Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

P

Pel

Guest
Ziet er goed uit Huib, een nieuwe zaag daar kan niks mis mee zijn, Ducotools verkoopt geen zaag die krom of gehoekt is.

Groet Pel.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ducotools verkoopt geen zaag die krom of gehoekt is.
Groet Pel.

Daar twijfel ik niet aan.

Voor mij is het een (gok) stap om zelf de zagen te gaan slijpen en zetten.

De veritas kapzagen durf ik (nog niet) de slijpen. Ben nog op zoek naar een oudje waar ik op kan oefenen zodat de Disston zaag straks op de juiste wijze wordt onderhouden.

Ben benieuwd hoe stijl de leercurve is om de zagen goed te onderhouden.
 
P

Pel

Guest
Bij het slijpen van een zaag is het zaak dat je de juiste maat vijl gebruikt, en het zelfde aantal streken bij iedere tand herhaald. Paul Sellers heeft dacht ik op You Tube een filmpje staan waar hij het uitlegt. Maar je kunt het beste oefenen op een oude zaag, alhoewel dat doe je ook niet in zucht en een scheet, want je moet ze meestal eerst vlak maken met een blokvijl omdat ze hol zijn, dan de tanden er opnieuw inzetten en slijpen. Maar goed om te oefenen in het slijpen maakt dat op een oude zaag niks uit, er kan weinig fout gaan, succes.

Groet Pel.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Pel, @ O Peatey bedankt voor de zinvolle info. Wat betreft de vijlen kom ik er op deze pagina wel uit. Er staan ook zet tangen op. Welke is het meest universeel of heb je meerdere tangen nodig? Gebruik veritas carcass croscut/ripcut 12/14tpi
 
P

Pel

Guest
Huib, ik heb al zeker 35 jaar deze zettang, die is voor de normaal meest gangbare zagen, dus niet voor de hele fijne zwaluwstaart zaagjes.

Groet Pel.

somax310600 (1) zettang.jpg
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Maandag 11-4 komt er een nieuwe video online van Paul Sellers over het slijpen van een cross-cut zaag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vandaag gekocht bij Ducotools een disston d23 ongebruikt maar niet nieuw. Zaag is van +- 1955 en op de gok gekocht.

Bekijk bijlage 46636

Da's mooi Huib, zo ongebruikt, gewoon als nieuw dus.
Ik zit met een vraagje aangezien handzagen niet echt m'n expertise is en ik meestal Japanners gebruik want dat vind ik bijzonder goed zagen.
Kan jij me uitleggen waarom mensen zo graag een Disston kopen?
Heeft het met de legering te maken net als bijv beitels van Berg?
Want ik kan niet echt een andere reden bedenken waarom men zo graag zagen van Disston koopt het zal niet het handvat zijn of zoiets.

Groet Willem
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Da's mooi Huib, zo ongebruikt, gewoon als nieuw dus.

Kan jij me uitleggen waarom mensen zo graag een Disston kopen?

Heeft het met de legering te maken net als bijv beitels van Berg?
Want ik kan niet echt een andere reden bedenken waarom men zo graag zagen van Disston koopt het zal niet het handvat zijn of zoiets.

Groet Willem

Eerlijk gezegd weet ik het niet waarom Disston zo populair is. Wat betreft de kwaliteit moet ik eveneens het antwoord schuldig blijven.

Volgens de speciale Disston site waar alle bouwjaren en types zijn vermeld is het type wat ik heb gekocht (medio 1955) minder van kwaliteit dan de vroegere types.

Het waarom deze zaag aangeschaft is omdat er een nieuwe moest komen en wilde deze keer geen hardpoint maar 1 die je kan slijpen, hetgeen ik me eigen wil maken. Voor het fijne werk worden de Japanners gebruikt en carcass zagen van veritas. Wel nieuwsgierig hoe deze zaag bevalt.

Vermoed ook dat er een hype rond dit merk is want als je op ebay kijkt wat ze er voor durven te vragen dan wordt je niet vrolijk. Vaak verroest of hersteld.

Wellicht kunnen andere gebruikers er iets meer over vertellen.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
De video Sharpening Cross-cut Saws staat nu online op de site van Paul Sellers (Woodworking Masterclasses)
 
P

Pel

Guest
Het lijkt wel een gloed nieuwe schaaf, mooi gerestaureerd Patrick.

Groet Pel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.