Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Kwam vandaag iemand aanzetten met een oude stalen schaaf. "Oud, roestig en onbruikbaar". Klinkt als een uitdaging.
Dus ik scheur de omwikkelde krant van het schaafje en ik zie een oppervlakkig geroeste stanley 3. Even zoeken... made in de USA. Leuk. Oud beestje, denk van voor de oorlog.

Alleen... gelast op de bekende plek, vlak naast de mond. Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar de zool is behoorlijk scheluw. Scheelt een millimeter en dat is wel heeel veel. En omdat ik al een mooie nummer 3 heb, ga ik me daar verder niet aan wagen.

Wel een stuk of 25-30 profielschaven binnen. Die gaan we eens rustig uitzoeken :D
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Kijk eens wat ik gescoord heb op Marktplaats voor €35 :D
20160211_193101.jpg
Het is een Stanley no. 4 Made in England, en het achterste handvat is blijkbaar vervangen door plastic. Ook wel nog veel roest, dus voor die prijs eigenlijk geen koopje. Of toch? Wie ziet waarom?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Er zit toch wel een stelboutje op he !
Veel opknap plezier
Heb evt. Nog wel een houten handvat voor je
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Inderdaad SunRayes, er zit een Lie-Nielsen beitel op :D Kost nieuw bij Baptist 46,45 euro. De verkoper had dit niet door. Ben heel nieuwsgierig naar de prestaties in vergelijking met een Stanleybeitel.
@Pine: hahaha, het stelboutje werkt goed dit keer :) Dat was het eerste dat ik gecontroleerd heb. Je aanbod voor een houten handvat is heel vriendelijk. Ik heb nog een mooi stukje eiken liggen, dus ik denk dat ik eerst maar eens zelf probeer 1 te maken. Maar ik hou je aanbod in gedachten.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Na ongeveer 10 jaar na het overlijden van mijn opa samen met mijn vader even in het schuurtje gekeken bij oma, op zoek naar mooi dingen. Nou dat hebben we:D!!!!!

Als eerst moest ik lachen toen ik dit zag, werk momenteel bij de praxis en kwam deze tegen (voor mijn tijd misschien wel),

DSCF5496.jpg


maar de mooiste dingen zijn toch wel:
DSCF5490.jpg
Ik heb dit al eerder voorbij zien komen maar weet niet precies wat het is? ik vroeg me ook af of het logo iemand bekend voorkwam?
DSCF5495.jpg
Iemand?? vind altijd leuk om wat erover te weten. zeker iets van een jaartal zou super zijn.

toen zagen we ook direct waar waarschijnlijk mijn twee beitels van sandvink vandaan kwamen.
DSCF5498.jpgDSCF5499.jpgDSCF5500.jpg
zijn volgens mij nog nooit gebruikt! op één na dan die is volgens mij gebruikt om in de verf te roeren haha.
maar ik had niet verwacht dat er al tekst in zou staan geëtst? (spel je dat zo?) wordt dat al heel lang gedaan? ofja lang is natuurlijk ook iets breeds.
Hier ben ik in ieder geval super blij mee.
Daarnaast zaten er ook drie lijmklemmen bij , een boormachine (ook nog nieuw), haakseslijper en:
DSCF5501.jpg
en als laatste iets wat me ook erg van pas kwam. mijn oude bankschroef kon maar tot 10cm inklemmen, deze wat meer.
DSCF5502.jpg
Ik moest hem even wegen hoor, +/-20kilo!!

Dat was hem weer, ik kan weer aan de slag met opknappen:)
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Daar heb je een mooi setje van je opa geërfd! Dat zijn goede beitels, die sandvik's. Daar heb ik er ook een paar van.
Die eerste hoort volgens mij in de keuken thuis?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Is dat geen kruidenmes? Ik meen me te herinneren dat ik er zo eens een gebruikt heb zien worden. (Google vind het ook zie ik net. :) )
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Als de bankschroef een heuer is dan heb je daar een goede aan. kan je weer door geven aan je nageslacht... de ferm en de bijtels zijn ook prima, helaas heb ik niet zoveel vertrouwen in de praxis boortjes...:(
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Blijft leuk zo snel reacties, lekker actief forum ;)
Blom3dd is er zonder logo aan iets te herkennen of de bankschroef van het merk heuer zoals je noemde is. Maar hem verslijten zal een kunst worden.
En wat die praxis boortjes betreft, nee daar heb ik ook niet heel veel vertrouwen in haha. Maar mijn werk in combinatie met dat oude logo vond ik wel grappig;)

Henk, ik houd het in gedachten;) ben zelf moeilijk met dingen weg doen maar uiteindelijk vind ik wel dat iets gebruikt moet worden. Want het gaat denk ik wel stofhappen, maar mocht ik het weg willen zal ik aan je denken.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dankzij jullie tips en aanmoedigingen heb ik dan toch na maanden 'het lotje uit de loterij' gewonnen...
0

en heeft forumlid Jan me deze 2 kantelhaken aangeboden.
De stelen waren in een onbruikbare staat, door memelaantasting en verwering
DSCN1821.jpg
Na twee dagen in een citroenzuurbadje kwamen deze stalen onderdelen te voorschijn, met een verrrassing...
Leach CO, Oshkosh Wis, blijkbaar een stadje in Wisconsin US.
Niet omdat het er veel toe doet, maar weet er iemand meer geschiedenis over?
Op sommige plekjes vond ik nog restjes zwarte verf en vermits de oxidatie reeds toeslaat, stel ik me de vraag welke duurzame behandeling ik best toepas?
Tips zijn welkom!!!
jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
De bankschroef is een gesmede stalen bankschroef, maar het is geen heuer. Heuers worden uit een stuk gesmeed. Bij deze is de kop aangelast. Ook deze zal jouw overleven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.