Mijn eerste werkbank

P

Pel

Guest
Inderdaad, door zelf ergens aan te beginnen leer je het meeste, zoals je als zegt zagen, schaven, aftekenen, en logisch nadenken over de volgorde, hoe een houtverbinding in elkaar zit, dat leer je het beste door ze te maken. Al deze ervaringen neem je automatisch mee naar een volgende project, je zult er versteld van staan hoe vaak dat je nog zult denken, o ja dat moest zo, of dat moet ik niet vergeten, allemaal elementen van het leerproces. Ik vond dat je ook goed en precies werkte, en dat je er de tijd voor nam. Daar heb je alleen maar voordelen van, iets afraffelen daar schiet je niets mee op, omdat je iets moet maken, kun je het beter gelijk goed maken. Succes met je volgende project, ik zal het met belangstelling volgen.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je mag dan beginnersfouten hebben gemaakt zoals je zegt ( en gevorderden maken ook fouten) maar het feit dat je zelf een keurige werkbank met een bankklem maakt is een hele grote bevrediging en een prima leerproces.
Wat dat betreft is deze bank altijd meer waard dan eentje die je kant en klaar koopt.
Dit is zoveel waard om daardoor bij nieuwe projecten weer beter te weten waar je op moet letten.
Zelf heb ik indertijd de grote waarde van niet alleen een paar goede tekeningen maar vooral ook de grote waarde van een werkplan leren kennen.
Dan beschrijf je je plan van aanpak en sluit je fouten uit die je anders pas leert op het moment dat je bezig bent, een werkplan kan je heel makkelijk even aanpassen voor je begint.
Ik vindt het zelf heel handig om op die manier ook een goede volgorde te hebben van welke onderdelen je eerst maakt en wat daarna komt.
Een goede ontwerper heeft een model al een aantal keren op papier gemaakt voor er echt gezaagd gaat worden.
Dat je maar vele mooie dingen erop mag maken.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik sluit me bij de complimenten aan. Zeker omdat het één van je eerste serieuze projecten betreft. Het maken geeft je een hoop ervaring op velerlei gebied. Er gaat ook een therapeutische werking vanuit en later herinner je je het maken elke keer als je de bank gebruikt.
Ik had al aardig wat geknutseld voordat ik m'n bank maakte en ik heb er nog steeds veel voldoening van. Het gaat me echt aan het hart dat jouw mooie bank in weer en wind buiten moet staan. Wat je er ook aan doet, ik denk niet dat de bank er beter van wordt.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Het eindresultaat

@Pel, precies werken, daar heb ik ook plezier in :)
@Willem1958, dank voor het compliment. Ik heb juist vooral geleerd dat je niet te veel waarde moet hechten aan de maten in de tekening. Juist elke keer controleren of alles nog past zoals je het wil, als ik de bladliggers precies zoals de tekening had gemaakt zouden ze beide aan een kant uitsteken en zouden ze aan de andere kant te kort zijn geweest. Het onderstel is namelijk niet helemaal parallel aan het blad.
Voor de tekening heb ik inderdaad goed te tijd genomen, meerdere keren aangepast en uiteindelijk is de werkbank dan ook helemaal volgens tekening geworden.
@WR1944, het is inderdaad zonde dat de werkbank buiten komt te staan. Maar ik denk maar zo, beter een werkbank die buiten staat en misschien niet eeuwig mee gaat, dan helemaal geen werkbank ;)

Dan nu nog wat plaatjes om het af te sluiten. Want wat is nou een topic zonder foto's :cool:

Eindresultaat01.jpg
Eindresultaat02.jpg
Eindresultaat03.jpg
Eindresultaat04.jpg
Eindresultaat05.jpg
Eindresultaat06.jpg
Eindresultaat07.jpg

Ik sta nog telkens versteld dat ik dit gewoon zelf heb gemaakt, ben erg tevreden over het eindresultaat.

