Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Vandaag mijn nieuwe ouwe nr.4 Nooitgedagt schoongemaakt, geölied en geslepen. Ik denk dat het nog ietsje scherper kan, maar ik krijg met mijn weinige schaaf-ervaring al mooie krullen. Het zou een exemplaar van rond de jaren '30 zijn. Ik kan dat niet beoordelen, maar iemand hier misschien wel?

Ik was nog even zenuwachtig geworden, omdat ik pas nà geld over gemaakt te hebben, hier op het forum slechte ervaringen tegen kwam met wat ik denk dezelfde verkoper is. Behalve wat meer kletspraat dan me lief is van de verkoper, ben ik verder tevreden.

nr4-schaaf-1.jpg


nr4-schaaf-2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Goed oudje, jaren 40, kenners weten genoeg, mooi staal, bieden vanaf 30,- maar gaat hier echt niet voor weg!!!
(Die verkoper?)

Mooi schaafje, geniet er van :)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Leuke schaaf!

@Wortura, je vergeet het "GEEN ONZIN BIEDEN" zoals meerder keren in zijn advertenties staat ;) Dus beter niet bij goede oudjes kopen, duidelijk.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Er zullen vast wel klanten van hem bestaan.

Mooie schaaf. Ik schat hem eerder naoorlogs in, voor de oorlog deed Nooitgedagt niet in dit model. Maar dat maakt niet uit, hij doet het goed zo te zien.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Goede oudjes of kenner is een handelaar die al jaren gereedschap inkoopt en verkoopt op een nogal dwangmatige manier tegen de maximale prijs als inkoper kan hij nog dwangmatiger overkomen
Uiteindelijk verkoopt hij goed gereedschap en wordt alles netjes afgehandeld
De vraag is hoe graag wil je het stuk gereedschap om er vervolgens de hoogste prijs er voor neer te leggen

Mooie schaaf , ga je vast nog een hoop krullen mee produceren
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zelf doe ik tien keer liever zaken met Ducotools. Die zijn ook niet goedkoop, maar het zijn heel wat prettiger mensen. Op marktplaats zitten nog een paar lui die regelmatig goede spullen hebben, Boekensmid en Biliana bijv.
 
  • Leuk
Waarderingen: edjuh
P

Pel

Guest
Ja, ik heb ook goede ervaringen met Jozé van de Ducotools, m.i. goede prijs kwaliteit verhouding. Met die vaste handelaren op Marktplaats heb ik niet zo'n goede ervaringen, daar zijn erbij die menen dat ze gouden gereedschap verkopen, als je kijkt ze voor een Stanley nummer 4 durven te vragen.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
@Janwijbrand: heel mooie en degelijke schaaf. En €30 is zeker een goeie prijs.
Wat me eigenlijk wel verwondert, want die "goede oudjes" denkt inderdaad dat hij goud verkoopt. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich blauw ergert aan die verkoper. Ik ben er nog niet helemaal aan uit waar ik me meest aan erger: zijn gebrekkig nederlands, of zijn woekerprijzen :)
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Laat ik mezelf een beetje nuanceren: Ik heb géén slechte ervaring gehad met de koop van deze schaaf van de genoemde verkoper!

Tuurlijk, de manier van communiceren is niet mijn stijl (zachtjes uitgedrukt), maar is ook echt niet het "ergste" dat ik meegemaakt heb op MP. De afhandeling ging verder vlot: ik had binnen twee dagen de postnl bezorger op de stoep en de schaaf was keurig netjes verpakt in plastic en kranten in een stevige kartonnen doosje. Verder, ik heb méér dan 30,-- euro betaald (ik weet niet waar dat idee vandaan komt). Ik heb er nl. 75,-- voor betaald.

Is dat teveel? Nou, ja en nee:

"Nee", want ik heb het er dus voor over gehad. Waarom? Enerzijds, omdat ik niet beter wist op dat moment en anderzijds, omdat ik voor dat geld misschien wel een nieuwe Stanley had kunnen kopen, maar die zou me duidelijk véél minder "gevoel" geven dan dit exemplaar mij geeft. En voor dat gevoel - noem het historisch sentiment of chauvinisme of wat dan ook - ben ik enigszins vatbaar :) Een echt goede nieuwe schaaf kost minimaal het dubbele, als ik even gauw in de snoepwinkel in Arnhem rondkijk.

En "Ja", want ik kom inmiddels aanbieders van dergelijk schaven tegen die rond de 45,-- aan vraagprijs zitten op MP. Ja, dat scheelt wel inderdaad. Ducotools vraagt er een kleine 60 euro voor. Dat is zeker een redelijk bedrag. En ik had ook geluk kunnen hebben om op een rommelmarkt voor een habbekrats zo'n ding tegen het lijf te lopen. Maar ik kom niet vaak op rommelmarkten en ik heb ook niet dat "geluk" of het "oog" dat je daar een beetje voor nodig hebt.

