Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
vanmorgen op de rommelmarkt een paar oude schaafjes gekocht, een oude nooitgedagt die nieuw lijkt, een oude rijschaaf (opknapper) en een wat minder oude muller. Samen voor minder dan 10 euro :)

4-w.jpg

Iemand enig idee welk merkteken dit is? Kan het niet goed lezen

1-w.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
hallo allen,

ik verzamel geen gereedschap, heb geen collectie, ik koop dus ook geen mooie stukken. Een ebenist, die ik slechts 2 maal in mij leven vluchtig heb ontmoet doordat het een vriend van mijn grootouders was, had zijn kist handgereedschap voor mij in zijn testament gezet. Ik had het gereedschap, werkruimte, of werk van zijn hand nooit eerder gezien. Een gedeelte van dat gereedschap heb ik vrij snel weggeschonken. Ik verzamel niets, en gereedschap verdient om gebruikt te worden. Wat ik niet gebruik mag best een andere bestemming krijgen. Deze hield ik nog over om uit nieuwsgierigheid uit te proberen.

HPIM4726evk.jpg
groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

WR1944

Oud hout
Deze hield ik nog over om uit nieuwsgierigheid uit te proberen.

Bekijk bijlage 2727

Toevallig zag ik gisteren op de TV in het programma "How do they make it" een reportage over dit merk. Als ik het goed onthouden heb is het logo van Gifford. Ze lieten zien hoe een No 5 schaaf werd gemaakt. Door de getoonde bewerkingen snap je niet dat er nog slechte, kromme, niet haakse schaven op de markt gebracht kunnen worden. Het zijn allemaal handelingen die een schaaf sowieso moet ondergaan. Met een heel klein beetje extra aandacht moet alles gewoon kloppen. Met die niet haakse schaven krijg je het gevoel van pure sabotage. :confused:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat is een hele mooie infill! Is het er eentje van Spiers? Niet dat ik expert ben ik het gebied van infills, maar daar lijkt hij wel een beetje op. Hoe is de mond van deze schaaf? En hoe steil staat de beitel? Dat laatste schat ik op 47,5 graad, dat was vrij gebruikelijk in die kringen.

En ik zie nu pas die post van die houten rijschaaf met logo TW vh PD op de beitel. Dat is van Theodoor Wolsing, voorheen Peter Duesing. PD was zo'n beetje de voorloper van Nooitgedagt en heeft lange tijd een goed lopende schaven makerij gehad in Anholt, net over de grens in Duitsland. Hij leverde vooral aan Nederlanders. In 1927 nam Wolsin het over nadat de laatste Duesing failliet was gegaan. Hij heeft schaven gemaakt tot 1938. Ik heb een schaafje met dit merk op het houten blok, maar nog niet eerder gezien met het merk op de beitel,
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Hallo allen,
HPIM4726Cvk.jpg
voor wat betreft deze schaaf: het is een authentieke Norris schaaf. Dit staat zowel op de schaafbeitel als op de dekbeitel van messing of brons

_MG_3776avk.jpg _MG_3774avk.jpg

De schaafbeitel is ongeveer 4,3mm dik,53mm breed en staat onder een hoek van 46°, met een maximale afwijking van 1° . Ik heb niet echt de gereedschappen om het nauwkeuriger te meten.

Het keermes is 3,5 mm dik.

De bekopening is 0,2mm of 0,3 mm.

De zool is geen rechthoek maar vernauwd met een boog naar achteren toe. Dus eerder een langgerekte druppel die vooraan en achteraan is afgeknot.

Ik zal later, als ik nog eens tijd vind, de bevindingen over het gebruik ervan schrijven.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow.....Zo'n schaaf zou erg mooi passen in mijn gereedschapskast.....Aan de andere kant is de schaaf ook wel zo mooi dat hij ook gewoon als kunstobject in de kamer mag staan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo, een echte Norris! Dan is hij nog flink wat waard ook, zeker in zo'n mooie conditie met de originele beitel. Ik ken de Norris geschiedenis niet genoeg om te kunnen beoordelen welk type het is, of uit welke tijd. Maar op internet kan je er heel wat over vinden. Naoorlogse zouden van mindere kwaliteit zijn dan vooroorlogse, maar met zo'n toch behoorlijk nauwe mond heb je een goed ding te pakken.