Nou maar snel een nieuw projectje verzinnen, anders ga ik mij straks nog vervelen ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hèhè, eindelijk een paar foto's!! Zit dit project al dagen te volgen in afwachting van een paar foto's.;)

Heel andere vraag, hoe staan je buren er tegenover dat je daar gaat staan te stoffen met hout?
Of zijn ze niet zo moeilijk in jouw buurtje?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@lemen, ik proef wat sarcasme haha. Het zijn inderdaad wat veel foto's, was denk ik iets te enthousiast :) Maar geen zorgen, dit waren echt de laatste foto's ;)

Van de buren heb ik nog niks gehoord, ik denk dat ze het ook niet hebben opgemerkt om eerlijk te zijn. Heel veel mensen hebben zo'n dak waar ze op kunnen, maar er komt echt nooit iemand. Laatst voor het eerst de buurvrouw naast ons gezien, er waren dakdekkers op het dak bezig en zij kwam even kijken naar de vorderingen.
Ik moet wel een beetje oppassen met schaven, dat schaafsel waait erg snel weg namelijk. Ik probeer het gelijk in een emmer te stoppen terwijl ik bezig ben, maar soms waait het er gewoon weer uit.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja wel sarcastisch/humoristisch bedoeld, maar absoluut niet met de intentie dat je je gaat inhouden met foto's!
Wij hebben met zijn allen net zo genoten van dit project als jij! ( Alleen wij werden wat minder moe, maar zijn zeker zo voldaan!)
Ik ben er ook altijd verbaast over dat iemand foto's kan nemen onder het werk. Ik heb dat niet. Wil ook met vieze klauwen mijn fototoestel niet beetpakken. Dus dat is een cirkel.

Tegen dat wegwaaien zou je natuurlijk een deksel kunnen gebruiken. Is wel lastig natuurlijk.
Weet niet of het helpt als je een laag water in die emmer gooit? Nat schaafsel/zaagsel waait wat minder snel weg.
Vroeger op het werk hadden we prullebakken met een klein gat, eigenlijk was de deksel een soort trechter. Heel kort, maar heel breed dan.
http://www.kieskijkvergelijk.nl/product/14/598/Qualy-Recycle-Prullenbak.html
Dit lijkt er wel op. We hadden niet die schotjes erop. Maar door de trechtervorm kan je makkelijk de rommel erin gooien, en door het kleine gat waait het niet makkelijk weg.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Natuurlijk is het goed om af te wijken van de maatvoering als het werkstuk erom vraagt.
Ik heb wel geleerd ondertussen dat als je bijv een kast of een tafel maakt dat het wel degelijk belangrijk is dat je schets duidelijk is met een maatvoering, als het even kan in milimeters.
En natuurlijk; als je een tafel maakt en achteraf blijkt dat hij wat hoog is dan kan je altijd een paar cm van de poten afzagen maar als je een ladeblok maakt dan ga je in eerste instantie je maatvoering aanhouden en natuurlijk bij het monteren ga je pas maken en dan kan het zijn dat iets een paar mm minder wordt, een maatvoering is een benadering uiteindelijk.
Als je zo'n werkbank maakt met beperkte middelen (zonder werkbank) dan kan het niet anders dan dat je nu met je werkbank zeker nog meer mooie dingen gaat maken.
Nu nog lekker in de lak/olie en een hoes oid en je bent er klaar voor.
Je zei ergens eerder dat het flink kan waaien daarboven en dat een hoes misschien wel los waait maar vergeet niet dat ook auto's en motoren met een hoes afgedekt worden als ze buiten staan.
Als je hoes goed past en met een touw/koord strak zit dat kan het flink gaan waaien hoor.
En stel bij een flinke storm scheurt het los, dan koop je toch weer een keer een nieuw zeil?
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@lemen, allemaal goede ideeën, ga ik eens goed over na denken. Deksel is natuurlijk zo gemaakt, maar zo'n trechter klinkt ook goed. En tja, echt foto's tijdens het werk zijn het niet echt, meer na het werk. Ik koop mijn telefoon altijd tweedehands, paar modelletjes ouder dan nu op de markt. Dat scheelt mij veel geld en een beetje vies worden maakt dan ook niet uit, alleen maar voordelen dus ;)
@willem1958, Je hebt gelijk, een goede tekening is ook zeker van belang. Ik denk dat zodra je meer ervaring hebt, het ook makkelijker wordt om de maatvoering precies aan te houden, voor nu is het belangrijk om goed te passen en meten zodat alles uiteindelijk goed past.
Ik heb al meerdere lagen rauwe lijnolie opgezet, dus dat zit wel goed. Ook heb ik er een zeil overheen liggen, nu nog tijdelijk met 4 kleine klemmen op de hoeken vastgezet maar ik ga nog een definitieve oplossing maken. Ik denk dat het makkelijkste is om de ogen te voorzien van stevige elastieken en een paar haken in het hout te maken, dan kan je het zeil ook makkelijk loshalen en weer vastmaken :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja ik heb ook een ouder model telefoon, zit geen fototoestel in! Moet ik er apart opklikken als ik die wil gebruiken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_S55 ( een uitzondering dat ik een wikipedia link gebruik, maar hier staat de duidelijkste foto)


