Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Inderdaad zeer apart dat handvat, ben het nog nergens tegengekomen dat Stanley (of andere fabrikanten) een handvat zo samenstelt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het was ook een beetje dromerig bedoeld :D
Ik ben wel erg benieuwd hoe je vind dat die schaaft. Ik zit erg te twijfelen of ik de Stanley SW Shoulder plane zal kopen.
Anders wordt het een LN Shoulder plane.
Ik kan alleen m'n ei niet leggen.

Grtys, Raymond
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Gisteren op een rommelmarkt een paar leuke dingen op de kop getikt voor amper 5 euro!

DSC_0001.jpg

De Engelse sleutel heb ik hier al eens onder handen genomen. Beetje metaalpoets en wat staalwol om het oppervlakkige roest te verwijderen. Wat schuurpapier en polijstmiddel op de kop en deze kan weer een heel leven mee.
De grootste driehoekige vijl is een Nicholson, nog nooit gebruikt.

DSC_0002.jpg

Het zaagje heb ik wat opgeschuurd en het handvat een beurt gegeven. Alle vernis afgeschraapt, even schuren en dan een laagje boenwas. Helaas is het zaagje hier en daar krom. Iemand tips om deze weer te rechten?
De zaag heb ik vooral gekocht om ze te leren slijpen en wie weet het handvat ooit te gebruiken op een zwaluwstaart zaag.
Vooral de Bahco was een koopje voor 1 euro. Wie ooit zo'n sleutel heeft gebruikt snapt vast wat ik bedoel...

Groeten,

Reinoud
 

WR1944

Oud hout
Mooi dat je zo relatief goedkoop aan soms goed gereedschap kan komen. Ik heb er altijd een wat dubbel gevoel bij. Vaak doen nabestaanden zaken weg waar iemand een leven lang met veel ploezier mee gewerkt heeft en vaak vertroeteld heeft. Voor een paar centen krijgt het dan een nieuwe eigenaar. Dan is het minste wat de nieuwe eigenaar kan er met evenveel liefde mee omgaan. Ik geloof dat ik een beetje soft word. Maar ik voel steeds iets bijzonders als ik materiaal gebruik van de overleden vader van m'n vrouw.
Nu weer terug op aarde. Wat in de volksmond een Engelse sleutel wordt genoemd is strikt gezien een verstelbare steeksleutel en wordt ook wel een Bahco genoemd. De echte Engelse sleutel heeft haakse bekken en wordt in het Engels een monkey wrench genoemd. Kan het symbolischer?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleutel_(gereedschap)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik snap wat je bedoeld. Ik vind het heerlijk om oud gereedschap te gebruiken, net omdat het een geschiedenis heeft.
Wat de sleutel betreft, "Bahco" zal je in Vlaanderen niet snel horen ;) Bij ons in de fabriek zeggen we vaak "de Engelsman" wat ik persoonlijk de leukste benaming vind. De zuivere Engelse sleutel zoals jij omschrijft zie je hier niet zo vaak, ik vind deze zelf ook niet zo handig trouwens.
Ik gebruik al elf jaar een kleiner model van Bahco (ook vlot 15 jaar oud) waar achteraan een V-vormig uitsteeksel aan zit om mee te wringen. Mijn absolute favoriet. Op het werk hebben ze nu dergelijke sleutels van Facom aangeschaft, maar deze zijn lang zo goed niet. Wie nog zo'n oude Bahco heeft draagt er dan ook veel zorg voor. Je kan op deze manier trouwens zien hoeveel jaren dienst je hebt. Hoe meer oud gereedschap hoe meer ervaring...
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
... De echte Engelse sleutel heeft haakse bekken en wordt in het Engels een monkey wrench genoemd. Kan het symbolischer?...

