Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Twee voor de prijs van 1. Ik zag dit paartje op Ebay staan, er had nog niemand geboden en de auction liep al bijna af. Wel jammer dat ze vervolgens niet samen in 1 postpakket pasten, dus werd het toch nog een beetje duur. Maar het zijn echt hele mooie sponningsschaven. Eentje is een Greenslade, de andere heeft een Marples beitel, dus zal het ook wel een Marples zijn.

foto (53).jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
erg mooi hoor daar zul je wel veel plezier aan beleven .
je bent gek op houten schaven geloof ik
wordt je werk plaats niet te klein met die enorme schaven verzameling ?
mvg leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, houten schaven is wel het leukste vind ik. Echt heel makkelijk om mee te werken vind ik ze nog steeds niet, maar dat is weer een uitdaging. En de ruimte begint wel een klein beetje een probleem te worden....

Vooral de Engelse schaven vind ik prachtig, op de een of andere manier toch wat aristocratischer dan de Nederlandse. En dan al die speciale modellen, fillesters zoals deze, dadoschaven, chamferschaven enz enz.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Heeeel erg mooie schaven, Seek!!!! Een voltreffer.

vraagje:
Is dat schaafmes door William Marples of door een andere Marples gemaakt?
Heb je geen detailfoto van het logo?

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het is een W. Marples & sons. Volgens mij is dat gewoon van de laatste lichting.Marples heeft nog houten schaven gemaakt tot in de 60 er jaren, maar ik schat dat deze vooroorlogs is. Dus niet heel oud en niet heel jong, zo iets ;)

foto (58).jpg

En hij doet het ook nog! (Slechte foto, maar in het vuren balkje kan je een sponning zien.)

foto (57).jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
dank je Seek,

voor de informatie en de detailfoto's. Het is mooi gereedschap waar je niet van af zult kunnen blijven.
Out of focus ziet die sponning er in ieder geval al heel goed uit.

Plezier ermee,

Groeten
Ornament

http://www.houtsnijden.eu
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
kringloop vangst schaven

dit weekeinde op bij de kringloop 2 schaven gescoord voor weinig, ken de merken alleen niet

nr 7 is een este heb volgens mij gezien dat dit bij nooitgedacht hoort

de andere is een Marda ? zonder beitel, dus als iemand nog een losse beitel heeft liggen dan houd ik me aanbevolen.

Weet alleen niet of het (buiten het plezier) de moeite waard is deze 2 schaven op te knappen.

Cas
 

Bijlagen

  • IMG_1988.jpg
    IMG_1988.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 373
  • IMG_1989.jpg
    IMG_1989.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 375
  • IMG_1992.jpg
    IMG_1992.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 376
  • IMG_1993.jpg
    IMG_1993.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 371

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo CAS
Mooie este schaaf volgens mij is het Zweeds, maar kan ook Duits zijn. Dit is best wel de moeite waard. Een 7 is zoiezo een apart maatje. Mijn advies, opknappen en gewoon gaan gebruiken. Wel eerst controleren of de zool vlak is.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Een Marda, die heb ik ook. Is van mijn vader geweest. Je kan er volgens mij ook wel een Stanley beitel in doen, alhoewel die misschien een beetje dun is.

Die Este ziet er op zich wel bruikbaar uit. Beetje roestig, maar daar valt wel wat aan te doen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De tweede fillester, de Greenslade, miste een schroef van de aanslag onder de schaaf. Hier zat een hele verkeerde, veel te grote schroef in, die het gat ook nog had uitgelubberd. Na wat advies gevraagd te hebben bij de Engelsen op UKworkshop heb ik toch maar besloten een replica te maken op de draaibank op mijn werk. Niet echt makkelijk, vooral omdat ik helemaal vergeten was hoe je ook alweer schroefdraad draait. Maar goed, uiteindelijk toch gelukt. Een paar foto's.

Fillesterschroef_zps2cc20b73.jpg


foto64_zpsc90322a8.jpg


foto63_zpsb26937b4.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
netjes hoor je moet een bedrijfje beginnen met het restaureren van schaven kees
mvg leroy
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Schaafreanimatie

Dag allemaal,

Ook ik heb me in het avontuur gestort (of in de nesten gewerkt, tis maar hoe je het bekijkt:)) van het opknappen van een handschaaf. Via MP op zoek gegaan naar een nr 7 en ook gevonden. Deal gemaakt, netjes ontvangen en toen...
IMG_0610.jpg

Alles uit elkaar gehaald, handvatten netjes kaal gemaakt en glad geschuurd. Langs meneer Baptist voor een paar meter aan schuurlinnen en getracht de onderkant weer vlak te maken. Dat lukt een heel eind. Omdat het voorlopige doel is mijn werkbank weer vlak te krijgen, streef ik geen Japanse perfectie na, maar als ie als een blok op het hout ligt vind ik het prima.

