Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Zo, ik had vandaag even geen zin meer om iets nuttigs te doen, dus mijn laatste aanwinst maar eens gepakt en de beitels geslepen. Een mooi stel messing en groef schaven, gemaakt door Ary den Hengst uit Rotterdam in de 18e eeuw. Volgens van de Sterre is hij in 1762 gestorven, maar zijn er nog schaven van latere datum met zijn stempel gevonden. Waarschijnlijk dus een gezel of zo die verder is gegaan. Echt precies kan ik deze schaafjes niet dateren dus, maar ze hebben verder alle kenmerken van de 18 eeuw, de versieringen op de kop, de beitelhoek van 50 graden en de vrij dunne beitel in dit geval 3.5mm dik. Ary had waarschijnlijk het mooiste schavenmakers merk uit Nederland. Echt zeldzaam zijn deze schaven niet, hij moet een flinke productie hebben gehad.

De schaaf die de messing maakt. Heel grappig is de dubbele schaafkrul die er uit komt.
Bekijk bijlage 5176

En de groefschaaf. Het beiteltje is net aan 3 mm breed, dus je hebt heel snel een groef gemaakt.
Bekijk bijlage 5177

Het resultaat is een perfect passend mini paneeltje.
Bekijk bijlage 5178

En het mooie schavenmakers merk. Het stelt een mannetje (vast een heilige) voor boven de letters ADH. Op de beitels staat nog het merk I P HB.
Bekijk bijlage 5179

En zo heb ik weer een mooie aanwinst.

Mooie schaven Seek!

Twee broertjes (of zusjes?) van die holschaaf die ik heb.

Groeten, Raymond
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Via marktplaats heb ik laatst een mooie set schaven kunnen kopen voor € 20,-.

Van marktplaats 1.jpg

In de meest rechtse zaten wat gaatjes van de houtworm, dus die ligt voorlopig in een vuilniszak in de schuur te wachten op de antihoutworm.

De Stanley 130 was behoorlijk verroest. Die heb ik ontroest met HG en daarna licht geschuurd en een beetje gepoetst.
Stanley 130 #2.jpg
Stanley 130 #5.jpg
Stanley 130 #6.jpg

Beitel geslepen en getest.
Stanley 130 #7.jpg

Het is niet echt makkelijk schaven. Het voorste knopje mist nog.
Misschien dat er een draaier is die mij hier een keer aan kan helpen, tegen een leuke vergoeding natuurlijk.

Kunz zakschaaf #2.jpg
De Kunz zakschaaf ontroest, gepoetst en geslepen.

Stanley 65 spookschaaf #4.jpg
Stanley 65 spookschaaf #3.jpg
De Stanley 65 spookschaaf ontroest, gepoetst en geslepen.
Deze werkt erg goed en prettig.
Een mooi ding!

Groeten, Raymond
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Ja, klopt.
Hij kan ook als neusschaaf gebruikt worden.

Stanley 130 #8.jpg

Ik heb er op gegoogled en las dat er ook veel in omloop zijn waarbij de voorkant afgeslepen is waardoor je echt tegen een kant aan kan schaven.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi vangst Sunray.

En inderdaad, mijn schaafjes zijn de zusjes van de jouwe. Volgens mij heeft Ary den Hengst heel veel geproduceerd want echt zeldzaam zijn ze niet.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kijk nou toch eens!

kijk nou toch eens waar ik vandaag mee thuiskwam! De technische dienst van de instelling waar ik werk heeft grote opruiming gehouden in de werkplaats, gereedschap waar ze niks meer aan hadden mocht ik meenemen! Ik ben zo blij als een kind!

SAM_2379.jpg
Weis en Berger schaafjes.

SAM_2378.jpg
Nooitgedagt, verschillende profielen.

SAM_2377.jpg
Ook Nooitgedagt.

SAM_2375.jpg
Schitterende vermoor? beitel. Hoekje afgebroken, jammer maar nog wel weg te slijpen. Ik wil hier een lange essen steel aan zetten zodat er echt kracht mee te zetten valt. Er staat een merknaam op "Joh.MullerXX" De XX staat voor twee letters die helaas onleesbaar zijn. Ernaast staat een afbeelding van het "alziend oog" Wie kan er meer over vertellen?

SAM_2374.jpg
Oude verstelbare moersleutel, zit nog geen tiende mm speling in! Hoezo kwaliteit!

SAM_2372.jpg
Kruishoutje, guts en beiteltjes, De laatste "beyond repair" vrees ik.

SAM_2371.jpg
Ik dacht eerst dat het twee geitenvoetbeiteltjes waren, maar helaas, 't zijn voegspijkers, waaronder een hele brede. Het onderste gevaarte ken ik niet, maar ik heb er al een snaaks gebruiksdoel voor gevonden; je kan er keurig een deur mee uit zijn pinnen duwen! Misschien is het er ook wel voor? Wie het weet mag het zeggen. Het haakje aan de rechterkant is een zelf-gefabriekt iets. Zal ongetwijfeld een doel gediend hebben, ik maak er misschien wel een priem van.

SAM_2369.jpg
Twee booromslagen met bijbehorende boren. De rechtse booromslag behoeft enige aandacht, de ratel wil niet, maar dat ga ik wel oplossen.

SAM_2368.jpg
En kijk nou toch weer, een echte Yankee pompschroevendraaier met zelfs nog twee bijbehorende bitjes EN een strookje papier waarop het assortiment bitjes werd getoond.

Verder zat er nog een doos vol draadsnijgereedschap bij, waaronder wat grote maten, ben ik ook blij mee! Ook nog een kapzaag die even gevijld moet worden en daarna weer helemaal top is en een engelse handzaag, zelfde verhaal, merk staat er op maar kan ik nog niet lezen, even schoonmaken binnenkort.

Het zat allemaal in een grote verhuisdoos, het uitpakken gaf me hetzelfde gevoel als vroeger, op sinterklaasavond. Heerlijk!

Groet, Rob.
 

Bijlagen

  • SAM_2376.jpg
    SAM_2376.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 387

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Even nagekeken, hij is meperial. Ook nog even nagemeten, buiten de geen tiende mm zit er ook geen 0,0039370078740157 " speling in, hetwelk ook weer bevestigd dat het een meperial sleutel is.

;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Oeh, die zijn zeldzaam: dit is een decimaal meperiale! Ik ken ze alleen die geen 1/256" speling hebben!
Het onderstaande geldt voor meerdere hobby's : one size fits all.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een dumbel voor kinderen? :)

Een mini aambeeld om op het land een zeis uit te kloppen?

Zitten er hamerslag sporen op de koppen??
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
voor zover ik zie is er niet met een hamer op geslagen..

Zeis zou kunnen daar staan er wel een paar van. Ik zie dat aambeelden voor zeisen in de grond worden gestoken of op een boomstronk. Dit potentiele aanbeeld zou je dan tussen je voeten moeten klemmen?
Vijzel vind ik ook niet overtuigend van gietijzer maar het zou kunnen.:confused:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.