Als je een zeil gebruikt, is het verstandig om op het zeil een paar balken ofzo te leggen. Anders gaat het bol staan en die kracht wordt steeds groter.
De wind strijkt er overheen en creëert een vacuum vlak boven het blad als het bol staat kan er weer wind onder komen wat juist overdruk geeft.
Ik zou dus 3 korte balkjes dwars op de bank dan het zeil, en dan 3 lange balken in de lengte. Als die zwaar zijn ben je klaar, maal als je bv 2x3 neemt moet je ze vastbinden. spanband ( of touw in het midden zou dan al volstaan.)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's een goeie Lemen van die balken, een paar oude stukken biels ofzo zou lekker wat gewicht op het zeil gooien.

Ik dacht dat ik een uitzondering was met m'n Nokia zonder camera of internet maar er zijn nog meer van die gekken met zo'n oud toestel.
Voordeel is wel dat de batterijen lang mee gaan.
Trouwens Lemen; heb jij wel iets aan een mobiel daar op de berg?
Het zou me niets verbazen als daar weinig of geen ontvangst is.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb regelmatig spullen onder dekzeil en zodra het gaat klapperen wordt het van kwaad tot erger.
Je kan ook nog de balken onder en boven het zeil vast schroeven, dan kan je het hele 'raamwerk' er zo afpakken en weer opleggen.
Dat gaatje door het zeil laat geen water door is mijn ervaring. Het hout klemt genoeg om het waterdicht te houden.

Gelukkig kan ik wel bellen hier inderdaad. Heb ook mobiel internet. Niet via een telefoon, maar gewoon een router. Is zelfs 4G sinds kort, maar er zit af en toe een hapering in. Dekking is niet optimaal.
Ik heb de s55 in 2004 gekregen van iemand die elk jaar 'gratis' een nieuwe telefoon kreeg in zijn abonnement.
Zolang ik er een batterij voor kan krijgen blijf ik de S55 gebruiken.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zo, tijdje geleden maar er moest wat onderhoud worden gepleegd.
IMG_2304.JPG
Onderkant van het blad weer helemaal vlak geschaafd. Tussen de zijliggers en het blad twee houten klossen geplaatst om te voorkomen dat het blad weer inzakt, dat was eerder het probleem, had die gleuven gemaakt maar het blad onvoldoende ondersteund. Bovenkant moet nog.

IMG_2305.JPG
Bankschroef sluit weer als gegoten, was eerder aan de bovenkant een kier van 5mm dus dat was niet werkbaar. Tevens een paar spijkers in de bladligger aan de voorkant geslagen en afgeknepen voor ik het blad terug gemonteerd had. Zo zal het blad aan de voorkant gelijk blijven met de bladligger, als het aan de achterkant wat verschuift met de seizoenen is dat niet erg.

IMG_2307.jpg
Vond 'm ook te laag dus een paar simpele klossen gemaakt voor de poten. Even uitproberen, wellicht wil ik 'm nog wat hoger hebben.

IMG_2306.JPG
Als je goed kijkt kun je zien dat ik met een priem heb gemarkeerd waar de gaten moeten komen. Vond de mogelijkheden tot klemmen niet voldoende dus heb ik een holdfast besteld, ook een setje plastic bench doggs en een 19mm slangenboor om de gaten te boren.

