Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Hallo allen,

Ik heb een schaafje dat zeer goed en soepel werkt. Ik weet er verder echter helemaal niets niets over.

Weet iemand er iets over?
Is het van net voor de oorlog?
kan iemand mij helpen?

HPIM4742002kopie.jpg
HPIM4735B001.jpg

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Afgelopen zaterdag op de markt in Rotterdam een leuk mes gevonden. De vraagprijs was 5.-, die heb ik ook zonder morren betaald.
Met zo'n potentieel dodelijk wapen door Rotterdam lopen is altijd een beetje riskant maar de verkoper wist hem gelukkig goed te verpakken.

mes01.jpg
mes02.jpg

De bevestiging van de (metalen) handvatten ziet er een beetje gammel uit maar ze zitten echt muurvast. Degelijk Rotterdams laswerk!
mes03.jpg

Er zit een beetje een knik/bocht in het blad. Weet iemand of dat zo de bedoeling is of is dit mes een keer als breekijzer gebruikt?
mes04.jpg

Er staat een merkteken/naam op maar daar heb ik nog niet veel van kunnen maken.
merk.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik kan het eigenlijk niet laten. Op marktplaats een bergje oud gereedschap gekocht.DSCN9169.jpgDSCN9170.jpg Volgens een kenner op ambacht en gereedschap een dommekracht. Een soort oude krik. Er zijn foto's waar de dommekracht in het hout zit ingepakt. Dit is meer een soort bijvangst.
Eigenlijk ging ik voor de bijlen en de zagen.DSCN9134.jpgDSCN9132.jpgHet zijn echt nog van die oude handgesmede bijlen. De stelen zijn oud en op. Mooi excus om die ook eens zelf proberen te maken.DSCN9176.jpgDSCN9177.jpg Ook zitten er 2 boog zagen bij:DSCN9178.jpgDSCN9179.jpg Er zit nog meer leuks bij, dit volgt later.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Ornament,

Dat is een mooi schaafje!
Het is een infill neusschaafje met een coramandel infill vermoedelijk uit Engeland. Bij het bekijken van de foto zie je een las bij de neus is waarschijnelijk eens gevallen en toen kundig hersteld.
Infillschaven staan bekend om het mooie schaaf beeld.

mvgr Roeland
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
IMAG0333.jpghey hallo weer even naar de rommelmarkt geweest
een miller fall hand boor
een booromslag van stanley
en een profielschaaf om een kraal te maken
en dat voor 13 euro
gr leroy
 

Marvin

Nieuw lid
1 dec 2011
7
0
Pas mijn vierde forum bericht hier op dit zeer interessant uitziende forum!
Voor €6,- heb ik afgelopen Koninginnedag een timmermanskist gekocht inclusief inhoud.
Echter van het één en ander weet ik niet wat het is, hoe goed het is, etc.

Op de 8 foto's wat er in zat, nu de vraag aan jullie wat sommige dingen zijn.

Foto 1: 3 nijptangen (wat moet ik met zoveel?) en 1 moniertang (had ik nog niet)
Foto 2: waterpas (is zoiets vaak nog goed?), steenbeitel en twee afstand dingetjes (waarvoor zijn die precies?)
Foto 3: twee schuurkurken waarvan 1 met ronde kanten, 1 steen (wetsteen?), Stanley winkelhaak, 45 graden haak(?) en spullen voor een schaaf
Foto 4: hier de afmetingen van de spullen voor een schaaf (kan ik hier iets mee? moet ik dan een schaaf kopen en dit als reserve gebruiken? welke maat is dit?)
Foto 5: twee houten hamers (die met sticker is van Nooitgedacht, is dat wat? en waar gebruik je zoiets voor? die andere is vrij kapot) en een handboor van Stanley (is dat nog wat?)
Foto 6: geen idee, buigijzers of zo? (wat is dit en wat moet ik er mee?)
Foto 7: drie handzagen (is dit wat? waar gebruik ik nou welke zaag voor?)
Foto 8: ijzerzaag, (nutteloze?) boor, een ding met drie kanten eraan (wat is dat?) en een kapot babyzaagje.

Het zou super zijn als jullie me iets verder kunnen helpen!
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 573
  • 2.jpg
    2.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 574
  • 3.jpg
    3.jpg
    85 KB · Weergaven: 576
  • 4.jpg
    4.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 575
  • 5.jpg
    5.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 574
  • 6.jpg
    6.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 574
  • 7.jpg
    7.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 576
  • 8.jpg
    8.jpg
    80,9 KB · Weergaven: 572

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Foto 2, die dingetje zijn kruisstalen. Ze zijn er ook in hout. Daarmee trek je evenwijdige lijnen met de kant. Handiger ipv met de duimstok streepjes zetten en die verbinden.
Het is inderdaad een 45 graden hoek, de steen is niet zo duidelijk op de foto. De onderdelen van de schaaf kun je meenemen naar een winkel en een bijbehorende schaaf kopen. De beitel van de schaaf lijkt naar de hoeken afgerond te zijn dus dat lijkt op vakwerk. Het zijn schropzaagjes en die gebruik je om vanuit een gat in een plaat verder te zagen. Zeg maar de hand decoupeerzaag. De houten hamers gebruik je voor je steekbeitels. Steekbeitels behandelen met je bank of klauwhamer is mishandeling. Als die boor werkt zou ik er zuinig op zijn. Altijd handig naast de accu boormachine.
 

