Na-isoleren woning en vragen over subsidies.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ga binnenkort de benedenverdieping van onze woning na-isoleren.
Het is een jaren 30 woning die we 15 jaar geleden compleet hebben ver(nieuw)bouwd.

Destijds is er gekozen om de benedenverdieping te isoleren van binnenuit dmv een cls regelwerk met 9cm rockwool.
Om diverse redenen (met als hoofdzaak extra buizen en leidingen door de woning te trekken) wil ik nu een extra binnenwand hier tegenaan zetten om nog een extra 9cm rockwool te kunnen toevoegen.

De huidige opbouw is nu (van buiten naar binnen) metselsteen met klamp - 2cm luchtspouw - dampdoorlatende folie - cls38x89 met 9cm rockwool - dampdichte folie - gips.
Ik wil hier dus aan de binnenzijde nog een extra clswand toevoegen.
Ik wil het oude gips laten zitten, maar bij de nieuwe wand moet ook weer dampdichte folie achter het gips komen om leefvocht uit het isolatie te houden.

Nu is de vraag waar ik zekerheid over wil, moet ik in de oude wand het dampdichte folie verwijderen of kan deze blijven zitten? Want anders komt het nieuwe isolatie tussen 2 dampdichte folies. Kan of mag dit? Als er geen grote problemen van zullen komen, laat ik het uiteraard liever zitten.
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ja, want je wilt een opbouw hebben die naar buiten toe vocht afvoert. Opsluiten van vocht is de slechtst mogelijke oplossing.

Persoonlijk zou ik trouwens in plaats van Rockwool gaan voor B-keus PIR plaaten en de bestaande isolatie vervangen. Dan kom je met 100mm op 4,54 of 120mm op 5,45 qua isolatie uit, ofwel net iets minder of net iets meer dan de verdubbeling van de isolatie die je nu wilt bereiken. Het kost je alleen veel minder ruimte (maar is wel duurder).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Wat noem jij een metselsteen met klamp? Bij mij heb je het dan over een halfsteens muur, waar een klampmuurtje tegen aan geplakt is. Klamp is een steen op zijn kant. Dit lijkt me geen logische muur opbouw. Jaren 20 is normaal gesproken steens of 2 x halfsteens met een kleine spouw van een cm of 5. Dan is het binnenblad vaak kalkzandsteen.
 
  • Leuk
Waarderingen: smullink

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat noem jij een metselsteen met klamp? Bij mij heb je het dan over een halfsteens muur, waar een klampmuurtje tegen aan geplakt is. Klamp is een steen op zijn kant. Dit lijkt me geen logische muur opbouw
Precies dat. Halfsteens buitenmuur, met een steen op z'n zij ertegenaan. Waarom het zo gedaan is, weet ik niet. Het was volgens mij vrij gewoonlijke bouw hier in de omgeving. Ik heb meerdere huizen gezien die het zo hebben/hadden.
Mijn huis is van 1934.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je dampremmende folie moet eruit, als vocht opsluiten geen probleem zou zijn dan heeft toepassen van een dampopen folie aan de buitenzijde ook weinig nut.... 😉
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je dampremmende folie moet eruit, als vocht opsluiten geen probleem zou zijn dan heeft toepassen van een dampopen folie aan de buitenzijde ook weinig nut.... 😉

Ik begrijp je punt, maar aan de andere kant (nu ik er over nadenk) de nieuwe isolatie komt dan tussen 2 dampdichte schermen aan de "warme" kant. Er kan geen vocht in, dus hoeft er ook niks uit. Of is dat te makkelijk gedacht?
 
Ik begrijp je punt, maar aan de andere kant (nu ik er over nadenk) de nieuwe isolatie komt dan tussen 2 dampdichte schermen aan de "warme" kant. Er kan geen vocht in, dus hoeft er ook niks uit. Of is dat te makkelijk gedacht?
Dat is de gedachte, maar is dat de praktijk. Volgens mij niet. Het risico is dat het toch gebeurt en dan zit je met de brokken. Zekerheid is gipsplaten eraf en dampdichte laag verwijderen. Dan extra isolatie en dampdichte folie aanbrengen. Heeft de damp open folie ook nog zijn nut.

