Mijn eerste werkbank

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
@Robert Hardwoodie, had het filmpje al gezien, erg interessant. Kleine klemmen heb ik genoeg, het gaat om het blad.

Snap ik, maar je kan ze toch eenvoudig naar jou situatie vertalen, nl. smaller en hoger? Helemaal goed te doen als je het in stappen verlijmt.

Maar goed als je denkt het met 2 lange klemmen extra geregeld te krijgen, dan valt de schade van die 2 klemmen dan ook wel weer te overzien natuurlijk:p
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dank voor de het meedenken.@willem1958, mogelijkheden genoeg dus, de bankschroef blijft! Ben erg blij dat ik er een met quick release heb gekocht, wat moet een mens toch zonder dit forum ;)
@Robert Hardwoodie, 2 extra lange klemmen, dus dan heb ik 4 grote voor het midden en 2 kleine op de uiteindes, totaal 6 klemmen op een lengte van 2 meter. Moet wel goed zijn toch?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Nou, had de laatste dagen toch wel wat tegenslag.

IMG_1814.jpg
De onderste liggers zijn lichtelijk scheluw, een poot kwam omhoog toen ik de boel aan het passen was. Uiteindelijk schuin wat balken als gewicht erop gelegd, de hoek komt nu niet echt meer omhoog maar het is afwachten wat er gebeurt zodra ik de wiggen heb gemaakt en de onderste liggers vastzet. Er zit nu nog wat ruimte tussen namelijk.

IMG_1815.jpg
De bladliggers zijn pas echt erg, daar heb je geen winding sticks voor nodig om dat te kunnen zien. Geen idee hoe ik dat ga oplossen, nieuw hout kopen en lamineren?

IMG_1816.jpg
Toen maar alvast een stuk van het blad gelijmd. Ging ook niet helemaal volgens plan, betekent wat meer schaafwerk maar is op te lossen. Ik had alles keurig gesorteerd opdat de schaafrichting gelijk zou zijn, helemaal vergeten om de jaarringen om en om te leggen.

Goedkoop is duurkoop zeggen we dan maar. Enerzijds ben ik blij dat ik voor (goedkoop) vuren heb gekozen voor mijn eerste werkbank, goed om ervaring op te doen en een foutje meer of minder is geen ramp. Anderzijds had ik misschien toch beter goed hout kunnen kopen, scheelt een hoop gezeik. Om het maar even positief te bekijken, ik heb wel weer een hoop geleerd en dat is ook wat waard :D
 

Bijlagen

  • IMG_1815.jpg
    IMG_1815.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 489

Henk Fokkema

Nieuw lid
16 mei 2014
5
0
loop hier al even rond te neuzen en ben nieuw hier(maar al wel ff ingeschreven)wou graag een beginners post maken kan alleen niet vinden waar ,
iemand die mij dat kan vertellen mvg henk
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Je bedoelt met een beginnerspost een topic openen neem ik aan? Dan ga je naar de subcategorie waarin je een topic wil openen en klik je linksboven op 'Plaats Nieuw Onderwerp'.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedkoop is duurkoop zeggen we dan maar. Enerzijds ben ik blij dat ik voor (goedkoop) vuren heb gekozen voor mijn eerste werkbank, goed om ervaring op te doen en een foutje meer of minder is geen ramp. Anderzijds had ik misschien toch beter goed hout kunnen kopen, scheelt een hoop gezeik. Om het maar even positief te bekijken, ik heb wel weer een hoop geleerd en dat is ook wat waard :D

Je loopt tegen precies dezelfde les aan als ik ben gelopen. Ik heb dezelfde overwegingen gehad. Ben wel even met het kromme spul naar Zwolle gereden. Rick heeft mij puik uit de brand geholpen, en een maal raden waar ik nu mijn hout heb gehaald!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Hunto, Dan ben ik gelukkig niet de enige :rolleyes: Had er vanmiddag echt wel een beetje de pest in, zeker toen het lijmen ook al niet zo lekker ging. Heb trouwens even jouw topic opgezocht, is een erg mooie werkbank geworden!

Net toch nog maar even de schaaf erbij gepakt, bovenkant in de breedte alvast even globaal gevlakt en vrijwel haaks geschaafd en dat gaat goed. Begin dus weer wat vertrouwen erin te krijgen dat het blad gaat lukken, is goed voor mijn nachtrust ;) Nou moet ik je zeggen dat lijmen op de vloer nog niet zo gemakkelijk is.
Met een beetje mazzel hoef ik alleen de bladliggers te vervangen, dan valt de schade nog best mee. Logistiek wel een uitdaging, zelf nog geen rijbewijs dus het kan nog even duren voordat ik ander hout kan gaan halen. Over een paar jaar bouw ik wel versie 2.0, heb ik weer wat te doen :)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Niet te snel opgeven. Het is natuurlijk een beetje lastig dat je buiten moet werken en dat het hout misschien te vochtig wordt. maar je kan er ook bv een (tijdelijke) schoor onder maken, als het gewicht van het blad de constructie niet recht kan drukken. Als je de werkbank permanent buiten laat staan dan zet ie zich misschien wel. (maar dan mag je wel een mooie jas voor m maken en m goed in de lijnolie en daarna een bijenwas laagje er over) en zo nu en dan uitelkaar halen en bij werken. Goed hout kopen vergt ervaring. Soms kun je beter oud hout nemen bv op marktplaats, zit misschien wel een spijkergatje in maar het werkt bijna niet meer. Schaaf je blad ook niet in een x goed, maar ga er eerst eens een maandje mee werken en schaaf er daarna nog eens een millimetertje af.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik zat net te denken : Rij anders even bij mij langs dan maak ik het hout wel even vlak en haaks voor je maar @hunto was mij net voor. Met regelmaat krijg ik aanvragen voor hout voor werkbanken. Mensen schrikken toch vaak hoeveel hout erin een werkbank gaat. Waar de ene toch kiest voor plaatmateriaal en vuren balken wil de andere toch echt een werkbank uit amerikaans hard maple. Zoveel mensen, zoveel meningen.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Ik heb zelf ook als eerste project een werkbank gemaakt uit vuren. Het eerste gelamineerde blad had ik na het lijmen met de hand geschaafd. Je moet dan diagonaal schaven om de hoogteverschillen tussen de balken weg te krijgen. Ik had eerst wel de afronding van het CLS hout afgeschaafd met de hand. Op zich kan het ook niet zo'n kwaad moest de bank een beetje uit de haak staan...
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Blom3dd, ik ben zeker niet van plan om het op te geven, zodra het weer droog is ga ik weer lekker aan de slag. Ik zal in gedachte houden dat ik het blad pas later echt vlak moet schaven, goede tip!
@Rickkoorman, dank voor het aanbod, helaas is Zwolle wel een flink eind weg.
@JokkeWood, diagonaal schaven heb ik gister al globaal gedaan, dat gaat erg goed inderdaad.