Ik stuit echter op een paar kwesties.

1. Het (messing?) busje waarmee het draadeind vna het achterste handvat vastzit is doormidden gebroken. Nu is dat op zich geen ramp, omdat de breuk wel mooi is, en het busje bij aandraaien volledig in het hout van het handvat verzinkt, maar toch. Bij Baptist konden ze me niet helpen aan een reserve onderdeel en werd ik doorverwezen naar Ducotools. Die heeft heel attent een busje opgestuurd, maar is ook van een (modernere) Stanley, waarbij een dunner draadeind is gebruikt. Mijn vraag: heeft iemand toevallig zo'n busje rondslingeren in een stoffig laatje/schuifje? Hoop dat de foto een beetje idee geeft
IMG_0614.jpgIMG_0615.jpg

2. De kikker van de schaaf heeft zijn langste tijd gehad. Het hefboompje om de beitel mee bij te sturen ontbreekt geheel, en het 'tandje' dat in het gat van de beitel grijpt, waardoor hij te verstellen is, is net te kort. Als je kracht zet met de schaaf, duw je de beitel naar binnen, boven.
Nu ben ik totaal geen metaaljongen. Ik zie mezelf niet een hefboompje draaien, frezen, CNC-en of wat dan ook. En met een lasdruppel het tandje wat verhogen (oplossing Baptist) is aan mij niet besteed.

De makkelijkste manier lijkt me dus een andere kikker, eentje die nog wel redelijk functioneert. Hierbij een plaatje bij het verhaal.
IMG_0620.jpgIMG_0621.jpg

Het is dus een nr. 7 schaaf. Geen Stanley, althans de kikker is geen Bedrock model, voor zover ik kan zien is het een merkloos ding, maar het zou kunnen dat ooit de dekbeitel vervangen is, waar natuurlijk groot het merk op staat. Ook hier mijn vraag, heb je toevallig zoiets liggen, ik zou er erg mee geholpen zijn.

Het is natuurlijk de sport om zo'n oud beestje weer nieuw leven in te blazen, en die paar uur aan schuren van de zool wil ik ook wel (achteraf) als nuttig zien :). Daarnaast ben ik te koppig om dit project halfverwege af te blazen...

Uiteraard hoeft het niet gratis, en verzendkosten zijn natuurlijk ook voor mijn rekening. En, als het ergens in de buurt van Arnhem is, wil ik het ook best komen langshalen. Er zijn dan vast wel wat ervaringen uit te wisselen...

Groet,

Glen
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Glen,

Ik heb nog wel diverse kikkers liggen en z'on messing busje heb ik ook binnendraad 6mm buiten 11mm en eventueel een bijbehorend draadeinde.Ik heb ook nog wel een set houten handgreep/knop liggen.
Ik sloop nogaleens nieuwe en oude schaven om geheel (eigen) nieuwe schaven te bouwen, stuur maar even en pb of bel maar even.
groet Roeland
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Om helemaal precies te zijn, ik denk dat het een 1/4 inch dik is. Dan is het nog de vraag hoeveel gangen per inch, want daar zijn heel veel mogelijkheden in.
 

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Gister is mijn oude nieuwe schaaf van Stanley binnengekomen.

Het gaat om een rijschaaf 6C nog netjes in doos met vetpapier, kaartje eraan en een instructieboekje erbij. Nog geen vlekje roest of krasje erop :)

2wgznrd.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ook bij mij is daarnet mijn nieuwe oude Stanley toegekomen. Een fraaie n°4 uit een onbekend jaar, maar niet zo jong meer afgaand op de handleiding.

DSC_0147.jpg

DSC_0148.jpg

Er zit niet veel roest aan en ze is nog behoorlijk scherp. De stelvijs loopt ook nog heel soepel en de zool is op het eerste zicht behoorlijk vlak.
Op de houten handvatten komt de vernis helaas los. Hoe zou ik deze best verwijderen? Schuurpapier? En hoe behandel ik deze nadien opnieuw?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.