Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@pine, ik weet niet wat een stalen schraper weegt, maar ik denk dat de bronzen zwaarder zal zijn, of het veel verschil zal zijn als je er mee werkt. Daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven, ik kan helaas niet vergelijken? Trouwens Stanley heeft ze in 1984 voor het laatst gemaakt, dus alleen tweedehands verkrijgbaar op Engelse en Amerikaanse verkoop sites, DucoTools heeft ze soms ook.

Groet Pel.

De prijzen zijn een paar jaar geleden omhoog gegaan (tenminste in de U S ) omdat Christopher Schwarz er een erg positieve blog post over plaatste. Gebeurde wel vaker als hij positief was over gereedschap. Werd ook wel het "Schwarz effect" genoemd.
Heb zelf een Record 80 en de kleine veritas schraapschaaf, maar ik vind een goedkope en simpele schraapstaal toch echt wel veel fijner werken.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
@Woody, zo te zien is de linker wang gebroken en gelast ergens in een ver verleden. Los van de uitdaging die je al hebt met de schaaf is er dus ook weinig garantie dat je de zool om en nabij vlak krijgt (tenzij het een goede lasser is geweest, dan hoeft het geen probleem te zijn m.i., maja, dat weet je dus niet)
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
@Woody, zo te zien is de linker wang gebroken en gelast ergens in een ver verleden. Los van de uitdaging die je al hebt met de schaaf is er dus ook weinig garantie dat je de zool om en nabij vlak krijgt (tenzij het een goede lasser is geweest, dan hoeft het geen probleem te zijn m.i., maja, dat weet je dus niet)

Roest, gebroke bouten en eventueel een nieuwe beitel wil ik als uitdaging best aan gaan, maar als het aannemelijk is dat de zool gebroken en slecht gelast is dan houd het op.

@Woody, ik zou die Record ook links laten liggen. Zeker voor die prijs kun je wel beter vinden. Voorbij de schaafmond lijkt de zijkant redelijk doorgeroest te zijn op de foto. De schaafbeitel zal wellicht ook putjes vertonen na ontroesten, dus dan moet je er al 12,5 bijtellen voor een nieuwe beitel. En de boutjes kunnen inderdaad ook te aangetast zijn. Maar als je toch beslist om hem te kopen en op te knappen, willen we zeker het resultaat zien.

Waardan als ik vragen mag? De enige betaalbare schaven die ik tegen kom zijn houten, wat opzich best prima is, waren het niet dat ik geen vaste werkplaats heb en voor een houte schaaf lijkt me een stabiele werkomgeving dan weer een stuk belangrijker.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb ook even gekeken naar de verroeste record, het is slecht te zien of ie gelast is, en op een foto door de roest heen kijken is net zoiets als koffie dik kijken.
maar als je het de moeite waard vind, vooral doen. Beschouw het als leer geld en investering in restauratie. Het lijkt mij een mooie schaaf, ik heb ook een record 6 maar vast een jonger model. Maar met schaven zoeken en verzamelen moet je gewoon een lange adem hebben en geduld. of een dikke portomonee:D
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Waardan als ik vragen mag? De enige betaalbare schaven die ik tegen kom zijn houten, wat opzich best prima is, waren het niet dat ik geen vaste werkplaats heb en voor een houte schaaf lijkt me een stabiele werkomgeving dan weer een stuk belangrijker.

Ik heb overlaatst een Stanley nr. 5 gevonden in goeie staat op 2dehands.be aan €15. Op Marktplaats is het aanbod veel groter, maar het wordt lastig om onder de 50 een nr. 6 te scoren. Voor 55 euro kan onderstaande nr. 6 misschien de jouwe worden?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Om echte koopjes te doen moet je rommelmarkten afgaan. Maar er is natuurlijk ook zoiets als een "zoekkost". Persoonlijk vind ik eBay geen goeie bron om schaven te kopen, omdat je sowieso al met een hoge verzendkost zit. Dan koop je eigenlijk nog beter bij Ducotools, en dan heb je bovendien de garantie dat alles in orde is.

