Mijn 15m2 werkplaats

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Volgens mij zit die slang gekoppeld aan een soort blaasgalg. Ik denk dat je daarmee het zaagsel wegblaast. Het is een figuurzaagmachine, je moet dus secuur het lijntje kunnen volgen (en dus ook zien). Heb de machine zelf niet maar dit lijkt mij wat het paarse tuutje is.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hah, ik zag in de richting van oliekoeling te denken, maar dat is meer iets voor een metaaldraaibank :LOL:.
Daar gebruik je een zelfde soort systeem voor. Het bestaat uit halve bollen, waardoor je deze kunt bewegen in alle richtingen en toch vast kunt zetten in een bepaalde stand.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
844
441
Noord-Veluwe
Dit is zo'n gevalletje aspirine, waarbij de merknaam uiteindelijk ook de productnaam is geworden. Dit soort "slangen" heten loc-lines. Ze worden inderdaad vaker gebruikt voor olie e.d. Maar ik heb er een met een grote diameter als precies plaatsbare afzuiging op mijn kolomboor zitten. Erg handig moet ik zeggen. Ik heb even niet zo snel een betere foto bij de hand, maar het is dat blauw-oranje ding links.
 

Bijlagen

  • 20200914-03.jpg
    20200914-03.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 119

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag alles netjes afgekit, waardoor de verlichting klaar is, net als de electra aan 1 kant. Die andere kant is minder belangrijk en die komt op een later moment. De frees moet ik nog opknappen, een zaagtafel in elkaar zetten, een nieuwe tafel voor mij CNC maken en 2 nieuwe werkbanken maken. Daarnaast is mijn Ratrig upgrade voor mijn CNC gekomen. Dus ik heb nog werk genoeg :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag een klusje in de werkplaats gedaan dat al langer op mijn lijstje stond: een Fritz&Franz-hulpstuk. Het is een hulpstuk om veilig kleinere stukjes hout te kunnen zagen op een zaag met roltafel. De aluminium profielen met maataanduiding en de flipstop had ik al liggen. De rest heb ik vandaag van reststukken gemaakt, vandaar de verschillende kleuren multiplex.

IMG_1772.jpeg

IMG_1773.jpeg

IMG_1775.jpeg

IMG_1776.jpeg

IMG_1774.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en JonasLa

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Is een ideaal hulpstuk! Mijn enige verbeterpuntje zou zijn om er (verwisselbare) 0 clearance blokjes op te zetten aan de zaagkant.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Is een ideaal hulpstuk! Mijn enige verbeterpuntje zou zijn om er (verwisselbare) 0 clearance blokjes op te zetten aan de zaagkant.
De Fritz&Franz is al zero clearance door het ontwerp. Waarom zouden daar verwisselbare zero clearance blokjes op moeten?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Omdat je wellicht wel eens een ander (dunner/dikker) blad gebruikt of iets onder een hoek zaagt. En hij daarmee langer “houdbaar” blijft 🙂
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ah, niet aan gedacht. Mijn zaagbladen zijn even dik en het zaagblad kantelt de andere kant op, dus voor mij is het niet echt nodig. Maar voor iemand anders die Fritz&Franz wil maken is het natuurlijk een goede tip!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vergeten te vermelden waarom Fritz zo diep is. Om plaats te besparen in mijn werkplaats zit mijn oplegtafel niet standaard aan mijn roltafel. Door de diepe Fritz kan ik deze vastzetten met de klem van de roltafel. Zo kan ik Fritz gebruiken zonder oplegtafel en kan deze niet verschuiven. De klem gebruik ik ook om te voorkomen dat deze omhoog kan komen.

4C4D1BCB-5E0F-4590-9564-0CF9B28C8FEF.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mijn Workbee CNC krijgt een upgrade. Het onderstel van de CNC was als een tafel, namelijk een blad met 4 poten. Dat was niet ideaal door de krachten die op de poten kwamen tijdens het verplaatsen. Daarom heb ik wat extra profielen gekocht, om het geheel te verstevigen. Ik heb geen foto's van het bouwproces, maar dat is ook redelijk straight forward. De profielen had ik op maat besteld, waardoor het een kwestie is van verbinden.

De oude tafel:

IMG_5132.JPG

De nieuw tafel:

IMG_1963.jpeg

IMG_1962.jpeg

Het geheel is nog niet af. Er komt nog een plank onderin om diverse lange spullen op te slaan en om de afzuiging van de CNC op te zetten. Daarnaast krijgt de CNC zelf een upgrade. Nu gebruikt deze wielen om de freesmoter te verplaatsen. Daar ben ik nooit heel tevreden over geweest en daarom heb ik een upgradeset van Ratrig gekocht. Die versterkt de machine en gebruikte lineaire geleiding, waardoor er geen wielen meer zijn.

De profielen op de kartonnen doos zijn een werkbank in wording:

IMG_1964.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het schap onder de tafel is weer een stapje verder. Het wordt nog witgeschilderd en voorzien van een eiken randje, net als de rest van mijn garagemeubels.

IMG_1970.jpeg

IMG_1972.jpeg

Maar L.N. waarom is deze tafel zo hoog, hoor ik jullie vragen? Nou lieve kijkbuiskinderen, dat is zodat er een gereedschapswagen onder past. Er komt een tweede zoals op de onderstaande foto of een iets bredere. De bredere past beter, maar de onderstaande is met hogere lades te krijgen. In de hogere lades kan een systainer en dat heb ik eigenlijk nodig....

IMG_1973.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.