Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik ben het helemaal met willem eens dat er tegenwoordig een kleine groep handelaren op gewiekste wijze de goede gereedschappen wegkapen voordat wij gebruikers het door hebben daar kwam ik deze winter achter toen ik zelf wat overschot heb verkocht op mp dan krijg je gelijk een hele berg mails van handelaren die het voor een prikkie van je willen hebben
Bij mij kwamen ze van de koude kermis thuis want ik heb de gereedschapoen gewoon aan de hoogst biedende gegund als iedereen dit nou zou doen zouden de prijzen ook beter blijven voor de gebruiker
Is trouwens ook beter voor de verkopers zelf
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Tja, daar kunnen we allemaal heel verdrietig over doen, maar er valt geld te verdienen, dus er zijn handelaren die daar gebruik van maken. Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen.

Als jij gewoon een beter bod doet dan een handelaar die aan het inkopen is, dan krijg je hem echt wel. Je moet er natuurlijk wel snel bij zijn, maar dat is altijd. Koopjes heb je niet als je graag uitslaapt. Ik denk trouwens dat de meeste handelaren hun inkopen niet op Internet doen, maar dat ze de rommelmarkten afstruinen.
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Hear hear Kees, er valt mijns inziens genoeg leuks te vinden op marktplaats, zeker als je wat creatief omgaat met je zoektermen. Iemand die niet goed weet wat hij/zij verkoopt zal nog wel eens een lagere prijs vragen dan je zou verwachten. Idem op rommelmarkten lijkt me, hoewel ik daar ook niet zo vaak te vinden ben. Ik heb ook wel eens "teveel" betaald op marktplaats, en heb ook absolute koopjes op de kop getikt. Ik gun het de handelaren zoals biljana, ducotools etc. van harte, en volgens mij heeft iedereen het recht om te vragen voor een voorwerp wat ze willen. De koper bepaalt uiteindelijk wat hij/zij ervoor wil geven. En die kopers, dat zijn wij zelf, toch?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
In de wereld van de schaven handel op marktplaats vallen de prijzen nog mee, misschien betaal je een keer 20 euro meer maar in de wereld van antiek is dit nog velen malen erger :p Dan krijg je ook te maken met replica's en dergelijke.
Gewoon goed zoeken en als je het teveel vindt gewoon niet kopen:)
 
P

Pel

Guest
Nou, ik heb eens gekeken op Marktplaats maar van de prijs van die Infil schaven bij biljana viel ik bijna uit mijn rolstoel, ik moest mij vast houden aan mijn toetsenbord. Om eerlijk te zijn zulke schaven liggen niet in mijn gereedschapskast, bij sommige is de prijs alleen op aanvraag. Van het merk Infil had ik nog nooit gehoord, maar ja, op de bouw kwam je zulk gereedschap dan ook niet tegen.

Groet Pel.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Biljana is inderdaad soms erg duur. Laatst een stel gutsen (6) voor €250... Ietsje te prijzig... Ik heb met deze verkoper slechts één ervaring, en dat was geen goede helaas. Ik koop ook het liefst bij Duco, daar heb ik echt vertrouwen in. Inderdaad is ook Duco erg prijzig, maar als ik hem mag geloven komt dat oa doordat hij over de hele wereld inkoopt. Hoe dan ook, als Duco iets verkoopt dan krijg je ook precies wat er in de advertentie staat. Jammer genoeg is dat bij velen niet het geval.

Advies blijft: kijk naar je eigen portemonnee en beslis van daaruit of het product de vraagprijs waard is. Waarde van een specifiek product is niet meer dan wat jij het waard vindt, dit uiteraard ook met het oog op toekomstig gebruik: ga je het effectief gebruiken of stal je het in de kast.
Zo heb ik in het verleden een zaag bij Duco gekocht voor €130, de meeste mensen zouden met dat geld liever 10 Gamma zagen kopen, maar ik heb liever een stuk gereedschap met een rijke historie en ben bereid daarvoor te betalen (wanneer het geld ervoor is uiteraard). Ofwel: gelegenheid, factoren, beslissing.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou, ik heb eens gekeken op Marktplaats maar van de prijs van die Infil schaven bij biljana viel ik bijna uit mijn rolstoel, ik moest mij vast houden aan mijn toetsenbord. Om eerlijk te zijn zulke schaven liggen niet in mijn gereedschapskast, bij sommige is de prijs alleen op aanvraag. Van het merk Infil had ik nog nooit gehoord, maar ja, op de bouw kwam je zulk gereedschap dan ook niet tegen.

Groet Pel.

