Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooi gereedschap, Peter. Ben jaloers op dat setje boren in kistje.
Twee weken geleden heb ik een Sargent 409 schaaf (vergelijkbaar met Stanley nr. 4) gekocht voor 30 incl. verzending. Ik heb hem al opgeknapt en dit zijn de voor/na foto's.
Voor:
IMG_20160311_145313.jpgIMG_20160311_145322.jpg

Na:
IMG_20160315_125850.jpgIMG_20160315_125743.jpgIMG_20160315_101930.jpgIMG_20160315_131003.jpg

Weinig verschil met een oud model Stanley (kikker met groot contactoppervlak), behalve dat er geen schroef voorzien is om de kikker naar voor of achter te zetten. Maar dat vind ik geen gemis. Even getest op een stukje beuk, en hij doet zijn werk fantastisch. De houten handvatten vind ik heel mooi, hoogstwaarschijnlijk mahonie volgens mijn opzoekwerk. Productie werd stopgezet in 1950, dus deze is minstens 66 jaar oud (hoogstens 74).
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Die heb ik ook zien staan, jij blij dat ik hem niet gekocht heb ;)

Hoe heb je de dekbeitel zo schoon gekregen? Ik heb zelf ook een schaaf die ik ga opknappen, maar de dekbeitel (verchroomd) weet ik niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken...

Mooi werk man! Mijn complimenten!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dank u voor alle complimenten!
@Marthijn: ik was al aan het onderhandelen met de verkoopster voor de advertentie online stond. Proactieve aanpak heet dat dan ;)
De nikkellaag van de dekbeitel was helaas beetje teveel aangetast om nog iets van te maken. Die heb ik er dan maar volledig afgekrabd (ging verrassend vlot) en daarna beetje opgeschuurd met korrel 220 en 400. Het is dus bloot ijzer dat je nu ziet. Ik kon hem eventueel verder opblinken met metaalpoets, maar ik vond het goed zo. Als de nikkellaag wel nog min of meer intact is (op een paar roestige vlekjes na), dan werkt schuren met fijne staalwol het best voor mij.
@Bert: dit truukje met aluminiumfolie heb ik ook gezien. Zal het binnenkort eens proberen.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Thanks voor de tip! Die van mij is ook al aardig ver heen, kaal maken dus. Een stukje aluminiumfolie, dat ga ik ook eens proberen!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb ook weer wat leuke aankopen gedaan.

IMG_1918.jpg
Van links zie je 5 mooie profielschaven en 6 holletjes- en bolletjes, heb ze al in de boenwas gezet en de beitels ontroest, moet ze nog even slijpen (en oefenen natuurlijk :p) Waren 5 euro per stuk.

IMG_1920.jpg
Ik heb mijn no.6 verkocht om geld vrij te maken voor een no.5, die kan ik op dit moment beter gebruiken aangezien ik nu ook al een no.7 heb. Het is een USA, geproduceerd tijdens WOII, gekocht bij Ducotools.

Screen Shot 2016-03-06 at 15.32.10.jpg

Toen kwam ik een advertentie tegen op marktplaats met schaven onderdelen. Kon ik voor een leuk prijsje kopen, bleek genoeg bij te zitten om drie werkbare schaven te maken. Een no.5, die heb ik opgeknapt en verkocht, toen was ik uit de kosten. Het blokschaafje en de no. 4 zijn niet helemaal compleet of heel, maar heb ik dus voor effectief voor niks. De no.4 is een type 11 low knob. Het handvat is kapot, de knop was gelijmd maar nadat ik deze goed heb geschuurd en in de boenwas heb gezet ziet het er wel acceptabel uit. Schaven doet 'ie prima in ieder geval. Het handvat zal ik ooit nog wel eens vervangen, er is op zich nog mee te werken.

IMG_1921.jpg
Het blokschaafje, vermoedelijk gemaakt tussen 1910 en 1920. Dekbeitel is gebroken, het pieletje om de schaafmond te verzetten is ook niet aanwezig.

Ook een spookschaaf gekocht voor 14 euro inclusief verzendkosten (à 7 euro), no.65 kantenschaaf. Wederom niet compleet, een van de geleiders is niet aanwezig. Compleet kosten ze al snel 60 euro als ze al worden aangeboden, dus ik denk dat ik geen slechte deal heb gedaan.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooi gereedschap! Fantastisch dat je met die onderdelen nog 3 schaven hebt kunnen maken. Ik had ze ook zien staan op Marktplaats, maar dacht eigenlijk dat er geen complete schaven meer van te maken waren, want anders had de verkoper dit zelf wel gedaan. Niet dus. Dat gebroken handvat van de nr. 4 zou je kunnen repareren door het breukvlak glad te schaven, er een blokje hout op te lijmen met houtlijm, en dan dat blokje terug vorm te geven. Lijkt me veel makkelijker dan compleet nieuw handvat maken.
 

Berm

Actieve deelnemer
mijn oude gereedschap (deel 2)

een paar dagen geleden plaatste ik een foto van mijn oude boren etc.
Ik kreeg daar zulke leuke reacties op dat ik dacht: last ik de rest ook maar fotograferen en op dit forum plaatsen.

Een foto met 5 oude schaven (great neck, 3x stanley, Millers Falls), wat oude beitels (rubens), etc.
Die hele lange beitel (gesmeed 45 cm) is van Smith & Wesson.
Ook een foto van mijn laatste aanwinst: een Sargent schraper.

vrgr.
Peter


P1080696.jpg

P1080697.jpg

P1080698.jpg

P1080706.jpg

P1080673.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die onderste beitel van de tweede foto heeft ook wel een bijzondere vorm. Welk merkteken heeft die?
 

Berm

Actieve deelnemer
Nog wat beter naar 3 beitels gekeken. De grootste met (zelf gedraaid) handvat met houten ringen lijkt gemaakt door A.Ruben & Sohn en heeft een omkaderd logo. De Kleine, met origineel handvat, heeft een ruitvormig logo, met daarin iets onleesbaars. Beide beitels lijken gesmeed en komen van dezelfde, eerder genoemde varkensboer.
Een eerder getoonde dikke beitel bevat de (moeilijk leesbare) letters (F?) L.Schmidt. Er lijkt een logo van een omcirkeld dennenboompje achter te staan, of speelt mijn fantasie parten ?

Heeft iemand suggesties over de oorsprong ?

NB. op internet heb ik een groot document (130 pagina's in PDF) gevonden wat in alfabetische volgorde alle duitse messenmakers opsomt. Het document heet cuttlermarks-1.pdf.

P1080706.jpg

P1080714.jpg

P1080713.jpg

P1080710.jpg

P1080709.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.