Die messing "knop" is de moer waar de schroef van de dekbeitel indraait. Die werd in de dekbeitel vastgeklonken. Later vonden ze dit teveel werk blijkbaar en werd de schroefdraad in de dekbeitel zelf gesneden.
Zelf ben ik zeer gecharmeerd van de oude Nooitgedacht schaafbeitels, uit de tijd dat ze nog een traditioneel gesmeed ijzer hadden van zacht staal met een stuk gereedschapsstaal gelamineerd aan het eind. Deze doen het bij mij heel goed, lange standtijd, geen neiging tot uitbrokkelen of omvouwen van de snede, gewoon zoals het hoort dus. De nieuwere types heb ik zelf nog geen goede gevonden. Dat zijn de beitels die helemaal van gereedschapsstaal zijn gemaakt, een stuk dunner en van boven tot onder dezelfde dikte. Die zijn bij mij altijd veel te zacht geweest, vouwen om als het ze een beetje tegenzit.
Ik kan vanavond wel eens kijken of ik wat vinden kan over de nooitgedagt labels. Overigens is het heel moeilijk deze schaven te dateren. Ze werden in dezelfde vorm zeker 100 jaar lang gemaakt. Die PD ploegschaag vind ik een mooi ding en leuk dat die zover terug gaat in je familie. Ga niet schuren hoor! Gewoon schoon maken, evt verfspetters er voorzichtig afkrabben. Daarna in de lijnolie zetten en met wat was insmeren. Je mag best zien dat het een oude schaaf is. Ga je schuren dan heb je gewoon een doorsnee, beetje saai beuken ding.