Mijn eigen werkplek

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Een schuur is in de meeste gevallen voor opslag van goederen,
Werkplaats is een plaats waar gewerkt wordt en klinkt beter zeker als je een mooi werkstuk maakt.
veel plezier in je nieuwe werkplaats
groeten Christ Oerlemans Schijndel.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Even een snelle update.
Een houder gemaakt voor de MFT klemmen
Want tijdens het verwijderen van de oude led strips viel er één naar beneden recht op mijn neus toen ik naar boven keek :(

20220405_175955.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Na contact met Kor van Kiesvoorminderfijnstof heb ik de AP 2.1 gekocht.
Omdat ik de bouwtekening al eerder via de mail kreeg kon ik alvast beginnen met bouwen.
En nu hij klaar is is het een stuk aangenamer werken.
Lekker frisse schone lucht.
20220327_210314.jpg

Het is ook een mooi compact apparaat geworden wat wel lekker is in mijn niet al te grote 'werkplaats'
31.5x31,5x45 cm
Ik heb hem de hoeken met verlijmfrees gedaan zodat ik niet overal schroeven zie.
Erg tevreden mee.
Prijs was stevig maar mijn vrouw vond het ook een goed idee dus dat hielp :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Net nog even een plankje gemaakt voor de schroevenvoorraad.
1000002671.jpg

Binnen kort en niet al te lang komt er een nieuwe kast voor al mijn makita Mbox koffers.
Met lades zodat ik niet elke keer die hele kist uit de kast hoef te pakken.
Sneak preview.
1000002673.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Rdl

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Maar dat draai ding kan toch gewoon weer dicht als je klaar bent met het gereedschap?
waarom zou die open moeten blijven?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
zoals ik het begrijp tilt @Bert Vanderveen zijn T-systainers niet bij de greep op, maar plaats hij er zijn handen onder
Ik heb het over de situatie dat je de systainers in een kast met laden hebt. Als de laden met systainer erin strak boven elkaar geplaatst zijn, wordt de opengedraaide TLOC een probleem als je een lade erboven open wilt trekken of de eerste weer dicht schuift. Zeker asl je om en weer bij de inhoud van systainers in een kolom moet zijn…
Het is allemaal vrij onbenullig, maar in de flow wel een dingetje.
 

jorisvh

Post veel
Als ik in de werkplaats bezig ben wil ik snel machines, schuurvellen, deuvels, … kunnen nemen of weer opbergen.
Als ik op locatie ga wil ik snel systainers kunnen opstapelen, verbinden en inladen.
Voor mij werkt het goed als ik de T.Loc open draai zodra ze in de ladekast gaan en als ik dan in de hoogte wat ruimte verlies neem ik dat er bij .
Als machine & verbruiksmateriaal (bv domino en domino’s) in 2 lage systainers zitten, gaan die wel samen in 1 lade, met de onderste TLoc open en verbonden aan die erboven. Met 1x 3.5cm kan ik zo nog altijd 2 systainers snel bereiken.
Maar het gaat hier nu ook niet over ettelijke uren tijd of m3 ruimte, hè …
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik vermoed dat het advies van die 3,5cm uit eigen ervaring komt. Ik kan die ervaring delen. Mijn laden zijn ook zo strak mogelijk op elkaar uitgemeten op de maten van mijn systainerverzameling. Mooi strak en ik kan ze bijna allemaal kwijt. Maar hoe vaak ik niet op mijn knieën een afgevallen TLOC moet zoeken en terug plaatsen .... Inderdaad secondewerk, maar na verloop van tijd erg irritant.

Voor de duidelijkheid: die TLOC springen eraf als je een lade inschuift en 'vergeet' om die TLOC dicht te draaien. Of als je de bovenliggende lade ook openschuift.

Maar elk voordeel heeft ook z'n nadeel:met 3 lades (3x 3,5cm) heb je al de ruimte voor één systainer-1verloren.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Duidelijk verhaal.
Ik heb alles van makita of in makita Mboxen.
Alleen de domino en blokjes zitten in 2 Tlocks die op elkaar staan onderin.
Ik kan niet hoger want dan passen mijn bakken er niet meer bovenop en breder kan ook niet ivm meterkast en afzuiging.

