Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
toen ik afgelopen vrijdag een boom moest snoeien in bunnik kwam ik
daar in de tuin een mooi stuk ijzer tegen dat ik herkende van wat filmpjes roy underhill
een zogenaamde holdfast na overleg met de eigenaar mocht ik het voor noppes mee nemen
wel goed onder de roest maar het bovenste gedeelte is het minst aangetast en de onderkant van de steel wat meer
maar toch een heel mooie robuuste Holdfast
zal er nog zeker even aan moeten poetsen en meer.
als iemand weet hoe ik dat mooie zwart er op aan kan brengen hoor ik het graag.

mvgr, frans
IMG_3281.jpg
 

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Ik spuit dergelijke dingen gewoon met spuitbus matte verf van de action, een andere manier die ook werkt is het eenmalig met kachelpoets, dat geeft in het begin even wat af maar ik vond het toen goed werken, je krijgt dan een mooi patina of hoe ze dat ook noemen.

Groet, birdje
 

tuoh

Oud hout
Dat is in mooi Nederlands een bankhaak;) Het ding heeft zo te zien een hard leven achter de rug, het uiteinde van de haak (het platte stuk) is verbogen, dat staat nu te recht.
Even warmstoken en horizontaler plooien is de boodschap. Eens de juiste vorm er terug inzit ben je een mooi stuk gereedschap rijker.


Mvg,

André
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ja daar heb ik naar zitten kijken en bij normaal gebruik kan dat niet zo verbuigen, dus misschien was dat een idee van de gebruiker om meer grip te hebben.

ik heb het idee om hem te gebruiken op een bok om daar oncoulante brokken hout mee te klemmen om ze wat bij te zagen met de kettingzaag,
om er daarna schalen van te draaien :) dus ik ga eerst even kijken of hij zo goed werkt en ga ik hem toch anders gebruiken dan moet hij toch maar weer
"recht'' worden

en ik ga toch eens wat kachel poets kopen op advies van birdje.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo, ik had vandaag even geen zin meer om iets nuttigs te doen, dus mijn laatste aanwinst maar eens gepakt en de beitels geslepen. Een mooi stel messing en groef schaven, gemaakt door Ary den Hengst uit Rotterdam in de 18e eeuw. Volgens van de Sterre is hij in 1762 gestorven, maar zijn er nog schaven van latere datum met zijn stempel gevonden. Waarschijnlijk dus een gezel of zo die verder is gegaan. Echt precies kan ik deze schaafjes niet dateren dus, maar ze hebben verder alle kenmerken van de 18 eeuw, de versieringen op de kop, de beitelhoek van 50 graden en de vrij dunne beitel in dit geval 3.5mm dik. Ary had waarschijnlijk het mooiste schavenmakers merk uit Nederland. Echt zeldzaam zijn deze schaven niet, hij moet een flinke productie hebben gehad.

De schaaf die de messing maakt. Heel grappig is de dubbele schaafkrul die er uit komt.
foto (93).jpg

En de groefschaaf. Het beiteltje is net aan 3 mm breed, dus je hebt heel snel een groef gemaakt.
foto (94).jpg

Het resultaat is een perfect passend mini paneeltje.
foto (95).jpg

En het mooie schavenmakers merk. Het stelt een mannetje (vast een heilige) voor boven de letters ADH. Op de beitels staat nog het merk I P HB.
foto (96).jpg

En zo heb ik weer een mooie aanwinst.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
mooi man volgens mij ben je verslaafd aan houten schaven .
waar haal je toch altijd die info vandaan ?
gr leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Tja, als het me interesseert kan ik niet ophouden om er over te lezen. De details van Ary komen natuurlijk uit het boek van v.d Sterre, vier eeuwen Nederlandse schaven. Hij had zijn werkplaats vlak bij de oude haven. Een zijstraatje van de Blaak, wat toen nog water was en nu een vierbaans weg. Die buurt is na het bombardement totaal veranderd.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gisteren heb ik in Drachten twee schaven gehaald:
Een stanley No4, en een stanley No7.
Beide in zeer goede staat, helaas wel een beetje stomp.
Ben door de verkoper zeer hartelijk ontvangen, er was meer moois, maar dat liet het budget niet toe:)
Thuis bleek helaas dat de beitelverstel hefboom was afgebroken van de No4, dus de man een mailtje verstuurd.