Zou ik weer iets kopen bij deze aanbieder? Dat sluit ik niet bij voorbaat uit. Maar ik zal zeker nog kritischer rondkijken dan ik dacht al gedaan te hebben. En daar hoort vooraf het forum beter doorspitten ook bij :)
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Laat ik mezelf een beetje nuanceren: Ik heb géén slechte ervaring gehad met de koop van deze schaaf van de genoemde verkoper!

Tuurlijk, de manier van communiceren is niet mijn stijl (zachtjes uitgedrukt), maar is ook echt niet het "ergste" dat ik meegemaakt heb op MP. De afhandeling ging verder vlot: ik had binnen twee dagen de postnl bezorger op de stoep en de schaaf was keurig netjes verpakt in plastic en kranten in een stevige kartonnen doosje. Verder, ik heb méér dan 30,-- euro betaald (ik weet niet waar dat idee vandaan komt). Ik heb er nl. 75,-- voor betaald.

Is dat teveel? Nou, ja en nee:

"Nee", want ik heb het er dus voor over gehad. Waarom? Enerzijds, omdat ik niet beter wist op dat moment en anderzijds, omdat ik voor dat geld misschien wel een nieuwe Stanley had kunnen kopen, maar die zou me duidelijk véél minder "gevoel" geven dan dit exemplaar mij geeft. En voor dat gevoel - noem het historisch sentiment of chauvinisme of wat dan ook - ben ik enigszins vatbaar :) Een echt goede nieuwe schaaf kost minimaal het dubbele, als ik even gauw in de snoepwinkel in Arnhem rondkijk.

En "Ja", want ik kom inmiddels aanbieders van dergelijk schaven tegen die rond de 45,-- aan vraagprijs zitten op MP. Ja, dat scheelt wel inderdaad. Ducotools vraagt er een kleine 60 euro voor. Dat is zeker een redelijk bedrag. En ik had ook geluk kunnen hebben om op een rommelmarkt voor een habbekrats zo'n ding tegen het lijf te lopen. Maar ik kom niet vaak op rommelmarkten en ik heb ook niet dat "geluk" of het "oog" dat je daar een beetje voor nodig hebt.

Zou ik weer iets kopen bij deze aanbieder? Dat sluit ik niet bij voorbaat uit. Maar ik zal zeker nog kritischer rondkijken dan ik dacht al gedaan te hebben. En daar hoort vooraf het forum beter doorspitten ook bij :)

Goede nuance denk ik. En in het ergste geval heb je iets teveel voor een mooie schaaf betaald, het lijkt me dat het erger kan. :D En als deze schaaf je er iedere keer dat je schaaft eraan herinnert dat je niet te impulsief moet kopen, dan schaaf je bitter-zoet. Is 't nog poëtisch ook. ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die prijs is maar relatief. Soms betalen we teveel, andere keren hebben we mazzel en scoren een koopje. Meestal ben ik de prijs snel weer vergeten.
 
P

Pel

Guest
Wat is duur, iets is kan immers duur zijn als je het niet kunt betalen, maar zoals Seek al zegt als je de troffee eenmaal in huis hebt is de gelede schade nogal gauw vergeten.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat ik jammer vind met iemand als goede oudjes is dat door dit soort handelaren prijzen steeds verder opgedreven worden.
En is het nou iets heel speciaals voor de verzamelaar dan kan ik me er iets bij voorstellen want die betalen graag voor iets om bijv de verzameling compleet te maken.
Het houdt wel in dat er voor iemand die gewoon een leuke schaaf of een paar goede tweedehands beitels wilt hebben steeds minder een leuk koopje gedaan kan worden omdat mensen zoals hij de koopjes afstruinen op internet en er dan winst op maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De marktprijs wordt bepaald door verkopers EN de kopers. Is de prijs te hoog dan verkoopt hij niks. Maar blijkbaar lukt het hem toch om af en toe wat te slijten, dus...
 

WR1944

Oud hout
Het lijkt me hetzelfde probleem als in de wereld van de multinationals. Door fusies worden ze groter en bepalen ze een groot deel van de markt. De kleine bedrijfjes leggen het loodje. Ze worden opgekocht of ze worden doodgeconcurreerd.
Als je de aangeboden materialen wegkoopt voordat een ander de kans krijgt of een iets hogere prijs biedt beheers je op een gegeven moment de markt. Dan kun je elke prijs vragen. De enige manier is een boycott want het geldelijke gewin is de drijvende factor bij deze lieden.
Die effecten zie ik sterk in Amerika. Zodra een bedrijf negatief in het nieuws komt door bijvoorbeeld milieuvervuiling en er opgeroepen wordt de producten van dat bedrijf te negeren wordt er een paar weken gewacht tot de kou uit de lucht is. Dan zie je een hevige advertentiecampagne om het verloren marktaandeel weer terug te winnen. Door die boycott stug vol te houden moet zo'n bedrijf uiteindelijk bijdraaien en beter z'n best doen. Helaas is de dagelijkse praktijk veel gecompliceerder en zit er vaak een politiek aspect aan vast. Maar het gaat om het principe. Bevalt het je niet dan ga je een deur verder (zolang dat nog kan).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.