Mijn eerste werkbank

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@lemen, het handvat ligt in ieder geval goed in de hand. Dat is ook wat waard :)
@Arjan'74, een haakse slijper heb ik niet, dat wordt een duur schraapstaaltje ;) Dan kan ik het beter gratis aanbieden op het marktplein tegen die tijd, dan heeft een ander er nog wat aan. Ik heb wel al een schraapstaal, gebruik 'm niet zo vaak.

IMG_1909.jpg
IMG_1910.jpg

Nu begint het echt ergens op te lijken. Ik heb de ingefreesde dwarsliggers die in het blad zitten nog wat aangepast, blad is alweer wat vlakker. Nu nog even wat hardware kopen om het blad en de liggers te bevestigen, dan de bankschroef monteren en klaar.
Tot die tijd blijven de klemmen er op, ik vertrouw dat blad voor geen meter :p Hopelijk blijft het nu een beetje recht, anders komt er een 40mm multiplex blad op. Is goedkoper dan massief grenen of iets dergelijks, gewoon een oude deur scoren voor een paar tientjes. Als de werkbank binnen kwam te staan had ik wel een nieuw massief blad gemaakt, ik weet nu wat de valkuilen zijn ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Bijna zonde dat die bank buiten moet wonen.
Laat je 'm zo in de regen staan of dek je 'm af?

Ikzelf zou er een golfplaat ofzo opleggen.
Neem twee latten of balkjes en maak aan de korte zijde pootjes. 2 korte en 2 langere. Dan ligt de plaat mooi op afschot en loopt het water er mooi af, blijft het niet op je blad staan.
Legio manieren te bedenken om het simpel vast te zetten zodat het niet wegwaait.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@lemen, Ik heb inmiddels een zeil gekocht, dat leg ik eroverheen. Dat is ook wel echt nodig heb ik gemerkt, de eerste paar weken zonder gedaan maar als het blad eenmaal nat is duurt het tot einde middag voordat het eindelijk eens droog is. Golfplaat klinkt ook wel als een leuke oplossing, dank voor het meedenken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dit kwam ik onderweg tegen. Dat is een mooi werkblad voor buiten. Er staat binnendeur, maar als je de randen sealt kan ie prima buiten.
Massief en zo'n 35 a 40 kg.

binnendeur.jpg
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Weer wat plaatjes, de werkbank is bijna af :). De bankschroef moet nog, verder nog wat kleine dingetjes zoals latten bevestigen aan de zijkanten van het blad om de zaagsnedes van het doodzagen te bedekken. Verder nog gaten boren (ooit), een schaafstop wil ik misschien ook nog eens maken maar daar moet ik mij eerst eens in verdiepen.

IMG_1915.JPG
Alles gemonteerd en de voorkant vlak gemaakt. Sluit netjes op elkaar aan.
IMG_1911.jpg

IMG_1913.JPG
Close-up van de bevestiging van de bladliggers. Heb ze vast gezet met houtdraadbouten, M6x70mm. Verzonken gaten heb ik geboord met zelfgeslepen forstnerboren, gaten zijn perfect!
IMG_1914.JPG
Het blad vastgezet met 7 houtdraadbouten M8x130mm, de laatste aan de voorkant heb ik nog niet gedaan omdat ik nog niet precies weet waar ik de bankschroef ga monteren. De verzonken gaten zijn groter geboord dan de ringen, de gaten voor de bouten heb ik 10mm geboord. Hopelijk is 2mm speling genoeg zodat het blad kan krimpen en uitzetten.
IMG_1917.JPG
Blad is zowaar bijna vlak, hopelijk blijft dat zo.
 
P

Pel

Guest
Ik zou er een regelwerk van latten onder in maken zodat je er wat in kunt leggen, zodat je gereedschapkist of anderzins van de grond af staat.

Groet Pel.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Prachtig gemaakt! Chapeau! Zou zelf een dergelijk meesterwerkje iets stabieler qua luchtvochtigheid behandelen...beginnen met oude terrashoezen erom heen en evt golfplaatje erop...en goed behandelen met wax of olie...
Nogmaals: Vakwerk!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
'T was weer lekker weer vandaag, dus ik heb al een goed begin kunnen maken met het plaatsen van de bankschroef.

