Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Vorig jaar een keer een kapzaag gekocht voor € 2. Zag er redelijk uit maar zaagde voor geen meter. Het blad zat onder de roest en het vernis van het handvat wat behoorlijk beschadigd. Rond het zegel een zwarte verkleuring.
De boel uit elkaar gehaald en het blad met schuurpapier ontdaan van roest. Hoeft niet hoogglanzend te worden. Het is een werktuig en geen museumstuk.
De tanden van het blad (9 tpi) opnieuw in vorm gevijld, daarna onder een hoek van 30 gr gescherpt en vervolgens gezet.
Het handvat heb ik kaal gehaald en in de tungolie gezet; vernis vind ik helemaal niets! de zwarte verkleuring rond het zegel is waarschijnlijk gekomen door zuur en/of vocht i.c.m. dat metaal. Het is in elk geval niet weg te schuren. De zaagbouten zijn bij het demonteren gesneuveld maar Wim Kluck bood uitkomst hierin.
Op het zegel staat H.P.M. Rotterdam. Wie kent deze fabrikant of gereedschapszaak met een eigen label?
De kapzaag zaagt inmiddels als een tierelier.
Dat vijlen en zetten is zo'n leuke bezigheid dat ik ermee verder ga. Inmiddels liggen er 3 Disstons te wachten op een goede beurt.

DSCN0814[1].jpg
Zo was hij.

DSCN0818.jpg
In de klem.

DSCN0819.jpg

DSCN0820.jpg

DSCN0821.jpg
De vervolgprojecten
 
P

Pel

Guest
@Pieter, je hebt de zaag mooi opgeknapt, het zwart stoort helemaal niet het is immers geen nieuwe zaag. Dat je olie voor het handvat hebt gebruikt is prima, vernis gaat in je handen zweten, ik schuur het er ook altijd af, en dan olie erop. Er zijn veel fabrikanten die vernis gebruiken voor hun beitels en zaag handvatten, het zal wel beter verkopen denk ik? Alleen Narex en Pfeil gebruiken olie voor zover ik weet voor hun beitel hechten.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Pieter, Mooi verslag van het opknappen. Olie of boenwas heeft voor mij ook de voorkeur boven lak. Zagen opknappen en slijpen staat ook nog op mijn lijstje, kan wel een goede schulpzaag gebruiken. Maar naast de zaag heb je natuurlijk ook vijlen nodig en een zettang, zo'n steun lijkt mij ook handig maar is niet persè nodig denk ik.

IMG_1974.jpg

Nog even een kleine aanvulling op mijn probleem wat ik heb beschreven op de vorige pagina. Hopelijk weet iemand een oplossing, dat zou erg fijn zijn!
 
P

Pel

Guest
@usernaamvergeten, ik zie het probleem niet, de hollingen van de beitel passen zo te zien goed op het profiel van de schaaf?

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Pel, misschien was de vorige foto vertekenend, hopelijk is het op deze beter te zien. De beitel sluit overal keurig aan, behalve bij de laatste holling. De schaaf zal dus vastlopen op het houten randje en niet verder schaven.

IMG_1976.JPG
 
P

Pel

Guest
Je kunt de beitel toch scherper stellen door hem meer naar links te zetten, deze schaaf schaaft alleen maar zijdelings, dus niet zoals een normale schaaf. Ik kan het niet goed zien op de foto, maar de onderste groef van de schaaf telt m.i. niet mee die dient als aanslag?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Pel, de onderste groef is inderdaad de aanslag, maar het uitstekende randje direct onder het liniaaltje zal de schaaf stoppen. Zoals je kan zien zit er tussen de liniaal en de beitel 0,5mm. Naar links schuiven werkt bij de meeste profielschaven prima, maar bij deze niet omdat je dan het probleem verplaatst naar de andere kant van de holling.

Ik heb wel een vermoeden hoe het probleem is gekomen. Waarschijnlijk is de schaaf lange tijd in een vochtige omgeving gebruikt, en is de beitel toen bijgeslepen om het profiel te laten passen terwijl het hout was uitgezet. Nu is het hout weer gekrompen, en past de beitel niet meer. Geen idee of mijn redenering klopt, maar het lijkt mij het meest waarschijnlijk.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat je het verkeerd ziet, heb je er mee geschaafd, zoals de beitel nu staat afgesteld moet hij en een stukje naar beneden, hij staat veel te arm afgesteld? De beitel maakt het profiel, en de schaaf volgt het profiel wat de beitel maakt. Er werd vroeger met een boorschaaf of andere schaven soms alvast een aanwerk gemaakt, zodat het profiel makkelijker te schaven was. Ook werden profielschaven soms met twee man bediend, en moest de krullen jongen de helpende hand bieden, omdat je in twee richtingen moet schaven, naar beneden, maar hoofdzakelijk moest er zijdelings druk gegeven worden.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Afgelopen zondag wezen rondneuzen op een rommelmarkt in de buurt. Een paar beitels en een zaagje zonder merk meegenomen voor 6 euro. Een van de beitels even snel over schuurpapier gehaald, maar was verbasingwekkend vrij vlak.
Ook nog een stanley bailey no.4 voor 5 euro gevonden.
Alleen ik kan over deze eigenlijk weinig info vinden. Hopelijk kan iemand hierover meer zeggen dan dat ik kan vinden :confused: Enige wat vervangen dient te worden is het handvat. Deze is erg slecht gelijmt.
Schaaf.jpg
 