Ik heb zelf een naamloze infill. Leuk ding en hij doet het erg goed. Maar ik vind hem wel zwaar, krijg wel eens last van mijn elleboog als ik hem gebruik. In heel hard hout is dat gewicht juist wel prettig.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wat een mooie schaaf! Maareh, deed het geen pijn om het overige gereedschap weg te doen?
Als dat van een vergelijkbaar kaliber was...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Na de oorlog gebruikt Norris gebeitst beukenhout, maar dit ziet er wel als echt rozenhout of iets dergelijks uit. Het handvat is als eens gebroken? Maakt niet uit, dit is wel een beetje kwetsbaar model met zo'n losse toot. En kan je zien of de metalen bak een gietstuk is, of dat ze losse platen met zwaluwstaarten in elkaar hebben gezet? Die met zwaluwstaarten zijn nog specialer natuurlijk.
 

ernst

Actieve deelnemer
aanstekelij dit forum.
vanmorgen moest ik in de kringloop zijn , had iemand een paar aluminium lampenkapjes gezien.
moet een lamp boven een tafel worden met een stam van een vlinderstruik.
struin wat rond , schaaf nooitgedacht , 2 beitels nooitgedacht , 1 skandia , 1 korte met een moud beverft handvat.
ingeslagen R MELHUISH , FETTERLANEER op de andere kant staat ook nog wat maar dat is haast niet meer leesbaar
kosten 1 EURO.
Afb083.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
hallo allen,

@Okke: neen ik heb geen spijt van het weggeven van materiaal: ik vind dat gereedschap gebruikt moet worden. Ik verzamel niets, bij mij staat niets te pronken in een kast. Natuurlijk heb ik graag gereedschap dat ikzelf gebruik. Met de rest kan er misschien iemand heel gelukkig gemaakt worden en steunen bij de uitbouw van een beroepsactiviteit als ambachtsman ( -vrouw). Niet enkel gereedschap moet overleven, maar ook de specifieke handelingen, gestes, onderhoud die bij het gebruik ervan behoren. Dit zijn slechts mijn persoonlijke gedachten..

even alle vragen beantwoorden over de Norris schaaf

Het hout is rozenhout. Het metalen gedeelte is niet gegoten maar geassembleerd met zwaluwstaarten: ze zijn zo zijn nauwkeurig dat het nauwelijks te zien is met het blote oog onder de patina, gebruikssporen.
Heb nog wat foto's genomen

_MG_3796avk.jpg _MG_3807avk.jpg _MG_3803avk.jpg

_MG_3795avk.jpg

Aan de voorkant is er dus het woord er "steel" in geslagen; weet iemand iets over dit gebruik of een datering ervan?

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Dank je Seek,

Inderdaad de Norris schaaf lijkt volledig op de Nummer 2 ( 2 1/8 inch) schaaf uit de Norris catalogus van 1914. In alle details.
Jammer dat de beitelhoek er niet bij staat.
Ik heb het mes nog eens extra nagemeten, het is eerder 54mm breed, dus 2 1/8 inch
Ik zoek nog verder of ik documentatie uit andere jaren vind.

groeten en bedankt
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Ondertussen nog gevonden dat bij Norris schaven de "steel" stempel enkel in de zwaluwstaart bodems werden geslagen.
De schroef in de dekbeitel is van het vooroorlogse type

groeten
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wel, gezien het puntje op de schroef en het Norris-London logo op de levercap, heb je een behoorlijk vroeg exemplaar in goede conditie. Gefeliciteerd! Wees er zuinig op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.