Mooie inca lintzaag

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@FRED: Bedankt, deze set ga ik bestellen voor toekomstige trek sessies.
Heb de hele contraptie van het bovenste wiel nog eens gedemonteerd.
Ik kan niet ontdekken waarom het wiel niet verder naar binnen versteld kan worden.
Wat heb ik wel ontdekt:)
Het bovenste wiel is middels een lager op een as op het verstelbare aluminium blok gemonteerd.
Nu voel ik hierop wat speling.
Zou deze speling de oorzaak kunnen zijn van het niet ver genoeg kunnen stellen van het wiel??
Morgen is er weer een dag, maar eens kijken of e.e.a. simpel is op te lossen
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
@FRED: Bedankt, deze set ga ik bestellen voor toekomstige trek sessies.
Heb de hele contraptie van het bovenste wiel nog eens gedemonteerd.
Ik kan niet ontdekken waarom het wiel niet verder naar binnen versteld kan worden.
Wat heb ik wel ontdekt:)
Het bovenste wiel is middels een lager op een as op het verstelbare aluminium blok gemonteerd.
Nu voel ik hierop wat speling.
Zou deze speling de oorzaak kunnen zijn van het niet ver genoeg kunnen stellen van het wiel??
Morgen is er weer een dag, maar eens kijken of e.e.a. simpel is op te lossen

Bij mij zitten twee naaldlagers in het bovenste wiel die over het asje geschoven worden. En deze zit doormidden van een borgveer vast.
Bij mij zit er ook wel speling... Maar of dat slijtage is? Weet ik niet? Ik kan het onderste wiel ook stellen..
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@FRED: nu ik er zo over na denk is de speling in ontspannen toestand, dus zonder zaaglint niet relevant, Zaterdag maar even verder kijken naar deze materie, bedankt voor de reacties.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
HOEZEEE! ik heb foto's :p

bij foto 3 moet ik nog steeds iets voorzien overigens ;)
 

Bijlagen

  • 8c2f11e2-00e3-4d02-85ee-99a3bdab8d56.jpg
    8c2f11e2-00e3-4d02-85ee-99a3bdab8d56.jpg
    3,5 KB · Weergaven: 348
  • 29e23938-3f4e-4c73-be58-91d14ec4ca96.jpg
    29e23938-3f4e-4c73-be58-91d14ec4ca96.jpg
    3,3 KB · Weergaven: 348
  • 46f154f5-4ef4-45e7-9ab2-8152a2a514d8.jpg
    46f154f5-4ef4-45e7-9ab2-8152a2a514d8.jpg
    3,6 KB · Weergaven: 347
  • 39304153-8515-4d9d-99bc-5a81348b9226.jpg
    39304153-8515-4d9d-99bc-5a81348b9226.jpg
    4,4 KB · Weergaven: 348

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
In ontspannen toestand zit er altijd wat speling op het wiel.
Ook bij een nieuwe lintzaag.
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
HOEZEEE! ik heb foto's :p

bij foto 3 moet ik nog steeds iets voorzien overigens ;)

Die afzuiging ziet er goed uit, werkt het ook zo goed? Wel jammer dat het kleine plaatjes zijn... of ligt dat aan mijn pc?
Wil je het originele gat bij foto 3 dichtmaken? of komt daar ook een afzuiging?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik denk dat er daar best ook afzuiging komt.. als ik nu zaag met de stofzuiger op, ontstaat daar steeds nog een hoopje zaagsel

ik probeer nieuwe foto's te maken, er is iets misgegaan bij het overzetten naar de pc denk ik..
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wupsie !!!!
Ben erg in mijn nopjes krijg zondag ook een inca'tje 260 ... TOPPIE !!!!!! maar helaas zonder aanslag <snik> je kan helaas niet alles hebben maar volgens mij is het opzich een heel simpel ding dus wupsie kan je dat ding zeeeeeeer uitgebreid filmen foto graveren met maatjes etc etc etc etc
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik had ook geen langsaanslag op mijn Inca 260. Inmiddels een Inca cirkelzaag erbij, die heeft wel een fence, die zou over te zetten moeten zijn.
Ik denk echter aan deze van Kreg. Nog uitzoeken waar die vandaan moet komen, maar met de dollarkoers is dit niet duur.