Wat Blom3dd zegt: veel geduld hebben. En een portie geluk. Veel succes nog met je zoektocht!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Gewoon kopen die rekord. Als hij gelast is, is dit in een tijd gedaan dat er nog vakkennis was en gereedschap duur tov wat mensen verdienden. Daarna is de eigenaar er gewoon weer mee gaan schaven. Meestal als die schaven en dat geld ook voor ander gereedschap zo geroest zijn, zijn ze na overlijden van de eigenaar nog jaren in een onverwarmde schuur blijven liggen, totdat opoe ook naar een verzorgingshuis of een uitvaart is gegaan. Daarna wordt de hut ontruimd en komen met wat geluk, deze gereedschappen op de markt. Er verdwijnt helaas ook erg veel in het oudijzer.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Inderdaad geduld hebben das het belangrijkste en hebje dat niet dan
Is een dikke portomenee gewenst
Ik zelf heb 6 jaar gewacht op de lie nielsen nr 85 en dan ineens komt hij op je pad
Mvg Leroy
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
341
180
's-Hertogenbosch
Klopt. Heet een mezzaluna (halve maan). Eventueel wil ik m wel van je overnemen ;-)

Weet niet of het via hier het beste is want dat is dan zon onnozel berichtje maargoed.
Henk verhaar ik wilde een pm sturen over de mezzaluna alleen is volgensmij de inbox vol. Zou je mogelijk mij een pm kunnen sturen voor contact?
 
P

Pel

Guest
Een Stanley no.5 waar je nog een beetje werk aan zult hebben Eric, en een spookschaafje, ik heb hetzelfde spookschaafje als je het beiteltje goed slijpt en afwet doet hij het weer als vanouds.

Groet Pel.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
460
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ja Pel... de spookschaaf moet inderdaad geslepen worden, maar is verder nog mooi recht en weinig gebruikt.
Ik kon hem niet laten liggen voor €6,-
De Stanley No.5 heeft wat vliegroest en is redelijk scherp, maar voor mij niet scherp genoeg!
Moet ook nog even kijken naar de zool, maar volgens mij is dat geen probleem.
Ook deze heeft weinig gebruikssporen, en heeft meer te lijden gehad van het liggen! ;)
Deze kon ik ook niet laten liggen voor €27,- :eek:
 
P

Pel

Guest
Dat is wat je noemt een koopje Eric, veel plezier er mee. Laat ook eens enkele foto's zien als je ze schoongemaakt hebt, in volle glorie.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
Hallo houtbewerkers,

hierbij wat oud gereedschap dat ik onlangs heb gekregen en gekocht. Een deel is van mijn vader geweest.
Van boven naar beneden:
Een Lewin combinatieschaaf (van alluminium) met 18 messen.
Een Clipper handboor van Fleetway.
Een Genko handboortjes.
Een Slanley Fray 146 ratel booromslag met een doos C.U.Fall slangenboren uit zweden.
Een Cross A-30 Type booromslag met wat boortjes. Kent iemand dit merk booromslag ????
Een Stanley Yankee 130B ratel/pomp schroevendraaier. Heeft iemand hiervan nog bits voor mij ?
Een (handgemaakte ?) oude tagelbankschroef.

Alle is door mij opgeknapt en begint aan zn tweede leven.

vrgr
Peter

P1080695.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi spul.

Die tafelbankschroef is niet zelf gemaakt, die waren zo te koop. Gebaseerd op het ontwerp van de staartbankschroef van de smid.
 
P

Pel

Guest
Mooi partijtje gereedschap Peter, en mooi opgeknapt, dan ziet zo gereedschap er toch altijd weer mooi uit. De pompschroevendraaier zou ik maar niet teveel gebruiken dat kost je vel, blaren en pleisters. Wat heb ik dat ding vroeger vaak vervloekt, er bestonden nog geen kruisschroeven, alleen gleufschroeven dus je kunt wel raden wat er gebeurde:mad:. Hoe vaak dat het ding uitschoot of dat je jezelf genepen had doordat Je vinger te hoog zat, ontelbare keren. Je had de keus of alle schroeven met een schroevendraaier met de hand erin draaien tot je geen pols meer voelde, of de pomp schroevendraaier wat weer vel koste.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Altijd leuk wat van dat oude gereedschap te zien.
Het ziet er weer netjes uit zo.
Die lewin kon ik nog niet, lees goede dingen op internet erover, mooi hoor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.