Verwachte, gezien mijn ervaringen op marktplaats eigenlijk geen reactie...maar.....

De uitzondering bevestigd de regel, de topper bood aan om de schaaf terug te doen, om e.e.a. te herstellen, verder was de beste kerel ook genegen om de beitel voor mij te slijpen, echt super!!

En als klapper op de vuurpijl: er ligt ook een wetsteen voor mij klaar, kan het nog mooier?

Toch wel goed om te weten dat er ook nog goede betrouwbare verkopers op marktplaats actief zijn.
Later vandaag zal ik wat foto's van mijn nieuwe schatten plaatsen.

Nu heb ik nog een vraag over het slijpen van de beitels:
Ik zie dat er verschillende stenen qua korrel gebruikt worden, de een gebruikt stenen met korrel 240/800/1200, een ander zit in een hele andere hoek, en begint bij korrel 1000 waarbij deze gevolgt wordt door korrel 4000 en 8000.

Wat is wijsheid voor een beginnende schavert qua stenen?
Zie bij baptist dat de prijzen erg uiteen lopen, van een paar tientjes per steen, tot ver over de 100 euro
Het mooiste zou een combi steen zijn.
Verder is er behoefte aan een slijphulpje, zodat de beitel in de juiste hoek kan worden geslepen, heb hier en daar wat gelezen over een exemplaar van rond de 10 euro, maar kan deze nergens vinden, help!!!

PS: De No4 wil ik gaan gebruiken om te kijken of schaven een mooi alternatief is voor het eindeloze schuren :)
Zo, nu de barn weer in om orde te scheppen in de nu aanwezige chaos.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Over die stenen zou ik een aparte thread beginnen. Ik heb nog wel een oude nr 4 liggen die je voor onderdelen kunt gebruiken maar ik weet niet of dat financieel aantrekkelijk is. Stuur me anders een PB.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey wupsie
ik heb ook nog wel een handyman kikker liggen mischien is dat wat ? mvg leroy
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen: bedankt voor jullie geboden hulp, vandaag stond als een donderslag bij heldere hemel de verkoper van de twee eerder genoemde schaven aan mijn deur, was zelf in la barn aan het werk, dus mn meisje heeft hem door de puinhopen in de tuin naar mij toe gelootst.
Was blij verrast de man te zien, hij was geheel op eigen beweging naar mij toe gekomen om mij van scherpe beitels te voorzien; geweldig!!
Als klap op de vuurpijl, had de man ook nog een slijpsteen voor mij mee genomen, echt super, en, om het af te maken was er nog een extraatje: een stanley nummer 3?? deze is iets kleiner dan de no4, aangezien ik nooit contant geld bij mij had, stelde ik de man voor om dat anders op te lossen.
Was niet nodig: mocht de schaaf zo wel hebben.
Zo zie je maar weer dat er ook nog goede mensen op deze wereld ronddolen :)
Mijn weekend kan niet meer stuk.

Seek: bedankt voor je reactie, heb je een PM gestuurd.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi verhaal. Daar wordt een mens blij van dat er nog zulke mensen op de wereld zijn. :eek:
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Inderdaad een Mooi verhaal, lik heb ook een ook een oude nummer 3 pak deze vaker dan de nummer 4 dus daar zul je veel plezier van hebben

Cas
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Jazeker, ben op het moment wat french cleats aan het zagen, maak nog een aantal gereedschaphouders voor in de hangende gereedschapkast, en probeer een plekje te vinden voor een gerecupereerd kastje.
Verder staat er ook nog een kassie op zijn wieltjes te wachten :)
In de loop van de dag zal ik wat foto,s van de schaven maken.
Het leven is mooi, hout ruikt lekker, en de zon schijnt buiten :) :)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb een oude schaaf, maar de spie (4cm) is afwezig. Welk hout is hiervoor gepast? Eik (heb ik liggen), beuk, ....

Het mes is een gelamelleerde Peugeot
DSC01542.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het zal wel een beuken schaaf zijn, dat zijn ze bijna allemaal, dus een beuken spie zou ik zeggen. Maar eiken werkt ook wel. Eigenlijk, bijna alles werkt wel, al zou ik geen vuren of grenen of zo iets zachts nemen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bedankt Seek, als ik geen stuk beuk vind probeer ik het met eik. De schaaf is effectief van beuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.