Tevens een nieuw handvat gemaakt voor de Japanse zaag uit vuren, dat tijdelijke handvat bleef tegen mijn verwachting in perfect zitten dus toen vond ik het wel de moeite om weer een mooi handvat ervoor te maken. Inkepingen gemaakt met een spookschaaf, gaat steeds makkelijker, hoefde maar licht bij te schuren.

Ook handvatten gemaakt voor mijn setje beitels uit essen. Vind het maar moeilijk hout, het resultaat is wel naar wens. Hier en daar een stukje uitbraak, als je eenmaal een stukje de verkeerde kant op bent gegaan trek je gelijk de hele nerf los, dan is het niet meer te herstellen. Die met het lange handvat was de eerste keer kapot gegaan met het bevestigen van de arend, volledig doorgescheurd. Tweede keer flink ruimer geboord, bij de laatste slag weer lichtjes gescheurd maar niet erg genoeg om 'm opnieuw te hoeven maken dus dat laat ik zo. Het ruwe schaven heb ik gedaan met een no. 5, vervolgens verder rond geschaafd met een 3/4 holschaaf.

Met deze verbeteringen heb ik er wel vertrouwen in dat het blad goed zal blijven, bovenkant nog even opnieuw vlakken en ik kan er weer even tegenaan. Dat zeil blijkt toch niet zo goed te werken, is nu al op meerdere plekken niet meer waterdicht. Dus die oplossing die werd aangedragen om een houten frame te maken met een golfplaat erop lijkt mij top, nou nog even verzinnen hoe ik die hier ga krijgen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
>>>Tevens een nieuw handvat gemaakt voor de Japanse zaag uit vuren, dat tijdelijke handvat bleef tegen mijn verwachting in perfect zitten dus toen vond ik het wel de moeite om weer een mooi handvat ervoor te maken. Inkepingen gemaakt met een spookschaaf, gaat steeds makkelijker, hoefde maar licht bij te schuren.

Er is wel een reden waarom de handvaten van Japanse zagen 'recht' zijn — de plek waarom je grijpt maakt verschil voor de werking. Meer naar achteren is voor bijvoorbeeld meer kracht — dat zaagt veel sneller. Met een geprofileerde greep gaat dat niet makkelijk. Er is ook een tweehandige techniek, maar die is meer voor het grovere werk. En ook daarvoor geldt dat het handvat bij voorkeur recht is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Valt me mee na al die regen van de afgelopen tijd dat ie nog redelijk netjes erbij staat.
Ik lees dat je een frame met golfplaat gaat maken, maak dan een pietsie afschot en laat de golfplaat een beetje overhang krijgen zodat het water niet net naast je bank wegloopt maar een cm of 30 verderop.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Bert Vanderveen, interessant. Het is in ieder geval stukken beter dan het tijdelijke handvat, moet je maar eens kijken op pagina 8. Het is misschien niet zoals het hoort, maar ik vind het lekker in de hand liggen en kan 'm nog steeds overal goed vastpakken, dus ook voor en achteraan. Nou begint de scherpte er toch een beetje vanaf te gaan, zal geen jaren meer duren voor ik een nieuwe koop.

@willem1958, het blad heb ik een paar weken terug nog licht opgeschaafd, ziet er daarom nog redelijk goed uit. Was wel erg vies geworden, daar zie je nog wel wat van op de onderste foto. Een stuk overschot ga ik doen, goed idee! En afschot ook natuurlijk.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_2368.jpg
Ben vandaag maar eens het blad gaan vlakken.
IMG_2369.JPG
Ook de overige gaten nog even geboord. Heb daarvoor een boorklos gemaakt, daarmee kan je redelijk haaks boren.

IMG_2370.jpg
IMG_2371.jpg

Het resultaat, een vlak blad.

Zoals sommigen van jullie misschien al gelezen hebben is de bankschroef alweer kapot, krijg over een aantal weken wel weer een nieuwe gelukkig. Momenteel zijn ze niet op voorraad helaas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.