Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Jammer voor mij, maar een kans voor de rest van de forummers, ik heb er een tijdje geleden een tje gevraagd via het forum en daarna deze gekocht. Ik had hem liever via het forum gekocht!

Cas
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Volgens de handleiding die er bij 1 van mijn 3 bijzit, zouden ze alledrie compleet zijn. En dan heb ik nog beitels over eigenlijk... :D Ik maak een dezer dagen wel even wat foto's van en start er een topicje over.

@cas: deze extra 2 heb ik pas een week of 2 geleden gevonden ;)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Mijn nieuwe nieuwe Kirschen beitels zijn binnen. Las al dat het lakwerk van de handvatten matig is, dat is ook zo. Krijg haast de neiging om ze op te schuren en er wat mooiers van te maken ;) Los daarvan ben ik er heel blij mee.

En om dit topic eer aan te doen, heb direct een setje Nooitgedagt beitels van Marktplaats gehaald. Daar kan ik mooi mee oefenen qua slijp/wetwerk :)
 

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
Heb wat gereedschap van mijn vader gehad, de meeste zijn redelijk oud al. de meeste zijn nog van mijn opa geweest. IMG_9692.jpg

IMG_9705.jpg
IMG_9708.jpg
IMG_9702.jpg
Deze heb ik intussen al opgeknapt
IMG_0215.jpg


Deze veerploeg van Peter Deusing is weer van een opa van een oudoom geweest an iemand mij daar misschien meer over vertellen en van wel jaar deze ongeveer kan zijn

IMG_9698.jpg
IMG_9700.jpg
IMG_9701.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_0220.jpg
    IMG_0220.jpg
    71,2 KB · Weergaven: 325
  • IMG_0221.jpg
    IMG_0221.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 325

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
Laatste tijd nog wat schaven van de rommelmarkt geplukt ze hebben me allemaal niet meer als E3.50 p/s gekost

Nooitgedacht schaaf
IMG_0220.jpg

Nooitgedacht schaaf
IMG_0221.jpg

Nooitgedacht schaaf bij deze zit op de keerbeitel een messing (of wat is het) knop op zou dit zo horen of is het er zelf opgemaakt?
IMG_0222.jpg

Nooitgedacht schaaf
IMG_0224.jpg

Nog een merkloos schaafje iemand enig idee?
IMG_0232.jpg


Nog een nooitgedacht schietbijtel 12mm (kadootje van men ouders)
IMG_0216.jpg

En deze hoort hier wel niet thuis maar wou ik toch even graag laten zien kadootje van men vrouw voor men verjaardag :)

IMG_0218.jpg

Kun je aan de logo's van nooitgedacht zien uit welke tijd het gereedschap dateert?
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die messing "knop" is de moer waar de schroef van de dekbeitel indraait. Die werd in de dekbeitel vastgeklonken. Later vonden ze dit teveel werk blijkbaar en werd de schroefdraad in de dekbeitel zelf gesneden.

Zelf ben ik zeer gecharmeerd van de oude Nooitgedacht schaafbeitels, uit de tijd dat ze nog een traditioneel gesmeed ijzer hadden van zacht staal met een stuk gereedschapsstaal gelamineerd aan het eind. Deze doen het bij mij heel goed, lange standtijd, geen neiging tot uitbrokkelen of omvouwen van de snede, gewoon zoals het hoort dus. De nieuwere types heb ik zelf nog geen goede gevonden. Dat zijn de beitels die helemaal van gereedschapsstaal zijn gemaakt, een stuk dunner en van boven tot onder dezelfde dikte. Die zijn bij mij altijd veel te zacht geweest, vouwen om als het ze een beetje tegenzit.

Ik kan vanavond wel eens kijken of ik wat vinden kan over de nooitgedagt labels. Overigens is het heel moeilijk deze schaven te dateren. Ze werden in dezelfde vorm zeker 100 jaar lang gemaakt. Die PD ploegschaag vind ik een mooi ding en leuk dat die zover terug gaat in je familie. Ga niet schuren hoor! Gewoon schoon maken, evt verfspetters er voorzichtig afkrabben. Daarna in de lijnolie zetten en met wat was insmeren. Je mag best zien dat het een oude schaaf is. Ga je schuren dan heb je gewoon een doorsnee, beetje saai beuken ding.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Noordoostpolder-20130717-00339.jpg
Gisteren opgehaald. Een Stanley 8 Type 13 dateert van 1925 t/m 1928. Heeft nog de originele sweetheart beitel. Alleen was het wel even zaak deze bejaarde wat toonbaarder te maken.
Noordoostpolder-20130718-00340.jpg

Noordoostpolder-20130718-00341.jpg

Het viel op dat het handvat gelamineerd is met een speciale verbinding. (goed kijken anders mis je het)
Noordoostpolder-20130718-00344.jpg

Laatst ook een Stanley 5 1/2 en een Anchor 5 toegevoegd aan mijn arsenaal. Mis nu nog de 5 1/4 en de 7 (mocht iemand ze niet meer gebruiken...). De 1 en de 2 laat ik maar voor wat ze zijn. zie er geen gebruiksnut van en ze zijn pleurisduur! tevens een Stanely 40 staat op de planning, maar die valt niet echt in de lijn van de standaard bankschaven.

Bram
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi Bram! Een no.7 moet geen probleem zijn om te vinden. Alleen de 5 1/4 wordt wat lastiger om de bingo kaart vol te krijgen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mooie aanwinst !! Ik heb wel een 5 1/4 staan maar dat is nou een van de schaven die ik wel eens gebruik........en er zit niet eens een stekker aan ;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@rick
Dat kan als nog Rick! Belangrijk is dat je het heel heeeel goed aard ;-) en met rubber laarzen en handschoenen moet dat toch
kunnen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ach, wat een mooie schaaf... Waarom loop ik daar nou nooit tegenaan voor een betaalbare prijs? Het gaat me niks aan Bram, maar puur uit belangstelling, wat heb je hier voor betaald? (PM, eventueel?) Ik zie de meest waanzinnige prijzen voorbijkomen voor schaven, zeker voor de oudere, en vraag me af of die wel realistisch zijn.

Groet, Rob.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Rob: ik heb 110 euro voor deze schaaf betaald. En inderdaad sommige prijzen zijn erg hoog. Gelukkig zijn dat vaak ook modellen waar ik geen gebruik van denk te moeten maken. Dat scheelt weer in de portemonnee!

Bram
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.753
2.602
Gaanderen
Bram ik denk dat het handvat door iemand is vervangen. Misschien vond diegene het makkelijker om het gat erin te krijgen of had hij alleen maar dun hout. Ik vind het een mooie aankoop.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Bram ik denk dat het handvat door iemand is vervangen. Misschien vond diegene het makkelijker om het gat erin te krijgen of had hij alleen maar dun hout. Ik vind het een mooie aankoop.

Ik betwijfel het. Het is namelijk zeer netjes en naar alle waarschijnlijk machinaal gedaan. Heb het gepost of misschien andere forumleden met oudere stanleys dit herkennen.

Bram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.