Hoe noemen ze aan jouw kant van de grote plas een "gewone bahco" eigenlijk? Volgens mij maken ze daar ook geen onderscheid tussen een Engels sleutel( oftewel een gaspijptang/verstelbare pijpsleutel en de variaties daarvan) en een bahco.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Hoe noemen ze aan jouw kant van de grote plas een "gewone bahco" eigenlijk? Volgens mij maken ze daar ook geen onderscheid tussen een Engels sleutel( oftewel een gaspijptang/verstelbare pijpsleutel en de variaties daarvan) en een bahco.
plaatje.JPG
 

WR1944

Oud hout
I rest my case.
Bij het verwijderen van oude gaspijpen heb ik een pijpsleutel gekocht van de bovenvermelde constructie. Ik was verbaasd over de kracht die je met die sleutel kan uitoefenen op pijpen. En het teruggaan na een slag gaat bijna vanzelf. Bij het terugdraaien lossen de tanden direct en zodra je weer aanzet grijpen de tanden in de pijp en kan je gelijk weer kracht uitoefenen.
De monkey wrench oftewel Engelse sleutel hoort in het museum thuis en wordt meestal gebruikt als symbool voor gereedschap in het algemeen. En het schiet me ineens te binnen dat ik een miniatuur Engelse sleutel bezit. Die was van m'n vader en ik denk dat hij het ooit gekregen heeft als een relatiegeschenk. Als jeugdige sloper heb ik het ooit misbruikt zodat het sporen van m'n technisch onbenul vertoond.
P7281544q.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
I rest my case.
Bij het verwijderen van oude gaspijpen heb ik een pijpsleutel gekocht van de bovenvermelde constructie. Ik was verbaasd over de kracht die je met die sleutel kan uitoefenen op pijpen. En het teruggaan na een slag gaat bijna vanzelf. Bij het terugdraaien lossen de tanden direct en zodra je weer aanzet grijpen de tanden in de pijp en kan je gelijk weer kracht uitoefenen....

Bekijk bijlage 7781

Wij gebruiken bij ons op de fabriek een aluminium gaspijptang met geharde bek (120 cm lang) o.a. om een vastgelopen celradsluis te kraken. We zetten de de tang op de uitstekende as van de sluis en springen er dan op. Het mooie van de constructie is dat hoe meer kracht je zet hoe vaster de tang zich vastgrijpt. Helaas is de as wat te zacht en als we met twee man (160 Kg+) op de tang springen wil de as weleens vervormen waardoor we met z'n tweeën op de grond liggen :mad: :rolleyes:
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.427
687
Emst
Ik heb een schaaf en 2 beitels gekocht,
1 beitel heb ik mij aan bekocht (omgebouwde vijl), maar ik heb voor dit alles €12,50 betalld dus geen probleem

Waar dient het rood omcirkelde ijzer voor?

IMGP9956.jpg

IMGP9957.jpg

Hier de Beitels

IMGP9959.jpg

Op de éne beitel staat een merkje, wat voor beitel is dit.
Het is de rechter.
De linker is een omgebouwde vijl.

IMGP9962.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het rood omcirkelde deel is de "voorsnijder", deze hoort ervoor te zorgen dan de rand van de sponning niet rafelig wordt. (Zo heeft m'n opa het mij ooit uitgelegd)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vandaag was er weer een rommelmarkt bij ons in de buurt. Er stond een mooie gereedschapskist die gevuld was met een hele hoop fraaie zaken...

DSC_0004.jpg

DSC_0008.jpg

DSC_0009.jpg

Méér dan 60 stukken gereedschap die afkomstig zouden zijn van "de beste meubelmaker van Aalst". Alleen jammer dat er maar één zaagje bij was. Alles is in héél goede staat en nog behoorlijk scherp. Een aantal zaken ga ik wel eens goed moeten bestuderen, want ik heb nog niet alles geïdentificeerd.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wat detail foto's maken en er is vast wel iemand die er over vertellen kan , volgens mij heb je een schot in de roos !!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.