Misschien doe ik er dan wel een extra bevestigingsrail bij voor de cirkelzaag.....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nice !!

Ik heb de mijne vandaag opgehaald bij O'peatey, die heeft mijn machientje vertroeteld en loopt weer als een zwitsers uurwerk.

Ik heb de aanslag er ook niet bij, ik ga de zaag in in de werkbank plaatsen en kan dan die aanslag gebruiken (foto's zal ik plaatsen als deze ingreep is gerealiseerd)
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Hier zijn er enkele:

IMG_3729.jpg

IMG_3731.jpg

Met de twee inbusbouten in de geleider, kan je de geleider bijregelen zodat je evenwijdig blijft zagen als de lintzaag een beetje "drift".
IMG_3734.jpg

IMG_3735.jpg
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Een tijdje geleden kocht ik een zo goed als ongebruikte Inca lintzaag 342.186.04 uit 1979 (met langsgeleider :)). De machine heeft een hele tijd stil gestaan, dus ik ben bezig met hem uit elkaar te halen en de roest te verwijderen (dank je, david80 voor de tips!). De rubber op de wielen lijkt nieuw.

Paar dagen geleden stond er terug eentje te koop (zonder langsgeleider maar met geïntegreerde stofzuiger) in nederlands linmburg. Ik ben vandaag gaan kijken. Iemand had de volledige Inca-werkplaats van een overleden schrijnwerker gekocht en verkocht nu de lintzaag en zaagtafel terug (hij hield de freesbank en vlakbank). De toestellen waren in nieuwstaat. De originele handleidingen en zelfs enkele originele ongeopende zaaglinten van Inca zijn er bij. Die schrijnwerker moet zijn machines "vertroeteld" hebben ;-).

De machine is verhuisd naar hier :). Het is een 342.186.07 (model 1986, maar motor is uit 1989). Inca heeft aan deze versie enkele wijzigingen aangebracht ten opzichte van de originele machine:
- je hebt geen inbussleutels meer nodig om het zaaglint op spanning te brengen of de zaaggeleiding bij te stellen.
- de bescherming van het zaaglint boven de tafel is openklapbaar ipv geschroefd
- geïntegreerde stofafzuiging
- "moeren" om zaag te openen blijven in de kast zitten

Prentjes zeggen meer dan woorden, dus hier zijn ze:

IMG_3715.jpg

IMG_3718.jpg

IMG_3719.jpg

IMG_3723.jpg

IMG_3727.jpg

Regelmatig lees je dat je beter het zaaglint niet onder spanning laat als je de zaag niet gebruikt (om de veerkracht van de veer te behouden). Ik denk dat onze overleden schrijnwerker dit ook wist als ik lees wat hij op de kast gekleefd heeft...

IMG_3728.jpg

IMG_3714.jpg

IMG_3737.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dank je wel !!!!
Zie dat het mechanisme heel eenvoudig is .
Zo te zien is mijn reel waar de helaas niet aanwezige aanlag op zou moeten lopen niet origeneel of aangepast is het stopt namelijk bij de snede.

Zie dat je de orginele beschrijving nog hebt denk dat ik namens velen vraag deze te scannen met een hoge resolutie en er een pdf file te maken .
De beschrijving is wel op het web te vinden maar volgens mij gescant met een scanner van (heeeeeeeel ver ) voor de tweede wereld oorlog ;-)

Overigens als ik naar het afzuig gedeelte kijk lijkt dit heel erg op een accesoires van een gewone huis tuin en keuken stofzuiger
mondstuk.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.