Mijn eerste werkbank

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bij afdekken hou je condensvormming nooit helemaal tegen ivm grote temperatuursverschillen van de nacht en de dag.
Wat je wel kan doen is het blad afneembaar te maken, paar haken in de muur en het blad wel met zeil afdekken en dan rechtop of dwars maar wel overeind, haken een kwartslag draaien zodat je blad vast tegen de muur aan zit.
Dan rolt de condens in ieder geval er 's ochtends af en dat scheelt een stuk in het behoud van je werkblad.
Of je dekt je onderstel af, maak je werkblad los en neem die elke keer mee de woning is en zet het ergens tegen de muur in de gang of zo.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@willem1958, het blad los is op zich geen gek idee, maar om nou elke keer de werkbank uiteen te nemen en in elkaar te zetten als ik iets wil doen zie ik ook niet zitten. Dan moet ik elke keer de bouten/wervels loshalen, de bankschroef demonteren, etc. Het blad moet er gewoon stevig op komen, als ik het over een paar jaar moet eens vervangen is dat maar zo. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk meer budget en ervaring, dan maak ik gewoon een prachtig nieuw blad van hout wat beter geschikt is voor buiten.

IMG_1823.JPG
Zo, lekker lopen hakken, alle vier de gaten gemaakt. Moet alleen nog even de pennen op maat zagen, aan de uiteindes kant wil ik ook nog twee schuine kanten maken zoals in het ontwerp, al weet ik niet of ik dat netjes ga krijgen als ik dat met de hand ga zagen, dus daar twijfel ik nog een beetje over. Met het zagen van de wiggen ging het ook niet zo soepel, dat het handvat van mijn Ryoba wat los zit zal ook niet helpen. Zou ik dat gewoon met wat bruislijm of High Tack kunnen lijmen of is er misschien een betere oplossing?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ach ik vergat je bankschroef, tenslotte is een nieuw multiplex blad over een paar jaar nou niet iets wat heel diep op je portemonnee ingrijpt.
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar mijn ryoba heeft een blad wat verwisselbaar is, misschien moet is de jouwe wat losgeschoten?
Ik vind je wig er keurig inzitten.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@willem1958, Dank voor het compliment. Het blad van de zaag zit in een gleuf in het handvat vast met een schroef. Een vervangende blad is los niet verkrijgbaar geloof ik, was ook niet zo'n dure zaag. Ik denk dat ik het blad gewoon vastlijm, met een dun stukje hout ertussen.

IMG_1824.jpg
IMG_1825.jpg
Frame in elkaar gezet, wat hout als gewicht gelegd op de hoeken die een beetje omhoog komen. Dat had ik de vorige keer bij het passen ook gedaan, na een paar dagen zet het hout zich waardoor de hoeken niet meer omhoog komen. Nu is het blad dus aan de beurt. Ook maar eens kijken waar ik twee mooie nieuwe balken vandaan ga halen voor onder het blad. Het begint nu echt al ergens op te lijken :)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Grote update, flinke vorderingen gemaakt met het blad.

Blad01.JPG
Beginnen met 4 balken. Had geen zin om alles te schaven dus maar lekker veel lijmklemmen gebruikt ;)
Blad02.JPG
De stapel groeit. Elke keer 4 uur in de klemmen, kon dus twee keer lijmen op een dag.
Blad03.jpg
En het complete blad. De twee aan elkaar te lijmen delen waren beiden krom aan de lange kant dus nog maar even de schaaf erbij gepakt.

Blad04.JPG
Blad05.jpg
Blad06.jpg
Blad07.JPG
Blad naar boven gesjouwd, was niet te tillen. Onderkant boven gelegd en lekker lopen schaven met de No.6. Eerst diagonaal, daarna met de nerf mee. Twee stukjes resthout gebruikt als winding sticks want die had ik nog niet (toekomstig projectje ;)), blad is redelijk vlak voor zover ik kan zien. Ik had een haak gekocht van 60cm, daarmee heb ik in de breedte gecontroleerd of ik vlak was. Een straight edge van 2 meter heb ik niet dus dat heb ik een beetje op het oog gedaan. Zal ongetwijfeld niet 100% vlak en recht zijn maar al met al ben ik dik tevreden! :)
Blad08.JPG
Ook nog even met de No.4 gezoet, daarna geolied.