Leuk dat iedereen meedenkt :) Heb nou al meerdere keren gehoord dat ik 'm toch moet afdekken met een zeil of iets dergelijks, dus dat ga ik toch maar doen. Het zal dan wel goed moeten worden bevestigd, want het waait lekker altijd op het dak.
 

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo,
Dat met dat afdek zeil:
Maak het "strak" op maat zodat je het als een soort kappuchon over de werkbank trekt.
Enkele ogen met korte elastieken vastzetten en klaar is kees!
Wel zou ik rubber doppen o.i.d. onder de poten zetten om te voorkomen dat het vuren frame in het water staat of te lang nat blijft!

Mooi project met vele uitdagingen en leermomenten!
Succes!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Morgen of overmorgen fiets ik wel even langs de bouwmaat om rauwe lijnolie te halen. Heb alvast een beetje rondgekeken voor een zeil, moet er wel een beetje netjes uitzien dus die goedkoop ogende oranje en blauwe zeilen vallen af. Ze hebben wel een olijfgroene variant bij de bouwmaat, die is met 3x4 meter wel wat groot, dus dat lijkt mij ook niet ideaal. Ik ga nog wel een beetje zoeken.
De pootliggers ga ik denk ik gewoon lekker in de gronden en wit aflakken, de onderkant staat al dik in de menie. Moet dan wel wat kunnen hebben, en het geeft wel een leuk effect in combinatie met het geoliede hout denk ik. Ik heb de werkbank expres niet te hoog gemaakt, als het te laag blijkt timmer ik er nog 4 klossen onder, die kunnen om de zoveel tijd makkelijk vervangen worden.

Hopelijk is het morgen of overmorgen weer wat beter weer, dan ga ik maar eens wat wiggen maken voor de liggers. Eerst maar eens goed nadenken over hoe ik ze ga maken, zat te denken 20-30mm breed (dus ongeveer 1/3 van 90mm of wat minder), qua hoogte en hellingshoek weet ik het nog zo net niet. Gelukkig heb ik een mooi voorbeeld gevonden, kan ik de verhoudingen een beetje schatten :)

Screen Shot 2016-02-04 at 19.52.23.jpg
Screen Shot 2016-02-04 at 19.52.30.jpg
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1820.JPG
Het viel niet mee om het de liggers weer uit de staanders te krijgen. Toch gelukt, heb de liggers bewerkt met een 12mm afrondfrees, geschuurd en alvast geolied. De pennen moeten nog worden voorzien van gaten voor de wiggen en worden afgekort.
IMG_1821.JPG
De staanders in de lak, ook al met een laagje olie.
IMG_1822.JPG
De wiggen ook al gemaakt. Omdat de poten niet allemaal even dik zijn pas ik de liggers dadelijk een voor een in het gat, afschrijven en dan een millimeter terug markeren om te zorgen dat de pen voldoende aantrekkingskracht heeft om de borsten te laten sluiten.

Die rauwe lijnolie was een goede tip, ziet er nu al erg gelikt uit.
 

WR1944

Oud hout
...... De wiggen ook al gemaakt. Omdat de poten niet allemaal even dik zijn pas ik de liggers dadelijk een voor een in het gat, afschrijven en dan een millimeter terug markeren om te zorgen dat de pen voldoende aantrekkingskracht heeft om de borsten te laten sluiten.

Voor de zekerheid kun je beter een paar millimeter meer nemen. Hout werkt en als je later de wiggen wat moet aanslaan is die ene millimeter snel opgebruikt.
Maar je maakt er wel een mooi project van. Jammer dat het in weer en wind moet staan. Als je er een stuk zeildoek over gaat spannen probeer dan met latten of een houten rooster het doek iets van het hout weg te houden. Zo maak je een soort van ventilatie mogelijk.
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Ik weet van een kennis die op die manier zijn motorfiets bewaart dat condens onder zo'n zeil zeer moeilijk weg te krijgen is. Dat zou erg zonde zijn.
 
P

Pel

Guest
Van wat kepers, en plastiek golfplaatjes moet daar m.i. toch een soort van afdak te maken zijn waar je onder kunt werken, en aan de voorkant dicht kunt doen met zeil?

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@WR1944, paar millimeter meer, komt voor elkaar! Is nog makkelijker hakken ook.

Ik zal het vochtprobleem in gedachte houden, een afdakje was handig geweest maar dat is helaas echt geen optie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.