minerale olie voor snijplanken gezocht.

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hoi Allemaal,

Komende maanden ga ik een serie snijplanken maken. 50-100 stuks. Tot nu toe dompel ik m'n producten in een vat Skydd olie van Ikea. Op de website van Ikea is deze voedselveilig olie (100% paraffine) niet meer te koop. Daarom zoek ik nu een alternatief. Weet iemand waar ik grotere hoeveelheden voedselveilige minerale olie kan kopen 20L, 50L of anders 210L.

Ik hoor het graag!
Gr,
Rik
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Rijken

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
dag Rik, ik heb mijn vriend gesproken. Hij zegt:
"We gebruiken geen minerale olie, dat zou tegen de voedselveiligheid gaan. Ik heb verschillende op natuurlijke olie gebaseerde producten, kan ook voor snijplanken gebruikt worden. Ik zal je morgen per mail info sturen."
Dus even geduld.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Koolzaadolie is niet geschikt. Die wordt ranzig.
Een kleine zoektocht van Google leert dat voedsel veilige paraffine olie vaak uitverkocht is. Als geneesmiddel voor paarden wel nog vlot verkrijgbaar.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Dit is misschien ook interessant om te bekijken:

Een andere kijk op het 'ranzig' verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
dag Rik, ik heb mijn vriend gesproken. Hij zegt:
"We gebruiken geen minerale olie, dat zou tegen de voedselveiligheid gaan. Ik heb verschillende op natuurlijke olie gebaseerde producten, kan ook voor snijplanken gebruikt worden. Ik zal je morgen per mail info sturen."
Dus even geduld.
Dag Jan, Ik waardeer het enorm dat je de moeite neemt om contact op neemt met je vriend van Wesroil. Ik ben zeker geintereseerd wat hij te vertellen heeft. Ik wacht het rustig af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Koolzaadolie is niet geschikt. Die wordt ranzig.
Een kleine zoektocht van Google leert dat voedsel veilige paraffine olie vaak uitverkocht is. Als geneesmiddel voor paarden wel nog vlot verkrijgbaar.

ja, dat kwam ik inderdaad ook tegen... waarschijnlijk precies waar ik in eerste instantie naar aan het zoeken was. Toch zou het wel vreemd voelen om dezelfde olie te gebruiken die aan dieren wordt gegeven als laxeermiddel voor snijplanken. Maar ja er zijn wel meer dingen die er op papier gek uitzien, maar in praktijk erg geslaagd zijn. Als ik me goed herinner zijn 2 van de hoofdbestandelen van drop amoniak en zoutzuur.....
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik gebruikte voorheen ook vaak de mineraal olie van Ikea. Maar sinds een tijdje gebruik ik nu de olie van de Cokerije. Werkbladolie nodig? Klik dan hier!
Wat mij opvalt is dat de snijplank veel minder snel uitdroogt. Hij blijft veel mooier en is waterbestendige. (bij even afspoelen) Maar is wel wat lastiger aan te brengen, wat vaker naboenen nadat de olie volledig ingewerkt is (hout zweet als het ware nog wat olie na). Ik moet met verdunnen nog wat experimenteren, dus dat zal naw ook nog wat helpen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Dag Jan, Ik waardeer het enorm dat je de moeite neemt om contact op neemt met je vriend van Wesroil. Ik ben zeker geintereseerd wat hij te vertellen heeft. Ik wacht het rustig af.
Hij levert ook lijnolie en tungolie aan De Cokerije. Ik gebruik zijn tungolie al heel lang. We kennen elkaar uit de tijd dat we beiden zeeman waren. Ik was scheepswerktuigkundige en hij was matroos.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hij levert ook lijnolie en tungolie aan De Cokerije. Ik gebruik zijn tungolie al heel lang. We kennen elkaar uit de tijd dat we beiden zeeman waren. Ik was scheepswerktuigkundige en hij was matroos.
In principe lijken lijnolie en tungolie mij geen slechte afwerkmiddelen. Ik heb er weel vertrouwen in dat deze 2 ook voedselveilig kunnen zijn. Wat ik me wel afvraag is wat er gebeurd als mensen die de planken gebruiken ze vervolgens gaan onderhouden met andere olieen. Mijn ervaring is dat mensen het veel gedoe vinden om een plank te onderhouden met een een specifieke olie. Ze gebruiken gewoon de olie die ze thuis hebben. Wat voor olie dat ook is. Kan dat? Ik weet dat er geen reacties zijn qua geur, kleur en chemie tussen minerale paraffine olie en andere olieën. Maar hoe zit dat met olieeen die veresteren (kristalliseren) zoals tungolie bijvoorbeeld?

Iemand enig idee?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
In onderstaand topic is ook een discussie over olie voor snijplanken. Forum chemicus Henk Verhaar geeft daarin een paar uitgebreide verhandelingen over de eigenschappen van de oliën.

 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
En in dit topic spreekt hij specifiek over Tungolie.

 
  • Leuk
Waarderingen: rik

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ikea geeft er geen informatie over, of ik zie het niet.
Is de Skydd uit het gamma genomen (al dan niet verplicht in verband met voedsel veiligheid), of is er stockbreuk?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk olie ik mijn snijplanken meestal (en da's niet vaak ;-) ) in met rauwe walnootolie, zeker nu ik mijn walnootolie zelf pers. Voordeel van walnootolie, naast de onbetwiste voedselveiligheid, is dat walnootolie een semidrogende olie is en dus (langzaam en gedeeltelijk) polymeriseert. Eenmaal ingetrokken en gedroogd zal de olie er dus niet snel uitlogen. Het belangrijkste proces dat bepaalt dat / wanneer er opnieuw geolied moet worden is de mechanische slijtage van het snijoppervlak - tenzij je je snijplanken impregneert door ze wekenlang in een bad olie onder te dompelen (en dan bij voorkeur via vacuumimpregnatie) is de doordringing van de olie heel oppervlakkig, en zal de gebruikelijke mechanische slijtage dus ook relatief snel de laag hout met olie verwijderen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Persoonlijk olie ik mijn snijplanken meestal (en da's niet vaak ;-) ) in met rauwe walnootolie, zeker nu ik mijn walnootolie zelf pers. Voordeel van walnootolie, naast de onbetwiste voedselveiligheid, is dat walnootolie een semidrogende olie is en dus (langzaam en gedeeltelijk) polymeriseert. Eenmaal ingetrokken en gedroogd zal de olie er dus niet snel uitlogen. Het belangrijkste proces dat bepaalt dat / wanneer er opnieuw geolied moet worden is de mechanische slijtage van het snijoppervlak - tenzij je je snijplanken impregneert door ze wekenlang in een bad olie onder te dompelen (en dan bij voorkeur via vacuumimpregnatie) is de doordringing van de olie heel oppervlakkig, en zal de gebruikelijke mechanische slijtage dus ook relatief snel de laag hout met olie verwijderen.
Interessant, ik heb zelf zitten spelen met het idee om de planken te impregneren met tung olie en daarna te vacumeren. waar ik telkens tegenaan loop is dat klanten dit niet kunnen herhalen. Het gevolg kan zijn dat na verloo van tijd een deel van de tung olie uit de plank geloogd is en een deel niet. ik ben bang dat de plank dan meer vocht zal opnemen op de plekken waar de olie is uitgeloogd dan op de plekken waarde de gepolymeriseerde olie nog wel in de plank zit. Het gevolg lijkt mij een plank die kromtrekt of scheurt.... zit ik er ver naast met mijn gedachten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.