De laatste tekening heeft ook boven in nog wat meer ruimte om uit te breiden.
Daar kunnen nog twee Mbox nr3 naast elkaar. (of kleiner)
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Na een lang weekend lekker bezig zijn in de werkplaats heb ik de makita kast gemaakt.
Ik ben begonnen met 14 sets 400mm laderails kopen.
En 1 plaat 18mm multiplex en 4 platen melamine meubelpaneel 400mm breed.
Eerst het frame gemaakt.
Alle verbindingen met de Domino met domiplate gemaakt.
kon ik mooi oefenen.
20230210_220521.jpg


Daarna alle lade rails gemonteerd met spacers voor de tussen maat voor alle Makita kisten.
Met tape op de lagere rails zodat er geen zaagsel in komt.
20230211_141700.jpg

Past al goed.
20230211_181807.jpg


En vol is ie (bijna dan)
Er kan nog 1 Mbox 3 in voor een toekomstige aankoop die in Q3 van dit jaar uit komt aldus Makita.
20230212_144111.jpg


Rechts naast de lades is een ruimte om de losse diverse koffers in op te bergen en eindelijk ruimte voor mijn 6Liter compressor welke altijd hinderlijk voor de kast stond.
20230212_162142.jpg


Plank boven in voor de grote bakken en wat kleinere welke onder de balken moeten passen.
Dat wordt even langs de Action.
20230212_200022.jpg


Boormachine houder er aan en klaar is tie.
Nu is het, machine nodig.
Lade open , klep open, machine pakken, accu er in en gaan.
Dus niet meer zoeken waar op je volle werkbank je die koffers nou weer neer moet zetten.
Altijd in de weg die dingen.
20230212_201613.jpg

Al met al een zeer geslaagd project.
Er komen nog lage betonplex frontjes op met vingergreep onder en boven maar ik wacht even op materiaal.
Volgend weekend maar weer zien.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zo heb je lekker veel ruimte gewonnen doordat alles zo efficiënt is. En nooit meer de frustratie waar je die systainers neer moet zetten (of waar je die specifieke systainer die je zoekt ook al weer neer hebt gezet).

Wat is de reden dat je de systainers een kwart slag hebt gedraaid? Dat maakt het openen van de systainer toch veel lastiger?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De reden dat ik ze zo geplaatst heb is dat de hele kast maar 90 cm breed mag worden.
dit omdat de afzuigbuis ernaast niet op kan schuiven omdat dan het deurtje van de groepenkast niet open kan.
En ik moest met de open lades voorbij de bakjes wand komen zodat ze daar niet tegen aan lopen.
Daar zit nu ong 15mm ruimte tussen een lade en de bakjes.
Als er meer ruimte was had ik ze zeker een kwart slag gedraaid en minder hoog.
Maar je moet het doen met de ruimte die je hebt.
En deze kast is iets minder diep dan de vorige.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Vandaag ben ik verder gegaan met mijn kast.
De ladefronten moesten er nog op.
Ik heb gekeken voor grepen die er op konden maar kon niks vinden wat in de beschikbare ruimte past.
De oplossing was vinger grepen maken in de frontjes.
Na een plaat 18mm betonplex te hebben gehaald die bij mijn ouders lag kon ik beginnen.
Fronten op maat zagen en op de lades schroeven met pocket hole schroeven.
Klemmen:
20230218_204552.jpg

Aftekenen:
20230218_204613.jpg

Pocket hole boren:
20230218_204645.jpg

Lade op de juiste hoogte:
20230218_204809.jpg

Front er op met vinger greep aan onder en bovenkant:
20230218_204841.jpg

En dat 14 keer.
Het leek wel fabrieks werk.
Maar het resultaat mag er zijn.
20230218_210538.jpg

Labels er op en klaar is het project.
20230218_211757.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.