IMG_1922.jpg
IMG_1923.JPG
IMG_1924.JPG
IMG_1925.JPG

Om de uitsparing te maken heb ik eerst een paar mm van de lijntjes zo diep mogelijk gezaagd met een multitool, de rest netjes met een beitel weggehaald. Dat ging dus best wel snel en efficiënt. Ik had een stuk hout in gedachte om ervoor te maken maar dat is niet breed genoeg, dat zal ik nog even moeten lamineren.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Mooi hoor! Je zou er bijna een schuur omheen willen bouwen, al is klussen met het mooie weer van nu ook geen straf om buiten te moeten doen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Heel mooie werkbank, en dan zo een uitzicht, daar gaan klasse zaken gemaakt worden!
Dat is iets anders dan de ganse dag naar een muur moeten kijken!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1936.JPG
IMG_1937.jpg
IMG_1935.jpg

Op een paar kleine (cosmetische) dingen na is de werkbank af! :D

IMG_1944.JPG
Stokje voor de bankschroef ook al geschaafd. Heb gebruik gemaakt van een holschaaf.

IMG_1940.JPG
IMG_1942.JPG
En de eerste beschadiging al gemaakt. Was de eerste keer met een holschaaf, die hebben een gemeen kantje. Rond hout klemmen gaat nou ook niet echt bepaald lekker, dus een paar keer uitgeschoten. Waar gehakt wordt vallen spaanders zeg ik dan maar :rolleyes:
 
P

Pel

Guest
Had je voor de bankschroef niet beter hardhout kunnen nemen, bijvoorbeeld beuken, dat vurenhout is denk ik binnen de kortste keren zo zwaar beschadigd dat je dan bijna niet goed meer kunt klemmen?

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Pel, daar maak je een goed punt, geen seconde bij stil gestaan. Nu zit het er al op, maar als het hout beschadigd zal ik het vervangen voor hardhout :)

IMG_1947.JPG

Hij doet het! :D Ik was ongelooflijk bang voor een mislukking, dus eerst de achterkant gedaan.
IMG_1948.JPG
Moest wel nog een beetje bijschuren, maar het resultaat is er, een prachtig authentiek profiel. Beetje jammer dat er zo'n grote knoest in zat, moest gelijk de beitel opnieuw slijpen. Voorkant ga ik ook nog doen.

IMG_1950.jpg
De het blok voor de bankschroef verder afgewerkt, hendel afgemaakt en het blad nog maar eens in de olie gezet. De hendel is niet perfect, maar zo spaar ik toch weer wat geld uit en het is natuurlijk leuk om zoiets zelf te maken!
 
P

Pel

Guest
Nou, dat is een hele mooie werkbank, petje af, zeker omdat je zei weinig of bijna geen ervaring met houtbewerken te hebben, dan is dit een puike werkbank. Als je hem een beetje droog kunt houden i.v.m. de weersomstandigheden soms, kan hij een hele tijd mee gaan. Als je misschien straks wat groter behuisd bent, en een eigen werkplaatsje hebt kun je er altijd nog een van hardhout maken.

Groet Pel.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
't is inderdaad een mooi werkbankje geworden hoor! Pluim verdiend.
Waar je even op moet passen met het zeil is dat je condens daaronder kan krijgen. Misschien is het verstandig om het zeil steeds op een paar bakjes ofzo te leggen zodat de lucht er wat onderdoor kan.
Hoewel als het regent het zeil toch naar beneden gedrukt wordt. :(
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Mooi eindresultaat, daar mag je trots zijn. Hoop dat je zelf ook tevreden bent en er veel plezier van gaat hebben.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dank voor de complimenten :D

@Pel, ik heb wel eerder een tv meubel gemaakt van mdf en een tafeltje van grenen van een lattenboden, verder had ik inderdaad nog niet veel ervaring. Wel redelijk veel kluservaring, niet zo zeer in houtbewerking waar alles wat nauwkeuriger aankomt. Ik heb dan ook een hoop beginnersfouten gemaakt, een hoop geleerd en uiteindelijk ben ik dan ook erg tevreden over het eindresultaat.
Wat je al niet leert van zo'n project, alles zit erin. Schaven, zagen, aftekenen, houtverbindingen, lamineren, ga zo maar door. Wel kijk ik graag filmpjes over houtbewerking en lees ik veel hier op het forum, daardoor pak ik de technieken vrij snel op. Mijn kennis over houtsoorten e.d. is nog niet echt ontwikkeld, dat merk je ook wel.

Ik wilde iedereen nog even bedanken voor het meedenken, ik heb erg goede adviezen gehad en dat waardeer ik echt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.