Nou nog even verzinnen waar ik twee mooie balken ga halen voor onder het blad. Als ik de twist in de balken eerder had opgemerkt had ik het ontwerp aangepast, nu ben ik gebonden aan 45mm dikte. Anders had ik de twist er gewoon uit geschaafd.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1858.jpg
IMG_1859.jpg
Ik had het weer mee vandaag dus lekker de bovenkant van het blad gevlakt. Haaks op de nerf geschaafd, alle ronde kantjes zijn weg. Goede oefening, het schaven gaat steeds beter.

Nu het vraagstuk van de balken voor onder het blad, ben er nog niet helemaal over uit wat voor houtsoort ik moet nemen en waar ik het moet halen. Na wat zoeken kwam ik eigenlijk alleen Amsterdamse Fijnhouthandel tegen hier in de buurt, maar die verkopen de wat meer exotische houtsoorten. Ik vind het niet erg om het zelf op maat te schaven en ben ook niet vies van lamineren, als de uiteindelijke kopmaat maar 115x45 is ;)
Dus als iemand een suggestie heeft voor een betaalbare houtsoort (betere kwaliteit vuren, grenen of een andere houtsoort?) of een houthandel in de omgeving amsterdam/utrecht weet hoor ik het graag :)
 

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo,
misschien is Robinea iets voor jou?
bij timmerfabriek Doornebal Veenendaal.
Ik heb er diverse keren hout gehaald.
Ik heb er schuttingen van gemaakt.
Europees hardhout en heel erg duurzaam!

misschien een idee?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Niet zo veel opgeschoten, blad wel op lengte gemaakt. De breedte ook grofweg op maat, 5mm breder gelaten zodat ik nog wat vlees heb bij het monteren van de bladliggers.
IMG_1860.jpg
Zoals te zien is heb ik de scheluwte uit de ene balk geschaafd, moet nog wat ervaring krijgen in het schaven (1mm bol in het midden, helemaal recht over een lengte van 2 meter lukt mij nog niet helemaal). Even neergelegd voor het idee, dan zie je dat het al wel ergens op begint te lijken. Wel zeker 5mm te dun nu, dus niet bruikbaar (of misschien aan de achterkant, niet zo mooi maar spaart wel weer wat geld uit en vervangen kan altijd nog).
IMG_1861.jpg
Blad is al lekker krom getrokken. Had misschien toch wat meer focus moeten leggen op het om- en om verlijmen in plaats van het selecteren van de mooiste kant voor de bovenkant ;) Ik denk dat ik het beste pas in de zomer het blad definitief kan vlakken, dan zal er het meest worden gewerkt en is het vocht wat uit het hout weg.

Ben er nog steeds niet helemaal over uit waar ik nou een of twee goede balken moet halen. Veenendaal is helaas wat te ver, toch bedankt voor de suggestie. Ik zag dat ze ook ruw B-kwaliteit vuren en grenen hebben bij Stiho, daar moet ik misschien maar eens langs gaan. Of wat dikker vuren in C-klasse, kan ik overal kopen en dan schaaf ik het zelf wel vlak en op maat, meteen een goede oefening met schaven! :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mooie werkbank is het aan het worden maar moesten de balkjes van het blad niet met de nerf om en om zodat het blad niet krom trekt?
Volgens mij is dat niet helemaal gelukt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mooie werkbank is het aan het worden maar moesten de balkjes van het blad niet met de nerf om en om zodat het blad niet krom trekt?
Volgens mij is dat niet helemaal gelukt.

