zet zoden aan de dijk maar als je voorheen s'nachts terugging naar 14 of 15 en nu op 18,5 blijft verlies je daarmee weer een groot deel van die winst
het is veel effectiever om die nacht verlaging er in te houden en s'morgen in twee trapjes op te stoken zodat de ketel rustig aan doet
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
die verlaging overdag zet zoden aan de dijk maar als je voorheen s'nachts terugging naar 14 of 15 en nu op 18,5 blijft verlies je daarmee weer een groot deel van die winst
Met vloer- en wandverwarming en met de ketel op het laagste vermogen heeft zo'n grote nachtverlaging geen zin. het was 18 in de nacht, langzaam oplopend naar 20 om 18:00u en 20 in het weekeinde. Nu gewoon 18.5°C en boven vorstvrij.

Met de -8.5°C vorst recent verbruik ik dan ~8m3 gas/24h (woning ~190m2 / 600m3, jaren 60). Het daggemiddelde ligt dit jaar tot nu toe onder de 2.5m3 per dag.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Begin jaren 70 toen ik elektrotechniek studeerde waren er al docenten (echte ingenieurs) die pleitten voor kleine lokale centrales die elektriciteit opwekken waar nodig en snel efficiënt kunnen worden opgestart en afgeschakeld.

Wel heel verdrietig dat er nog steeds geen systeem brede visie is op de transitie. Som krijg ik de wat cynisch gedachte dat de huidige aanpak in de eerste plaats is bedoeld om het MKB enthousiast te krijgen, die neemt de burger dan wel mee. Zoiets, zeg maar. Of zo (vrij naar Pauline Cornelissen). Op zich niks mis mee maar hier is nu eerst behoefte aan een groter denkraam. Soms denk ik dat veel burgers dat wel een beetje aanvoelen en daarom wat wantrouwend en dwarsig blijven.

Ach ja, ik kan wel wat vinden maar ik ga er niet over.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boertje125 en AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.