Na-isoleren woning en vragen over subsidies.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Maar de hardschuimplaat is niet inert genoeg. Een zachte isolatie voegt niets accoustisch toe. De hardschuim transporteert het geluid gewoon naar binnen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Maar de hardschuimplaat is niet inert genoeg. Een zachte isolatie voegt niets accoustisch toe. De hardschuim transporteert het geluid gewoon naar binnen.
Een zachte isolatie absorbeert zeer zeker wel, bekijk de site van bijv. Rockwool maar eens.
Hardschuim zal idd niet veel doen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik ondersteun de constatering dat pir niet lekker werkt voor geluids isolatie. Dacht ik
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
PIR is niet bepaald geluidabsorberend. Wij hebben ons daar aardig op verkeken met de spouwmuurisolatie.
Daarom heb ik destijds ook gekozen voor steenwol. We wonen aan een doorgaande weg in een dorp. Niet druk, maar ik wil me er ook niet aan ergeren. Nu hebben we de keus gemaakt om extra te isoleren.

We hebben ook nog de originele grenen kozijnen die in de jaren zijn opgeknapt en voorzien zijn van hr+ glas, maar ik ga de complete kozijnen tzt vervangen voor kunststof met triple glas. Ook om een hogere isolatiewaarde tw krijgen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ja, want je wilt een opbouw hebben die naar buiten toe vocht afvoert. Opsluiten van vocht is de slechtst mogelijke oplossing.