Beste Pel Infill schaven is geen merk maar een soort schaaf, in Nederland kennen we die eigenlijk niet.
Het zijn over het algemeen bijzonder stabiele schaven met een stalen/bronzen/messing of giet ijzeren body welke met hout ingelegd zijn, voornaamste kenmerk een nauwe schaafmond voor het super fijn schaven van elk soort hout.
Ze zijn inderdaad prijzig sommige kosten wel rond de € 2500, maar Holty schaven zijn nog duurder de prijzen hiervan kunnen wel naar 7000 pond oplopen.
Ik zelf heb om deze reden mijn infills zelf gemaakt.

Hier wat foto's van mijn kleine mitre plane met messing zijde gezwaluwstaart met stalen zool en infill's en keg van Laura Faiya (lacewood)

IMG_3298.jpg

IMG_3302.jpg

IMG_3286.jpg

groetnis, Roeland
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Heb juist zeer goede ervaring met Biljana, ben ook verschillende keren bij hem op bezoek geweest en altijd zeer vriendelijk en hij laat je alles testen (ook prachtige Clifton schaven waarvan ik al aangaf dat die te duur zijn voor mij :rolleyes:) Duur vind ik hem ook niet. Soms lijken zaken duur bij hem, maar dat komt omdat hij heel erg goed de waarde van het gereedschap weet. Idem met Duco tools, die zelfs vaak duurder is bij vergelijkbare spullen.

@Pel Infill is geen merk maar een type schaaf, waar het ijzer werk gevuld wordt met hout, vandaar de naam infill. Kijk eens naar de prijzen van nieuwe infill schaven , daar ga je pas van schrikken :cool:


Edit:

Roeland was me net voor
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Wow, Roeland. Ik ben zwaar onder de indruk! Heel knap gedaan. Die is binnen 100 jaar ook wel 7000 pond waard ;) Ik kijk zelf uit naar een goeie Norris of Spiers, maar tot nu toe nog geen gezien aan een betaalbare prijs.
Heb zelf ook heel goeie ervaring met Ducotools, en soms zijn ze wat prijzig, maar af en toe kun je er toch ook een koopje doen. Zo heb ik overlaatst een mooie Stanley no. 4 SW van jaren 20 gekocht voor slechts 40 euro.
 
P

Pel

Guest
Bijzonder mooi gemaakt, kopie van een origineel Roeland, nou grote klasse? Ja, ik heb eens gekeken naar die Holtey schaven, daarvan loopt je het water uit de mond. Ik zou er nauwelijks mee durven te schaven bang dat ik hem zou beschadigen. Eerlijk gezegd ik had van deze schaven nog nooit van gehoord, bedankt voor de info Roeland. ik heb een paar plaatjes van de Holtey schaven gedownload.

Holtey Joninter  plane.jpg

A1-28-5boxwood1pa.jpg

Groet Pel
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik vind de schaaf van roeland nog mooier door het gebruik van twee soorten metaal
En dunne krullen om je vingers bij af te likken :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Allereerst Roeland; m'n complimenten voor die schaaf van je!
Ik vind dit echt fantastisch mooi gemaakt, wat een juweel!
Ik wil wel even opmerken dat als ik die prijzen zo lees over de Infill en de Holtey dat ik wel even achter m'n oren krab.
En ik snap dat de verzamelaar/liefhebber dit wil uitgeven maar het zijn wel bedragen zeg, goeiedag!
Ik heb nooit meer betaald dan enkele tientjes want al mn schaven zijn tweedehands dus mijn mening kan je binnen een club van liefhebbers ook niet serieus nemen wat dit betreft.
Ik zou hooguit misschien een keer een Japanse schaaf kopen met zo'n white paper beitel en dat zou voor mij toch wel de grens zijn.
Maar goed; ieder z'n hobby tenslotte zijn er ook mensen die 50000 aan een horloge uitgeven.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Willem, verschil moet er zijn, en wie voor een dubbeltje geboren is...............................kwartje;)

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Pas bij de oude schaven op voor namaak. Kijk een schaaf van een paar tientjes is niet interessant maar oude bedrock en oude infillschaven worden echt wwel vervalst.
Roeland heeft trouwens hele leuke filmpjes op YouTube staan.
 
P

Pel

Guest
Ik heb dan geen Bedrock, of Holtey in de gereedschapskast staan, maar ik ben nu toch heel blij met deze Millers falls 140 schaaf vergelijkbaar met een nummer 5. Postnl kwam hem nu net binnen brengen, ik heb hem gekocht bij Marie José van Ducotools voor een heel schappelijke prijs.

Millers falls plane no 140.jpg

Groet Pel
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dat is zeker een mooie schaaf!

Ducotools is misschien niet de allergoedkoopste maar het is wel een erg klantvriendelijk bedrijf en de prijzen zijn redelijk te noemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.