Meubelmakerskistje

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@Rendew

De eerste situatie op je filmpje, dat wil niet omdat je klem daar te dik is.
De Festool klemmen zijn op de klemstang 7,37 mm dik, als je daar een 4 mm plaatje hardboard tussen doet ter bescherming van je werkstuk, kom je op een totale dikte van ongeveer 10,37 uit, heeft je Veritas die grond speling?

Voor jouw werkbank zou ik absoluut de lange versie nemen, denk niet dat je daar de kleiner door krijgt.

Qua werkbanklem of bankhaak, doelde ik niet op je vermogende Veritas :) maar zal het anders zeggen, wil het met een quasdog?
De oudere werkbanken hebben vierkante gaten voor de vierkante stalen of de houten bankhaken. Die kun je vaak diep laten zinken in je kopbankschroef en werkblad. (ging daar misschien te automatisch van uit)
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bij mijn Record kan je die ronde staven naar links en naar rechts in elke positie zetten die je wilt. Kan dat bij jouw schaaf niet?

Bij de Record en de Stanleys wil dat idd.

Zoals ik de Veritas groefschaaf zie, zijn de gaten in de aanslag dicht, dus volgens mij wat ik zo zie niet, ken de veritas schaven niet zo goed.
Zie het ook niet zo goed op die veel te kleine foto's van verkopers en Veritas zelf.

Misschien kan een beugelzaag de goedkoopste oplossing bieden :) :rolleyes: ;)
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Weer effe verder gegaan met lade no 2
Hier een kiekje van het afsteken van het verstek: het is een eenvoudig balkje gezaagd met de cirkelzaag op 45 graden (het bleek dat de ulmia verstekzaag niet goed funcioneerde op de een of andere manier wordt het zaagablad van de ulmia weggedrukt de hoek is wel 45 graden maar niet haaks ).
verstekafsteken.JPG
En toen effe .......passen en ....schoot ik effe vol......... BOEHOE SNIK ende SNOTTER!!! scheurtje in tof plankkie !
scheurtjeintofplankkie.JPG

scheurtje maar afgeplakt met tape en vervolgens met een klein lijmkwastje flink gedept hopelijk dringt de lijm vergenoeg in het hout en in vervolgens in een bessey klem gezet .
scheurtje.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey rendew
lekker bezig komt wel goed met dat scheurtje joh
dus jij hebt ook last met de ulima ik ook ik trek het stukje hout dan maar een klein stukje terug geen idee hoe het komt ik dacht dat het aan het zaag blad lag maar ik hem opnieuw geslepen en nu heb ik er nog steeds last van .
mvg leroy
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Weer eventjes bezig geweest.
Om de panelen van een groef te voorzien t.b.v de bodempaneel , had natuurlijk op de cirkelzaag gekund maar heb het ploegschaafje ertegen aan gesmeten .
panelenmetgroef.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Over t laatste in je filmpje. Nee, want je brengt het geniaal en het amsterdamse accent maakt het af ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Nog even terugkomend op het schaven van de groef hier een foto van mijn methode vasthouden met de duim word het nog kleiner dun latje met een lijmklem vastzetten. Dit schaafbord is langer dan de diepte van mijn werkbank.IMAG0043.jpg
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik zaag verstekken echt perfect met m'n ulmia, misschien duwen jullie op de zaag?
Als ik teveel kracht op m'n zaag zet doet ie het ook niet zuiver, als ik de zaag het werk laat doen gaat het perfect.

Anders de verschillende onderdelen eens nakijken op rechtheid, in goeie staat zijn deze zagen bijzonder precies...

Goed bezig, René!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.291
231
't hoofd van Overijssel
Ulmia geleidingsring tbv verstekzaagmachine 348m en 352


large_13516162761214.jpg
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo René,
Ben geen expert in het dateren van gereedschappen, verre van ;-). Ze ziet er wel net hetzelfde uit als de mijne, die waarschijnlijk uit de jaren 70 stamt.
Denk dat de zagen sindsdien niet veel veranderd zijn, wat het moeilijk maakt er een bouwjaar op te plakken.

Bij mijn zaag zit er ook hier en daar wat speling op. De zwarte ringen zitten er nog op, maar zijn heel erg uitgesleten.
Dit blijkt niet zo belangrijk. (mocht de zaag geen speling krijgen op al die bewegende delen zou het heel zwaar te hanteren zijn)

Wat wel belangrijk is, is dat je zaag recht is. Als je de zaag eraf heft kan je kijken (vanop de 'kopkant') of je zaag scheluw getrokken is. Op die manier zit je blad scheef ten opzichte van de geleiders.
Verder moet je zaag echt scherp zijn, maar da's geen probleem voor je hé ;-). Ik koop mijn bladen voor nog geen 10€ per stuk, dus dat valt mee.
Wil me wel eens een zaag bestellen met Japanse tanden, lijkt me een heerlijke verbetering!

