Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Da's inderdaad een mooi prijsje.

Die schaaf met losse keerbeitel is wel bijzonder. In de City of London is een hele vroege schaaf met keerbeitel gevonden, ook zonder schroef. De Engelsen zijn daarna snel over gegaan op de schroef, en eigenlijk heeft iedereen dat over genomen. Behalve dus een paar Fransen, waarschijnlijk in een klein dorpje, bieden ze moedig weerstand tegen alle nieuwerwetsigheden...

De Japanners hebben trouwens ook de keerbeitel er los in zitten zonder schroef, maar dat is dan weer anders, die heeft een eigen klem mechanisme.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb een shelton nr 14 een hele mooie schaaf (nr 5) maar na het slijpen van de beitel en de eerste krullen eruit kwamen vond ik dat het ijzer al weer bot was. het leek wel of de snij kant was verzet/ omgebogen. Nog een keer snel gewet en na een paar keer schaven was het nog nix. Toen even in mijn schaven restjes een nooitgedacht beitel gevonden, nu doet ie het prima. Misschien is het ijzer te warm geworden bij het slijpen vroeger? of slechte legering?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.139
529
Moordrecht
Ik heb de schaaf inmiddels en het valt me niet tegen. De voor en achterkant lopen iets weg, voor de rest is hij vlak. Het enige jammere is, is dat hij niet haaks is, de opstaande randen staan allebei iets schuin dezelfde kant op. De beitel lijkt me ook niet geweldig, kijken of ik daar iets anders voor kan vinden.
 
P

Pel

Guest
Gaat het stellen van de beitel moeilijker met zo een losse keerbeitel ?

Blokschaaf au Chêne de Provencece uit Marseille, bovenaan in de beitel stond het Goldenberg logo

Ik sta werkelijk te kijken van deze schaaf Pine, ik dacht meteen die losse keerbeitel dat wordt misschien niet veel, heb mij toch erg in vergist, die Franse konden ook schaven maken. Ik heb de beitel geslepen en de keerbeitel mooi sluitend gemaakt, en hij zit muurvast, en schaaft als een zonnetje, noesten in eiken hij blijft exact op zijn plaats zitten, prima schaafje blij dat ik hem gekocht heb.

goldenberg_logo.jpg
Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Gefeliciteerd met weer een goed stuk gereedschap
Was waarschijnlijk erg hard metaal om te slijpen de beitels van goldenberg die ik heb zijn dat wel
Mooi voorbeeld van een kwaliteits product
 

Resusci

Nieuw lid
19 jan 2014
1
0
Heb hier nog een behoorlijke reeks schaven ter beschikking, je kan het totaal bekijken via deze link
Ik verwacht voor het totaalpakket sponsorgeld (min. 80 EUR) voor mijn hobby houtdraaien, uw voorstellen zijn welkom.
Je hoort de schaven wel af te halen in Leuven (Belgenland), opsturen is geen optie.
Vriendelijke groeten,
 
P

Pel

Guest
@Resusci, als je de schaven hier op marktplein zet dan heb je kans dat je ze sneller kwijt bent?

Groet Pel.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
610
57
Provincie Zeeland
Van een collega: hij had ze geërfd van zijn vader of opa die timmerman was: 5 houten profielschaven.
enkele Nooitgedachts en enkele voor mij onbekende merken.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die P is van Pyttersen in Sneek. Die heeft eind 19e eeuw schaven gemaakt tot 1892. Hij was een tijdgenoot van de oude Nooitgedagt en heeft Nooitgedagt ook geholpen om op gang te komen.
 
P

Pel

Guest
Stanley Cabinet Scraper no.8

Deze bronzen schraper voor een hele schappelijke prijs gekocht bij Ducotools, schoon gemaakt, het schraapstaal geslepen en het doet het weer als van ouds.

1 Stanley Schraper no.8.jpg

2 Stanley Schraper no.8.jpg

6 Stanley Cabinet Scraper.jpg

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Werkt dat wel handig?, ik zo een schaaf model schraper de voorkeur geven.

Deze werkt prima, ik dacht dat ze niet meer door Stanley gemaakt worden? Veritas en Lie Nielsen leveren ook schraapschaven, maar die kosten €200 en €250 tot wel €270. Deze schraper koste mij 3 tientjes ex. verzendkosten daardoor voor mij betaalbaar, van de voornoemde merken kan ik alleen maar van dromen, maar ze presteren m.i. hetzelfde.

Groet Pel
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooie schaaf/schraper Pel! En die doet denk ik niet onder voor een Lie Nielsen, zolang de beitel maar goed scherp is (lijkt me).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.