Nou...........ik denk van wel :D
Blad is al lekker krom getrokken. Had misschien toch wat meer focus moeten leggen op het om- en om verlijmen in plaats van het selecteren van de mooiste kant voor de bovenkant
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Toen ik in het verleden nog bij Pontmeyer balken kocht, kon je kiezen uit rode en groene stempel.
U heeft rode stempel gekocht. Groene stempel is beter hout. Minder noesten en betere sortering.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Het project lag even stil, maar ik kan weer verder zodra het weer wat opknapt. Ondertussen goed nagedacht over een oplossing van het blad, zag hier laatst iets voorbijkomen dat mij wel een goede oplossing leek. Ik had nog nooit van doodzagen gehoord, maar het heeft mijn probleem opgelost. De zijkanten zaag ik nog wat af, dan spijker ik er latten op om de zaaggleuven te bedekken. Er komen ook nog twee of drie balkjes haaks op de nerf om het blad stabiel te houden, deze ga ik infrezen/hakken.
Verder ook (eindelijk :) nieuw hout gekocht voor de bladliggers, 69mm dik. Ik laat het lekker even acclimatiseren, daarna schaaf ik het terug tot 55 of 60mm. Dat vuren van de bouwmaat is stukken beter dan wat ik van de Pontmeyer had, maar blijkbaar heb ik niet goed opgelet gezien bobmartin's reactie. Ik laat ze expres dikker dan de 45mm die ik eerder had bedacht, de staanders staan namelijk niet helemaal haaks ten opzichte van elkaar en op die manier heb ik dat probleem ook meteen opgelost. Moet ik wel het blad een paar centimeter breder maken maar dat heb ik er graag voor over.

IMG_1880.jpg

IMG_1981.JPG

Mijn zaag is gister gewoon afgebroken, daar moet ook even een nieuwe voor komen. Dit keer zal het er een worden met een vervangbaar blad.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat zogenaamde doodzagen hoeft niet helemaal door te lopen. Mag je rustig een centimeter of 2 van rand stoppen. Wel meer dan de helft doodzagen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@bobmartin, dat is precies wat ik in eerste instantie heb gedaan, gestopt tot ik de rand net niet had geraakt. Het probleem leek alleen erger te worden, dus toen ook heb ik 'm na twee dagen helemaal doorgezaagd tot de rand. Misschien was ik te ongeduldig, maar ik zit er niet mee. Ik ben al lang blij dat het blad te redden viel met deze methode ;)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1903.JPG

Blad ingefreesd en twee balkjes in gemaakt. Helaas wekt dat niet goed genoeg, het blad is nu lichtelijk hol geworden in plaats van bol :(
IMG_1900.jpg
Zo, eindelijk! De eerste bladligger af :)
IMG_1901.JPG
Ik had eerder gezegd dat ik 'm terug zou schaven naar 55-60mm, dat heb ik dus niet gedaan. Deze oplossing leek mij veel mooier, optisch is de balk niet zo dik als je aan de zijkanten kijkt, terwijl toch de volledige dikte na het eruit schaven van de scheluwte benut is. Minder werk, balk kan zo ook niet van zijn plek schuiven.
IMG_1902.JPG
Omdat de poten niet helemaal haaks staan ten opzichte van elkaar aan beide kanten een schuine inham geschaafd, past perfect.

Ik had een tijdelijk handvat gemaakt voor de Japanse zaag, had nog geen tijd om een nieuwe te halen. Maar dat handvat bevalt veel beter dan verwacht, ik hoef dus geen nieuwe zaag te halen. Als ik dat had geweten had ik 'm wel wat mooier gemaakt en iets langer, maar nu zit alles al vastgelijmd.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
>> Mijn zaag is gister gewoon afgebroken, daar moet ook even een nieuwe voor komen.

Niet weggooien! Daar kun je hele goeie schraapstaaltjes van maken.

"Ik had een tijdelijk handvat gemaakt voor de Japanse zaag, had nog geen tijd om een nieuwe te halen. Maar dat handvat bevalt veel beter dan verwacht, ik hoef dus geen nieuwe zaag te halen. Als ik dat had geweten had ik 'm wel wat mooier gemaakt en iets langer, maar nu zit alles al vastgelijmd."

Voorlopig blijf ik er nog mee zagen. Nou lijkt mij het ook niet makkelijk om er een schraapstaal van te maken, dat staal is knetterhard. Ik kwam er met een boortje niet eens doorheen, laat staan met een zaag.
IMG_1904.JPG
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Mocht je er schraapstalen van gaan maken ooit, dan zou ik je ook niet aanbevelen om te zagen. Je kunt met een haakse slijper de groffe contouren uitslijpen en dan op een bankslijper naar de uiteindelijke vorm slijpen. Vervolgens afwerken met een vijl en prepareren zoals een schraper behoort. Zagen heeft idd geen enkele zin in dit staal. Maar voorlopig kun je nog mee verder zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.