Wat ENORM belangrijk is heb ik gemerkt bij deze zagen, is hoe je er mee zaagt.
Het is geen probleem om met mijn zaagje schots en scheef te zagen, daar hoef ik enkel een beetje druk voor te zetten.
Je begint met het handvat losjes in de hand te nemen, en je te concentreren op je horizontale beweging. Je mag absoluut geen druk zetten naar beneden, je moet de zaag zich letterlijk door haar gewicht in het hout laten vreten ;).

Het gaat iets trager dan wanneer je druk zet, maar je verstekken komen er veel beter voor...

Heb laatst nog plinten van 9 cm hoog en 18mm dik perfect verzaagd, ik gebruik mijn ulmiaatje veel liever dan de elektrische lawaaierige stof in het rond spuwende vingergevaarlijke energieverspillende variant. Hoewel die ook vaak van pas komt ;) .

'k Zou zeggen: probeer dat eerst eens uit, als het dan niet lukt is er waarschijnlijk iets teveel speling op je onderdelen of staat je zaag scheef.

Groeten!
Steven
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dankjewel Steven , vooral voor het geweldige vertrouwen wat je getoond hebt in mij ,
Wat ENORM belangrijk is heb ik gemerkt bij deze zagen, is hoe je er mee zaagt. :D

Maar nu weer terug naar het kistje :

Ben bezig geweest met het maken van de inkrozingen in het deksel .
Kan je doen met de cirkelzaag maar eeuh dat doen wij natuurlijk niet want het kan natuurlijk ook op de "ouderwetse manier " enne aangezien het hele meubelmakers wezen stijf staat van de Jigs heb ik mij ook een trukje gepermitteerd.
Een mooi afsteek balkje van de zwolse hofleverancieer aan de onderkant beplakt met schuurpapier netjes langs het potloodstreepje geplaatst en op het werkbankje geklemd.
Vervolgens eerst met het beiteltje de potlood streep ingeklopt en vanuit het midden naar deze lijn afgestoken afsteek balkje op de 2e lijn gezet een de boel herhaald wat je dan krijgt is een top in het midden van de inkrozing welke ik met mijn Lie 71 eruit gekieteld heb.

afsteekbalkje.jpginkrozing.jpg

Nu nog een vraag over het lijmen.

Heb een D2 lijm van Bison :professional Houtlijm dat zijn die gele plastic flesjes en deze hebben een open tijd van 9 min dat vind ik eigelijk best wel kort (moet alles alleen doen) maar waar kan ik houtlijm krijgen als consument met een langere opentijd ?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het meeste van Bison heeft een opentijd van 8 min.
De meeste verwerkers willen nl geen lange opentijden van lijmen.

________________________________________________

Frencken Novacol heeft een iets langere opentijd van 10 min.
NOVA COL® D3
Waterbestendige houtlijm (D3)
Open tijd : max. 10 minuten
maximaal 3% water verdund geeft een paar minuten extra. teveel verdunnen en het lijmt niet meer :)

Maar Frencken heeft een aantal speciaal lijmen die ene langere opentijd hebben, maar sommige kun je alleen krijgen in grootverpakkingen.
Open tijd : max. 25 minuten
http://www.frencken1901.nl/nl/products/1/houtlijm/5/nova-col-reg-d2-fineer


Misschien is dit iets? verkrijgbaar in handige kokerspuit.
Kozijnenlijm 0819 SLS
Basis : Synthetisch polymeer
Open tijd 25 minuten
http://www.frencken1901.nl/upload/files/Frencken_PDS_Kozijnenlijm_0819_SLS_.pdf

________________________________________________________________

Simson heeft ook lijm met een iets langere opentijd.

Simson Houtlijm Waterbestendig D3
http://www.bostik.nl/nl_NL/toepassi...terbestendig D3/SCNL0301/houtlijmen/?detail=1

http://www.bostik.nl/uploads/pdf/SCNL0301/SCNL0301_Houtlijm_D3_KL_.pdf
Open tijd 15 minuten
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@zweihaak:
Dankjewel !!
maximaal 3% water verdund geeft een paar minuten extra. teveel verdunnen en het lijmt niet meer
In niet lijmende lijm heb ik niet zo'n intrersse vond zelf deze ,maar dat is in een veel te grote hoeveelheid daar kan ik echt niets mee .

rakoll.jpg



En weer verder met het kistje


Zo weer eventjes een kort filmpje gemaakt .Over het maken van de balkjes welke op het deksel komen .
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Die ken ik idd ook, maar ga je 25 of 30 liter lijm kopen dan?

Dan zou je beter de Frencken Novacol NOVA COL® Fineer kunnen nemen, dan heb je net zo'n verpakking, maar een langere opentijd van 25 minuten.
Die Rakol zegt 18 - 20 min, maar ga dan maar uit van 18 min, en niet van 20 :)

Maar de Frencken Kozijnenlijm 0819 SLS, of de Simson http://www.bostik.nl/uploads/pdf/SCNL0301/SCNL0301_Houtlijm_D3_KL_.pdf
Zijn denk ik handiger voor jou, vanwege de kleinere verpakkingen, en 15 is een vrij lange open tijd voor lijm.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.