P

Pel

Guest
De schaaf is goed op te knappen, de beitel is m.i. nog bijna nieuw, het handvat kun jezelf makkelijk maken, dit is wat je noemt een koopje.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ook nog een stanley bailey no.4 voor 5 euro gevonden.
Alleen ik kan over deze eigenlijk weinig info vinden. Hopelijk kan iemand hierover meer zeggen dan dat ik kan vinden :confused:

Is inderdaad een koopje voor 5 euro. Dit is een later type, van ergens begin jaren 70. Je hebt hier ook geen schroef om kikker naar voor of achter te plaatsen, maar dat is eigenlijk geen echt gemis. De meeste "experts" zouden voor een latere Stanley hun neus optrekken, maar mits een beetje tunen is dit een prima schaaf. Belangrijk is dat je de zool goed vlak maakt, alsook de cruciale punten op de kikker. En uiteraard moet de beitel goed scherp zijn. Dit filmpje helpt je alvast op weg:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk

Voor het maken van een nieuw handvat zijn hier al verschillende posts op het forum geweest.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Het in orde maken van de schaaf ben ik al aan begonnen. De zool heeft een kleine holling in het midden die tot de mond loopt. Dit gaat dus nog wel ff wat tijd kosten om vlak te krijgen.
Filmpje van Paul Sellers heb ik uiteraard al bekeken :)
Ik heb wel geluk hiermee gehad want er kwam later een andere verkoper er bij die zei dat die eigenlijk 25 euro was ;)..
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Helaas geen foto's van voordat ik begonnen ben maar het zaagblad was een bonk roest en het handvat viel bijna uit elkaar door houtworm.

Vandaag afgekregen en in een "nood" beschermschede gedaan gemaakt van vuren.

Hier de zaag:
004.jpg
En de schede: (deze word nog vervangen door eentje die ik ga maken van lindehout, hierop komt ook de naam van de zaag en een goede sluiting.
026.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Het in orde maken van de schaaf ben ik al aan begonnen. De zool heeft een kleine holling in het midden die tot de mond loopt. Dit gaat dus nog wel ff wat tijd kosten om vlak te krijgen.
Filmpje van Paul Sellers heb ik uiteraard al bekeken :)
Ik heb wel geluk hiermee gehad want er kwam later een andere verkoper er bij die zei dat die eigenlijk 25 euro was ;)..

Ok, je bent zo te horen al voorbereid. Een holling in het midden kom je wel vaker tegen. Dit wijst erop dat de schaaf veel gebruikt is om randen te schaven. Ik gebruik altijd ruw schuurpapier van korrel 80 om zool te vlakken. Dan is het maximum een kwartiertje werk. Als ik zin heb doe ik nog eens 220, maar eigenlijk polijst de zool zichzelf met gebruik. Ik moet denk ik ook eens meer rommelmarkten afschuimen ;)
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Mooi eiken handvat, heb je ze ook geslepen?

Groet Pel.

Moet nog gebeuren, ik wou zeker weten dat ik het op de juiste manier deed dus vandaag een oud amerikaans boek gevonden over het slijpen van dit soort zagen.
Ga ik morgen mee beginnen. Zal wel wat tijd in gaan zitten.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Het in orde maken van de schaaf ben ik al aan begonnen. De zool heeft een kleine holling in het midden die tot de mond loopt. Dit gaat dus nog wel ff wat tijd kosten om vlak te krijgen.
Filmpje van Paul Sellers heb ik uiteraard al bekeken :)
Ik heb wel geluk hiermee gehad want er kwam later een andere verkoper er bij die zei dat die eigenlijk 25 euro was ;)..

http://www.woodworking.nl/showthrea...ak-word-als-de-machinetafel&highlight=vlakken

Kijk hier eens, een holling achter de mond kan duiden op een 3 punt methode. Vooral voor een zoetschaaf is een lichte depressie achter de mond juist gewenst. Ik heb deze 3punt methode ook toegepast op mijn no. 4 en ik ben er wel tevreden over.

"je hoeft een stanley niet eens te vlakken als je maar wat weg vijlt achter de mond kun je ook al goed werken"
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Vooral voor een zoetschaaf is een lichte depressie achter de mond juist gewenst

Inderdaad, dat was ik nog vergeten te zeggen. Als neus, stukje voor de schaafmond en hiel in 1 vlak liggen is het goed. Overmatig vlakken hoeft dus niet en is zelfs af te raden. ImNaiki, welke holte bedoel je juist? Ik dacht aanvankelijk een holte langs de lengteas maar misschien bedoel je holte in de breedte (zichtbaar van opzij bekeken)?
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
zojuist klaar met het vlakken van zool en ook gelijk even de beitel onderhanden genomen.. (ik heb geen haar meer op mijn onderarm :p) oh de tandjes.. wat kan een braam snijden zeg.. door een doekje heen... enige rest nog is de knop met olie te bewerken en een nieuwe handvat te maken. Verschil in handvat tussen deze stanley en een faithfull no4 is goed te merken.. Die stanley ligt lekkerder in mijn hand dan de faithfull..


@bossyRangs Ben ook begonnen met 80, maar heb hem nog wel even over de 120 en 220 heen gehaald :) Nee in de lengte is de holte.. maar is al zo goed als weg.
@usernaamvergeten Die 3 punt methode is wel verdomde handig.. bedankt voor de tip. Bij de stanley was het niet echt nodig ging sneller dan verwacht, alleen kan dat wel gebruiken bij mijn faithfull no 7. Maar als ik de methode goed begrijp vijl je de twee plekken weg (voor midden, achter de mond) zodat de overige drie vlakken dan vlak worden toch?
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag gekocht bij Ducotools een disston d23 ongebruikt maar niet nieuw. Zaag is van +- 1955 en op de gok gekocht.

disston d23.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.