M.vr.gr. Jan
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik begrijp je punt, maar aan de andere kant (nu ik er over nadenk) de nieuwe isolatie komt dan tussen 2 dampdichte schermen aan de "warme" kant. Er kan geen vocht in, dus hoeft er ook niks uit. Of is dat te makkelijk gedacht?
Dampremmend is niet dampdicht. Er komt altijd vocht in een constructie en dat bouwt op en condenseert met de verkeerde opbouw. Dus idd wat te makkelijk ja....😊
 
Laatst bewerkt:

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Je zou nog naar klimaatfolie kunnen kijken. wellicht kan de Damp-remmer dan blijven zitten.
al zou mijn voorkeur idd PIR plaat zijn. Amper duurder en veel beter isolerend.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Persoonlijk zou ik trouwens in plaats van Rockwool gaan voor B-keus PIR plaaten en de bestaande isolatie vervangen. Dan kom je met 100mm op 4,54 of 120mm op 5,45 qua isolatie uit, ofwel net iets minder of net iets meer dan de verdubbeling van de isolatie die je nu wilt bereiken. Het kost je alleen veel minder ruimte (maar is wel duurder).

Je zou nog naar klimaatfolie kunnen kijken. wellicht kan de Damp-remmer dan blijven zitten.
al zou mijn voorkeur idd PIR plaat zijn. Amper duurder en veel beter isolerend.
Het andere vervangen is geen optie. Ten eerste omdat hier al veel leidingen en kabels in zitten verwerkt, en ten tweede gebruik ik steenwol ook voor geluidsisolatie. Ik ga niet alles eruit slopen om iets meer ruimte en isolatiewaarde te krijgen. Het huis is groot zat. De ruimte gaan we niet missen.

Klimaatfolie ken ik niet. Als dat een optie zou zijn, is dat het onderzoeken waard!

De meeste neuzen wijzen helaas naar de optie die ik wou vermijden, maar als het beter is om de andere folie te verwijderen, dan is dat helaas zo.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het andere vervangen is geen optie. Ten eerste omdat hier al veel leidingen en kabels in zitten verwerkt, en ten tweede gebruik ik steenwol ook voor geluidsisolatie. Ik ga niet alles eruit slopen om iets meer ruimte en isolatiewaarde te krijgen. Het huis is groot zat. De ruimte gaan we niet missen.

Klimaatfolie ken ik niet. Als dat een optie zou zijn, is dat het onderzoeken waard!

De meeste neuzen wijzen helaas naar de optie die ik wou vermijden, maar als het beter is om de andere folie te verwijderen, dan is dat helaas zo.
Klimaatfolie gaat ook niet helpen, ook dat is niet dicht en het uitdampen is tijdelijk en geeft nul garantie. Het is geen vervanging, het is een aanvulling. Zorg gewoon dat je opbouw in de basis klopt anders is het risico dat er condensatieproblemen ontstaan levensgroot.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt zover voor alle reacties. Het oude folie ga ik verwijderen. Iets meer werk, en rommel, maar beter voor later.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
En zet de nieuwe balken kruiselings op de oude, zodat je minder koudebruggen hebt.
Dat was ik inderdaad van plan. Bedankt voor de tip.

de nieuwe wand iets vrij zetten van de oude, heb helemaal geen contact.
Ik ben van plan om ze tegen elkaar aan te zetten. Voor het isoleren is dat makkelijker, omdat je die tegen de oude aan kan plaatsen. Tussenruimte is dan moeilijk te houden.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ik heb de voorzetwand in 2 lagen gebouwd. Deze lagen dan halve breedte versprongen. Werkt goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: mans

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
t.a.v. PIR, als de steenwol blijft zitten (tussen PIR en muur), ja. Anders neen, niet om de isolatiewaarde maar om het geluid. PIR is niet bepaald geluidabsorberend. Wij hebben ons daar aardig op verkeken met de spouwmuurisolatie.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Voor het dempen van wat lagere frequenties heb je toch wat massa nodig. Dat heeft pir niet. Daarnaast wil elke hardschuim plaat natuurlijk wat makkelijk meebewegen en die lagere frequenties gewoon doorgeven.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het buitenblad heeft al massa, de isolatie icm met de buigslappe gipsplaat doet de rest. Je kunt ook 2 lagen gipsplaat gebruiken als extra demping.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.