Persoonlijk zou ik trouwens in plaats van Rockwool gaan voor B-keus PIR plaaten en de bestaande isolatie vervangen. Dan kom je met 100mm op 4,54 of 120mm op 5,45 qua isolatie uit, ofwel net iets minder of net iets meer dan de verdubbeling van de isolatie die je nu wilt bereiken. Het kost je alleen veel minder ruimte (maar is wel duurder).
dat klopt niet je vergeet de ribben en de kieren die je krijgt bij hard materiaal moet je weer dichten met pur dat lukt ook niet altijd even goed
minerale wol of een spuitbare isolatie heeft de voorkeur bij een ribbenwand
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
We hebben ook nog de originele grenen kozijnen die in de jaren zijn opgeknapt en voorzien zijn van hr+ glas, maar ik ga de complete kozijnen tzt vervangen voor kunststof met triple glas. Ook om een hogere isolatiewaarde tw krijgen.
Triple glas is opzienbarend qua geluidsdemping. Ik heb een lichtstraat met 11 stuks dubbelglas laten vervangen door drie stuks triple & het is u heel veel rustiger.
NB: Om subsidie te kunnen vangen (en bij triple kan dat oplopen tot € 150 per vierkante meter) moet je tenminste 10 vierkante meter laten doen. Het loont dus om daar rekening mee te houden, bijvoorbeeld door wat meer in één keer aan te pakken dan je in eerste instantie gepland hebt.
Dit jaar moest je nog twee isolatiemaatregelen (een combi dus met bijvoorbeeld dakisolatie, etc.) inbrengen om subsidie te kunnen krijgen, maar volgens mij wordt dat per 1/1/2023 teruggebracht tot één.
Nog iets: in NL zijn de glasprijzen ridicuul. In DE veel goedkoper. Puntje is dan wel dat je een code moet opsnorren voor de subsidie. (De indieningsprocedure op het web is achterlijk ingewikkeld en onnavolgbaar — zoek dat vooral eerst uit, want voor je het weet wordt de subsidie afgewezen omdat je geen 'kozijnstaat' hebt of geen foto's gemaakt bij het installeren & dat soort ongein.)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Triple glas is opzienbarend qua geluidsdemping. Ik heb een lichtstraat met 11 stuks dubbelglas laten vervangen door drie stuks triple & het is u heel veel rustiger.
Klopt, ik heb op de bovenverdieping vrijwel alles in het tripleglas in kunststof kozijnen. Dit scheelt echt qua geluid. Ik heb dan ook verschillende diktes glas (volgens mij 4*5*6mm) om resonantie in dezelfde glasdiktes te stoppen. En de isolatiewaarde is ook stukken hoger dan dubbel glas.
NB: Om subsidie te kunnen vangen (en bij triple kan dat oplopen tot € 150 per vierkante meter) moet je tenminste 10 vierkante meter laten doen. Het loont dus om daar rekening mee te houden, bijvoorbeeld door wat meer in één keer aan te pakken dan je in eerste instantie gepland hebt.
Dit jaar moest je nog twee isolatiemaatregelen (een combi dus met bijvoorbeeld dakisolatie, etc.) inbrengen om subsidie te kunnen krijgen, maar volgens mij wordt dat per 1/1/2023 teruggebracht tot één.
Nog iets: in NL zijn de glasprijzen ridicuul. In DE veel goedkoper. Puntje is dan wel dat je een code moet opsnorren voor de subsidie. (De indieningsprocedure op het web is achterlijk ingewikkeld en onnavolgbaar — zoek dat vooral eerst uit, want voor je het weet wordt de subsidie afgewezen omdat je geen 'kozijnstaat' hebt of geen foto's gemaakt bij het installeren & dat soort ongein.)
Voor zover ik begrijp, krijg je alleen subsidie als je het laat doen. En aangezien ik alles zelf doe, dus ook glas, en kozijnen plaats, heb ik hier geen recht op.
Ik bestel alles zelf, en de kosten die ik bespaar voor het laten doen, is meer dan de subsidie die ik zou kunnen krijgen.
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Triple glas is opzienbarend qua geluidsdemping. Ik heb een lichtstraat met 11 stuks dubbelglas laten vervangen door drie stuks triple & het is u heel veel rustiger.
NB: Om subsidie te kunnen vangen (en bij triple kan dat oplopen tot € 150 per vierkante meter) moet je tenminste 10 vierkante meter laten doen. Het loont dus om daar rekening mee te houden, bijvoorbeeld door wat meer in één keer aan te pakken dan je in eerste instantie gepland hebt.
Dit jaar moest je nog twee isolatiemaatregelen (een combi dus met bijvoorbeeld dakisolatie, etc.) inbrengen om subsidie te kunnen krijgen, maar volgens mij wordt dat per 1/1/2023 teruggebracht tot één.
Nog iets: in NL zijn de glasprijzen ridicuul. In DE veel goedkoper. Puntje is dan wel dat je een code moet opsnorren voor de subsidie. (De indieningsprocedure op het web is achterlijk ingewikkeld en onnavolgbaar — zoek dat vooral eerst uit, want voor je het weet wordt de subsidie afgewezen omdat je geen 'kozijnstaat' hebt of geen foto's gemaakt bij het installeren & dat soort ongein.)
Let er bij de subsidie ook even op dat er gevraagd wordt om een KVK nummer van de installateur. Ik weet niet of een buitenlandse leverancier/installateur geaccepteerd wordt door de RVO.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Dat ontken ik niet, wel je verhaal mbt zachte isolatie, dus een wol of vergelijkbaar..
Ah. Ik zie dat ik niet duidelijk was. Ik bedoelde dat wol, in tegenstelling tot hardschuim, geen eigen geluid heeft. Dus we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Dat is idd al jaren het idiote van de regeling. Het subsidieert de aannemers en niet de energie en milieu voordelen.
Als je de materialen via een aannemer regelt en een paar uren afneemt op dezelfde bon, dan heb je het laten installeren op papier… toch?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Tja. Dat is misschien wel de reden dat al deze regelingen zijn gebaseerd op wantrouwen.
Ik blijf het vreemd vinden dat dit soort regelingen ervan uit gaan dat burgers altijd alles inkopen en er dus aan voorbij gaan dat er ook mensen zijn die de dingen graag zelf doen. En dat die mensen daar (volstrekt ongecertificeerd en in tegenstelling tot de opstellers van de regeling) ook gewoon de vaardigheden voor hebben. Alsof boekhouden ieders hobby is.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Tja. Dat is misschien wel de reden dat al deze regelingen zijn gebaseerd op wantrouwen.
Ik blijf het vreemd vinden dat dit soort regelingen ervan uit gaan dat burgers altijd alles inkopen en er dus aan voorbij gaan dat er ook mensen zijn die de dingen graag zelf doen. En dat die mensen daar (volstrekt ongecertificeerd en in tegenstelling tot de opstellers van de regeling) ook gewoon de vaardigheden voor hebben. Alsof boekhouden ieders hobby is.
Om de BTW regeling omtrent zonnepanelen te vereenvoudigen, wordt er vanaf januari 2023 geen BTW meer geheven op zonnepaneelinstallaties. Ook hier heeft de doe het zelver weer het nakijken omdat het alleen geldt voor installeren via een installateur. Het blad Solar Magazine heeft onlangs navraag gedaan waaruit blijkt dat 54% van de installateurs deze BTW verlaging zal aangrijpen om hun prijzen te verhogen. Helaas stond in het artikel geen motivatie hiervoor. Anders dan ordinaire zelfverrijknig kan het echter niet zijn. De installateur wordt immers niet benadeeld door deze BTW verlaging.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Veel van de subsidieregelingen bedoeld om de energie-transitie te stimuleren lijken nogal beïnvloed door het MKB. De consument heef daar een te kleine rol toebedeeld gekregen. Het maakt op mij de indruk van een een-tweetje Overheid-MKB.

Of is dit een te eenzijdige interpretatie van mij?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Veel van de subsidieregelingen bedoeld om de energie-transitie te stimuleren lijken nogal beïnvloed door het MKB. De consument heef daar een te kleine rol toebedeeld gekregen. Het maakt op mij de indruk van een een-tweetje Overheid-MKB.

Of is dit een te eenzijdige interpretatie van mij?
Je hebt gelijk. Indicatief is ook de moeilijkheidsgraad van de procedure op de website - onduidelijke voorwaarden waar moeilijk aan te voldoen is. En vooral: onvoldoende informatie vooraf.
Ik kan me voorstellen dat best veel mensen ontmoedigd raken en de subsidies maar laten zitten.
Tekenend is ook dat er inmiddels allerlei bedrijfjes zijn die 'helpen' bij het aanvragen van subsidie. Dan weet je eigenlijk wel genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.