Marvin

Nieuw lid
1 dec 2011
7
0
Foto 2, die dingetje zijn kruisstalen. Ze zijn er ook in hout. Daarmee trek je evenwijdige lijnen met de kant. Handiger ipv met de duimstok streepjes zetten en die verbinden.
Het is inderdaad een 45 graden hoek, de steen is niet zo duidelijk op de foto. De onderdelen van de schaaf kun je meenemen naar een winkel en een bijbehorende schaaf kopen. De beitel van de schaaf lijkt naar de hoeken afgerond te zijn dus dat lijkt op vakwerk. Het zijn schropzaagjes en die gebruik je om vanuit een gat in een plaat verder te zagen. Zeg maar de hand decoupeerzaag. De houten hamers gebruik je voor je steekbeitels. Steekbeitels behandelen met je bank of klauwhamer is mishandeling. Als die boor werkt zou ik er zuinig op zijn. Altijd handig naast de accu boormachine.
Die kruisstalen zijn niet in cm maar in inch, dat is jammer. Goed om te weten, ik kras er zeg maar een streep evenwijdig aan de zijkant mee op een stuk hout als ik het goed begrijp?
Die steen is nogal vies, maar heeft twee kanten (en twee kleuren) volgens mij en ik vermoedde dat het dan een wetsteen is. Hoeft dat niet per se? Wat kan het nog meer zijn?
De onderdelen van een schaaf, zijn die belangrijker dan het huis eromheen of ben ik alsnog het geld voor een hele schaaf kwijt? Oftewel heb ik er wat aan?
De houten hamer komt van pas, ik gebruikte tot nu toe een bankhamer maar kan nu beter met mijn beitels omgaan dan.
En wat is het nut van een handboor naast mijn accuboor?

Een hoop vragen, ik weet het.
Ben slechts een beginnende houtbewerker.
Dank voor de antwoorden tot nu toe!
 

fransk

Nieuw lid
8 jul 2012
6
1
foto 6 zijn plooiijzers om betonijzer te buigen
normaal is er ook een stalen plaat bij met pennen er op waar het betonijzer tussen ligt
deze pennen zijn ca 3 cm hoog
deze plooiijzers zijn voor verschillende diktes betonijzer te krijgen
foto 8 is een ruimer om met name bij koperen leidingen de braam aan de binnenkant buis te verwijderen
 

Marvin

Nieuw lid
1 dec 2011
7
0
foto 6 zijn plooiijzers om betonijzer te buigen
normaal is er ook een stalen plaat bij met pennen er op waar het betonijzer tussen ligt
deze pennen zijn ca 3 cm hoog
deze plooiijzers zijn voor verschillende diktes betonijzer te krijgen
foto 8 is een ruimer om met name bij koperen leidingen de braam aan de binnenkant buis te verwijderen
Oh die ruimer kan nog wel eens van pas komen dan!
Die plooiijzers laat ik gewoon liggen, misschien ooit nodig en veel ruimte nemen ze niet in.
Dank voor de antwoorden.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Die kruisstalen zijn niet in cm maar in inch, dat is jammer. Goed om te weten, ik kras er zeg maar een streep evenwijdig aan de zijkant mee op een stuk hout als ik het goed begrijp?
Die steen is nogal vies, maar heeft twee kanten (en twee kleuren) volgens mij en ik vermoedde dat het dan een wetsteen is. Hoeft dat niet per se? Wat kan het nog meer zijn?
De onderdelen van een schaaf, zijn die belangrijker dan het huis eromheen of ben ik alsnog het geld voor een hele schaaf kwijt? Oftewel heb ik er wat aan?
De houten hamer komt van pas, ik gebruikte tot nu toe een bankhamer maar kan nu beter met mijn beitels omgaan dan.
En wat is het nut van een handboor naast mijn accuboor?

Een hoop vragen, ik weet het.
Ben slechts een beginnende houtbewerker.
Dank voor de antwoorden tot nu toe!

Het maakt niet of de kruistaal in inches is. je kan hem ook afstellen via een liniaal of duimstok. de ijzerzaag kan je nog goed gebruiken mischien moet je nog het blad vervangen voor een nieuwe.

Je betaalt voor een hele schaaf. Je zou wel een stanley schaaf moeten kopen als je de spullen nog wil kunnen hergebruiken.
 

Marvin

Nieuw lid
1 dec 2011
7
0
Het maakt niet of de kruistaal in inches is. je kan hem ook afstellen via een liniaal of duimstok. de ijzerzaag kan je nog goed gebruiken mischien moet je nog het blad vervangen voor een nieuwe.

Je betaalt voor een hele schaaf. Je zou wel een stanley schaaf moeten kopen als je de spullen nog wil kunnen hergebruiken.

Oké die kruisstalen zijn dus best relax :)
Op de zaag zit al een nieuw blad, van mijn pa gekregen samen met nog wat spulletjes in ruil voor een winkelhaak, 45 graden haak en houten hamer die niet op de foto staan maar dubbel bij de aanschaf zaten.
Qua schaaf is het dan niet anders, moet ik volgend jaar Koninginnedag weer op jacht.
Zou graag een mooie schaaf scoren en daarmee wat gaan uitproberen.
 

WR1944

Oud hout
Dat blauwe ding op foto 8 is een schraapstaal. Hier werden stalen oppervlakken zuiver vlak mee gschraapt of geleidingen zoals het bed van een metaaldraaibank. De driehoekige tip werd een beetje rond geslepen en met de scherpe rand werd over het metaal geschraapt. Het oppervlak werd dan wel niet spiegelglad gepolijst maar de minieme groefjes hielden olie of vet vast.
Met m'n LTS-opleiding instrumentmaken heb ik dit instrument gebruikt. Je kon het ook op brons gebruiken en er was een speciale versie voor de binnenkant van lagers. Voor mij is dit puur jeugdsentiment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.