Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ook al heel wat jaren een paar oude Muller beitels.
Ooit tweedehands gekocht, komen uit Frankrijk volgens mij.
Muller heeft ook wel samen met Peugeot beitels op de markt gebracht dacht ik.
Gewoon houden, zijn prima beitels.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Vanavond een partij oud gereedschap opgehaald. 75 stuks variërend van botte vijlen waar de handvatten dienen als huisvesting voor houtworm t/m een Stanley schaaf waar alleen wat roest het werk heeft gedaan.

Op de foto de meest belovende stuks die het opknappen wel waard zijn. Meeste houten schaven zijn Nooitgedagt net als een paar beitels en een guts.
klein1.jpg

Fascinerende stukjes gereedschap vind ik het tangetje en de (soort) handboor(machientjes). Welke fabrikant zet tegenwoordig dergelijke decoratie op z'n gereedschap? Het lijkt wel uit de tijd van de Art Nouveau (1890-1914)
klein2.jpg klein4.jpg klein3.jpg

Het tangetje (b)lijkt een tandenzetter voor zagen te zijn (volgens Google althans) en is net als de boor(machientjes) van het merk Heinrich Böker . In het handvat van de boor zit een dekseltje waaronder nog een divers aantal boortjes zitten.

In ieder geval de komende weken weer lekker van de straat en bezig met het opknappen van de beitels en de schaven.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Leuke set !
Gereedschap producenten uit die tijd hadden meer trots dan tegenwoordig uitzonderingen daargelaten
Het weer is er wel naar om roest te verwijderen
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
na 20 jaar sparen eindelijk mijn berg beitels compleet :)
was eigenlijk de laatste 5 jaar al bijna compleet maar de 44 mm ontbrak nog altijd
gisteren een mooi oud exemplaar op de kop getikt zo een met een meerval erop in plaats van een haai
eigenlijk nog niet compleet want de 62 mm ontbreekt maar dat zal wel een illusie blijven
IMG_0414.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ziet er gelikt uit! Mooi setje.

Ik heb een paar Berg beitels en gebruik ze met plezier. Ze zijn ook lekker dun, niet van die lompe dingen. En goed staal natuurlijk.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ziet er gelikt uit! Mooi setje.

Ik heb een paar Berg beitels en gebruik ze met plezier. Ze zijn ook lekker dun, niet van die lompe dingen. En goed staal natuurlijk.
Ze zijn makkelijk scherp te houden en de standtijd is goed
Mocht iemand nog hechten van krulberk hebben of een berg 62 oh ja illusie ��
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dat is een mooie set. Ik heb er maar 1 geloof ik. En dat is wel een brede, maar geen 6cm breed. Eerder 4cm

image.jpg
Het is een 38mm
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb er nu welgeteld anderhalf. Een echte van ±3cm met de volledige naam en haai op de achterkant van het yzer. En laatst een gevonden in de kringloop van Wolvega maar dat is een bahco met haai. Een rood plastic hecht en geen merktekens op het yzer. Beide zijn middel lang helaas.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Moet je op ebay kijken. Wel een vette creditcard meenemen want E.A. Berg zijn de in-thing in Amerika op dit moment.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Moet je op ebay kijken. Wel een vette creditcard meenemen want E.A. Berg zijn de in-thing in Amerika op dit moment.
Jammer genoeg niet alleen in amerika
Voor die laatste 44 mm heb ik 50 euro moeten neerleggen terwijl ik die van 51 vroeger voor 15 euro gekocht heb
Toch begrijp ik die gekte wel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.